IPPP2/443-691/10-4/MM - Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z zakupem nieruchomości gruntowych i budynkowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-691/10-4/MM Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z zakupem nieruchomości gruntowych i budynkowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2010 r. (data wpływu 14 września 2010 r.), uzupełnione pismem z dnia 15 października 2010 r. (data wpływu 20 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu nabycia nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu nabycia nieruchomości. Przedmiotowy wniosek zawierał braki formalne. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 11 października 2010 r. znak IPPP2/443-691/10-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność m.in. w zakresie: (i) leasingu finansowego, (ii) kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek, (iii) pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, (iv) pozostałej finansowej działalności usługowej, gdzie indziej nie sklasyfikowanej, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych, (v) pozostałej działalności wspomagającej usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych. W zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa, Wnioskodawca zamierza nabyć nieruchomości od Spółki x. Spółka x prowadzi działalność polegającą na wynajmowaniu lokali podmiotom prowadzącym działalność handlową. Spółka x jest właścicielem lub użytkownikiem wieczystym gruntów, na których posadowione są pawilony handlowe będące własnością Spółki x, w których najemcy wynajmują lokale na prowadzenie działalności handlowej.

Spółka x zapewnia najemcom niezbędną infrastrukturę, tj. na podstawie umów zawartych z podmiotami trzecimi i za ich pośrednictwem dostarcza do lokali handlowych gaz, energię, wodę i ogrzewanie. Na podstawie umów z dostawcami Spółka x zapewnia również obsługę administracyjno - techniczną nieruchomości, wywóz nieczystości, usługi sprzątania, odśnieżania i przeglądów technicznych nieruchomości (w tym serwisu węzłów cieplnych i kotłowni oraz przeglądów kominiarskich). Pozostałe usługi związane z prowadzeniem działalności handlowej najemcy nabywają bezpośrednio od dostawców (np. usługi ochrony, usługi telekomunikacyjne, itp.).

Obecnie Spółka x posiada:

1.

Prawo własności do 14 działek gruntu wraz z prawem własności posadowionych na tych działkach budynków i budowli (dalej: "Budynki na Własnym Gruncie");

2.

Prawo użytkowania wieczystego do 9 działek gruntu wraz z prawem własności posadowionych na tych działkach budynków i budowli (dalej: "Budynki na Użytkowaniu Wieczystym");

3.

Prawo własności do 5 lokali użytkowych wraz w udziałem ułamkowym w prawie użytkowania wieczystego gruntu i częściach wspólnych budynków oraz prawo własności do 1 lokalu wraz z udziałem w prawie własności gruntu (dalej: "Nieruchomości Lokalowe"); oraz

4.

Prawo własności do 7 niezabudowanych działek gruntu (dalej "Grunty").

Dla każdej z powyższych nieruchomości jest prowadzona odrębna księga wieczysta. Za wyjątkiem nieruchomości w x nabytej w dniu 25 października 2007 r. pozostałe Budynki na Własnym Gruncie, a także Budynki na Użytkowaniu Wieczystym Spółka x nabyła w dniu 30 września 2007 r. w wyniku wniesienia aportem do Spółki x przedsiębiorstw spółek x oraz y (dalej: "Udziałowcy").

Udziałowcy wnieśli również aportem w tym dniu do Spółki x:

a.

spółdzielcze własnościowe prawo do 4 lokali użytkowych, które zostały następnie przekształcone w miesiącach wrzesień 2009 r. - czerwiec 2010 r. w 4 spośród 6 Nieruchomości Lokalowych, o których mowa w pkt 3 powyżej; oraz

b.

prawo własności do jednego z Gruntów, o których mowa w pkt 4 powyżej. Pozostałe Grunty zostały nabyte przez Spółkę x w miesiącach maj - grudzień 2008 r.

Wydanie najemcom lokali handlowych, tj. pierwsze zasiedlenie Budynków na Własnym Gruncie oraz Budynków w Użytkowaniu Wieczystym nastąpiło przed lub w dniu 1 października 2007 r., z wyjątkiem jednego Budynku na Użytkowaniu Wieczystym, który został zasiedlony w czerwcu 2008 r. oraz jednego Budynku na Własnym Gruncie, który został zasiedlony w lipcu 2008 r. Trzy spośród Nieruchomości Lokalowych zostały zasiedlone przed lub w dniu 1 października 2007 r., natomiast jedna Nieruchomość Lokalowa została zasiedlona w grudniu 2008 r.

Po pierwszym zasiedleniu jak wyżej, Spółka x nie ponosiła na ulepszenia nieruchomości wydatków, które byłyby równe, bądź przewyższające 30% wartości początkowej tych nieruchomości. Spółka posiada kredyt w x zaciągnięty na sfinansowanie zobowiązań zaciągniętych w celu nabycia lub finansowania nieruchomości Spółki. Z uwagi na planowane refinansowanie prowadzonej działalności Spółka x planuje sprzedaż części swoich nieruchomości na rzecz kilku podmiotów.

W chwili obecnej Spółka x ustala warunki sprzedaży nieruchomości z podmiotami prowadzącymi działalność leasingową (w tym z Wnioskodawcą) oraz jedną spółką z grupy kapitałowej, do której Spółka x należy. Wszystkie podmioty, z którymi Spółka x prowadzi ustalenia (w tym Wnioskodawca) są zarejestrowanymi podatnikami VAT. Planowana struktura sprzedaży nieruchomości zakłada, że każdy z kupujących nabędzie określone nieruchomości spośród nieruchomości należących do Spółki x. Zbycie nieruchomości spowoduje rozwiązanie przez Spółkę x umów z dostawcami mediów do tych nieruchomości (tekst jedn. gazu, energii, wody i ogrzewania) jak również rozwiązane zostaną umowy o obsługę administracyjno - techniczną tych nieruchomości, wywóz nieczystości, usługi sprzątania, odśnieżania i przeglądy techniczne nieruchomości. Nastąpi też rozwiązanie umowy najmu z podmiotem, który należy do grupy kapitałowej Spółki x i który wynajmuje największą powierzchnię handlową w zbywanych nieruchomościach (dalej: "Główny Najemca"). Możliwość przeniesienia praw i obowiązków wynikających z umów najmu z pozostałymi najemcami będzie uzależniona od postanowień indywidualnych umów najmu zawartych pomiędzy Spółką x a tymi najemcami. Oznacza to, że w niektórych wypadkach Wnioskodawca jako nabywca nieruchomości będzie uprawniony na podstawie zgody najemców do przejęcia praw i obowiązków Spółki x w zakresie najmu lokali handlowych, podczas gdy w innych sytuacjach nie będzie to możliwe bez zawarcia nowych umów najmu.

Wnioskodawca zamierza wykorzystać nabyte nieruchomości na potrzeby związane ze sprzedażą podlegającą podatkowi od towarów i usług. W szczególności Wnioskodawca odda nieruchomości w leasing innemu podmiotowi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym, w sytuacji, gdzie Wnioskodawca nabędzie od Spółki x opisane wyżej nieruchomości (lub część z nich) i wykorzysta je na potrzeby związane ze sprzedażą podlegającą podatkowi od towarów i usług, Wnioskodawca zapytuje:

Czy zakładając, że Spółka x i Wnioskodawca złożą przed dniem sprzedaży naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego dla Wnioskodawcy oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy sprzedawanych budynków, budowli lub ich części, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia naliczonego przy sprzedaży nieruchomości podatku od towarów i usług, i czy w szczególności możliwości odliczenia VAT nie będzie wyłączał art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Z uwagi na to, że przedmiotem sprzedaży nie będzie ani przedsiębiorstwo, ani jego zorganizowana część, opisana sprzedaż Budynków na Własnym Gruncie, Budynków w Użytkowaniu Wieczystym oraz Nieruchomości Lokalowych podlegać będzie, co do zasady, VAT. Dodatkowo omawiana transakcja nie będzie objęta zwolnieniem z VAT, o ile Spółka x i Wnioskodawca złożą właściwym naczelnikom urzędów skarbowych oświadczenie zgodnie z artykułem 43 ust. 10 i ust. 11 Ustawy o VAT (z wyjątkiem Nieruchomości Lokalowej, gdzie pierwsze zasiedlenie nastąpiło w grudniu 2008 r. o ile zbycie nastąpi przed upływem 2 lat od zasiedlenia, czyli przed grudniem 2010 r.). W takiej sytuacji, Wnioskodawca będzie, co do zasady, posiadał prawo do odliczenia VAT z tytułu nabycia nieruchomości, w szczególności prawo do odliczenia nie będzie wyłączone na mocy art. 86 ust. 3a pkt 2) Ustawy o VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT należy rozumieć m.in. przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z definicji zawartej w art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT wynika, że, za towary uważa się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, wynosi 22%, jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - w myśl art. 2 pkt 14 Ustawy o VAT rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Należy wskazać, iż w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części budynków lub budowli, w myśl art. 29 ust. 5 Ustawy o VAT z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Jednocześnie na mocy, art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

a.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

b.

złożą przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Oświadczenie musi również zawierać:

a.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy, numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy i nabywcy,

b.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części,

c.

adres budynku, budowli lub ich części.

W niniejszym stanie faktycznym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem (tekst jedn. oddaniem najemcom lokali handlowych na podstawie umów najmu) Budynków na Własnym Gruncie, Budynków w Użytkowaniu Wieczystym oraz Nieruchomości Lokalowych, a planowanym zbyciem tych nieruchomości będzie dłuższy niż dwa lata. W związku z tym sprzedaż tych nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu z podatku VAT, o ile Spółka x i nabywcy nieruchomości nie wybiorą rezygnacji ze zwolnienia.

Jeżeli Spółka x i Wnioskodawca jako nabywca nieruchomości złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zgodne oświadczenia odpowiadające warunkom określonym w artykule 43 ust. 10 i 11 Ustawy o VAT, to sprzedaż tych nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu według stawki 22%.

Wyjątek dotyczy zbycia jednej Nieruchomości Lokalowej (zasiedlonej po raz pierwszy w grudniu 2008 r.), które jeśli nastąpi przed grudniem 2010 r. to opodatkowane będzie wg reguł zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, dostawa budynków w okresie 2 lat od pierwszego zasiedlenia nie jest objęta zwolnieniem z podatku, pod warunkiem, że spełnione zostaną wymogi z art. 43 ust. 10a Ustawy o VAT, tj.

a.

w stosunku do takiego budynku nie przysługiwało dokonującemu dostawy budynku prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz

b.

dokonujący dostawy budynku nie ponosił wydatków na ulepszenie budynku, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów;

Powyższe okoliczności nie wystąpiły w odniesieniu do wspomnianej wyżej Nieruchomości Lokalowej, zatem jej sprzedaż podlegała będzie podatkowi od towarów i usług według stawki 22%.

W tym stanie rzeczy należy stwierdzić, że spełnienie warunku złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego przez Spółkę x i Wnioskodawcę zgodnych oświadczeń odpowiadających warunkom określonym w art. 43 ust. 10 i ust. 11 Ustawy o VAT spowoduje, iż transakcja w całości podlegać będzie opodatkowaniu VAT. Wnioskodawca odda zakupione nieruchomości w leasing innemu podmiotowi, która to czynność podlegać będzie podatkowi od towarów i usług.

W efekcie, Wnioskodawca posiadać będzie prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług, gdyż:

* transakcja ani nie będzie transakcją nie podlegającą opodatkowaniu (bo nie będzie dotyczyć przedsiębiorstwa, ani jego zorganizowanej części) ani transakcją zwolnioną z opodatkowania (gdyż strony złożą odpowiednie oświadczenia właściwym naczelnikom urzędów skarbowych);

* Wnioskodawca wykorzysta nabyte nieruchomości na potrzeby sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Rzecz jasna prawo Wnioskodawcy do odliczenia podatku od towarów i usług uwarunkowane jest spełnieniem innych wymogów formalnych, o jakich mowa w art. 86 Ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług,

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT stanowi, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - w myśl art. 2 pkt 14 ustawy o VAT rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do art. 43 ust. 11 ustawy o VAT, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność m.in. w zakresie: (i) leasingu finansowego, (ii) kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek, (iii) pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, (iv) pozostałej finansowej działalności usługowej, gdzie indziej nie sklasyfikowanej, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych, (v) pozostałej działalności wspomagającej usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych. W zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa, Wnioskodawca zamierza nabyć od swojego kontrahenta budynki na własnym gruncie, budynki na użytkowaniu wieczystym oraz nieruchomości lokalowe (dalej zwane "Nieruchomościami"). Nieruchomości te zostały zasiedlone, w myśl definicji pierwszego zasiedlenia wyrażonej w ustawie o VAT, przed lub w dniu 1 października 2007 r., z wyjątkiem jednego Budynku na Użytkowaniu Wieczystym, który został zasiedlony w czerwcu 2008 r., jednego Budynku na Własnym Gruncie, który został zasiedlony w lipcu 2008 r. oraz jednej Nieruchomości Lokalowej, która została zasiedlona w grudniu 2008 r. W odniesieniu do tej Nieruchomości Lokalowej nie będzie mieć zastosowania, zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy, art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Ponadto z opisu sprawy wynika, iż zarówno zbywca jak i nabywca Nieruchomości są czynnymi zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT oraz złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie podatkiem VAT tych Nieruchomości. Wnioskodawca będzie wykorzystywał nabyte nieruchomości do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest czy zakładając, że Spółka x i Wnioskodawca złożą przed dniem sprzedaży naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego dla Wnioskodawcy oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy sprzedawanych budynków, budowli lub ich części, Wnioskodawcy będzie miał prawo do odliczenia naliczonego przy sprzedaży nieruchomości podatku od towarów i usług, i czy w szczególności możliwości odliczenia VAT nie będzie wyłączał art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę opisane powyżej zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż planowane przez kontrahenta zbycie Nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy, będzie podlegało zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (za wyjątkiem Nieruchomości Lokalowej, która będzie opodatkowana podatkiem VAT - pierwsze zasiedlenie nastąpiło w grudniu 2008 r., o ile zbycie tej Nieruchomości nastąpi przed upływem dwóch lat od pierwszego zasiedlenia tj. przed grudniem 2010 r.). Z uwagi na fakt, iż strony zamierzają zrezygnować z tego zwolnienia (spełniają ku temu przesłanki z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT), sprzedaż przedmiotowych Nieruchomości zostanie udokumentowana poprzez wystawienie przez sprzedającego faktury VAT zawierającej podatek.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz fakt, iż Nieruchomości, które nabędzie Zainteresowany będą służyły, zgodnie z jego wskazaniem, wykonywaniu czynności opodatkowanych - Wnioskodawca będzie miał uprawnienie do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia tych Nieruchomości, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym należało uznać za prawidłowe.

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu nabycia nieruchomości (pyt. nr 2). Rozstrzygnięcie dotyczące braku wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT nieruchomości jako przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa (pyt. nr 1) zostało ujęte w odrębnej interpretacji.

Ponadto tut. Organ podatkowy informuje, że w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl