IPPP2/443-654/12-2/MM - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją remontu kościoła.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-654/12-2/MM Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją remontu kościoła.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2012 r. (data wpływu 11 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją remontu kościoła - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją remontu kościoła.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Parafia przystępuje do realizacji zadania pod nazwą "Remont Kościoła p.w. zwiastowania N.M.P. poprzez odnowienie dachu i wykonanie okien dubeltowych" w ramach działania 313, 322, 323 "Odnowa i rozwój wsi" Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. Na współfinansowanie powyższego zadania Parafia zawarła umowę z samorządem województwa mazowieckiego z dnia 25 stycznia 2012 r.

Realizacja zadania polegać będzie na konserwacji i malowaniu pokrycia dachowego kościoła, wież oraz rynien, wstawieniu nowych, zewnętrznych okien zabezpieczających witraże. Ościeżnice okienne będą wykonane z metalu, w które zostaną wstawione szyby zespolone.

Kościół jest wpisany do rejestru zabytków. W związku z wykonywanymi pracami Parafia uzyskała stosowne zezwolenia od wojewódzkiego konserwatora zabytków. Wyżej wymienione prace będą wykonywane przez firmy posiadające odpowiednie uprawnienia. Działalność Parafii związana z realizacją projektu nie spowoduje osiągnięcia żadnych przychodów oraz powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Tym samym nie stanie się czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Parafia ma możliwość odzyskania podatku VAT po zrealizowaniu zadania pod nazwą "Remont Kościoła p.w. Zwiastowania N.M.P. poprzez odnowienie dachu i wykonanie okien dubeltowych" w ramach działania 313, 322, 323 "Odnowa i rozwój wsi" Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 -2013.

Wnioskodawca uważa, że w świetle obowiązującego stanu prawnego Parafia nie ma możliwości odzyskania podatku VAT zarówno w trakcie jak i po całkowitym zrealizowaniu zadania pod nazwą "Remont Kościoła p.w. Zwiastowania N.M.P. poprzez odnowienie dachu i wykonanie okien dubeltowych" w ramach działania 313, 322, 323 "Odnowa i rozwój wsi" Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - mocą art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów, o których mowa w art. 29 ust. 4.

W myśl z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten jednak nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Parafia przystępuje do realizacji zadania pod nazwą "Remont Kościoła p.w. zwiastowania N.M.P. poprzez odnowienie dachu i wykonanie okien dubeltowych" w ramach działania 313, 322, 323 "Odnowa i rozwój wsi" Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. Na współfinansowanie powyższego zadania Parafia zawarła umowę z samorządem województwa mazowieckiego z dnia 25 stycznia 2012 r. Realizacja zadania polegać będzie na konserwacji i malowaniu pokrycia dachowego kościoła, wież oraz rynien, wstawieniu nowych, zewnętrznych okien zabezpieczających witraże. Ościeżnice okienne będą wykonane z metalu, w które zostaną wstawione szyby zespolone. Kościół jest wpisany do rejestru zabytków. W związku z wykonywanymi pracami Parafia uzyskała stosowne zezwolenia od wojewódzkiego konserwatora zabytków. Wyżej wymienione prace będą wykonywane przez firmy posiadające odpowiednie uprawnienia. Działalność Parafii związana z realizacją projektu nie spowoduje osiągnięcia żadnych przychodów oraz powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Tym samym nie stanie się czynnym podatnikiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy o VAT wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Parafia nie jest podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji inwestycji nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją opisanego zadania.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego od wydatków związanych z realizacją opisanego w zdarzeniu przyszłym remontu kościoła.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl