IPPP2/443-666/11-4/KOM - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z przeprowadzeniem prac budowlano-remontowych w budynku, w celu dostosowania go do warunków umożliwiających najem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-666/11-4/KOM Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z przeprowadzeniem prac budowlano-remontowych w budynku, w celu dostosowania go do warunków umożliwiających najem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu 1 czerwca 2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 19 lipca 2011 r. (data wpływu 19 lipca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 12 lipca 2011 r. znak IPPP2/443-666/11-2/KOM o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu budowlano-remontowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu budowlano-remontowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: "Podatnik) prowadzi działalność gospodarczą i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Podatnik zamierza poszerzyć dotychczasową działalność o najem nieruchomości. W tym celu zamierza przeprowadzić prace budowlano-remontowe w posiadanej nieruchomości, aby przystosować obiekt do warunków umożliwiających najem. W tym celu wystąpi również z wnioskiem o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na Lata 2007-2013.

W ramach tego projektu planowane jest przeprowadzenie prac budowlano-remontowych, w szczególności: wzmocnienie fundamentów, wykonanie izolacji cieplnej i przeciwwilgociowej fundamentów, malowanie ścian i sufitów piwnic, remont klatek schodowych i kominów wentylacyjnych, demontaż i montaż stolarki okiennej i drzwiowej, wykonanie instalacji wodnokanalizacyjnej i zamontowanie białego osprzętu, wykonanie instalacji i węzła centralnego ogrzewania, wykonanie instalacji elektrycznej i technicznej, dokonanie prac rozbiórkowych, przebudowa ścian działowych, przebudowa warstw posadzkowych, położenie tynków i gładzi, malowanie, wykonanie instalacji wentylacji mechanicznej i klimatyzacji, instalacja wind i modernizacja szybów windowych, wykonanie stropodachów, nadbudowy piętra, przyłącza wodnokanalizacyjne, przyłącza elektryczne, przyłącze centralnego ogrzewania, wykonanie dróg dojazdowych i parkingów, tereny zielone, serwerownia, wyposażenie kuchni, wykonanie ocieplenia i elewacji budynku oraz usługi związane z pozyskaniem pozwolenia na budowę.

Ubiegając się o dofinansowanie Wnioskodawca został zobowiązany do pozyskania indywidualnej interpretacji w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej.

W związku z zakupem ww. towarów i usług niezbędnych do zrealizowania projektu, a więc wyremontowania nieruchomości i adaptacji pomieszczeń, Wnioskodawca zamierza odliczać podatek VAT, gdyż nieruchomość będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, jaką jest świadczenie usług najmu nieruchomości. Podatnik zamierza świadczyć usługi najmu przedmiotowej nieruchomości przez okres co najmniej 10 lat na cele inne niż mieszkaniowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie miał prawną możliwość odliczenia podatku VAT przy zakupie towarów i usług w związku z wykonaniem prac budowlano-remontowych przy realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z usługami i towarami nabywanymi w celu wykonania prac budowlano-remontowych niezbędnych do przystosowania nieruchomości pod najem będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej: "Ustawa o VAT"), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124. Ponadto, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) Ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokona podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z którymi podatek został naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Czyli innymi słowy warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, gdyż usługi najmu nieruchomości, które Podatnik zamierza świadczyć:

i.

będą podlegać podatkowi VAT, gdyż będą to usługi świadczone odpłatnie, a zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlega odpłatne świadczenie usług;

ii. nie będą korzystały ze zwolnienia z podatku VAT, gdyż zarówno w treści Ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do Ustawy o VAT, ustawodawca nie przewidział zwolnienia z podatku dla usług najmu nieruchomości na cele inne niż mieszkaniowe.

Biorąc powyższe pod uwagę (i zakładając, iż w opisywanym zdarzeniu przyszłym nie wystąpią szczególne sytuacje wskazane m.in. w art. 88 ust. 3a Ustawy VAT), zdaniem Wnioskodawcy, w związku z towarami i usługami nabywanymi do wykonania prac budowlano-remontowych nieruchomości przeznaczonej pod najem, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powołanego art. 15 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Ustawodawca zapewnił zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, prowadzącym działalność gospodarczą. Zamierza poszerzyć dotychczasową działalność o najem nieruchomości i w tym celu zamierza przeprowadzić prace budowlano-remontowe w posiadanej nieruchomości, aby przystosować obiekt do warunków umożliwiających najem. Wnioskodawca zamierza wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie tego projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.... na Lata 2007-2013 "...". Wyremontowana nieruchomość będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej, jaką jest świadczenie usług najmu nieruchomości, opodatkowanej podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca po wyremontowaniu nieruchomości będzie ją wykorzystywał do prowadzenia działalności gospodarczej (usługi najmu), a więc do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Istnieje zatem związek planowanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług, zgodnie z art. 86 ust. 1, w terminach wynikających z art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl