IPPP2/443-686/10-3/MM - Zwolnienie od podatku VAT sprzedaży odrębnej własności lokalu użytkowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-686/10-3/MM Zwolnienie od podatku VAT sprzedaży odrębnej własności lokalu użytkowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2010 r. (data wpływu 13 września 2010 r.), uzupełnione pismem z dnia 30 września 2010 r. (data wpływu 4 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku z VAT dla sprzedaży odrębnej własności lokalu użytkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku z VAT dla sprzedaży odrębnej własności lokalu użytkowego. Przedmiotowy wniosek zawierał braki w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 20 września 2010 r. znak IPPP2/443-686/10-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia od 1989 r. była wieczystym użytkownikiem działki o pow. 0,1154 ha zabudowanej budynkiem murowanym, trzykondygnacyjnym, w którym znajdują się 3 lokale użytkowe (wymiennikownia plus 2 lokale użytkowe) - adres budynku: x.

Od 2004 r. część budynku wynajmowało Stowarzyszenie x dla potrzeb prowadzonych przez Stowarzyszenie.

W roku 2007 r. decyzją Prezydenta Miasta z dnia 28 grudnia 2007 r. Stowarzyszenie za zgodą Spółdzielni rozpoczęło nadbudowę budynku x w x poprzez zmianę konstrukcji dachu i zabudowę tak powstałego poddasza, czego wynikiem było powstanie lokalu 3. W dniu 22 września 2009 r. po uzyskaniu zaświadczenia znak: x wydanego dnia 8 lipca 2009 r. z up. Prezydenta Miasta x, stwierdzającego, że lokale użytkowe 1-3 usytuowane w budynku wielofunkcyjnym przy ul. x w x spełniają wymogi samodzielnych lokali w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.), zgodnie z uchwałą nr 8 Walnego Zgromadzenia Członków Spółdzielni z dnia 18 września 2008 r. wyrażającą zgodę na przeniesienie na rzecz Stowarzyszenia nadbudowanej części, Spółdzielnia w oparciu o art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r.o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) aktem notarialnym przeniosła na rzecz Stowarzyszenia własność lokalu użytkowego nr 3 (odrębną własność ustanowiono niniejszym aktem) wraz z udziałem 41148/113126 części we wspólnych częściach budynku i jego urządzeniach nie służących do wyłącznego użytku właścicieli poszczególnych lokali oraz taki sam udział w prawie wieczystego użytkowania działki nr x. Zarząd nieruchomością wspólną sprawowany jest zgodnie z przepisami ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych przez Spółdzielnię.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, co następuje:

* dostawa odrębnej własności lokalu użytkowego nr 3 wskazanego we wniosku na rzecz Stowarzyszenia jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT;

* dostawy lokalu użytkowego nr 3 opisanego we wniosku na rzecz Stowarzyszenia dokonano aktem notarialnym Rep. A nr x z dnia 22 września 2009 r.;

* lokal użytkowy nr 3 opisany we wniosku nie był przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, jednakże zarząd nieruchomością został określony w ww. akcie notarialnym, tj. w dniu 22 września 2009 r., zapisem cytuje:" zarząd nieruchomością wspólną sprawowany będzie zgodnie z przepisami ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych";

* w stosunku do tego lokalu nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;

* w stosunku do przedmiotowego lokalu Wnioskodawca nie ponosił nakładów przekraczających 30% jego wartości na ulepszenie lokalu, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jednocześnie Wnioskodawca prosi o udzielnie informacji jak należy postąpić w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy za nieprawidłowe. Zainteresowany nadmienia, że Stowarzyszenie zbyło już prawo odrębnej własności opisanego we wniosku lokalu na rzecz Diecezji x, w związku z tym komu ewentualnie należałoby wystawić korektę faktury VAT, zwłaszcza, że prawdopodobnie Stowarzyszenie ulega rozwiązaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym fakt przeniesienia odrębnej własności lokalu użytkowego nr 3 w budynku przy ul. x w x na rzecz Stowarzyszenia korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, czy też Spółdzielnia winna zastosować do wyżej opisanej transakcji stawkę podstawową 22%.

Zdaniem Spółdzielni, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, transakcja opisana jako zdarzenie faktyczne korzysta ze zwolnienia w związku z tym, że za przeniesienie zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych lokalu, którego koszty w pełni poniosło Stowarzyszenie, świadczeniem należnym była jedynie wartość ułamkowego udziału wynoszącego 41148/113126 części we wspólnych częściach budynku i jego urządzeniach nie służących do wyłącznego użytku właścicieli poszczególnych lokali wraz z takim samym udziałem w prawie wieczystego użytkowania działki Nr x.

W chwili budowy budynku wielofunkcyjnego przy ul. x Spółdzielni nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Budynek praktycznie od początku był wynajmowany przez szkoły dla celów prowadzenia działalności oświatowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwana dalej "ustawą o VAT" opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami - w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT - są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W art. 7 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Należy zaznaczyć, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5 ustawy o VAT). A zatem grunty zabudowane podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla budynku lub budowli, które się na nim znajdują.

Analogiczna sytuacja miała miejsce, gdy przedmiotem dostawy były budynki lub budowle posadowione na gruncie będącym przedmiotem wieczystego użytkowania. Jak wskazywał przepis § 13 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwanego dalej "rozporządzeniem" - obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009 r. - zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku;

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-2c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, wg art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem. Zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa, czy najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy o VAT).

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, iż w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z dwóch podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, iż stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od roku 1989 był wieczystym użytkownikiem działki zabudowanej budynkiem murowanym, trzykondygnacyjnym, w którym znajdują się trzy lokale użytkowe. Od roku 2004 część budynku wynajmowało Stowarzyszenie. W roku 2007 Stowarzyszenie za zgodą Wnioskodawcy rozpoczęło nadbudowę tego budynku poprzez zmianę konstrukcji dachu i zabudowę tak powstałego poddasza, w wyniku czego powstał lokal nr 3. W dniu 22 września 2009 r. Wnioskodawca dokonał dostawy tego lokalu na rzecz Stowarzyszenia. W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż dostawa odrębnej własności lokalu użytkowego nr 3 jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia w myśl ustawy o VAT. Przedmiotowy lokal nie był przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, ani innej umowy o podobnym charakterze. W stosunku do tego lokalu nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a także Wnioskodawca nie ponosił nakładów przekraczających 30% jego wartości na ulepszenie lokalu, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest czy w opisanym stanie faktycznym fakt przeniesienia odrębnej własności lokalu użytkowego nr 3 na rzecz Stowarzyszenia korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, czy też Spółdzielnia winna zastosować do wyżej opisanej transakcji stawkę podstawową 22%

Poddając konfrontacji zaprezentowaną we wniosku treść stanu faktycznego z powołanymi przepisami prawa podatkowego należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Kluczową rolę w rozwiązaniu przedstawionego we wniosku problemu odgrywa przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 2 pkt 14 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Aby stwierdzić, czy przedmiotowa nieruchomość korzystała ze zwolnienia z podatku VAT w pierwszej kolejności ustalić należy kiedy miało miejsce pierwsze zasiedlenie. W tym celu należy odwołać się do brzmienia art. 2 pkt 14 lit. b) ustawy o VAT, zgodnie z którym przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Ze stanu faktycznego przedstawionego w przedmiotowym wniosku wynika, iż pierwsze zasiedlenie lokalu użytkowego nr 3 nastąpiło w dniu 22 września 2009 r. - wówczas Wnioskodawca dokonał dostawy przedmiotowego lokalu (a więc czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT) na rzecz Stowarzyszenia. Zatem dostawa przedmiotowego lokalu nie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, bowiem dokonywana była w ramach pierwszego zasiedlenia. Ponadto ze stanu faktycznego wynika, iż stosunku do tego lokalu nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a także Wnioskodawca nie ponosił nakładów przekraczających 30% jego wartości na ulepszenie lokalu, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż dostawa przedmiotowego lokalu użytkowego nr 3 dokonana przez Wnioskodawcę na rzecz Stowarzyszenia w dniu 22 września 2009 r. była zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a. ustawy o VAT w związku z § 13 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia, bowiem w stosunku do tego lokalu nie przysługiwało dokonującemu jego dostawy (Spółdzielni) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a także w stosunku do tego lokalu Spółdzielnia nie ponosiła nakładów przekraczających 30% jego wartości początkowej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do tak przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. Organ podatkowy nadmienia, iż z uwagi nas fakt, że stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe, przedmiotem analizy niniejszego wniosku nie była odpowiedź na pytanie sprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku w kwestii wystawienia ewentualnej faktury korygującej dokumentującej dostawę lokalu użytkowego nr 3.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl