IPPP2/443-707/11-3/KAN - Zwolnienie z VAT usług szkoleniowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-707/11-3/KAN Zwolnienie z VAT usług szkoleniowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu 10 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia usług szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą polegającą na nauczaniu języka obcego (polskiego jako obcego dla cudzoziemców) w formie kursów stacjonarnych i konwersacji z lektorem. Spółka sprzedaje również usługi nauczania języka obcego (polskiego jako obcego dla cudzoziemców) w formie e-learning, tj. nauczania przy wykorzystaniu programów informatycznych dostarczanych drogą elektroniczną przez Internet w ramach zakupionych abonamentów (opłat abonamentowych) umożliwiających korzystanie z lekcji języka obcego (polskiego jako obcego dla cudzoziemców) umieszczonych na platformie e-learningowej. Platforma e-learningowa została udostępniona w marcu, od kwietnia nastąpiła pierwsza sprzedaż usług. Obecnie oraz w najbliższej przyszłości (spółka przewiduje, że do końca października br.) sprzedaż usług przez spółkę nie przekroczy 100.000 zł.

Świadczone usługi polegające na nauce języka obcego (polskiego jako obcego dla cudzoziemców) nie są usługami prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczonymi przez nauczycieli. Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowywania. Spółka nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty dla przedmiotowych usług.

Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnia, że nie są to szkolenia tylko nauczanie języka obcego (polskiego dla cudzoziemców) poprzez elearning (samodzielne lekcje połączone w kursy osadzone są na platformie e-learningowej). Na taką innowacyjną formę świadczenia nauki języka obcego spółka otrzymała dotację z europejskiego programu Innowacyjna Gospodarka.

Przygotowanie lekcji jest finansowane w 85% z POIG (Program Innowacyjna Gospodarka) - z czego 15% to dotacje celowe, a 85% fundusze unijne, natomiast użytkownicy serwisu wnoszą opłatę za dostęp do kursu. Projekt ma na celu zapewnienie nowoczesnej i wysokiej jakości kształcenia, większej dostępności i elastyczności usług, przełamanie barier geograficznych, czasowych oraz zdrowotnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczenie usługi nauczania języka obcego (polskiego jako obcego dla cudzoziemców) w formie e-learning - powinno być sklasyfikowane jako świadczenie usługi nauczania języków obcych tj. usługa zwolniona od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy

Świadczona usługa polega na nauce języka obcego (polskiego jako obcego dla cudzoziemców) w formie e-learning. W praktyce Spółka świadczy usługę nauczania języka obcego (polskiego jako obcego dla cudzoziemców), a jedynie forma tego nauczania jest technicznie zaawansowana i umożliwia podjęcie nauki przez szeroki krąg osób, które chcą uczyć się języka polskiego (jako obcego dla cudzoziemców). Celem przedmiotowej usługi jest przede wszystkim nauczanie uczestników posługiwania się językiem obcym (polskim jako obcym dla cudzoziemców).

Spółka stoi na stanowisku, że zapis art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług wprost wskazuje, że świadczenie usługi nauczania języków obcych jest zwolnione z podatku od towarów i usług niezależnie od formy ich świadczenia. Oznacza to, że świadczenie usługi nauczania języków obcych jest zwolnione z podatku od towarów i usług także w sytuacji, gdy usługa ta będzie świadczona jako usługa elektroniczna. Usługa elektroniczna jest jedynie formą świadczenia usług, a nie usługą samą w sobie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na nauczaniu języka polskiego (polskiego jako obcego dla cudzoziemców) w formie kursów stacjonarnych i konserwacji z lektorem.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienia od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w poz. 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy pkt 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 z późn. zm.).

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29. Natomiast na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą polegającą na nauczaniu języka obcego (polskiego jako obcego dla cudzoziemców) w formie kursów stacjonarnych i konwersacji z lektorem.

Spółka sprzedaje również usługi nauczania języka obcego (polskiego jako obcego dla cudzoziemców) w formie e-learning, tj. nauczania przy wykorzystaniu programów informatycznych dostarczanych drogą elektroniczną przez Internet w ramach zakupionych abonamentów (opłat abonamentowych) umożliwiających korzystanie z lekcji języka obcego (polskiego jako obcego dla cudzoziemców) umieszczonych na platformie e-learningowej.

Świadczone usługi polegające na nauce języka obcego (polskiego jako obcego dla cudzoziemców) nie są usługami prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponad gimnazjalnym i wyższym, świadczonymi przez nauczycieli.

Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowywania. Spółka nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty dla przedmiotowych usług.

Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnia że nie są to szkolenia, tylko nauczanie języka obcego (polskiego dla cudzoziemców) poprzez elearning (samodzielne lekcje połączone w kursy osadzone są na platformie e-learningowej). Na taką innowacyjną formę świadczenia nauki języka obcego spółka otrzymała dotację z europejskiego programu Innowacyjna Gospodarka.

Przygotowanie lekcji jest finansowane w 85% z POIG (Program Innowacyjna Gospodarka) - z czego 15% to dotacje celowe, a 85% fundusze unijne, natomiast użytkownicy serwisu wnoszą opłatę za dostęp do kursu.

Projekt ma na celu zapewnienie nowoczesnej i wysokiej jakości kształcenia, większej dostępności i elastyczności usług, przełamanie barier geograficznych, czasowych oraz zdrowotnych. Powołany już przepis art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, przewiduje zwolnienie dla usług nauczania języków obcych.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o podatku od towarów i usług ani przepisy wykonawcze do niej nie zawierają definicji języka obcego. Zatem w celu dokonania wykładni powyższego przepisu należy posiłkować się definicjami słownikowymi.

I tak, zgodnie z treścią Słownika Języka Polskiego PWN, "rodzimy" to właściwy danemu narodowi, plemieniu, domowi, miejscowy, narodowy, ojczysty. Natomiast "obcy" to nie należący do danego środowiska, rodziny, mieszkaniec, obywatel innego kraju, cudzoziemiec, nieznajomy.

Pomocna w tym zakresie jest także ustawa z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 224), której jeden z zapisów stanowi, że język polski stanowi podstawowy element narodowej tożsamości i jest dobrem narodowej kultury.

Co więcej, art. 11a tej ustawy wskazuje, że cudzoziemiec lub obywatel polski na stałe zamieszkały za granicą otrzymuje urzędowe poświadczenie znajomości języka polskiego po zdaniu egzaminu przed państwową komisją egzaminacyjną.

Natomiast art. 11b ust. 1 ww. ustawy określa, iż Państwową Komisję Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego, zwaną dalej "Komisją", jej przewodniczącego i członków, powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, spośród specjalistów w zakresie nauczania języka polskiego, w tym jako języka obcego. Komisja liczy dziesięciu członków (art. 11b ust. 2 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11b ust. 3 ustawy o języku polskim, do zadań Komisji należy w szczególności:

1.

sprawowanie nadzoru nad przeprowadzaniem egzaminów, o których mowa w art. 11a;

2.

przyjmowanie wniosków dotyczących potrzeb w zakresie przeprowadzania egzaminów;

3.

przygotowanie rocznego harmonogramu egzaminów;

4.

powoływanie składów państwowych komisji egzaminacyjnych;

5.

zlecanie przygotowania zadań egzaminacyjnych, analiz i opracowań na potrzeby przeprowadzanych egzaminów;

6.

organizacja i prowadzenie szkoleń dla egzaminatorów i osób przygotowujących zadania egzaminacyjne;

7.

promocja systemu poświadczania znajomości języka polskiego przez cudzoziemców w kraju i za granicą;

8.

wydawanie poświadczeń znajomości języka polskiego;

9.

współpraca z krajowymi i zagranicznymi instytucjami prowadzącymi testowanie znajomości języków obcych, w tym języka polskiego przez cudzoziemców, oraz z instytucjami przygotowującymi zdających do egzaminów poświadczających znajomość języka.

Wnioskodawca poinformował, że w ramach działalności gospodarczej prowadzi nauczanie języka polskiego dla cudzoziemców przyjeżdżających do Polski. W opinii Zainteresowanego, język polski stanowi dla tych osób język obcy i jako taki może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Jako podstawę takiego twierdzenia powołał on treść obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Mając na uwadze stan faktyczny sprawy, powołane przepisy, powyższe stanowisko Spółki uznać należy za słuszne. Niewątpliwie bowiem dla osób pochodzących z innego niż Polska kraju oraz narodowości, język polski stanowi język obcy.

Zatem w przedmiotowej sprawie do świadczonych przez Zainteresowanego usług nauczania cudzoziemców języka polskiego jako języka obcego, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl