IPPP2/443-658/10-7/KG - Zasady opodatkowania podatkiem VAT usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 90.32.10-00.00 oraz obowiązek ewidencjonowania przychodów za pomocą kasy fiskalnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-658/10-7/KG Zasady opodatkowania podatkiem VAT usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 90.32.10-00.00 oraz obowiązek ewidencjonowania przychodów za pomocą kasy fiskalnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2010 r. (data wpływu 6 września 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 listopada 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2010 r., data nadania 8 listopada 2010 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 5 listopada 2010 r. nr IPPP2/443-658/10-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 8 listopada 2010 r.) oraz pismem z dnia 6 grudnia 2010 r. (data wpływu 9 grudnia 2010 r., data nadania 7 grudnia 2010 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 16 listopada 2010 r. nr IPPP2/443-658/10-4/KG (skutecznie doręczonym w dniu 3 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług oraz obowiązku ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług oraz obowiązku ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskująca w dniu 30 sierpnia 2010 r. otrzymała pismo z Głównego Urzędu Statystycznego Departamentu Metodologii, Standardów i Rejestrów, w którym na podstawie przedstawionego opisu zaklasyfikowano świadczone przez Wnioskującą usługi pod symbolem PKWiU 90.04.10.0 - "Usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych". Jednocześnie świadczone usługi mieszczą się pod symbolem PKWiU 92.32.10-00.00 - "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych", zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Strona prowadzi działalność gospodarczą dla osób samotnych w wieku 50-80 lat. W ramach prowadzonej działalności Wnioskująca organizuje spotkania dla ludzi o podobnych problemach i dążeniach oraz tworzy animację kulturalną tego środowiska. Usługi świadczone są w wynajmowanych salach, domach kultury itp. Wszystkie usługi są świadczone samodzielnie przez Stronę, czasami do pomocy angażowani są klubowicze, zdarza się, iż w celu zapewnienia oprawy muzycznej zatrudniane są osoby z zewnątrz. Opłaty za świadczone usługi pobierane są jedynie w przypadku gdy usługa jest wykonywania w wynajętej sali. Wynagrodzenie Wnioskującej stanowią środki jakie pozostają po pokryciu wszystkich kosztów związanych z organizacją imprezy.

Świadczone przez Wnioskującą usługi obejmują m.in. niżej wymienione elementy:

* spotkania poznawczo - integracyjne przy tańcu oraz elementy terapii tańcem,

* opieka nad zdrowiem psychicznym polegająca na edukacji poprzez rozmowy indywidualne i grupowe jak radzić sobie z codziennymi problemami (świadczone nieodpłatnie),

* organizacja zajęć kulturalnych i sportowych: umawianie grupy na wspólne wyjścia do kina, teatru, muzeów (bez pośredniczenia w sprzedaży biletów), wycieczki rowerowe, wspólne spacery (nieodpłatne dla klubowiczów),

* współpraca z domami kultury pozwala na wymianę informacji o wydarzeniach kulturalnych oraz korzystanie na ich terenie z kół zainteresowań, np. sekcja brydżowa,

* organizacja konkursów w ramach zadań własnych Klubu, np. konkurs recytatorski, literacki, tańca (opłata pobierana jest w przypadku najmu Sali),

* integracja grupy poprzez wymianę informacji między ludźmi na spotkaniach i pomoc w szukaniu pracy, opieka szpitalna, zbiórka odzieży dla biednych, opieka nad bezdomnymi zwierzętami,

* wyjazdy na wczasy (Klub zbiera grupę, ale nie pośredniczy w sprzedaży wczasów).

W spotkaniach Klubu uczestniczy 300-400 osób, co zdaniem Strony świadczy o fakcie, iż wypełniana jest istotna luka kulturalno - oświatowa dla środowiska osób samotnych w starszym wieku.

Pismem z dnia 6 grudnia 2010 r. Wnioskująca uzupełniła przedstawiony we wniosku stan faktyczny wskazując, iż poza prowadzeniem Klubu nie świadczy żadnych innych usług w ramach prowadzonej działalności. Prowadzona działalność gospodarcza nie przynosi regularnych zysków. Nieregularność ta wynika z charakteru działalności. Polega ona na animacji środowiska ludzi samotnych, adekwatnie do ich potrzeb w danej chwili. Stąd zdaniem Wnioskującej nie można mówić o systematycznym osiąganiu zysków. Ze względu na niskie dochody Wnioskującej, zyski z prowadzonej działalności stanowią Jej wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy prowadzona przez Wnioskującą działalność gospodarcza podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy Wnioskująca jest zobowiązana do ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zdaniem Wnioskującej, opisana powyżej działalność nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Osiągane obroty są spowodowane wysokimi kosztami (opłaty za salę), opłaty za telefon oraz oprawę muzyczną stanowią w zasadzie minimalną kwotę. Wnioskująca stoi na stanowisku, iż w tej sytuacji nie powstaje obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. wyżej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ww. ustawy wymieniono PKWiU ex 92: Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem m.in.: wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe.

Zgodnie z objaśnieniem do załącznika nr 4 do ww. ustawy, powyższe zwolnienie dotyczy wyłącznie tych usług związanych z rekreacją i sportem, świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Również z treści objaśnienia wynika, iż wskazany symbol PKWiU w pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ww. ustawy wraz z oznaczeniem "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż ze zwolnienia z podatku od towarów i usług nie korzystają usługi wymienione enumeratywnie w treści pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT oraz te usługi związane z rekreacją i sportem, które nie spełniają warunku podanego w objaśnieniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca prowadzi działalność gospodarczą. Strona organizuje spotkania dla osób o podobnych problemach i dążeniach oraz organizuje animację kulturalną tego środowiska. Przedmiotowe usługi zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 90.32.10-00.00 "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych". Jak Strona w uzupełnieniu do złożonego wniosku wskazała, zyski jakie pochodzą z prowadzonej działalności stanowią wynagrodzenie Wnioskującej.

Odnosząc przedstawiony we wniosku stan faktyczny do powołanych przepisów prawa podatkowego, stwierdzić należy, iż usługi świadczone przez Zainteresowaną podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto, jak wynika z brzmienia załącznika nr 4 do ustawy, przedmiotowe usługi zostały wyłączone ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT. W objaśnieniu do załącznika nr 4 wskazano, iż zwolnieniem od podatku VAT zostały objęte jedynie usługi wymienione w załączniku, świadczone przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Zatem, z uwagi na okoliczność, iż w przedmiotowej sytuacji nie został spełniony ww. warunek, świadczone przez Zainteresowaną usługi nie będą podlegać zwolnieniu od podatku VAT.

W tym miejscu należy przytoczyć brzmienie art. 41 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. 156 załącznika nr 3 do powołanej ustawy wymieniono PKWiU ex 92.3: usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:

1.

w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),

2.

związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),

3.

świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.34.12).

W przedmiotowej sprawie Wnioskująca występuje jako organizator spotkań dla ludzi o podobnych problemach i dążeniach oraz tworzy animację kulturalną tego środowiska, usługi zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.32.10-00.00, zatem zastosowanie znajdzie art. 41 ust. 2 w związku z pozycją 156 załącznika do ustawy, co oznacza, że świadczone przez Stronę usługi podlegają opodatkowaniu według stawki 7%.

Ad. 2

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

Stosownie do § 2 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W załączniku do rozporządzenia określającym czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, części I - obejmującej sprzedaż towarów lub świadczenie usług, w pozycji 29 ujęto usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach.

Z objaśnień do załącznika do ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem "ex" dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 90.32.10-00.00 "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych".

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż Wnioskująca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2010 r.

Nadmienić należy, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników regulować będzie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930).

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

* do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;

* do dnia 30 kwietnia 2011 r. czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Zauważyć należy, iż w treści rozporządzenia obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., usługi związane z rekreacją i sportem nie zostały wymienione jako korzystające ze zwolnienia z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas. Zatem Wnioskująca z dniem 1 maja 2011 r. będzie zobowiązana do zainstalowania kasy rejestrującej, o ile przekroczy limit 40.000 zł określony w § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, ponieważ usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 92, na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930) zostały wyłączone ze zwolnienia z obowiązku ewidencji ich sprzedaży na kasie rejestrującej.

Końcowo tut. Organ pragnie nadmienić, iż każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się zatem sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności).

Zatem należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl