IPPP2-443-656/11-2/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-656/11-2/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usługi polegającej na stworzeniu utworu PROJEKT OŚWIETLENIA I PROJEKT SCENOGRAFII oraz wykonaniu oprawy oświetlenia zgodnie z projektem oświetlenia do koncertu telewizyjnego wraz z przeniesieniem autorskiego prawa majątkowego do stworzonego i wykonanego zgodnie z umową dzieła - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usługi polegającej na stworzeniu utworu PROJEKT OŚWIETLENIA I PROJEKT SCENOGRAFII oraz wykonaniu oprawy oświetlenia zgodnie z projektem oświetlenia do koncertu telewizyjnego wraz z przeniesieniem autorskiego prawa majątkowego do stworzonego i wykonanego zgodnie z umową dzieła.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny:

Pani E prowadzi działalność gospodarczą pod firmą L (zwana dalej firma), której przedmiotem jest między innymi działalność związana z produkcją filmów, nagrań programów telewizyjnych, działalność w zakresie specjalistycznego projektowania, działalność artystyczna i literacka działalność twórcza.

W 2010 r. firma zawarła umowę z kontrahentem na wykonanie dzieła z przeniesieniem praw autorskich w postaci stworzenia utworu PROJEKT OŚWIETLENIA I PROJEKT SCENOGRAFII oraz wykona oprawę oświetlenia zgodnie z projektem oświetlenia do koncertu telewizyjnego. W § 3 umowy na Wykonanie utworu jest zastrzeżenie, że firma przenosi autorskie prawa majątkowe do stworzonego i wykonanego zgodnie z umową dzieła zgodnie z ustawą z dnia 4 luego1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Przeniesienie autorskich praw majątkowych obejmuje między innymi utrwalenie dzieła we wszelkich technikach/systemach/rodzajach zapisu na wszelkich nośnikach zapisu magnetycznego, cyfrowego, nośniki światłoczułych, drukarskich itp. i przepisywanie utrwaleń zapisów dzieła na inną technikę/system/rodzaj zapisu/nośnik, w tym nośniki zapisu magnetycznego, cyfrowego, nośniki światłoczułe w nieograniczonej ilości nośników. Dzieło zostało wykonane w określonym terminie i zgodnie z umową zostało przekazane w formie pliku komputerowego i wydruku. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33b faktura została wystawiona za ww. wykonane usługi w stawce zw.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy realizacja ww. utworu podlega podlegają zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33b zwolnieniu od podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33b zwolnieniu podlegają usługi kulturalne świadczone przez indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W związku z powyższym oraz w związku z tym, że realizacja powyższego utworu została zrealizowana przez artystę to zdaniem Wnioskodawcy jest to działalność kulturalna świadczona przez artystę, jakim jest firma zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej jest to wystarczający powód aby ww. utwór do spektaklu telewizyjnego zaklasyfikować do usługi zwolnionej z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33b.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. nn. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ze złożonego wniosku wynika, iż przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności jest między innymi działalność związaną z produkcją filmów, nagrań programów telewizyjnych, działalność w zakresie specjalistycznego projektowania, działalność artystyczna i literacka działalność twórcza. W 2010 r. Wnioskodawca zawarł z kontrahentem umowę na wykonanie dzieła w postaci stworzenia utworu PROJEKT OŚWIETLENIA I PROJEKT SCENOGRAFII oraz wykonanie oprawy oświetlenia zgodnie z projektem oświetlenia do koncertu telewizyjnego. W umowie na Wykonanie utworu jest zastrzeżenie, że firma przenosi autorskie prawa majątkowe do stworzonego i wykonanego zgodnie z umową dzieła, zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Przeniesienie autorskich praw majątkowych obejmuje między innymi utrwalenie dzieła we wszelkich technikach/systemach/rodzajach zapisu na wszelkich nośnikach zapisu magnetycznego, cyfrowego, nośniki światłoczułych, drukarskich itp. i przepisywanie utrwaleń zapisów dzieła na inną technikę/system/rodzaj zapisu/nośnik, w tym nośniki zapisu magnetycznego, cyfrowego, nośniki światłoczułe w nieograniczonej ilości nośników. Dzieło zostało wykonane w określonym terminie i zgodnie z umową zostało przekazane w formie pliku komputerowego i wydruku.

Rozstrzygając zagadnienie nakreślone w stanie faktycznym należy na wstępie zaznaczyć, iż co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Usługa kompleksowa zawiera zatem kilka czynności (usług) opodatkowanych różnymi stawkami VAT, z tym że jedna z nich jest usługą główną przeważającą, nadającą danej usłudze jej główny charakter, przy czym wszystkie zmierzają do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego wskazanej w umowie. Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast, usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej usługi głównej.

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego w świetle powołanych przepisów stwierdzić należy, że świadcząc usługę polegającą na wykonaniu dzieła w postaci stworzenia utworu PROJEKT OŚWIETLENIA I PROJEKT SCENOGRAFII oraz wykonaniu oprawy oświetlenia zgodnie z projektem oświetlenia do koncertu telewizyjnego wraz przeniesieniem autorskiego prawa majątkowego do stworzonego i wykonanego dzieła, zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. z 2006 r. Dz. U. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.), Wnioskodawca świadczy usługę kompleksową, przy czym za usługę główną należy uznać w opisanym stanie faktycznym usługę polegającą na stworzeniu utworu PROJEKT OŚWIETLENIA I PROJEKT SCENOGRAFII.

W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f:

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego przedmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z powyższego wynika, iż ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT korzystać mogą jedynie:

* podmioty prawa publicznego,

* podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,

* indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W analizowanej sprawie zwrócić uwagę należy na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te - aby mogły korzystać ze zwolnienia - świadczone muszą być przez specyficzne podmioty. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Ustawa o VAT nie podaje definicji pojęcia "usług kulturalnych". Jego znaczenie należy zatem ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu "usługi kulturalne" w języku potocznym, możemy stwierdzić, iż pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to "całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową - ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller "Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska" Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA (http://sjp.pwn.pl/), kultura oznacza "materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory". Przez potoczne rozumienie pojęcia "kultura" możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności.

Reasumując, za usługi kulturalne możemy uznać usługi polegające na upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.

W świetle powyższych rozważań, świadczoną przez Wnioskodawcę usługę polegająca na stworzeniu utworu PROJEKT OŚWIETLENIA I PROJEKT SCENOGRAFII do koncertu telewizyjnego można uznać za usługę kulturalną w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Ponieważ, jak już wcześniej podkreślono ww. usługa stanowi usługę główną w świadczonej przez Wnioskodawcę usłudze kompleksowej, na którą składają się również usługi pomocnicze tj. wykonanie oprawy oświetlenia zgodnie z projektem oświetlenia oraz czynność przeniesienia autorskich praw majątkowych do stworzonego i wykonanego zgodnie z umową dzieła wobec czego, będą dla tych miały zastosowanie zasady dotyczące stawki podatku właściwe dla usługi zasadniczej.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż usługę polegająca na stworzeniu utworu PROJEKT OŚWIETLENIA I PROJEKT SCENOGRAFII do koncertu telewizyjnego wykonał artysta w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Uwzględniając zatem treść złożonego wniosku w kontekście wyżej powołanych przepisów stwierdzić należy, iż realizacja przez Wnioskodawcę utworu PROJEKT OŚWIETLENIA I PROJEKT SCENOGRAFII oraz wykonanie oprawy oświetlenia zgodnie z projektem oświetlenia do koncertu telewizyjnego wraz przeniesieniem autorskiego prawa majątkowego do stworzonego i wykonanego dzieła jako usługa kulturalna świadczona przez artystę, wynagrodzonego w formie honorarium, wypełnia dyspozycję wyżej powołanego art. 43 ust. 1 pkt 33b ustawy, a zatem korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl