IPPP2/443-70/10-4/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-70/10-4/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2010 r. (data wpływu 11 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 16 kwietnia 2010 r. Nr IPPP2/443-70/10-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane w dniu 20 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ponownego skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od miesiąca października 2009 r. po złożeniu dokumentu VAT-R aktualizującego w dniu 28 września 2009 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ponownego skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od miesiąca października 2009 r. po złożeniu dokumentu VAT-R aktualizującego w dniu 28 września 2009 r., uzupełniony pismem z dnia 22 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 16 kwietnia 2010 r. Nr IPPP2/443-70/10-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane w dniu 20 kwietnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od 2004 r. Wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT ze względu na prowadzoną działalność gospodarczą jednoosobową, zakończoną 28 lutego 2008 r. Ze względu na wynajmowanie pomieszczenia na biuro w dalszym ciągu, po zakończeniu działalności podatnik odprowadza podatek VAT od kwoty wynajmu - do września 2009 r. Od października 2009 r. podatnik zaniechał wpłat z tytułu podatku VAT ze względu na ustawę, która Wnioskodawcę z obowiązku zwalnia. (nowelizacja w 2008 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji zgodnie z art. 113 ustawy wnioskodawca miał prawo do ponownego wyboru zwolnienia od podatku od towarów i usług od października 2009 r. oraz zaprzestania płacenia podatku i czy z tego tytułu nie wystąpią zaległości na skutek złej interpretacji.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z nowelizacją w roku 2008, okres odprowadzania podatku VAT po zakończeniu działalności został skrócony z 3 lat do 1-go roku. Wnioskodawca mógł zaprzestać odprowadzania podatku VAT od wynajmu już kilka miesięcy wcześniej.

W uzupełnieniu wnioskodawca wyjaśnił, że wartość sprzedaży netto w 2008 r. wyniosła 12.833,80 zł a aktualizacja zgłoszenia rejestracyjnego została złożona w urzędzie skarbowym w dniu 28 września 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r.), zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy o VAT, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Natomiast zgodnie z ust. 11 tego samego artykułu, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Przepis art. 113 ust. 11 ustawy o VAT został zmieniony - z dniem 1 stycznia 2009 r. - przez art. 1 pkt 59 lit. c) ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320).

Do dnia 31 grudnia 2008 r. przepis ten stanowił, że podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Ponadto na mocy art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:

1.

dokonujących dostaw:

2.

a) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

3.

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 40.10.10) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

4.

c) nowych środków transportu,

5.

d) terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

6.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

7.

niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż w 2009 r. co do zasady, podatnik mógł ponownie skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostały następujące warunki:

* od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia od podatku lub rezygnacji z tego zwolnienia, musiał upłynąć co najmniej rok,

* podatnik w poprzednim roku podatkowym nie mógł przekroczyć określonej wartości sprzedaży, wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT,

* podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Podkreślić w tym miejscu jednakże należy, że powrót do zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT możliwy jest wyłącznie od początku danego roku podatkowego, tj. od 1 stycznia, nie jest tym samym możliwy wybór zwolnienia od dowolnego miesiąca w danym roku podatkowym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca będąc od 2004 r. czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w 2008 r. osiągnął obroty uprawniające go do ponownego skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług w 2009 r. Jednakże aktualizacyjne zgłoszenie rejestracyjne o ponownym wyborze zwolnienia złożył w dniu 28 września 2009 r., chcąc skorzystać z tego zwolnienia w ciągu roku podatkowego od dnia 1 października 2009 r.

Ponieważ nie ma możliwości wyboru zwolnienia w trakcie roku to wnioskodawca nie mógł zaprzestać dokonywania rozliczania VAT i składania deklaracji od miesiąca października 2009 r. lecz powinien być czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług do końca 2009 r. i składać deklaracje VAT-7 do rozliczenia za grudzień 2009 r. włącznie. Wybór zwolnienia był możliwy dopiero od dnia 1 stycznia 2010 r. oczywiście przy założeniu, że obroty podatnika osiągnięte w roku 2009 r. uprawniały do skorzystania ze zwolnienia.

Jeżeli w 2010 r. wnioskodawca spełnia kryteria obrotu i zachowuje się jako podatnik zwolniony, tj. nie składa deklaracji, nie wystawia faktur VAT i nie dokonuje rozliczenia podatku VAT, to należy uznać, że jest podatnikiem zwolnionym od 2010 r. W tym celu powinien niezwłocznie złożyć korygujące aktualizacyjne zgłoszenie rejestracyjne VAT-R zmieniające datę ponownego wyboru zwolnienia z daty 1 października 2009 r. na datę 1 stycznia 2010 r.

W związku z tym stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl