IPPP2/443-687/09-5/SAP - Miejsce opodatkowania usług elektronicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-687/09-5/SAP Miejsce opodatkowania usług elektronicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2009 r. (data wpływu 22 czerwca 2009 r.), uzupełnione pismami z dnia 5 sierpnia 2009 r. oraz z dnia 8 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług wymienionych w art. 27 ust. 4 pkt 8 i 9 ustawy o VAT oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług wymienionych w art. 27 ust. 4 pkt 8 i 9 ustawy o VAT oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której, wyodrębnić należy dwa typy usług świadczonych dla spółki prawa francuskiego, czynnego podatnika podatku od wartości dodanej we Francji (Kontrahent). Pierwszą kategorię stanowią usługi "niematerialne" obejmujące promocję i reklamę kanałów sportowych (zwanych dalej również "Kanałami") oraz strony internetowej, jak również marketing związany z wprowadzaniem Kanałów do operatorów telewizji kablowej, wreszcie doradztwo, ze szczególnym uwzględnieniem dostarczania wszelkich informacji związanych z emisją Kanałów w Polsce oraz funkcjonowania strony internetowej. Drugą kategorię, co jednak istotne, stanowiącą główny przedmiot działalności Spółki, stanowią usługi polegające na produkcji (w efekcie podkładania) polskiej wersji językowej dla Kanałów oraz na "produkcji" polskiej wersji językowej strony internetowej. Usługi te polegają na nałożeniu na Dźwięk Międzynarodowy tj. telewizyjny sygnał dźwiękowy wraz z dźwiękiem tła i dźwiękiem otoczenia, ale bez jakichkolwiek komentarzy, dźwięku polskiego komentarza do emitowanego w kanale wydarzenia sportowego oraz na przesłaniu sygnału dźwiękowego polskiego komentarza do satelity/platformy cyfrowej (dalej: "Główna Działalność"). Dominującym elementem tej kategorii usług jest nadanie/przesłanie sygnału dźwiękowego z polskim komentarzem. Nadanie następuje dzięki specjalistycznej infrastrukturze telekomunikacyjnej, informatycznej, infrastrukturze technicznej służącej do odbioru sygnału, do którego produkowana jest polska wersja komentarza a następnie do jego przesłania do satelity. W ramach świadczonej przez Spółkę przedmiotowej usługi, Spółka ponosi koszty transmisji. Również w zakresie prowadzenia polskiej wersji strony internetowej Spółka zobowiązana jest do przesłania w odpowiednim formacie do Kontrahenta gotowej polskojęzycznej wersji strony. W roku 2007 udział obrotu zrealizowanego przez Spółkę z Głównej Działalności w całkowitej sprzedaży Spółki wyniósł ponad 70 % a w roku 2008 blisko 80 %. Świadczone przez Spółkę usługi, z uwagi na ich specyficzny charakter oraz osobę odbiorcy (usługobiorcy) stosownie do postanowień ustawy o podatku od towarów i usług, jak również Dyrektywy Rady UE nr 112, podlegają opodatkowaniu w zakresie podatku od towarów i usług (podatku od wartości dodanej) w kraju siedziby usługobiorcy. Pierwsza wspomniana kategoria świadczonych usług (doradztwo, reklama,) wyraźnie została zdefiniowana w przepisie art. 27 ust. 4, jako podlegająca w kraju siedziby nabywcy tych usług, o ile tylko nabywcą jest czynny podatnik podatku od wartości dodanej, z innego niż Polska, kraju członkowskiego Unii Europejskiej. Powstała jednak wątpliwość co do tego, czy Spółka prawidłowo uznaje również drugą kategorię świadczonych usług, czyli usługi polegające na nadaniu/przesłaniu sygnału dźwiękowego z polskim komentarzem wydarzenia sportowego, oraz produkcję polskiej wersji strony, jako nie podlegającą opodatkowaniu w Polsce, z uwagi na to, że podatek ten/podatek od wartości dodanej, powinien zostać zadeklarowany i rozliczony we Francji. Dodać należy, że wskutek dokonanej kwalifikacji świadczonych przez Spółkę usług, blisko 100 % realizowanego obrotu, wykazywane jest w pozycji nr 21 deklaracji podatku VAT, co oznacza, że Spółka odnotowuje permanentną nadwyżkę podatku naliczonego VAT nad należnym. W chwili obecnej rozważa możliwość wystąpienia o jej zwrot.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółka właściwie postępuje nie opodatkowując świadczonych, dla Kontrahenta z siedzibą w Paryżu) posiadającego status czynnego podatnika podatku od wartości dodanej we Francji, usług związanych z produkcją i nadaniem/przesłaniem polskiej wersji językowej Kanałów, dzięki specjalistycznej infrastrukturze telekomunikacyjnej, informatycznej, infrastrukturze technicznej służącej do przesyłu/odbioru sygnału do satelity, jako usług nadawczych radiowych i telewizyjnych, na podstawie art. 27 ust. 4 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług, a w zakresie tworzenia polskiej wersji językowej strony internetowej jako usług elektronicznych na podstawie art. 27 ust. 4 pkt 9 ww. ustawy.

2.

Czy w związku z tym, że Spółka świadczy głównie usługi opodatkowane poza Polską, zgodnie z definicją miejsca świadczenia wynikającą z przepisu art. 27 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka może, stosownie do dyspozycji art. 87 ust. 1 ww. ustawy, żądać zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.

Spółka stoi na stanowisku, iż w trakcie obowiązywania w Polsce przepisów dotyczących rozliczania podatku VAT, zmieniały się przepisy dotyczące stawki podatku VAT Głównej Działalności Spółki. Pierwotnie, do dnia wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. przedmiotowe usługi były przez niektórych kwalifikowane jako usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych - PKWiU: 92.32.10-00.00, przedmiotowo zwolnione z VAT. Wydaje się jednak, że powyższa kwalifikacja nie oddawała istoty oraz charakteru usług świadczonych przez Spółkę w ramach Głównej Działalności. W ocenie Spółki, wejście w życie nowej ustawy o podatku towarów i usług (z dniem 1 maja 2004 r.) spowodowało, szczególny sposób rozliczania usług świadczonych dla zagranicznych (unijnych) podatników podatku od wartości dodanej. Zgodnie bowiem z dyspozycją przepisu art. 27 ust. 4 pkt 8, świadczenie usług nadawczych radiowych i telewizyjnych dla francuskiego podatnika podatku od wartości dodanej nie wymaga zadeklarowania należnego podatku VAT w Polsce.

Należy wskazać, że Spółka w ramach Głównej Działalności:

*

"produkuje" komentarz w języku polskim do emitowanych w Kanałach poszczególnych programów,

*

przesyła do miejsca wskazanego przez Kontrahenta (z siedzibą we Francji) polskiego komentarza w "postaci" sygnału "wprost do nadania" łączącego zdefiniowany powyżej Dźwięk Międzynarodowy z "wyprodukowanym" przez Spółkę komentarzem,

*

przenosi wszelkie prawa autorskie pokrewne do "wyprodukowanego" i przesłanego komentarza w języku polskim, na Kontrahenta z siedzibą we Francji; co, w ocenie Spółki, skutkuje tym, że świadczona usługa powinna zostać zakwalifikowana do usług nadawczych radiowych i telewizyjnych. A ta, zgodnie z przepisem art. 27 ust. 4 pkt 8 ustawy o VAT, świadczona na rzecz francuskiego podatnika podatku VAT nie powinna być opodatkowana w Polsce, lecz w kraju siedziby nabywcy usługi, skutkiem czego to nabywca (czyli Kontrahent) musiałaby "samonaliczyć podatek VAT" od tej usługi. Za słusznością takiego stanowiska przemawia również fakt, że wszystkie inne spółki z grupy Kontrahenta, wykonujące w poszczególnych krajach (np. Włoszech, Niemczech itp.) tego samego rodzaju usługi, zgodnie z przyjętym przez odpowiednie organy podatkowe stanowiskiem, traktują je jako usługi nadawcze radiowe i telewizyjne, skutkujące "przeniesieniem" obowiązku zadeklarowania należnego podatku VAT (podatku od wartości dodanej) na ich nabywcę. Oznacza to, że pozostałe spółki z grupy Kontrahenta, wystawiając faktury na Kontrahenta za usługi odpowiadające Głównej Działalności Spółki, wystawiają je bez podatku VAT, obciążając tym obowiązkiem spółkę prawa francuskiego. Konsekwentnie postępowanie Spółki należy uznać za zasadne i posiadające umocowanie w przepisie art. 27 ust. 4 pkt 8 polskiej ustawy o podatku od towarów i usług. Co więcej stanowi wyraz tego, co zawiera wspomniana już Dyrektywa Rady UE nr 112 oraz tego do czego zmierzają kolejne Dyrektywy unijne. Warto wskazać, że stosownie do dyspozycji zawartych w Dyrektywie Rady 2008/8/WE z dnia 12 lutego 2008 r., od dnia 1 stycznia 2010 r. wszelkie usługi powinny być opodatkowane w kraju siedziby usługobiorcy - podatnika podatku VAT/podatku od wartości dodanej. Podobnie jest przy świadczeniu usług elektronicznych. Spółka "produkując" polską wersję strony internetowej, świadczy usługi elektroniczne, które stosownie do przepisu art. 27 ust. 4 pkt 9 w związku z ust. 3 są opodatkowane w kraju siedziby ich odbiorcy (czyli we Francji).

Konsekwentnie należy uznać, że Spółka słusznie postępuje:

*

nie naliczając w Polsce należnego podatku VAT od usług z zakresu jej Głównej Działalności, to jest usług polegających na nałożeniu na Dźwięk Międzynarodowy tj. telewizyjny sygnał dźwiękowy wraz z dźwiękiem tła i dźwiękiem otoczenia, ale bez jakichkolwiek komentarzy, dźwięku polskiego komentarza do emitowanego w kanale wydarzenia sportowego oraz na przesłaniu sygnału dźwiękowego polskiego komentarza do satelity/platformy cyfrowej, oraz usług związanych z produkcją polskiej wersji strony internetowej (usługi elektroniczne),

*

wykazując zrealizowany z tytułu świadczenia wymienionych powyżej usług (z zakresu Głównej Działalności) w pozycji nr 21 deklaracji VAT-7.

Rozważane przez Spółkę złożenie wniosku o zwrot bezpośredni nadwyżki podatku naliczonego nad należnym należy uznać również za zasadne. Mając na względzie powyższe, Spółka prosi o potwierdzenie słuszności prezentowanego przez nią stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl