IPPP2/443-710/11-4/JO - Możliwość zwolnienia od podatku VAT organizacji szkoleń dla doradców rolniczych, doradców rolnośrodowiskowych i ekspertów przyrodniczych, szkoleń w zakresie stosowania nawozów i ochrony roślin oraz szkoleń finansowanych w całości ze środków publicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-710/11-4/JO Możliwość zwolnienia od podatku VAT organizacji szkoleń dla doradców rolniczych, doradców rolnośrodowiskowych i ekspertów przyrodniczych, szkoleń w zakresie stosowania nawozów i ochrony roślin oraz szkoleń finansowanych w całości ze środków publicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2011 r. (data wpływu 10 czerwca 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 22 lipca 2011 r. (data wpływu 27 lipca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 15 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia od podatku usług szkoleniowych na doradców, w zakresie stosowania nawozów i ochrony roślin oraz szkoleń finansowanych w całości ze środków publicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia od podatku usług szkoleniowych na doradców, w zakresie stosowania nawozów i ochrony roślin oraz szkoleń finansowanych w całości ze środków publicznych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lipca 2011 r. (data wpływu 27 lipca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 15 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wniosek dotyczy wątpliwości co do przepisów:

1.

art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). w związku z art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 4 ust. 4 pkt 6 i art. 4 ust. 4 pkt 1 lit. d) tiret 5 ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 251, poz. 2507 z późn. zm.) oraz § 1, § 3 pkt 1 lit. a) i b), § 9 ust. 1, ust. 2, ust. 3 pkt 2-3 i ust. 5, § 10 ust. 1, ust. 2 pkt 2 - 3 i ust. 4, § 11 ust. 1, ust. 2 pkt 2 - 3, ust. 7 i § 14 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i rozwoju Wsi z dnia 7 maja 2008 r. w sprawie szkoleń dla podmiotów, których dotyczą działania objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, oraz doradzania odnośnie do sporządzania dokumentacji niezbędnej do uzyskania pomocy finansowej (Dz. U. Nr 89, poz. 545, zm., Dz. U. z 2011 r. Nr 130, poz. 757) oraz art. 21 ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. Nr 147, poz. 1033 z późn. zm.) i § 5 pkt 5) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowego sposobu stosowania nawozów oraz prowadzenia szkoleń z zakresu ich stosowania (Dz. U. Nr 80, poz. 479), a także art. 5 ust. 3 pkt 1), art. 64 ust. 4 pkt 1 lit. a), art. 66 ust. 1 pkt 1, art. 74 pkt 1) i art. 75 ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 849 z późn. zm.) w związku z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2010 r. w sprawie szkoleń w zakresie ochrony roślin (Dz. U. Nr 256, poz. 1721).

2.

art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w związku z art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 4 ust. 4 pkt 1 lit. d) tiret 5 - ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 251, poz. 2507 z późn. zm.) oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.)

Centrum..., zwane dalej Centrum, jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną.

I.

Zgodnie z art. 2 ust. 2b Ustawy - zadaniem Centrum jest prowadzenie doradztwa rolniczego obejmującego działania w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych oraz wiejskiego gospodarstwa domowego, mające na celu poprawę poziomu dochodów rolniczych oraz podnoszenie konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a także podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 pkt 6) Ustawy - Centrum może odpłatnie wykonywać usługi, w szczególności w zakresie objętym pomocą finansową przyznawaną na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, w tym usługi w zakresie, o którym mowa w art. 24 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005 str. 1)

Na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 z późn. zm.) jednostki doradztwa rolniczego są obowiązane do informowania o warunkach i trybie udzielania pomocy, prowadzenia szkoleń dla podmiotów, których dotyczą działania objęte programem (PROW 2007-2013) oraz doradzanie odnośnie do sporządzania dokumentacji niezbędnej do uzyskania pomocy w zakresie określonym w przepisach wydanych na podstawie ust. 3.

Na podstawie art. 35 ust. 3 przytoczonej wyżej ustawy, tj. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich "zostało wydane rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 maja 2008 r. w sprawie szkoleń dla podmiotów, których dotyczą działania objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, oraz doradzania odnośnie sporządzania dokumentacji niezbędnej do uzyskania pomocy finansowej (Dz. U. Nr 89, poz. 545, zm.; Dz. U. Dz. U. z 2011 r. Nr 130, poz. 757), a przepisy tego rozporządzenia - § 3 pkt 1) lit. a) i b) - przewidują szkolenia dla działań:

1.

"Korzystanie, z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów" w zakresie dotyczącym usług doradczych świadczonych rolnikom,

2.

Program rolnośrodowiskowy".

Wskazane wyżej szkolenia są prowadzone dla trzech grup odbiorców:

1.

doradców rolniczych (§ 9 ust. 2)

2.

doradców rolnośrodowiskowych (§ 10 ust. 1)

3.

ekspertów przyrodniczych (§ 11 ust. 1).

Ponadto:

1.

zgodnie z § 14 ust. 1, doradcy rolniczy są obowiązani do uczestniczenia w kształceniu uzupełniającym, prowadzonym przez Centrum, w związku ze zmianą przepisów dotyczących minimalnych wymogów wzajemnej zgodności (cross - compliance) w gospodarstwie rolnym oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w tym gospodarstwie, w terminie określonym przez dyrektora Centrum, oraz

2.

zgodnie z § 14 ust. 2 ww. rozporządzenia - doradcy rolnośrodowiskowi i eksperci przyrodniczy są obowiązani do uczestniczenia w kształceniu uzupełniającym, prowadzonym przez Centrum, w związku ze zmianą przepisów dotyczących działania "Program rolnośrodowiskowy, w terminie określonym przez dyrektora Centrum.

Poza szkoleniami określonymi wyżej, Centrum upoważnione jest także do prowadzenia szkoleń w zakresie stosowania nawozów oraz szkoleń w zakresie ochrony roślin:

1.

zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. Nr 147, poz. 1033) czynności polegające na świadczeniu usług w zakresie stosowania nawozów mogą być wykonywane wyłącznie przez osoby posiadające świadectwo ukończenia szkolenia w tym zakresie (.".)" natomiast na podstawie § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowego sposobu stosowania nawozów oraz prowadzenia szkoleń z zakresu ich stosowania (Dz. U. Nr 80, poz. 47), do prowadzenia szkoleń z zakresu stosowania nawozów - upoważnione jest Centrum.

2.

zgodnie z art. 64 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 849 z późn. zm.) przedsiębiorca wykonujący działalność w zakresie konfekcjonowania lub obrotu środkami ochrony roślin jest obowiązany zapewnić, że osoby bezpośrednio wykonujące czynności wymagające kontaktu ze środkiem ochrony roślin ukończyły szkolenie w zakresie obrotu i konfekcjonowania roślin (...)" zgodnie z art. 66 ust. 1 pkt 1) przytoczonej wyżej ustawy, środki ochrony roślin zaliczane do bardzo toksycznych lub toksycznych dla człowieka mogą nabywać wyłącznie osoby, które ukończyły szkolenie z zakresu stosowania środków ochrony roślin (...)" zgodnie z art. 74 pkt 1) ww. ustawy zabiegi przy użyciu środków ochrony roślin w produkcji rolnej i leśnej mogą być wykonywane przez osoby, które ukończyły szkolenie w zakresie stosowania środków ochrony roślin (...)" zgodnie z art. 5 ust. 3 pkt 1) ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 849 z późn. zm.) - certyfikat będący poświadczeniem stosowania integrowanej produkcji wydaje się jeżeli producent roślin ukończył szkolenie w zakresie integrowanej produkcji (...)

W dniu 7 października 2010 r. Centrum zostało wpisane do "Rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie prowadzenia szkoleń w zakresie ochrony roślin" o którym mowa w art. 75 ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 849 z późn. zm.). Zgodnie z zaświadczeniem z dnia 8 października 2010 r. Centrum prowadzi działalność na terenie wszystkich województw w Polsce w zakresie organizacji szkoleń:

1.

obrót i konfekcjonowanie środków ochrony roślin;

2.

stosowanie środków ochrony roślin przy użyciu opryskiwaczy;

3.

integrowanej produkcji.

- kserokopia zaświadczenia w załączeniu.

II.

Zgodnie Ustawą, Centrum może odpłatnie wykonywać usługi, w szczególności w zakresie prowadzenia działalności szkoleniowej niezwiązanej z realizacją zadań.

Centrum wykonuje odpłatnie powyższe usługi szkoleniowe m.in. na zlecenie innych jednostek sektora finansów publicznych (np. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Urzędy Marszałkowskie, i in.)

W uzupełnieniu z dnia 22 lipca 2011 r. Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnia, iż Centrum prowadzi na zlecenie innych jednostek sektora finansów publicznych, w tym jak wskazano we wniosku m.in. Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Urzędów Marszałkowskich, Urzędów Pracy, uczelni publicznych, dwa rodzaje szkoleń:

1.

zamknięte - przeznaczone dla ściśle określonej przez Zleceniodawcę (jednostkę sektora finansów publicznych) grupy osób - w takim przypadku naboru uczestników szkolenia dokonuje Zleceniodawca (jednostka sektora finansów publicznych) oraz

2.

otwarte - Zleceniodawca (jednostka sektora finansów publicznych) określa grupę zawodową lub społeczną, do której szkolenie ma być adresowane - w takim przypadku Centrum poza przeprowadzeniem szkolenia, prowadzi także nabór uczestników; ogłasza informacje o szkoleniu oraz przyjmuje zgłoszenia w ramach limitu środków przeznaczonych przez jednostkę sektora finansów publicznych na ten cel.

Powyższe szkolenia mają na celu doskonalenie zawodowe, podnoszenie wiedzy zawodowej w formach pozaszkolnych. Są to szkolenia z zakresu kształcenia zawodowego w ramach pozostałych - pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKD 85.59.B).

Wśród tych szkoleń są szkolenia:

1.

podnoszące poziom wiedzy praktycznej i merytorycznej w poszczególnych zawodach/dziedzinach,

2.

podnoszące poziom wiedzy w zakresie obowiązujących przepisów i procedur w określonych zawodach/dziedzinach.

Organizowane są w formie szkoleń stacjonarnych (wykłady, warsztaty), e-learningowych oraz łączonych (e-learningowo-stacjonarnych). Odbiorcami powyższych szkoleń są doradcy rolni, rolnicy, osoby związane z rolnictwem, nauczyciele, pracownicy organów i urzędów jednostek samorządu terytorialnego, osoby zatrudnione w instytucjach związanych z rolnictwem, osoby bezrobotne. Każde szkolenie odbywa się zgodnie z ustalonym harmonogramem, według programu szkolenia zatwierdzonego przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi lub inną instytucję sektora finansów publicznych zlecającą szkolenie. Zajęcia są prowadzone przez wykwalifikowaną kadrę zatrudnioną w Centrum lub przez specjalistów zewnętrznych, którym Centrum zleca przeprowadzenie niektórych zajęć/wykładów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w świetle wskazanego wyżej stanu faktycznego dotyczącego charakteru szkoleń prowadzonych przez Centrum, świadczenie przez Centrum usług szkoleniowych w zakresie:

1)

szkoleń doradców rolniczych, doradców rolnośrodowiskowych i ekspertów przyrodniczych - prowadzonych przez Centrum na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 maja 2008 r. w sprawie szkoleń dla podmiotów, których dotyczą działania objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, oraz doradzania odnośnie do sporządzania dokumentacji niezbędnej do uzyskania pomocy finansowej (Dz. U. Nr 89, poz. 545, zm.; D. U. z 2010 r. Nr 3. poz. 17)

2)

szkoleń w zakresie stosowania nawozów - prowadzonych przez Centrum na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowego sposobu stosowania nawozów oraz prowadzenia szkoleń z zakresu ich stosowania (Dz. U. Nr 80, poz. 479)

3)

szkoleń w zakresie ochrony roślin - prowadzonych przez Centrum zgodnie z art. 75 ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 849 z późn. zm.).

można uznać za usługi zwolnione z podatku od towarów i usług - jako usługi kształcenia i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26 prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 200.4 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

2.

Czy usługi szkoleniowe świadczone przez Centrum, na podstawie art. 4 ust. 4 pkt 1 lit. d) tiret 5 (działalność szkoleniowa niezwiązana z realizacją zadań, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2) ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego, realizowane przez Centrum na zlecenie innych jednostek sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), w tym m.in. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Urzędy Marszałkowskie, Urzędy Pracy, uczelnie publiczne i in. - finansowane przez te jednostki w całości ze środków publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 1 powyższej ustawy

- podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Własne stanowisko Wnioskodawcy:

Stanowisko do pytania Nr 1

Zgodnie ze stanowiskiem Centrum, ze względu na fakt uregulowania sprawy szkoleń dla doradców rolniczych, doradców rolnośrodowiskowych i ekspertów przyrodniczych a także szkoleń w zakresie stosowania nawozów oraz szkoleń w zakresie ochrony roślin w przepisach szczególnych: tj. w przepisach:

1.

art. 4 ust. 4 pkt 6 Ustawy, art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 maja 2008 r. w sprawie szkoleń dla podmiotów, których dotyczą działania objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, oraz doradzania odnośnie do sporządzania dokumentacji niezbędnej do uzyskania pomocy finansowej (Dz. U. Nr 89, poz. 545, zm.; Dz. U. z 2010 r. Nr 3, poz. 17);

2.

ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. Nr 147, poz. 1033) oraz w rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowego sposobu stosowania nawozów oraz prowadzenia szkoleń z zakresu ich stosowania (Dz. U. Nr 80, poz. 479); 3) ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 849 z późn. zm.) w związku z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2010 r. w sprawie szkoleń w zakresie ochrony roślin (Dz. U. Nr 256, poz. 1721);

oraz fakt, że szkolenia te dotyczą wykonywania specjalistycznej działalności zawodowej - szkolenia objęte pytaniem Centrum (Pyt. Nr 1) podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Stanowisko do pytania Nr 2:

Zgodnie ze stanowiskiem Centrum - szkolenia wykonywane w oparciu o art. 4 ust. 4 pkt 1 lit. d) tiret 5 ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 251, poz. 2507 z późn. zm.) na zlecenie innych jednostek sektora finansów publicznych, a tym samym finansowane ze środków publicznych, w tym środków unijnych, szkolenia - objęte pytaniem Centrum (Pyt. Nr 2) - podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - jako finansowane ze środków publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z kolei w myśl § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usługi i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cyt. przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi szkolenia świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego,

2.

czy są one prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia kształcenia zawodowego i "przekwalifikowania zawodowego", wobec tego należy wskazać, iż od dnia 1 lipca 2011 r. stosuje się przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego sytemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 77, str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy.

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wskazuje co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Zgodnie z art. 2 ust. 2b ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 251, poz. 2507 z późn. zm.) zadaniem Centrum jest prowadzenie doradztwa rolniczego obejmującego działania w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych oraz wiejskiego gospodarstwa domowego, mającego na celu poprawę poziomu dochodów rolniczych oraz podnoszenia konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a także podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich. Natomiast w myśl art. 4 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, ośrodki wojewódzkie w ramach zadań z zakresu doradztwa rolniczego prowadzą szkolenia dla rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich, w szczególności w zakresie:

a.

stosowania nowoczesnych metod agrotechnicznych, hodowli oraz przetwórstwa rolno-spożywczego,

b.

rozwiązywania problemów technologicznych i organizacyjno-ekonomicznych gospodarstw rolnych,

c.

rachunkowości w gospodarstwach rolnych,

d.

rolnictwa ekologicznego,

e.

rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich,

f.

unowocześniania wiejskiego gospodarstwa domowego,

g.

ubiegania się o przyznanie pomocy finansowanej lub współfinansowanej ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej lub innych instytucji krajowych lub zagranicznych,

h.

modernizacji gospodarstw rolnych, poprawy jakości artykułów rolno-spożywczych i ich przetwórstwa oraz wzmocnienia pozycji rolników na rynku,

i.

zarządzania gospodarstwem rolnym,

j.

promocji produktów lokalnych i regionalnych.

Zgodnie z przepisem art. 4 ust. 4 ww. ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego, w ramach doradztwa rolniczego jednostki doradztwa rolniczego mogą odpłatnie wykonywać usługi, w szczególności w zakresie prowadzenia:

a.

ksiąg rachunkowych i dokumentacji niezbędnej w rachunkowości w gospodarstwach rolnych,

b.

działalności promocyjnej gospodarstw rolnych, w szczególności agroturystycznych lub ekologicznych,

c.

kursów przygotowujących do uzyskania tytułów kwalifikacyjnych w zawodach przydatnych do prowadzenia działalności rolniczej,

d.

działalności:

* wydawniczej,

* poligraficznej,

* laboratoryjnej,

* hotelarskiej i gastronomicznej,

* szkoleniowej niezwiązanej z realizacją zadań, o których mowa w ust. 1 i 2,

e.

gospodarki pasiecznej.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi szkolenia doradców rolniczych, doradców rolnośrodowiskowych i ekspertów przyrodniczych, szkolenia zakresie stosowania nawozów oraz szkolenia w zakresie ochrony roślin. Na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 maja 2008 r. w sprawie szkoleń dla podmiotów, których dotyczą działania objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, oraz doradzania odnośnie do sporządzania dokumentacji niezbędnej do uzyskania pomocy finansowej (Dz. U. Nr 89, poz. 545 z późn. zm.) Wnioskodawca obowiązany jest do prowadzenia szkoleń dla działań:

1.

"Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów" w zakresie dotyczącym usług doradczych świadczonych rolnikom,

2.

"Program rolnośrodowiskowy".

Natomiast w myśl § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia, program szkolenia zawiera:

1.

zakres tematyczny, sposób realizacji oraz termin i miejsce szkolenia;

2.

wskazanie metod realizacji poszczególnych tematów szkolenia, w tym opis zajęć w terenie, oraz pomocy dydaktycznych;

3.

wykaz materiałów szkoleniowych, które będę udostępnione uczestnikom szkolenia;

4.

wykaz osób prowadzących zajęcia dydaktyczne z zakresu poszczególnych tematów szkolenia, z podaniem imion i nazwisk oraz tytułów zawodowych lub naukowych tych osób.

Ukończenie szkolenia potwierdza zaświadczenie o jego ukończeniu (§ 7 ust. 1 ww. rozporządzenia).

Przepis § 14 ust. 1 cyt. rozporządzenia stwierdza, iż doradcy rolniczy obowiązani są do uczestniczenia w kształceniu uzupełniającym, prowadzonym przez Centrum, w związku ze zmianą przepisów dotyczących minimalnych wymogów wzajemnej zgodności (cross-compliance) w gospodarstwie rolnym oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w tym gospodarstwie, w terminie określonym przez dyrektora Centrum. Natomiast w myśl ust. 2 doradcy rolnośrodowiskowi i eksperci rolniczy są obowiązani do uczestniczenia w kształceniu uzupełniającym, prowadzonym przez Centrum, w związku ze zmianą przepisów dotyczących działania "Program rolnośrodowiskowy", w terminach określonych przez dyrektora Centrum.

Ponadto, Wnioskodawca przeprowadza również szkolenia w zakresie stosowania nawozów oraz szkolenia w zakresie ochrony roślin. Bowiem, zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. Nr 147, poz. 1033 z późn. zm.) czynności polegające na świadczeniu usług w zakresie stosowania nawozów mogą być wykonywane wyłącznie przez osoby posiadające świadectwo ukończenia szkolenia w tym zakresie (...). Powyższe szkolenie Wnioskodawca świadczy na podstawie § 5 pkt 5 rozporządzenia Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowego sposobu stosowania nawozów i prowadzenia szkoleń z zakresu ich stosowania (Dz. U. Nr 80, poz. 479), jako jednostka organizacyjna upoważniona do prowadzenia szkoleń zakresu stosowania nawozów sztucznych.

Natomiast, szkolenia z zakresu ochrony roślin świadczone są przez Wnioskodawcę w oparciu o ustawę z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 849 z późn. zm.), gdzie przepis art. 5 ust. 1 mówi, iż producent prowadzący produkcję roślin, z zastosowaniem integrowanej ochrony roślin oraz wykorzystujący w sposób zrównoważony postęp techniczny i biologiczny w uprawie, ochronie roślin i nawożeniu, zwracający szczególną uwagę na ochronę środowiska i zdrowie ludzi, zwaną dalej "integrowaną produkcją" może ubiegać się o poświadczenie jej stosowania po wcześniejszym zgłoszeniu zamiaru jej prowadzenia do wojewódzkiego inspektora.

Poświadczeniem stosowania integrowanej produkcji jest certyfikat, wydawany przez wojewódzkiego inspektora właściwego ze względu na miejsce prowadzenia upraw, na wniosek producenta roślin oraz znak integrowanej produkcji wraz z numerem producenta (art. 5 ust. 2 cyt. ustawy).

Certyfikat wydaje się, jeżeli producent roślin ukończył szkolenie w zakresie integrowanej produkcji i posiada aktualne zaświadczenie o ukończeniu tego szkolenia (art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy o ochronie roślin).

Zgodnie z art. 75 ust. 1 ustawy o ochronie roślin, działalność polegająca na prowadzeniu szkoleń, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, art. 64 ust. 4 pkt 1 lit. a), art. 66 ust. 1 pkt 1 i art. 74 pkt 1, jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i wymaga wpisu do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie prowadzenia szkoleń w zakresie ochrony roślin. W związku z powyższym Wnioskodawca w dniu 7 października 2010 r. został wpisany do "Rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie prowadzenia szkoleń w zakresie ochrony roślin" (pod numerem 14/21/15636). Zgodnie z zaświadczeniem z dnia 8 października 2010 r. Wnioskodawca prowadzi działalności w zakresie organizacji szkoleń:

1.

obrót i konfekcjonowania środków ochrony roślin,

2.

stosowanie środków ochrony roślin przy użyciu spryskiwaczy,

3.

integrowanej produkcji.

Mając na uwadze przytoczone przepisy prawne oraz okoliczności sprawy przedstawione we wniosku, należy stwierdzić, iż przedmiotowe szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę spełniają przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT jako usługi kształcenia i przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, w związku z czym od 1 stycznia 2011 r. korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Dodatkowo, Wnioskodawca wykonuje również odpłatnie usługi w zakresie prowadzenia działalności szkoleniowej niezwiązanej z realizacją zadań. Zainteresowany świadczy powyższe usługi m.in. na zlecenie innych jednostek sektora finansów publicznych (np. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Urzędy Marszałkowskie i inne), które w całości finansowane są przez te jednostki ze środków publicznych. Wnioskodawca wyróżnia dwa rodzaje szkoleń:

1.

zamknięte - dla przeznaczone dla ściśle określonej przez Zleceniodawcę (jednostkę sektora finansów publicznych)

2.

otwarte Zleceniodawca (jednostka sektora finansów publicznych) określa grupie zawodową lub społeczną, do której szkolenia ma być adresowane.

Powyższe szkolenia są szkoleniami z zakresu kształcenia zawodowego w ramach pozostałych - pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKD 85.59.B), które maja na celu podnoszenie poziomu wiedzy praktycznej i merytorycznej w poszczególnych zawodach/dziedzinach oraz podnoszenie poziomu wiedzy w zakresie obowiązujących przepisów i procedur w określonych zawodach/dziedzinach. Szkolenia organizowane są w formie szkoleń stacjonarnych (wykłady, warsztaty), e-learningowych oraz łączonych (e-learningowo-stacjonarnych). Odbiorcami powyższych szkoleń są doradcy rolni, rolnicy, osoby związane z rolnictwem, nauczyciele, pracownicy organów i urzędów jednostek samorządu terytorialnego, osoby zatrudnione w instytucjach związanych z rolnictwem, osoby bezrobotne. Każde szkolenie odbywa się zgodnie z ustalonym harmonogramem, według programu szkolenia zatwierdzonego przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi lub inną instytucję sektora finansów publicznych zlecającą szkolenie.

Powołane przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dla ww. szkoleń świadczonych przez Wnioskodawcę wyłącznie w przypadku, jeżeli szkolenia te w całości lub co najmniej w 70% finansowane będą ze środków publicznych.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe w sytuacji, gdy świadczone są na rzecz jednostek sektora finansów publicznych (np. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Urzędy Marszałkowskie i inne) finansowane w całości ze środków publicznych, to zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistnienia zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl