IPPP2-443-65/11-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-65/11-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2011 r. (data wpływu 21 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem dnia 1 marca 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT przy sprzedaży bazy isofix (bez fotelika samochodowego), będącej częścią składową fotelików samochodowych oraz elementów zamiennych do fotelików samochodowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT przy sprzedaży samej bazy isofix, będącej częścią składową fotelików samochodowych oraz elementów zamiennych do fotelików samochodowych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 marca 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2-443-65/11-2/AK z dnia 18 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej jako "Spółka") jest producentem fotelików dziecięcych dla których, zgodnie z poz. 107 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - dalej "Ustawa VAT") oraz w związku z art. 146a pkt 2 Ustawy VAT do sprzedaży fotelików do przewozu dzieci w samochodach (bez względu na symbol PKWiU) stosowana jest 8% stawka VAT. Foteliki te sprzedawane są generalnemu dystrybutorowi, który wprowadza je do obrotu hurtowego i detalicznego.

Foteliki sprzedawane są w dwóch wersjach:

a.

bez bazy isofix - dla posiadaczy samochodów nie posiadających specjalnych pasów do zamocowania fotelika,

b.

łącznie z bazą isofix - jeżeli samochód wyposażony jest w odpowiednie mocowania.

W obu wypadkach Spółka stosuje do tej sprzedaży ww. stawkę VAT 8%.

Zdarza się, iż Spółka dokonuje odrębnej sprzedaży bazy isofix. Zamówienie takie składane jest przez generalnego dystrybutora najczęściej wówczas, gdy klient dokupuje ten element do wcześniej zakupionego fotelika. Najczęściej wiąże się to ze zmianą przez klienta samochodu - z pojazdu nie posiadającego wyposażenia pozwalającego na zamocowanie fotelika w systemie isofix na pojazd z takim mocowaniem.

Ponadto, Spółka sprzedaje generalnemu dystrybutorowi części składowe fotelika, takie jak:

* wkładka styropianowa,

* wkładka z materiału wypełniająca siedzisko,

* komplet pasów bezpieczeństwa do fotelika,

* klamry do pasów bezpieczeństwa,

* blokada spinająca pasy bezpieczeństwa samochodowe (mocowanie fotelika w samochodzie),

* komplet wykładziny z materiału (tapicerka).

Sprzedaż taka występuje sporadycznie, jedynie w sytuacji, kiedy nabywca fotelika zamawia u generalnego dystrybutora poszczególne elementy, w przypadku ich zniszczenia (zabrudzenia, pęknięcia, porwania) w użytkowanym produkcie. Foteliki wykorzystywane bezpośrednio przez małe dzieci narażone są na tego typu uszkodzenia.

Podkreślenia wymaga, iż wszystkie wymienione powyżej elementy są integralną częścią fotelika samochodowego i nie mogą być użyte do innych celów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółka może dokonywać odrębnej dostawy bazy isofix obejmując tę sprzedaż 8% stawką VAT.

2.

Czy Spółka może dokonywać dostawy części składowych fotelika, takich jak:

* wkładka styropianowa,

* wkładka z materiału wypełniająca siedzisko

* komplet pasów bezpieczeństwa do fotelika,

* klamry do pasów bezpieczeństwa,

* blokada spinająca pasy bezpieczeństwa samochodowe (mocowanie fotelika w samochodzie),

* komplet wykładziny z materiału (tapicerka).ze stawką 8%.

Stanowisko Wnioskodawcy

Ad. 1)

Foteliki sprzedawane łącznie z bazą isofix (podobnie jak bez tej bazy) podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%. Podjęcie decyzji odnośnie wyboru wersji (z bazą lub bez niej) uzależnione jest jedynie od rodzaju wyposażenia samochodu, jakim dysponuje nabywca fotelika. W ocenie Spółki, nie jest więc zasadne dyskryminowanie nabywców fotelików posiadających w momencie zakupu samochody nieprzystosowane do montażu w systemie isofix, poprzez objęcie 8% stawką VAT wyłącznie fotelików, zaś przy późniejszym dokupieniu samej bazy - zastosowaniem do tej dostawy stawki 23%. Skoro bowiem baza isofix może być zastosowana wyłącznie do określonego rodzaju fotelika i nie może być wykorzystana do innych celów, jej sprzedaż powinna podlegać również 8% stawce VAT. W ocenie Spółki, zróżnicowanie stawek VAT w przypadku dostaw, w efekcie których nabywca staje się właścicielem kompletnego fotelika, stanowić będzie naruszenie zasady neutralności podatku VAT przejawiającej się w opodatkowaniu jednakową stawką podatku transakcji dotyczących towarów, które są takie same lub podobne. Co do zasady, wysokość podatku VAT nie powinna być czynnikiem, który wpływa na decyzję konsumenta. Zasada neutralności może być zatem naruszona w sytuacji, gdy stosowane jest preferencyjne opodatkowanie określonych towarów, wyłączając jednocześnie z tych preferencji towary, które są podobne do tych objętych preferencyjnym opodatkowaniem.

ETS w orzeczeniu z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Financien stwierdził, że jeżeli dwie lub więcej niż dwie czynności dokonane przez podatnika na rzecz nabywcy są tak ściśle ze sobą związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania podatku VAT, i to nawet wówczas, gdy następuje to za zapłatą dwóch lub wielu odrębnych cen.

Biorąc powyższe pod uwagę Spółka stoi na stanowisku, iż zarówno sprzedaż:

a.

fotelików z bazą isofix, oraz

b.

samych fotelików, a także

c.

samej bazy isofix stanowiącej w efekcie integralną część fotelika

stanowi dostarczanie fotelików do przewozu dzieci w samochodach i w efekcie podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%.

Ad.2)

Jak wspomniano na wstępie wszystkie wymienione w pytaniu drugim elementy są integralną częścią fotelika samochodowego. Podkreślenia wymaga, iż ww. elementy mogą być użyte wyłącznie do określonego modelu fotelika i nie mogą być wykorzystane do innych produktów.

W efekcie sprzedaż elementów składowych (zamiennych) fotelika, dokonywana - jak wspomniano we wniosku - sporadycznie, jedynie w sytuacji, kiedy nabywca fotelika zamawia u dystrybutora te elementy w przypadku ich zniszczenia (zabrudzenia, pęknięcia, porwania) również, podobnie jak kompletny fotelik, powinna podlegać 8% stawce VAT.

W ocenie Spółki, podobnie jak podnoszono w pkt 1), zróżnicowanie stawek VAT stanowić będzie naruszenie zasady neutralności podatku VAT przejawiającej się w opodatkowaniu jednakową stawką podatku transakcji dotyczących towarów, które są takie same lub podobne. Co do zasady, wysokość podatku VAT nie powinna być czynnikiem, który wpływa na decyzję konsumenta. Zasada neutralności może być zatem naruszona w sytuacji, gdy stosowane jest preferencyjne opodatkowanie określonych towarów, wyłączając jednocześnie z tych preferencji towary, które są podobne do tych objętych preferencyjnym opodatkowaniem lub stanowiących elementy składowe tego preferencyjnie opodatkowanego produktu.

Jak już wcześniej wspomniano, ETS w orzeczeniu z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C 41/04 Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Financien stwierdził, że jeżeli dwie lub więcej niż dwie czynności dokonane przez podatnika na rzecz nabywcy są tak ściśle ze sobą związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania podatku VAT, i to nawet wówczas, gdy następuje to za zapłatą dwóch lub wielu odrębnych cen.

W konsekwencji, podobnie jak w przypadku sprzedaży kompletnego fotelika samochodowego jak też bazy isofix, występują przesłanki do uznania, iż odrębna sprzedaż "elementów zamiennych" wykorzystywanych wyłącznie do tych fotelików może korzystać z preferencyjnej stawki VAT w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast na podstawie art. 5a cyt. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%; stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% (...).

W poz. 107 załącznika Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, o którym mowa powyżej, jako towary opodatkowane stawką podatku w wysokości 7% (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka ta wynosi 8%) wymieniono bez względu na symbol PKWiU "foteliki do przewozu dzieci w samochodach".

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest producentem fotelików samochodowych dla dzieci. Foteliki produkowane przez Wnioskodawcę są sprzedawane są generalnemu dystrybutorowi, który wprowadza je do obrotu hurtowego i detalicznego. Foteliki są sprzedawane w dwóch wersjach: bez bazy isofix i z bazą. Wnioskodawca sprzedaje również oddzielnie części zamienne do fotelików np. komplet pasów bezpieczeństwa czy klamry do tych pasów, które to części ulegają zniszczeniu w trakcie ich użytkowania przez małe dzieci.

Baza isofix może być montowana wyłącznie w samochodach posiadających specjalne pasy do zamocowania fotelika. Baza ta może być sprzedawana oddzielnie, na zamówienie klienta, co najczęściej jest związane ze zmianą przez klienta (posiadającego już fotelik samochodowy) samochodu na pojazd posiadający mocowanie fotelika w systemie isofix. W efekcie, w ofercie sprzedaży Wnioskodawcy są wyroby mogące być sprzedawane razem lub oddzielnie, tj. fotelik samochodowy i baza isofix w komplecie lub sama baza lub sam fotelik samochodowy oraz inne elementy sprzedawane samodzielnie (w przypadku konieczności ich wymiany), tj. wkładka styropianowa, wkładka z materiału wypełniająca siedzisko, komplet pasów bezpieczeństwa do fotelika, klamry do pasów bezpieczeństwa, blokada spinająca pasy bezpieczeństwa samochodowe (mocowanie fotelika w samochodzie), komplet wykładziny z materiału (tapicerka), stanowiące dopiero w połączeniu funkcjonalnie sprawny fotelik samochodowy.

Mając na uwadze stan faktyczny i zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku, a także przywołane powyżej przepisy, należy stwierdzić, iż baza isofix do fotelika samochodowego, jak i części zamienne sprzedawane oddzielnie, nie funkcjonują jako samodzielny fotelik do przewozu dzieci w samochodzie. "Baza" fotelika stanowi integralną część siedziska dla dziecka w samochodzie. W konsekwencji dostawa jedynie tzw. "bazy" fotelika oraz części zamiennych do niego, nie będzie objęta preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%. Dostawa ww. elementów nie mieści się w poz. 107 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, bowiem pozycja ta obejmuje wyłącznie towary o nazwie "Foteliki do przewozu dzieci w samochodach" bez względu na symbol PKWiU. Tymczasem ww. baza isofix oraz wkładka styropianowa, wkładka z materiału wypełniająca siedzisko, komplet pasów bezpieczeństwa do fotelika, klamry do pasów bezpieczeństwa, blokada spinająca pasy bezpieczeństwa samochodowe (mocowanie fotelika w samochodzie), komplet wykładziny z materiału (tapicerka), same w sobie nie stanowią fotelika do przewozu dzieci w samochodach. Tak więc podlegać będą opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku ETS z dnia 27 października 2005 r. C-41/04 zauważyć należy, iż dotyczy on opodatkowania sprzedaży oprogramowania zarejestrowanego na nośniku i jego przystosowania do specyficznych potrzeb nabywcy, nie odnosi się natomiast do opodatkowania dostawy fotelików samochodowych i części zamiennych do nich. Tak więc nie można stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie ma on zastosowanie. Orzeczenie ETS powołane przez Wnioskodawcę, choć stanowi istotny element argumentacji, nie mogło stanowić podstawy przy wydawaniu interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl