IPPP2/443-723/09-2/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-723/09-2/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2009 r. (data wpływu 9 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu i miejsca opodatkowania usługi sprzedaży licencji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu i miejsca opodatkowania usługi sprzedaży licencji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, jako programista i właściciel produktu komputerowego pod nazwą "gry komputerowe", na podstawie umowy dystrybucyjnej, przekazał firmie szwedzkiej licencję niewyłączną na okres 4 lat. Firma szwedzka posiadająca NIP UE zajmować się będzie w swoim imieniu dystrybucją produktu do krajów Unii Europejskiej oraz do innych krajów na świecie. Przedmiotem dystrybucji jest także nawiązywanie przez licencjobiorcę kontaktów handlowych i promocja produktu. Działalność gospodarcza Wnioskodawcy ma kod PKD 58.21.Z "działalność wydawnicza w zakresie gier komputerowych", PKD 62.01.Z "działalność związana z oprogramowaniem". Przekazanie produktu licencjobiorcy odbywa się w trybie on-line na serwer położony w Szwecji, drogą internetową wraz z odpowiednimi zabezpieczającymi kodami źródłowymi. Jako właściciel kodu i grafiki produktu, Wnioskodawca zgodził się na odpowiedzialność w zakresie roszczeń, odszkodowań wynikłych z użytkowania produktu przez firmę szwedzką lub roszczeń w zakresie praw własności intelektualnej do tego produktu. Jako licencjodawca, wnioskodawca otrzymywać będzie comiesięcznie, na konto firmowe, zapłatę (w euro), obliczoną procentowo przez dystrybutora od wartości dokonanej sprzedaży tych "gier komputerowych" wg cen wynegocjowanych przez firmę szwedzką z kontrahentami zagranicznymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Z jaką stawką VAT powinien Programista (licencjodawca) wystawić fakturę dla firmy szwedzkiej zajmującej się, jako licencjobiorca, dystrybucją "gry komputerowej" do różnych krajów świata.

W opinii Wnioskodawcy, stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 541, poz. 535), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

* odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

* eksport towarów;

* import towarów;

* wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

* wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie się do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług, co do zasady, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę lub miejsce stałego zamieszkania (...). Jednym z wyjątków od tej zasady jest regulacja zawarta w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zgodnie z którym w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy tych towarów, z zastrzeżeniem ust. 2. Ustęp 2 stanowi natomiast, iż w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku zgodnie z art. 97 ust. 10 i 11 ustawy lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 1 ma miejsce świadczona usługa - miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

W przypadku, gdy nabywca usługi (zagraniczny kontrahent) nie podał numeru, o którym mowa wyżej, miejscem świadczenia tej usługi będzie terytorium kraju. Z uwagi na fakt, że wypłacana od obrotu prowizja (wyrażona procentowo od wartości konkretnej sprzedaży) stanowi wynagrodzenie za wykonaną usługę, należy ją opodatkować podstawową stawką podatku VAT w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

W odniesieniu natomiast do usług licencyjnych szczególną regułę ustalania miejsca ich świadczenia określa art. 27 ust. 3 i ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tymi przepisami, w przypadku gdy usługa udzielenia licencji świadczona jest na rzecz podatnika mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w innym kraju niż kraj świadczącego usługę, miejscem świadczenia tej usługi jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Zarówno podatnik polski jak i szwedzki są podatnikami zarejestrowanymi w europejskim systemie. Przedmiotowa dystrybucja "gry komputerowej" realizowana przez firmę szwedzką posiadającą licencję na ten produkt, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, ponieważ miejscem świadczenia usługi jest siedziba jej nabywcy (Szwecja).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego tutejszy organ stwierdza co następuje:

W myśl art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków, określających inne niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług, z uwagi na ich charakter.

Stosownie do postanowień art. 27 ust. 3 ww. ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

1.

osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2.

podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.Zgodnie z art. 27 ust. 4 przepisy ustępu 3 stosuje się m.in. do sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 przepisy ustępu 3 stosuje się m.in. do sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2).

Zgodnie z § 25 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 5 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4.

W przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi, lub odesłanie do odpowiedniego przepisu dyrektywy, na podstawie którego zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi (§ 25 ust. 4 rozporządzenia).

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do stanu faktycznego będącego przedmiotem interpretacji, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, iż w związku z faktem, iż nabywca licencji posiada siedzibę w Szwecji, tj. na terytorium Wspólnoty, ale kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem świadczenia przedmiotowych usług jest Szwecja.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powinien wystawić firmie szwedzkiej fakturę zawierającą dane określone w § 5 powołanego rozporządzenia z uwzględnieniem przepisów § 25 ust. 1-4.

Ponadto tutejszy organ podatkowy zauważa, że powołane przez Wnioskodawcę rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. 97, poz. 970 z późn. zm.) przestało obowiązywać z dniem 1 grudnia 2008 r. w związku z wejściem w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 z 2008 r., poz. 1336), a tematyka uregulowana przepisem § 4 ust. 1-2 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. została przeniesiona do art. 28 ust. 5 i 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl