IPPP2/443-722/09-2/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-722/09-2/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2009 r. (data wpływu 6 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania usług pośrednictwa świadczonych na rzecz firmy z siedzibą w Austrii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania usług pośrednictwa świadczonych na rzecz firmy z siedzibą w Austrii.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza zawrzeć z firmą mającą siedzibę w Austrii umowę o świadczenie usług agencyjnych, a w istocie przedstawicielskich. W ramach umownych zobowiązań, wnioskodawca działając w imieniu i na rzecz podmiotu zagranicznego, reprezentując jego wyłączne interesy na rynku polskim, wykonywać będzie następujące czynności:

* pozyskiwanie na terytorium Polski odbiorców na towary oferowane przez zagranicznego producenta, doprowadzenie do realizacji transakcji w wyniku przeprowadzonych z udziałem wnioskodawcy negocjacji z polskimi kontrahentami, co polega, m.in. na prezentowaniu ofert oraz próbek oferowanych produktów i ustalaniu kompleksowych warunków handlowo-finansowych dotyczących realizacji zamówień;

* przesyłanie do zagranicznego podmiotu do realizacji wszystkich otrzymanych od polskich odbiorców zamówień będących wynikiem negocjacji, o których mowa wyżej;

* nadzorowanie realizacji każdej pozyskanej transakcji, tj. od chwili otrzymania w kraju i przekazania zamówienia do podmiotu zagranicznego, do momentu dostawy towaru polskiemu odbiorcy łącznie z przekazywaniem podmiotowi zagranicznemu wszelkich reklamacji jakościowych, dostarczanie podmiotowi zagranicznemu informacji na temat rynku polskiego i potencjalnych klientów.

Wnioskodawca nie posiada pełnomocnictwa do podpisywania w imieniu podmiotu zagranicznego kontraktów handlowych. Wszystkie transakcje realizowane będą na podstawie zamówień przesyłanych przez polskich odbiorców którzy nabywają towary we własnym imieniu. Wnioskodawca wyjaśnia dodatkowo, że podstawą jego działania będzie dwustronna umowa określająca zasady wynagrodzenia, w tym prowizje z tytułu zawartych transakcji między zagranicznym producentem a polskim odbiorcą na dostawę towarów do Polski (wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów). Wnioskodawca wyjaśnia także iż nabywca świadczonej przez Wnioskodawcę usługi poda dla tej czynności Wnioskodawcy numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w Belgii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy miejscem świadczenia opisanej usługi jest terytorium Belgii, które wydało firmie z siedzibą w Austrii, czyli nabywcy usługi świadczonej przez Wnioskodawcę, numer pod którym nabywca ten jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w Belgii.

W opinii Wnioskodawcy, art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT stanowi o usługach wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich związanych bezpośrednio z dostawą towarów. Przepis ten nie wymaga zatem posiadania przez pośrednika pełnomocnictwa do zawierania umów w imieniu dostawcy towarów z ich odbiorcami. Przez usługi pośrednictwa, o których mowa w powyższym przepisie, należy rozumieć zespół czynności, które mogą być zarówno czynnościami natury faktycznej jak i prawnej, jeżeli w ich wyniku dojdzie do nawiązania stosunku prawnego (umownego) pomiędzy dostawcą towarów, a ich odbiorcą. W konsekwencji czego nastąpi dostawa towarów. Wnioskodawca wskazując, iż wprawdzie nie posiada pełnomocnictwa do zawierania w imieniu swojego zagranicznego kontrahenta umów z krajowymi odbiorcami, wyraźnie jednak podkreśla, iż w zakresie wykonywanych przez niego czynności składających się na usługę pośrednictwa działa w imieniu i na rzecz zagranicznego dostawcy i jest umocowany do dokonywania tych czynności na podstawie zawartej umowy. Do czynności tych należy m.in. pozyskiwanie na terytorium Polski odbiorców na towary oferowane przez zagranicznego producenta. Doprowadzenie do realizacji transakcji w wyniku przeprowadzonych z udziałem Wnioskodawcy negocjacji z polskimi kontrahentami, czyli w wyniku prezentowania przez niego ofert oraz próbek oferowanych produktów, ustalenie kompleksowych warunków handlowo-finansowych dotyczących realizacji zamówienia, przesłanie do zagranicznego kontrahenta do realizacji otrzymanych od polskich odbiorców zamówień będących wynikiem podejmowanych przez niego działań, nadzorowanie realizacji każdej pozyskanej transakcji od momentu otrzymania zamówień do chwili dostawy towaru polskiemu odbiorcy oraz zajmowania się ewentualnymi reklamacjami. Przepis ust. 6 powołanego artykułu określa natomiast miejsce świadczenia usługi jako miejsce siedziby usługobiorcy, który podał usługodawcy numer pod którym jest zidentyfikowany dla celów podatku wartości dodanej.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego tutejszy organ stwierdza co następuje:

W myśl art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków, określających inne niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług, z uwagi na ich charakter - tak jest np. przy świadczeniu usług pośrednictwa.

Stosownie do art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów - z zastrzeżeniem ust. 6.

Z ust. 6 art. 28 wynika, że w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenie usługi, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Cytowany przepis art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy nie zawęża się tylko do pośredników posiadających pełnomocnictwa do zawierania umów w imieniu dostawcy towarów z ich odbiorcami. Przez usługi pośrednictwa bowiem, o których mowa w powyższym przepisie, należy rozumieć zespół czynności, które mogą być zarówno czynnościami natury faktycznej, jak i prawnej, jeżeli w ich wyniku dojdzie do nawiązania stosunku prawnego (umownego) pomiędzy dostawcą usługi, a jej odbiorcą, w konsekwencji czego nastąpi dostawa towarów. Przepis ten wymaga natomiast, aby działania pośrednika miały bezpośredni związek z dokonaną dostawą.

Dyspozycją tego przepisu nie będą zatem objęte, z jednej strony takie działania, które pośrednik, w szerokim znaczeniu tego słowa, będzie podejmował wobec odbiorcy usługi w imieniu własnym, lecz na rzecz (na rachunek) usługobiorcy, a z drugiej strony eliminował będzie również takie działania, które określony podmiot będzie podejmował w stosunku do potencjalnych odbiorców, np. samorzutnie, bez uzgodnienia z usługodawcą i bez posiadania stosownego umocowania z jego strony do działania i dokonywania czynności na jego rzecz, a które w efekcie również mogą prowadzić do wyświadczenia usług. Natomiast użyty w tym przepisie wymóg, "działania w imieniu osób trzecich" (w tym przypadku usługodawcy) należy odnieść do wszelkich czynności faktycznych i prawnych składających się na usługę pośrednictwa, przy czym jest on spełniony nie tylko w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawierania umów, lecz również w przypadku istnienia umocowania ze strony usługodawcy do podejmowania w jego imieniu i na jego rzecz czynności pośrednictwa.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia, Wnioskodawca zamierza zawrzeć z firmą mającą siedzibę w Austrii umowę na mocy której, działając w imieniu i na rzecz podmiotu zagranicznego, będzie świadczył usługi przedstawicielskie. W ramach tych usług będzie on m.in.

* pozyskiwał na terytorium Polski odbiorców na towary oferowane przez zagranicznego producenta, doprowadzał do realizacji transakcji w wyniku przeprowadzonych z udziałem Wnioskodawcy negocjacji z polskimi kontrahentami (prezentowanie ofert oraz próbek oferowanych produktów, ustalaniu kompleksowych warunków dotyczących realizacji zamówień);

* przesyłał do zagranicznego podmiotu, do realizacji, wszystkie otrzymane od polskich odbiorców zamówienia będące wynikiem negocjacji;

* nadzorował realizację każdej pozyskanej transakcji.

Podmiot zagraniczny poda Wnioskodawcy numer, pod którym jest on zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium Belgii.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, iż miejscem świadczenia przedmiotowych usług pośrednictwa jest - zgodnie z art. 28 ust. 6 ustawy o VAT - terytorium Belgii czyli państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi numer pod którym jest on zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl