IPPP2/443-667/11-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-667/11-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2011 r. (data wpływu 2 czerwca 2011 r.) uzupełnionym pismem nadanym za pośrednictwem Poczty Polskiej w dniu 14 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 5 lipca 2011 r. nr IPPP2/443-667/11-2/KG o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla usług szkoleniowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla usług szkoleniowych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem nadanym za pośrednictwem Poczty Polskiej w dniu 14 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 5 lipca 2011 r. nr IPPP2/443-667/11-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 12 lipca 2011 r.). Wniosek został uzupełniony w terminie ustawowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest firmą doradczo - szkoleniową wyspecjalizowaną w zarządzaniu projektami. Misja Spółki to wspieranie klientów w rozwoju, kształcąc ich własne oraz dostarczając zewnętrzne umiejętności. Przedmiotem działalności Spółki jest prowadzenie działalności doradczej, szkoleniowej, rekrutacyjnej oraz coachingu.

Działalność edukacyjna (szkoleniowa) prowadzona przez Spółkę obejmuje prowadzenie szkoleń z zakresu zarządzania zgodnie ze standardami:.

Spółka jest akredytowaną przez A. firmą szkoleniową P. oraz firmą szkoleniową afiliowaną przy A. w zakresie.

Celem wskazanych powyżej szkoleń jest nauka uczestników podstaw zawodu poprzez przekazanie wiedzy niezbędnej do poznania i zrozumienia metodyk oraz przygotowanie do zdania egzaminu, który jest podstawą do uzyskania międzynarodowego certyfikatu zawodowego. Szkolenia mają pomóc w świadomym pełnieniu obowiązków zgodnie z odpowiednią metodyką.

Szkolenia adresowane są do wszystkich osób, które prowadzą projekty (niezależnie od branży i tematyki projektu) lub pracują jako członkowie komitetów sterujących czy zespołów projektowych oraz chcą poznać metodyki zarządzania projektami.

Szkolenia są prowadzone przez wykwalifikowanych trenerów posiadających status Approved Trainer poddanych rygorystycznemu procesowi sprawdzenia kwalifikacji polegającemu na zweryfikowaniu:

1.

co najmniej 2 letniego doświadczenia w dziedzinie akredytacji;

2.

co najmniej 2 letniego doświadczenia w prowadzeniu szkoleń;

3.

uzyskania co najmniej 66% punktów z egzaminów.

Spółka świadczy akredytowane przez A. usługi szkoleniowe:

1.

w oparciu o zgodne z sylabusem A. materiały szkoleniowe;

2.

prowadzone tylko przez Trainer'ów (zatwierdzonych, certyfikowanych trenerów);

3.

zgodne z Quality Manualem (instrukcją jakości) A.

W związku z tym szkolenia prowadzone są zawsze zgodnie z przygotowanym wcześniej programem oraz zakresem tematycznym. Program szkolenia jest zamieszczany na stronie internetowej Spółki oraz przekazywany uczestnikom przed szkoleniem i w jego trakcie. Program zawiera następujące elementy:

1.

nazwę formy szkolenia;

2.

czas trwania i sposób organizacji szkolenia;

3.

cele kształcenia;

4.

plan nauczania określający nazwę zajęć edukacyjnych oraz ich wymiar;

5.

wykaz literatury oraz niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych;

6.

sposób sprawdzania efektów kształcenia.

Podręczniki do szkoleń, oraz informacje organizacyjne są przesyłane uczestnikom przed szkoleniem najpóźniej na 5 dni przed rozpoczęciem szkolenia.

W związku z prowadzonymi szkoleniami Spółka prowadzi listę obecności uczestników.

Po zakończeniu każdego szkolenia uczestnik, który zda odpowiedni egzamin otrzymuje certyfikat od A.

Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na organizowane szkolenia.

Szkolenia opisane w stanie faktycznym nie są finansowane ze środków publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi edukacyjne (szkoleniowe) świadczone przez Spółkę korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, gdyż są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Zdaniem Spółki, świadczone przez nią usługi edukacyjne (szkoleniowe) mogą zostać uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Powyższe oznacza, że usługi te korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, zwalnia się od podatku VAT usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Odrębnymi przepisami w powyższym zakresie są przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216 z późn. zm.). Zestawienie przepisów ustawy o VAT oraz przepisów Rozporządzenia pozwala stwierdzić, że zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT będą podlegać usługi edukacyjne, które:

1.

można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego; i

2.

są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w Rozporządzeniu.

Odwołując się do powyższych spostrzeżeń należy wskazać, że ustawa o VAT nie zawiera definicji pojęcia "usługi kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego". Można w tym zakresie odwołać się posiłkowo do regulacji prawa wspólnotowego. W lipcu 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy Rozporządzenia Rady z 1 lipca 2006 r. stały się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Zgodnie z treścią art. 14 Rozporządzenia Rady, usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez polskie organy podatkowe (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 4 sierpnia 2010 r., sygn. IBPP3/443-218/10/AB).

Odwołując się do przytoczonego przepisu Rozporządzenia Rady Spółka stwierdza, że świadczone przez nią usługi edukacyjne (szkoleniowe) są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, gdyż zakres oraz charakter tych usług pozostaje w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, a celem świadczonych usług jest nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Pierwszy warunek umożliwiający skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT należy więc, zdaniem Spółki, uznać za spełniony.

Spełnienie drugiego warunku wymaga udzielenia odpowiedzi, czy usługi edukacyjne (szkoleniowe) świadczone przez Spółkę są formami kształcenia prowadzonymi na zasadach i w formach wskazanych w Rozporządzeniu. Zgodnie z przepisami Rozporządzenia uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia;

1.

kurs - pozaszkolna forma kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 30 godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności lub kwalifikacji zawodowych, realizowana zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia;

2.

kurs zawodowy - kurs, którego program nauczania obejmuje usystematyzowane treści nauczania wybrane z programu nauczania dla zawodu, dopuszczonego do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Wyniki kursu zawodowego są zaliczane przy podejmowaniu nauki w szkole dla dorosłych prowadzącej kształcenie zawodowe;

3.

seminarium - pozaszkolna forma kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 5 godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy na określony temat, realizowaną zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia;

4.

praktyka zawodowa - pozaszkolna forma kształcenia o czasie trwania uzależnionym od złożoności umiejętności niezbędnych do wykonywania zadań zawodowych nie krótszym jednak niż 80 godzin zajęć, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie praktycznych umiejętności zawodowych z wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia zawodowego uczestników.

Przepisy Rozporządzenia wskazują również jakie obowiązki spoczywają na podmiocie, który organizuje oraz prowadzi kształcenie w pozaszkolnych formach. Do takich obowiązków należy przede wszystkim posiadanie programu nauczania.

Zgodnie z Rozporządzeniem program nauczania zawiera następujące elementy

1.

nazwę formy kształcenia

2.

czas trwania i sposób organizacji;

3.

wymagania wstępne dla uczestników;

4.

cele kształcenia;

5.

plan nauczania określający nazwę zajęć edukacyjnych oraz ich wymiar

6.

treści kształcenia w zakresie poszczególnych zajęć edukacyjnych;

7.

wykaz literatury oraz niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych;

8.

sposób sprawdzania efektów kształcenia.

Organizator szkolenia ma również obowiązek prowadzenia dokumentacji przebiegu kształcenia. Zgodnie z przepisami Rozporządzenia dokumentację stanowią:

1.

program nauczania;

2.

dziennik zajęć edukacyjnych zawierający: listę obecności, wymiar godzin zajęć edukacyjnych oraz tematy zajęć edukacyjnych;

3.

protokół z egzaminu, jeżeli taki został przeprowadzony;

4.

rejestr wydanych zaświadczeń.

Zgodnie z Rozporządzeniem organizator kształcenia zapewnia również:

1.

programy nauczania;

2.

kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje zawodowe odpowiednie do prowadzonego kształcenia;

3.

odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne umożliwiające prawidłową realizację kształcenia, zapewniające bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki;

4.

nadzór wewnętrzny służący podnoszeniu jakości prowadzonego kształcenia;

5.

warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające udział w kształceniu osób niepełnosprawnych.

Mając na uwadze przytoczone powyżej regulacje Rozporządzenia oraz odwołując się do stanu faktycznego opisanego w niniejszym wniosku, zdaniem Spółki, oferowane przez nią szkolenia są realizowane w formach i na zasadach opisanych w Rozporządzeniu.

Potwierdzeniem tej tezy są następujące fakty:

1.

określone są cele szkoleń oferowanych przez Spółkę;

2.

określony jest plan nauczania, nazwa zajęć oraz wymiar godzin edukacyjnych;

3.

zapewnione są materiały szkoleniowe oraz podręczniki;

4.

określony jest sposób sprawdzania efektów kształcenia;

5.

wydawane są certyfikaty;

6.

szkolenia są prowadzone przez wykwalifikowaną kadrę dydaktyczną;

7.

zapewnione są pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne umożliwiające prawidłową realizację kształcenia, zapewniające bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki;

8.

zapewniony jest nadzór wewnętrzny służący podnoszeniu jakości prowadzonego kształcenia.

Mając na uwadze przytoczone powyżej fakty oraz argumenty, zdaniem Spółki, świadczone przez nią usługi edukacyjne (szkoleniowe) mogą zostać uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, a tym samym są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a ust. 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 29, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęć "kształcenie zawodowe" i "przekwalifikowanie zawodowe", wobec tego należy wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/ EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z powyższego wynika, iż dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności doradczej, szkoleniowej, rekrutacyjnej oraz coachingu.

Działalność edukacyjna (szkoleniowa) prowadzona przez Spółkę obejmuje prowadzenie szkoleń z zakresu zarządzania zgodnie ze standardami:.

Celem wskazanych powyżej szkoleń jest nauczenie uczestników podstaw zawodu poprzez przekazanie wiedzy niezbędnej do poznania i zrozumienia metodyk oraz przygotowanie do zdania egzaminu, który jest podstawą do uzyskania międzynarodowego certyfikatu zawodowego. Szkolenia mają pomóc w świadomym pełnieniu obowiązków zgodnie z odpowiednią metodyką.

Szkolenia adresowane są do wszystkich osób, które prowadzą projekty (niezależnie od branży i tematyki projektu) lub pracują jako członkowie komitetów sterujących czy zespołów projektowych oraz chcą poznać metodyki zarządzania projektami.

Szkolenia są prowadzone przez wykwalifikowanych trenerów posiadających status Trainer poddanych rygorystycznemu procesowi sprawdzenia kwalifikacji polegającemu na zweryfikowaniu.

Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie posiada także akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na organizowane szkolenia. Szkolenia opisane w stanie faktycznym nie są finansowane ze środków publicznych.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są z zastosowaniem zwolnienia od podatku VAT prowadzonych szkoleń.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe szkolenia są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216).

Dokonując analizy przedstawionych we wniosku okoliczności należy uznać, iż przeprowadzane przez Wnioskodawcę szkolenia stanowią usługi w zakresie kształcenia zawodowego. Nie można natomiast zgodzić się z Wnioskodawcą, iż przedmiotowe usługi są zwolnione od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy, w oparciu o przepisy ww. rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych, albowiem stanowi ono regulację wydaną na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 60c ustawy o systemie oświaty, przewidującą warunki i tryby szkolenia prowadzone w formach pozaszkolnych przez podmioty objęte systemem oświaty. Natomiast w przedstawionym zaistniałym stanie faktycznym Wnioskodawca wprost wskazał, iż nie jest jednostką objętą systemem oświaty, zatem przedmiotowe rozporządzenie nie dotyczy Wnioskodawcy i tym samym brak podstaw aby twierdzić, że formy i zasady usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę są określone w ww. rozporządzeniu. Dodatkowo wskazać należy, iż nie można przyjąć powyższego rozporządzenia za uniwersalny punkt odniesienia określający generalne zasady i formy prowadzonych szkoleń. Określając możliwość zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a), należy ustalić każdorazowo, czy dane, konkretne szkolenie zawodowe, a w szczególności jego formy i zasady przeprowadzania wynikają z odrębnych przepisów. W przeciwnym razie, nie można przyjąć, że zostały spełnione przesłanki wynikające z omawianej regulacji.

Podkreślić równocześnie należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajduje również zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, bowiem Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w związku z czym nie spełnia przesłanek o charakterze podmiotowym. Świadczenie omawianych usług nie zostanie także objęte zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) i c) ustawy ani § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie posiada stosownej akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a usługi te nie są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Reasumując, prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia z zakresu zarządzania nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług - a co za tym idzie podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej w wysokości 23%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Nadmienia się, iż powołane w treści rozporządzenie Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1) z dniem 1 lipca 2011 r. utraciło moc i zostało zastąpione rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1).

Końcowo wskazać należy, iż powołana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 sierpnia 2010 r., sygn. IBPP3/443-218/10/AB została wydana w oparciu o przepisy ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące do dnia 31 grudnia 2010 r. a zatem interpretacja ta nie może mieć wpływu na przedmiotowe rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl