IPPP2/443-668/12-4/RR

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 października 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-668/12-4/RR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2012 r. (data wpływu 16 lipca 2012 r.), uzupełniony pismem z dnia 22 września 2012 r. (data wpływu 25 września 2012 r.) na wezwanie nr IPPP2/443-668/12-2/RR z dnia 12 września 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 18 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sporządzania raportów dobowych oraz raportów miesięcznych w sytuacji, gdy nie wystąpiła sprzedaż podlegająca obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sporządzania raportów dobowych oraz raportów miesięcznych w sytuacji, gdy nie wystąpiła sprzedaż podlegająca obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 września 2012 r. (data wpływu 25 września 2012 r.) na wezwanie nr IPPP2/443-668/12-2/RR z dnia 12 września 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 18 września 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Od początku 2008 do końca czerwca 2012 dla osób fizycznych nie prowadzących działalność gospodarczą Wnioskodawczyni zaksięgowała 67 sprzedaży, więc w zaokrągleniu jedną sprzedaż w miesiącu. Działalność Wnioskodawczyni opiera się na promocji sprzedaży dzieł sztuki bardzo młodych artystów. Sprzedaż galeryjna jest jedynie cząstką działalności Wnioskodawczyni. Strona w większości zajmuje się organizowaniem wystaw w galerii i poza. Bardzo często Strona wyjeżdża na festiwale, konferencje, odczyty i targi. Galeria jest bardzo często zamknięta w czasie wyjazdów czy w okresie między wystawami oraz otwartą po uprzednim umówionym spotkaniu telefonicznie. Do pomocy Wnioskodawczyni ma asystentkę, ale jedynie na ćwierć etatu i praktycznie jest raz w tygodniu.

Po zainstalowaniu kasy fiskalnej i konsultacjach z biurem rachunkowym Strona zaczęła sporządzać raporty dobowe i miesięczne jedynie kiedy była sprzedaż dla osób fizycznych nieposiadających działalności gospodarczej. Jednakże po kontroli Urzędu Skarbowego w 2011 r., Wnioskodawczyni otrzymała nakaz sporządzania raportów dobowych i miesięcznych nie zależne od tego czy była sprzedaż czy nie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy mając kasę fiskalną Wnioskodawczyni musi sporządzać raporty fiskalne dzienne i miesięczne, nie mając sprzedaży dla osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Pojęcie raportu fiskalnego (dobowego, miesięcznego, okresowego czy też rozliczeniowego) zostało wyjaśnione w § 2 pkt 18 rozporządzenia. Zgodnie z nim należy go rozumieć jako dokument fiskalny zawierający dane sumaryczne o obrocie i kwotach podatku za daną dobę lub za wybrany okres w ujęciu według poszczególnych stawek podatku oraz sprzedaży zwolnionej od podatku. Zestawiając powyższe przepisy, Strona dochodzi do wniosku, iż obowiązek sporządzania raportów dobowych występuje jedynie w sytuacji, gdy miała miejsce sprzedaż, która powinna za pośrednictwem kasy fiskalnej zostać zaewidencjonowana (raport należy wykonać po zakończeniu sprzedaży w danym dniu przed jej rozpoczęciem w dniu następnym - w przypadku Wnioskodawczyni sprzedaży nie było - powinien on zawierać dane sumaryczne o obrocie - które tutaj będą równe zeru). Zasadne zatem wydaje się być twierdzenie, iż w sytuacji, gdy w danym dniu sprzedaż, którą należałoby zaewidencjonować przy użyciu kasy fiskalnej, nie wystąpiła, Strona nie ma obowiązku sporządzania raportu dobowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących (art. 111 ust. 1 ustawy).

Zasady prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

Stosownie do treści § 2 pkt 18 rozporządzenia, przez raport fiskalny (dobowy, miesięczny, okresowy lub rozliczeniowy) rozumie się dokument fiskalny zawierający dane sumaryczne o obrocie i kwotach podatku za daną dobę lub za wybrany okres w ujęciu według poszczególnych stawek podatku oraz sprzedaży zwolnionej od podatku.

Przepis § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia stanowi, że podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani sporządzać raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym oraz sporządzać raport fiskalny za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu (...).

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym wskazano, iż od początku 2008 do końca czerwca 2012 dla osób fizycznych nie prowadzących działalność gospodarczą Wnioskodawczyni zaksięgowała 67 sprzedaży, więc w zaokrągleniu jedną sprzedaż w miesiącu. Działalność Strony opiera się na promocji sprzedaży dzieł sztuki bardzo młodych artystów. Sprzedaż galeryjna jest jedynie cząstką działalności Wnioskodawczyni. Zainteresowana w większości zajmuje się organizowaniem wystaw w galerii i poza. Bardzo często Strona wyjeżdża na festiwale, konferencje, odczyty i targi. Galeria jest bardzo często zamknięta w czasie wyjazdów czy w okresie między wystawami oraz otwartą po uprzednim umówionym spotkaniu telefonicznie. Po zainstalowaniu kasy fiskalnej Strona zaczęła sporządzać raporty dobowe i miesięczne jedynie kiedy była sprzedaż dla osób fizycznych nieposiadających działalności gospodarczej.

Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą obowiązku sporządzania raportów fiskalnych dobowych oraz raportów miesięcznych w sytuacji gdy w danym dniu lub miesiącu nie wystąpiła sprzedaż podlegająca obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Biorąc pod uwagę treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że obowiązek sporządzania fiskalnych raportów dobowych uzależniony jest od wystąpienia sprzedaży, która podlegać będzie obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

Raporty fiskalne dobowe są sporządzane po zakończeniu sprzedaży w danym dniu i dokumentują obrót z tego tytułu oraz wskazują kwoty podatku należnego za daną dobę. Brak sprzedaży oznacza, że obrót i kwota podatku mają wartość zerową. Dane o sumarycznym obrocie zostaną wykazane w raporcie fiskalnym miesięcznym. Wobec powyższego, nie ma potrzeby ani prawnego obowiązku sporządzania raportów dobowych w dniach, w których nie zaewidencjonowano żadnej sprzedaży na kasie rejestrującej.

Natomiast obowiązek sporządzenia raportów fiskalnych za okres miesięczny powstaje po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu. Zatem, jeżeli w okresie miesięcznym nie wystąpi sprzedaż podlegająca obowiązkowi ewidencjonowania to nie wystąpi obowiązek sporządzenia raportu fiskalnego miesięcznego.

Podsumowując należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni nie ma obowiązku sporządzenia raportów fiskalnych dobowych w dniach, w których nie wystąpiła sprzedaż podlegająca obowiązkowi ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej. Wnioskodawczyni nie ma także obowiązku sporządzania raportów fiskalnych miesięcznych, w miesiącach w których nie wystąpiła sprzedaż.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl