IPPP2/443-725/09-2/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-725/09-2/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2009 r. (data wpływu 3 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju przy użyciu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju przy użyciu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest podmiotem nieposiadających siedziby i stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju. Spółka prowadzić będzie sprzedaż wysyłkową towarów i artykułów sportowych, jak również płyt CD, sprzętu telewizyjnego oraz gier elektronicznych> na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zamieszkałych w Polsce. Polscy klienci zamawiać będą produkty korzystając ze pośrednictwem strony internetowej, a zapłata za zamówione towary będzie dokonywana za pomocą karty kredytowej. Po złożeniu zamówienia przez klienta, produkty będą wysyłane do niego kurierem lub pocztą z magazynu zlokalizowanego za granicą Polski. Spółka nie będzie posiadała w Polsce magazynu ani pracowników, cała sprzedaż realizowana będzie spoza Polski.

Stosownie do art. 24 ustawy o VAT, po przekroczeniu progu 160.000 zł dla sprzedaży wysyłkowej, sprzedaż dokonywana przez Spółkę będzie traktowana dla celów rozliczeń podatkowych jak dostawa dokonana w kraju, w związku z czym, Spółka będzie zobowiązana do rejestracji dla celów podatku VAT w Polsce. Spółka będzie naliczała polski podatek VAT według właściwej stawki oraz będzie wykazywać go w deklaracjach VAT składanych do właściwego organu podatkowego. Sprzedaż będzie dokumentowana fakturami VAT wystawianymi przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku od towarów i usług.

Czy po przekroczeniu progu 160.000 zł, Spółka będzie musiała ewidencjonować sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju przy użyciu kasy rejestrującej.

Zdaniem Spółki, po przekroczeniu progu 160.000 zł, Spółka nie będzie musiała ewidencjonować sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju przy użyciu kasy rejestrującej.

UZASADNIENIE stanowiska podatnika

Spółka będzie realizować sprzedaż z terytorium innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej niż Polska. Towary wysyłane do Polski będą nabywane m.in. przez osoby fizyczne i z tego powodu Spółka będzie musiała zarejestrować się dla celów VAT w Polsce. Niemniej, opodatkowanie VAT tych transakcji w Polsce przez Spółkę związane będzie wyłącznie z faktem, że nabywcy towarów nie mogą rozliczyć VAT na zasadzie samonaliczenia. W dalszym ciągu cały proces sprzedaży będzie realizowany poza Polską.

W związku z tym Spółka uważa, że nie będzie miał do niej zastosowania wymóg prowadzenia ewidencji sprzedaży przy wykorzystaniu kas rejestrujących. Obowiązek realizowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących odnosi się bowiem wyłącznie do podatników realizujących fizycznie sprzedaż na terytorium kraju. Świadczy o tym konstrukcja przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania. Stosownie do § 7 tego rozporządzenia podatnik prowadzący ewidencję sprzedaży z wykorzystaniem kas rejestrujących obowiązany jest:

1.

udostępniać kasy do kontroli stanu nienaruszalności kasy i prawidłowości jej pracy na każde żądanie właściwych organów;

2.

zgłaszać do obowiązkowego przeglądu technicznego kasy u właściwego serwisanta kas we właściwych terminach;

3.

dokonywać wpisów przewidzianych do wykonania przez podatnika w książce kasy, jak również umożliwiać dokonanie wpisów serwisantowi kasy.

Nie ulega wątpliwości, że czynności te mogą być dokonywane wyłącznie w sytuacji, gdy kasa fiskalna znajduje się na terytorium kraju. Natomiast Spółka nie będzie posiadać żadnej fizycznej obecności w Polsce, a sprzedaż towarów dokonywana będzie z zagranicy. Nie jest więc możliwe zaprowadzenie ewidencji za pomocą kasy rejestrującej zlokalizowanej w Polsce.

Pogląd ten został potwierdzony w interpretacjach wydawanych przez tutejszy organ podatkowy:

interpretacji indywidualnej z dnia 15 stycznia 2008 r. oraz interpretacji indywidualnej z dnia 18 lipca 2008 r. W obu powyższych interpretacjach organ podatkowy stwierdził, że przepis art. 111 ust. 1 ustawy o VAT nie odnosi się do sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju.

Mając powyższe na względzie, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy dot. podatku od towarów i usług w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Definicja sprzedaży zawarta jest w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, zgodnie z którą przez sprzedaż towarów rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Definicja sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju zawarta jest natomiast w art. 2 pkt 24, zgodnie z którą przez sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, na terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem, że dostawa jest dokonywana na rzecz:

a.

podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem w rozumieniu art. 15, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b.

innego niż wymieniony w lit. a) podmiotu, niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 15 i niemającego obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka jest podmiotem nieposiadających siedziby i stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju. Spółka będzie realizować sprzedaż z terytorium innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej niż Polska. Towary wysyłane do Polski będą nabywane m.in. przez osoby fizyczne i z tego powodu Spółka będzie musiała zarejestrować się dla celów VAT w Polsce. Niemniej, opodatkowanie VAT tych transakcji w Polsce przez Spółkę związane będzie wyłącznie z faktem, że nabywcy towarów nie mogą rozliczyć VAT na zasadzie samonaliczenia. W dalszym ciągu cały proces sprzedaży będzie realizowany poza Polską

a Spółka nie będzie posiadać żadnej fizycznej obecności w Polsce, i sprzedaż towarów dokonywana będzie z zagranicy.

Artykuł 24 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w przypadku sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną na terytorium kraju z zastrzeżeniem ust. 2 tj. w przypadku sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną poza terytorium kraju, jeżeli całkowita wartość towarów innych niż wyroby akcyzowe zharmonizowane, wysyłanych lub transportowanych z tego samego państwa członkowskiego na terytorium kraju, pomniejszona o kwotę podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w roku podatkowym kwoty 160.000 zł.

Zgodnie natomiast z art. 24 ust. 4 ustawy, podatnicy podatku od wartości dodanej, do których ma zastosowanie ust. 2, mogą wybrać miejsce opodatkowania określone w ust. 1 (tj. terytorium Polski), pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o skorzystaniu z tego wyboru (opcji).

Z uwagi na powyższe uregulowania i przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, sprzedaż wysyłkowa realizowana przez Spółkę będzie traktowana dla celów rozliczeń podatkowych jak dostawa dokonana na terytorium kraju.

Artykuł 111 ust. 1 ustawy określa obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących dla podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Przepis ten nie odnosi się jednak do sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju. Z tego powodu brak jest również uregulowań w przepisach wykonawczych do ustawy o VAT dotyczących kas rejestrujących tj. w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807) w brzmieniu obowiązującym do 1 lipca 2008 r. oraz rozporządzeniu z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720) w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2008 r., a także w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.).

Zatem, w przedstawionych we wniosku okolicznościach, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej nawet po przekroczeniu progu 160.000 zł.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl