IPPP2/443-694/09-2/KK - Czy usługa świadczona na rzecz agentów ubezpieczeniowych podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług?

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 16 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-694/09-2/KK Czy usługa świadczona na rzecz agentów ubezpieczeniowych podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2009 r. (data wpływu 24 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 67.20.10-00.90 "usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe" jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie finansowania zakupu pojazdów. Powyższa działalność prowadzona jest m.in. w oparciu o zawierane z klientami umowy leasingu operacyjnego lub finansowego. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka współpracuje z agentami ubezpieczeniowymi, w rozumieniu ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym, wykonującymi swą działalność na podstawie umów agencyjnych zawartych z zakładami ubezpieczeń (dalej "Agenci"). Spółka zamierza świadczyć na rzecz Agentów stałe pomocnicze usługi ubezpieczeniowe (dalej "Usługa"), polegające przede wszystkim na wykonywaniu następujących czynności:

a.

świadczeniu pomocy w postaci udostępnienia i przekazania danych oraz dokumentów agentowi niezbędnych do:

*

oceny ryzyka ubezpieczeniowego,

*

ustalenia wysokości sum ubezpieczenia,

*

ustalenia wysokości stawek ubezpieczeniowych

w odniesieniu do przedmiotów ubezpieczenia.

b.

Udzielaniu klientom Spółki (dalej "klienci") ogólnych informacji o możliwości skorzystania z oferty ubezpieczeniowej Agenta dotyczącej produktów ubezpieczeniowych;

c.

popularyzowaniu wśród klientów produktów ubezpieczeniowych oferowanych przez firmy ubezpieczeniowe a dystrybuowanych przez Agenta;

d.

udzielanie Klientom zainteresowanym nabyciem produktów ubezpieczeniowych technicznej pomocy w zakresie wypełniania dokumentów niezbędnych do przystąpienia do umowy ubezpieczenia;

e.

dostarczaniu dokumentów wskazanych w punkcie (d) klientowi i Agentowi oraz wykonywaniu innych czynności przygotowawczych potrzebnych do przystąpienia Klienta do umowy ubezpieczenia zawieranej za pośrednictwem Agenta;

f.

koordynowaniu kontaktów klientów z Agentem i udzielaniu Agentowi pomocy administracyjno-technicznej związanej z zawieraniem umów ubezpieczeniowych z klientami;

g.

informowaniu ubezpieczonych Klientów o trybie postępowania w razie zaistnienia szkody i monitorowanie czynności wykonywanych przez Klienta zmierzających do likwidacji szkody ubezpieczeniowej i wypłaty odszkodowania;

h.

uczestniczeniu w administrowaniu i wykonywaniu umów ubezpieczeniowych zawieranych przez Agenta z Klientami m.in. poprzez prowadzenie ewidencji podmiotów objętych tymi umowami oraz gromadzenie niezbędnej dokumentacji w tym zakresie.

Z tytułu świadczonych Usług, Spółka będzie otrzymywać od Agenta wynagrodzenie prowizyjne w wysokości określonego procentu składki pobieranej przez Agenta. Świadczenie wyżej wymienionych czynności będzie się odbywać w oparciu o umowy zwierane przez Spółkę z poszczególnymi agentami ubezpieczeniowymi na bazie modelowej "Umowy o świadczeniu usług " opracowanej przez Spółkę w drodze uzgodnień z poszczególnymi podmiotami świadczącymi ubezpieczeniowe usługi agencyjne współpracującymi ze Spółką. Treść wskazanych powyżej świadczeń Spółki, stanowi odzwierciedlenie jednego z postanowień modelowej "Umowy o świadczeniu usług", regulującego umowny zakres obowiązków Spółki. W celu potwierdzenia prawidłowości klasyfikacji statystycznej Usługi na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług ("PKWiU") dla celów podatku od towarów i usług, w dniu 1 czerwca 2009 r. Spółka wystąpiła do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi ("Urząd Statystyczny") z wnioskiem o wydanie stosownej opinii klasyfikacyjnej.

W odpowiedzi na wspomniany wniosek Urząd Statystyczny w dniu 15 czerwca 2009 r. wydał opinię statystyczną, w której potwierdził, że wskazany w niniejszym opisie zdarzenia przyszłego katalog czynności składających się na Usługę mieści się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.90 "Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe" (zgodnie z klasyfikacją PKWiU - wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r., która ma w dalszym ciągu zastosowanie dla celów podatku od towarów i usług). Spółka załącza do wniosku wydruk opinii statystycznej otrzymanej z Urzędu Statystycznego drogą elektroniczną (na obecną chwilę do Spółki nie dotarł oryginał decyzji).

W związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym,

Spółka zwraca się z wnioskiem o potwierdzenie kwestii, iż opisana powyżej usługa świadczona na rzecz Agentów podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług, na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 3 załącznika Nr 4 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od tego podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. Wśród usług objętych zakresem wskazanego zwolnienia znajdują się min. usługi pośrednictwa finansowego zaklasyfikowane w sekcji J ex (65-67) PKWiU, z wyłączeniem niektórych kategorii usług wymienionych szczegółowo w poz. 3 załącznika Nr 4 do ustawy.

Tym samym, zdaniem Spółki kluczowe dla określenia prawidłowego traktowania dla celów VAT usług, które będzie świadczyć Spółka na rzecz Agentów, jest właściwe ustalenie, do jakiego grupowania PKWiU należy zaliczyć usługę, zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU.

W ocenie Spółki wskazane powyżej planowane czynności składające się na usługę, które będą świadczone na rzecz Agentów w ramach umów zawieranych na bazie modelowej "Umowy o świadczeniu usług" mają charakter kompleksowej usługi pomocniczej w stosunku do działalności ubezpieczeniowej. Większość czynności podejmowanych przez Spółkę realizowana będzie w ścisłym związku z usługami pośrednictwa ubezpieczeniowego świadczonymi przez Agentów na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych. Usługi Spółki będą miały na celu umożliwienie Agentom, a pośrednio także towarzystwom ubezpieczeniowym, świadczenia usług w sposób efektywny oraz oczekiwany przez Klientów. W konsekwencji wszystkie czynności które będą wykonywane przez Spółkę są nierozerwalnie związane z usługami ubezpieczeniowymi. Czynności te łącznie stanowią świadczenie pomocnicze natury kompleksowej. W ocenie Spółki kompleksowa usługa będąca przedmiotem niniejszego wniosku, to usługa mieszcząca się w grupowaniu 67.20.10-00.90 PKWiU "Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych pozostałe" ("zgodnie z klasyfikacją PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r., która ma w dalszym ciągu zastosowanie dla celów podatku od towarów i usług). Ocena Spółki, co do klasyfikacji statystycznej czynności składających się na usługę, została formalnie potwierdzona przez Urząd Statystyczny, na co Spółka wskazuje w opisie zdarzenia przyszłego.

Spółka pragnie wskazać, że usługi zaliczane do powyższego grupowania, zgodnie z treścią poz. 3 załącznika Nr 4 do ustawy, zostały objęte zakresem zwolnienia z VAT. We wskazanym przepisie ustawodawca wyłączył z zakresu zwolnienia określone czynności, m.in. usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz usługi wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń. Niemniej jednak, w ramach przedmiotowej usługi nie będą realizowane czynności, które zostały wyłączone z zakresu zwolnienia z VAT. W konsekwencji, zdaniem Spółki, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z poz. 3 załącznika Nr 4 do tej ustawy świadczenie Usługi przez Spółkę na rzecz Agentów będzie czynnością podlegającą zwolnieniu z VAT.

Stanowisko Spółki dotyczące interpretacji zakresu zwolnienia z VAT w kontekście przedmiotowej usługi, potwierdza praktyka organów podatkowych. W tym miejscu Spółka pragnie przytoczyć indywidualną interpretację podatkową Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 stycznia 2008 r. (sygn. IP-PP2-443-717/07- 2/lB), w której organ podatkowy rozstrzygał wniosek dotyczący kwalifikacji dla potrzeb podatku od towarów i usług, usługi analogicznej do Usługi będącej przedmiotem niniejszego wniosku.

Zgodnie z treścią wspomnianego wniosku o wydanie interpretacji podatkowej (w którym wnioskujący podatnik powołał się na uzyskaną klasyfikację statystyczną wydaną przez Ośrodek Interpretacyjny Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi), zapytanie podatnika dotyczyło następującego zespołu czynności składającego się na świadczoną usługę:

*

informowanie klientów o możliwości zawarcia i warunkach umów ubezpieczenia, w tym o sposobie realizacji świadczeń z tytułu umów ubezpieczenia zawieranych za pośrednictwem Y

*

popularyzowanie zakupu polis ubezpieczeniowych zawieranych za pośrednictwem Y wśród klientów X,

*

udzielanie pomocy klientom X w wypełnianiu lub samodzielne wypełnianie dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy ubezpieczenia, przyjmowanie tych dokumentów oraz wykonywanie innych czynności przygotowawczych zmierzających do zawarcia umowy ubezpieczenia;

*

przekazywanie ubezpieczającym tekstów ogólnych i szczególnych warunków ubezpieczeń;

*

obliczanie wysokości należnej składki ubezpieczeniowej, przyjmowanie składek ubezpieczeniowych, wystawianie klientom X pokwitowań przyjęcia składek;

*

terminowe wpłacanie na właściwe konto składek lub rat składek ubezpieczeniowych pobranych od klientów X na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego;

*

uczestniczenie w administrowaniu i wykonywaniu umów ubezpieczenia min. poprzez prowadzenie ewidencji umów ubezpieczenia, wniosków ubezpieczeniowych i innych dokumentów".

Urząd Statystyczny potwierdził, że wskazane usługi mieszczą się w grupowaniu 67.20.10-00.90 PKWIU "Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostała". Natomiast w treści interpretacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej potwierdził stanowisko podatnika w kwestii; iż "Czynności te łącznie stanowią świadczenie pomocnicze natury kompleksowej, oraz że (...) na mocy art. 43 ust 1 pkt 1 Ustawy o VAT w związku z poz. 3 załącznika Nr 4 do tej ustawy świadczenie powyższych usług przez X na rzecz Y będzie czynnością podlegającą zwolnieniu z VAT". Analogiczne stanowisko zostało potwierdzone również w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 czerwca 2008 r. (sygn. IPPP1/443-895/08-2/SM), w interpretacji dotyczącej usług o zbliżonym zakresie przedmiotowym do analizowanej Usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl