IPPP2/443-68/09-2/ASi - Uznanie otrzymanej i wypłaconej premii za usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-68/09-2/ASi Uznanie otrzymanej i wypłaconej premii za usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2009 r. (data wpływu 20 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanej jak i wypłaconej premii za usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanej jak i wypłaconej premii za usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej Spółka) jest domem mediowym specjalizującym się planowaniu kampanii reklamowych i zakupie usług medialnych (takich jak czas reklamowy w telewizjach i miejsce na reklamę w prasie) w oparciu o wnikliwe analizy rynku na rzecz swoich klientów. Klientami tymi są podmioty, które zamierzają reklamować swoje produkty w środkach masowego przekazu (dalej: Klienci). Działalność Wnioskodawcy należy odróżnić od działalności agencji reklamowych, a więc podmiotów zajmujących się przygotowaniem określonych produktów reklamowych emitowanych lub rozpowszechnianych następnie w środkach masowego przekazu. Spółka nie jest również agencją marketingową, której zadaniem jest promowanie określonego wizerunku jej klientów lub ich produktów.

Z uwagi na skalę prowadzonej działalności oraz szeroki zakres współpracy z poszczególnymi podmiotami świadczącymi usługi reklamowe (głównie telewizje, stacje radiowe oraz wydawnictwa) Spółka jest w stanie negocjować bardzo korzystne warunki cenowe. W konsekwencji otrzymuje często rabaty i upusty cenowe od tych podmiotów, mając tym samym możliwość oferowania korzystnych warunków wynagrodzenia za swoje usługi Klientom.

Z uwagi na specyfikę prowadzonej działalności, część usługodawców przyznaje Spółce, (jak również sama Spółka przyznaje Klientom), po zakończeniu pewnego okresu współpracy, premie pieniężne. Wysokość tych premii zależna jest od spełnienia różnorodnych warunków, takich jak, np. przekroczenie w określonym z góry okresie ustalonego pułapu obrotów z danym kontrahentem - dostawcą usług mediowych (w przypadku premii otrzymanych), zrealizowanie w określonym z góry okresie przez danego kontrahenta zamówień o określonej wartości na usługi świadczone przez Stronę (w przypadku premii wypłaconych), dochowanie określonego z góry okresu współpracy.

Konstrukcja tych warunków powoduje jednak, iż ich spełnienie (a w konsekwencji przyznanie premii) jest de facto uzależnione od działań kontrahenta (albo od działań Spółki - w przypadku premii otrzymanych), a ponadto fakt ich spełnienia znany jest dopiero po zakończeniu danego okresu, w którym realizowana jest dana kampania reklamowa lub też cały cykl kampanii reklamowych. Podkreślić przy tym należy, iż realizacja jednej kampanii reklamowej na rzecz klienta wiąże się często z konicznością świadczenia na jego rzecz większej ilości usług. Podobnie realizacja jednej kampanii wiąże się prawie zawsze z konicznością nabycia przez Spółkę większej ilości usług od podmiotów świadczących usługi medialne.

Istotne jest, że otrzymanej lub przyznanej przez Spółkę premii nie da się przypisać do konkretnej zafakturowanej usługi świadczonej na rzecz Spółki lub przez nią, bowiem jest ona de facto wynikiem realizacji określonej wartości dużej liczby usług w określonym okresie, a często również dochowaniem określonego terminu współpracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w opisanym stanie faktycznym wypłata premii pieniężnej Kontrahentowi Spółki lub otrzymanie takiej premii przez Spółkę jest równoznaczne z zapłatą lub otrzymaniem wynagrodzenia za usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W ocenie Spółki, w opisanym stanie faktycznym, wypłata przez Spółkę premii pieniężnej Kontrahentowi albo otrzymanie przez nią takiej premii od dostawcy usług mediowych, jest równoznaczne - odpowiednio - z zapłatą lub otrzymaniem przez Spółkę wynagrodzenia za określone świadczenie, które jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, podlegającą opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych.

Niniejszy wniosek jest wynikiem wątpliwości Spółki związanych z rozliczaniem podatku od towarów i usług, które to wątpliwości są spowodowane brakiem jednolitych poglądów w kwestii uznawania otrzymywanych lub wypłacanych premii pieniężnych za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług.

Stanowisko Spółki znajduje uzasadnienie w piśmie Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, będącym ogólną interpretacją przepisów prawa podatkowego, która do dnia dzisiejszego nie została zmieniona lub uchylona.

Minister wyjaśnił w nim, że skutki podatkowe wypłaty premii pieniężnych uzależnione są od wielu czynników m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie. Zdaniem Ministra w przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 Ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Minister Finansów podkreślił jednak, że w praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Ponadto z pisma wynika, iż analogiczna sytuacja występuje w przypadku wypłacenia premii pieniężnej nabywcom za spełnienie takich zachowań, jak np. niedokonywanie nabyć podobnych towarów u innych podatników. Wówczas wypłacona premia pieniężna również jest wynagrodzeniem za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Stanowisko zaprezentowane przez Ministra Finansów znajdzie zastosowanie także w sytuacji Spółki. Przyznawanie kontrahentom premii pieniężnych nie stanowi bowiem realizacji umownego obowiązku z tytułu świadczenia przez nią konkretnej usługi, zatem nie może być powiązane z jakąkolwiek usługą, lecz ma przede wszystkim na celu utrwalenie współpracy handlowej. Jedyny związek, jaki da się w takiej sytuacji zauważyć, dotyczy całokształtu współpracy pomiędzy Spółką i jej kontrahentami. Podobnie premii otrzymywanych przez Spółkę nie można przypisać do konkretnej nabywanej przez nią usługi. Premie te dotyczą współpracy w dłuższych okresach, w ciągu których Spółka nabywa usługi wiążące się często z realizacją kampanii reklamowych dla różnych klientów.

Wskazać należy, iż § 13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) wskazuje jednoznacznie, jakie elementy powinna zawierać faktura korygująca dokumentująca udzielony rabat. Są to:

a.

numer kolejny oraz data wystawienia faktury korygującej,

b.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca (imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT") nazwa towaru lub usługi objętych rabatem;

c.

kwota i rodzaj udzielonego rabatu

d.

kwota zmniejszenia podatku należnego.

W sytuacjach, gdy nie ma możliwości przypisania wypłacanej premii do jednej konkretnej transakcji, a w rezultacie ustalenia, jakiej faktury lub faktur taka premia dotyczy, nie ma również technicznej możliwości wystawienia faktury korygującej w zgodzie z powołanymi wyżej normatywnymi wymogami. Zupełnie nieuzasadnione jest bowiem proporcjonalne przyporządkowywanie takiej premii do wszystkich zrealizowanych w danym okresie transakcji z danym kontrahentem, nawet jeżeli wysokość premii wyliczana jest jako określony procent od podstawy w postaci wartości zrealizowanego obrotu. Premia nie ma bowiem bezpośredniego związku z konkretną usługą udokumentowaną określoną fakturą VAT, nie można bowiem stwierdzić, czy do jej otrzymania przyczyniła pierwsza z zafakturowanych usług, czy może ostatnia z nich.

W istocie istotny jest tutaj cel wypłaconej lub otrzymanej premii oraz wola stron transakcji: nie ma ona na celu zmniejszenia ceny za konkretną usługę lub usługi, ale wynagrodzenie kontrahenta za określone zachowanie i realizowanie obrotów w określonej wysokości w określonym okresie czasu lub zachowanie współpracy w wyznaczonym okresie. W przypadku podmiotów świadczących usługi mediowe oraz domów mediowych realizowanie wyższych obrotów daje im też inną korzyść poza bezpośrednim wpływem na zwiększenie przychodów: decyduje o pozycji danego podmiotu wśród konkurencji, co przekłada się z kolei na możliwość dyktowania wyższych cen za świadczone usługi (działa to jak swoiste sprzężenie zwrotne, co jest rzadkością w innych branżach).

Stanowisko spółki jest również zgodne z przepisami prawa wspólnotowego. Wskazać należy, iż Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L 347 z 11 grudnia 2006) w art. 24 ust. 1 za świadczenie usług uznaje "każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów". Dyrektywa, w przeciwieństwie do Ustawy o VAT, nie posługuje się pojęciem "świadczenia", tylko pojęciem "transakcji", za którą można uznać w zasadzie każde zachowanie podatnika podatku od towarów i usług, prowadzące do zaspokojenia określonej, indywidualnej potrzeby innego podmiotu i przynoszące temu podmiotowi określoną i indywidualnie pojmowaną korzyść. Dlatego, w ocenie Spółki, nic nie stoi na przeszkodzie, aby za świadczenie usług uznać praktycznie każde zachowanie podatnika podejmowane w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, które - w ocenie kontrahentów znajdującej wyraz w stosownym porozumieniu - zasługuje na wynagrodzenie np. w postaci premii. Katalog takich zachowań jest w ocenie Spółki bardzo szeroki. Mogą one polegać przykładowo na dokonywaniu zakupów u konkretnego dostawcy usług w większej ilości, dotrzymywaniu terminów płatności, itp.

Stanowisko Spółki zgodne jest też z interpretacjami wydawanymi przez Ministra Finansów (patrz np. interpretacja indywidualna z 10 listopada 2008 r., sygn. ILPP1/443-801/08-2/AI, interpretacja indywidualna z 13 listopada 2008 r., sygn. ILPP2/443-773/08-2/JK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl