IPPP2/443-674/13-2/KOM - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-674/13-2/KOM Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (tekst jedn.: Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2013 r. (data wpływu 5 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku w zakresie od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie założone zostało 8 października 2003 r. W 2004 r. organizacja uzyskała status organizacji pożytku publicznego. Stowarzyszenie jest organizacją o dość szerokim profilu działalności statutowej, ale od początku swojego istnienia siły koncentrowało w dwóch obszarach: edukacji oraz szeroko rozumianej pomocy społecznej.

Celem działania organizacji na podstawie statutu jest:

1.

prowadzenie działalności oświatowej w systemie dziennym i zaocznym na poziomie podstawowym, gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym oraz dla dorosłych,

2.

wdrażanie programów kształcenia nieformalnego,

3.

podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,

4.

organizacja i wspieranie przedsięwzięć promujących szeroko pojętą kulturę w środowisku lokalnym,

5.

wydawanie publikacji drukowanych, nagrań fonograficznych i audiowizualnych w zakresie realizacji działań statutowych,

6.

wspomaganie i rozwój przedsiębiorczości na terenie gminy,

7.

realizacja działań w kierunku ograniczenia lokalnego bezrobocia,

8.

wspieranie rozwoju agrobiznesu i agroturystyki na terenie gminy,

9.

tworzenie, rozwój i promocja produktów turystycznych,

10.

organizacja turystycznych rajdów pieszych, rowerowych; wycieczek i wyjazdów turystycznych,

11.

współuczestniczenie w procesie wychowania młodzieży,

12.

inspirowanie działań zmierzających do rozwoju gminy,

13.

inicjowanie działań na rzecz pomocy dziecku i rodzinie niewydolnej wychowawczo,

14.

prowadzenie specjalistycznego poradnictwa,

15.

prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego w formie kół zainteresowań, świetlic, klubów, ognisk wychowawczych,

16.

współuczestniczenie w pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób,

17.

wspieranie i inicjowanie rozwoju lokalnych sieci wsparcia osób i grup ze środowisk ubogich i zagrożonych wykluczeniem społecznym,

18.

działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym m.in. poprzez tworzenie i prowadzenie klubów integracji społecznej,

19.

19. działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym,

20.

aktywizacja zawodowa i integracja społeczna osób niepełnosprawnych poprzez tworzenie warunków równego dostępu do edukacji.

Dnia 25 maja 2012 r. Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach Działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" Programu Rozwoju Obszarów wiejskich na lata 2007-2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi".

W zakres projektu weszły roboty budowlane polegające na rozbudowie świetlicy wiejskiej oraz zakup wyposażenia do tej świetlicy. Świetlica jest miejscem spotkań społeczności lokalnej, w której odbywają się różnego rodzaju zebrania, spotkania i uroczystości. Świetlica wiejska jest to jedyne miejsce we wsi dające możliwość integracji lokalnej społeczności, spotykania się aktywnych grup społecznych. Z pomieszczeń świetlicy oraz znajdujących się w nich urządzeń społeczność wiejska, lokalna może korzystać nieodpłatnie.

W ramach prowadzonej przez Stowarzyszenie działalności, zakupione urządzenia będą wykorzystywane na własny użytek, w związku z tym ich zakup nie będzie miał związku z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Koszty poniesione na ten projekt będą podlegały refundacji na podstawie złożonego wniosku o płatność oraz przedstawionych faktur. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie nalicza ani nie odlicza podatku VAT. Interpretacja ta będzie stanowiła obowiązkowy załącznik do wniosku o płatność w ramach ww. działania, na etapie refundacji wydatków poniesionych na remont oraz zakup wyposażenia do świetlicy. Termin realizacji projektu od złożenia wniosku tj. 25 maja 2012 r. do złożenia wniosku o płatność tj. 30 września 2013 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma On możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu ponieważ nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Stowarzyszenie podpisało umowę przyznania pomocy ze środków Unii Europejskiej na projekt z zakresu "Małych projektów" w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Stowarzyszenie w ramach tego przedsięwzięcia dokonało rozbudowy świetlicy i zakupiło do niej niezbędne wyposażenie. Świetlica jest miejscem spotkań społeczności lokalnej, w której odbywają się różnego rodzaju zebrania, spotkania i uroczystości, i z której korzysta ona nieodpłatnie. Zakupione urządzenia są i będą wykorzystywane wyłącznie do własnych statutowych celów, tak więc nie będą służyły żadnym czynnościom opodatkowanych podatkiem VAT. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7, korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Przychody, jakie uzyskuje Stowarzyszenie, są wykorzystywane na cele statutowe.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT czynny i nie składa deklaracji VAT-7, korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, tym samym nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl