IPPP2/443-662/08-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-662/08-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2008 r. (data wpływu 17 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia paliw silnikowych z dodatkiem biokomponentów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia paliw silnikowych z dodatkiem biokomponentów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X S.A. jest producentem benzyny silnikowej nieetylizowanej oraz oleju napędowego.

W znacznych ilościach benzyna silnikowa i olej napędowy przechowywane są przez Spółkę w bazach obcych - składach podatkowych prowadzonych przez podmioty trzecie (głównie Y Sp. z o.o.). Paliwa te przechowywane są w oddzielnych zbiornikach dedykowanych Spółce bądź na zasadzie współwłasności mieszaniny tj. wspólnie z paliwami innych podmiotów spełniającymi te same wymagania jakościowe.

W bazach obcych następuje proces mieszania benzyny silnikowej nieetylizowanej lub oleju napędowego z biokomponentami nabytymi przez Spółkę. W wyniku tego procesu powstają paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów lub biopaliwa ciekłe. Spółka dokonuje wyprowadzenia ze składu powstałych paliw ciekłych z zawartością biokomponentów oraz biopaliw ciekłych i czynności te wykazuje w deklaracji podatkowej. Paliwo z dodatkiem biokomponentu spełnia wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, a ponadto produkt ten zawiera powyżej 2% biokomponentów. W obcym składzie podatkowym prowadzona jest dokumentacja techniczna wskazująca na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych i biopaliw ciekłych oraz zawartość w nich biokomponentów.

Spółka dokonuje również mieszania biokomponentów z paliwami silnikowymi w zakładzie głównym w P. Powstałe wyroby zawierają powyżej 2% biokomponentów. Spółka posiada dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych lub biopaliw. Część powstałych wyrobów przemieszczana jest następnie do baz obcych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, gdzie przechowywana jest w odrębnych zbiornikach bądź na zasadzie współwłasności mieszaniny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dokonując zapłaty podatku akcyzowego od wyprowadzanych ze składu podatkowego, będącego własnością innego podmiotu, paliw ciekłych z zawartością biokomponentów oraz biopaliw ciekłych będących własnością Spółki, może ona zastosować zwolnienie przewidziane w § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Spółka stoi na stanowisku, że jako podatnik podatku akcyzowego, dokonując wyprowadzenia wyrobów akcyzowych z obcego składu podatkowego, jest uprawniona zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów do skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego w wysokości: 1,50 zł od każdego litra biokomponentu dodanego do nieetylizowanej benzyny silnikowej oraz 1 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do oleju napędowego zarówno w przypadku biokomponentów zawartych w paliwach ciekłych i biopaliwach wyprodukowanych w bazach obcych, jak i paliwach ciekłych i biopaliwach wyprodukowanych przez Spółkę w zakładzie w P, lecz przechowywanych w bazach obcych.

Uzasadniając swoje stanowisko Wnioskodawca argumentuje, iż będąc podatnikiem podatku akcyzowego uprawniony jest do skorzystania ze zwolnienia od tego podatku. Wskazuje ponadto, iż będąc właścicielem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych produkowanych w składzie podatkowym prowadzonym przez inny podmiot, jest w posiadaniu dokumentacji technicznej wskazującej na sposób wytworzenia biopaliw pomimo, iż warunek posiadania ww. dokumentacji zdaniem Spółki jej nie dotyczy.

Wnioskodawca podkreśla, iż zwolnienie biopaliw wynikające z art. 16 Dyrektywy Rady 2003/96/WE, które rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zostało implementowane do porządku prawa krajowego ma w obu unormowaniach charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy i jest uzależnione od określonych właściwości wyrobów objętych zwolnieniem. Zatem zdaniem Spółki kiedy wyroby spełniają kryteria prawne do zwolnienia to powinny zostać objęte tym zwolnieniem.

Ponadto Spółka podnosi, iż uniemożliwienie skorzystania przez nią w opisanym stanie faktycznym ze zwolnienia od podatku akcyzowego naruszy konstytucyjną zasadę równości podmiotów oraz zagrożenie realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego dotyczącego rozpowszechniania użycia biopaliw.

Reasumując Spółka stwierdza, iż mając na uwadze cele jakie przyświecają ustawodawcy unijnemu, jak również mając na względzie jedną z najważniejszych zasad konstytucyjnych jaką jest zasada równości, w przypadku gdy paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów oraz biopaliwa ciekłe spełniają prawne przesłanki warunkujące zwolnienie określone w § 12 ust. 1 pkt 2 powoływanego rozporządzenia, to takie wyroby powinny zostać objęte zwolnieniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym, tj. zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą określa ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.).

Stosownie do art. 4 ust. 1 wymienionej ustawy opodatkowaniu akcyzą podlegają:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych

2.

wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju

4.

eksport i import wyrobów akcyzowych

5.

nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Natomiast w myśl art. 11 ust. 1 ustawy podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu, zwane dalej "podatnikami".

Spółka w opisie własnego stanowiska w sprawie wskazuje, iż zgodnie z powyżej zaprezentowanymi przepisami jest podatnikiem podatku akcyzowego z chwilą wyprowadzenia z obcego składu podatkowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, będąc właścicielem tych wyrobów.

Jednakże Spółka wnosi o rozstrzygniecie czy może ona korzystać ze zwolnienia paliw ciekłych z zawartością biokomponentów oraz biopaliw ciekłych, określonego w § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. z 2006 r. Dz. U. Nr 72 poz. 500 z późn. zm.) będąc podatnikiem w opisanej powyżej sytuacji.

Treść § 12 ust. 1 pkt 2 stanowi, iż zwalnia się od akcyzy spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach i zawierające powyżej 2% biokomponentów:

a.

benzynę silnikową nieetylizowaną - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tej benzyny,

b.

olej napędowy - w wysokości 1,00 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tego oleju napędowego.

Przedmiotowe zwolnienie będzie miało zastosowanie m.in. pod warunkiem określonym w ust. 3 pkt 1 wyżej cytowanego przepisu.

Stanowi on, iż zwolnienie, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 2, ma zastosowanie pod warunkiem, że podmiot korzystający ze zwolnienia produkujący paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów lub biopaliwa ciekłe prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów.

Zatem jeżeli zostaną spełnione warunki niezbędne do objęcia zwolnieniem, a w szczególności podatnik jest podmiotem produkującym paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów lub biopaliwa ciekłe i prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów, to paliwa wyprowadzane ze składu podatkowego w opisanym stanie faktycznym będą zwolnione na podstawie § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl