IPPP2/443-645/13-2/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 września 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-645/13-2/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2013 r. (data wpływu 25 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji przeznaczonej na realizację projektu naukowo-badawczego, prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług finansowanych z otrzymanej dotacji ze środków publicznych oraz opodatkowania nieodpłatnego przekazania na rzecz Skarbu Państwa wyników prac - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji na realizację projektu badawczo-rozwojowego, prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług finansowanych z otrzymanej dotacji ze środków publicznych oraz opodatkowania nieodpłatnego przeniesienia na rzecz Skarbu Państwa licencji i innych efektów realizowanego projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S. prowadzi działalność handlową i usługową w zakresie sprzedaży i serwisu urządzeń techniki kryminalistycznej i systemów wspomagania identyfikacji. Czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

S. Sp. z o.o. bierze udział jako partner w konsorcjum naukowo-przemysłowym. Wnioskodawca jako jeden z konsorcjantów zawiera z Liderem Projektu oraz innymi współuczestnikami umowę o wykonanie projektu badawczo-rozwojowego. Spółka jest w trakcie realizacji Projektu dotyczącego obronności i bezpieczeństwa państwa:

"Opracowanie metody replikacji śladów kryminalistycznych" - umowa nr..... Liderem Projektu jest P. Celem Projektu jest opracowanie metody replikacji śladów kryminalistycznych. Zadaniem spółki w Projekcie jest analiza dostępnych metod replikacji fizycznej i wirtualnej śladów kryminalistycznych analiza dostępnych materiałów w celu odwzorowania replik i śladów kryminalistycznych oraz opracowanie i wykonanie dokumentacji.

Przedmiotem umowy między N. (N) a Liderem jest udzielenie wsparcia finansowego ze środków publicznych na realizację Projektu w formie dotacji celowej stanowiącej 100% wydatków na badania naukowe i prace rozwojowe. Celem tych badań i prac jest uaktualnienie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauk, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności (Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, Dz. U. 96 poz. 615, art. 2 pkt 4 oraz pkt 5.

Partnerzy w ramach Projektu rozwojowego zawierają między sobą umowę konsorcjum, w której definiują przedmiot wspólnego działania konsorcjum, zakres prac realizowanych przez partnerów, harmonogramy i kosztorysy.

Lider konsorcjum, Wnioskodawca oraz każdy z partnerów konsorcjum wykonuje zakres zadań określony w umowie zgodnie z harmonogramem. Wszyscy partnerzy konsorcjum są odpowiedzialni solidarnie za wykonanie umowy, w tym za prawidłowe wydatkowanie otrzymanych środków finansowych. Środki finansowe na realizację projektu nie mogą być wydatkowane na inne cele, niż określone w umowie. Partnerzy konsorcjum są obowiązani prowadzić wyodrębnioną ewidencję księgową projektu umożliwiającą pełną identyfikację środków otrzymanych i wydatkowanych. Lider konsorcjum otrzymuje środki od N. na refundację poniesionych kosztów, a następnie dokonuje ich dystrybucji pomiędzy partnerów. Wypłata środków następuje w formie zaliczek, warunkiem wypłaty zaliczki jest rozliczenie co najmniej 70% otrzymanej zaliczki oraz 100% kwot wszystkich poprzednio przekazanych zaliczek.

Zgodnie z umową zawartą pomiędzy N. a Liderem, cyt.:

1. Właścicielem wynalazków, wzorów użytkowych lub wzorów przemysłowych dokonywanych w związku z realizacją Projektu zgodnie z umową jest Skarb Państwa.

2. Prawo do uzyskania praw wyłącznych w rozumieniu ustawy - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.) z wyłączeniem praw, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o N. (Dz. U. Nr 96, poz. 616) powstałych w związku z realizacją Projektów przysługuje wykonawcy.

3. Po uzyskaniu praw wyłącznych na wykonawcy ciąży obowiązek udzielenia nieodpłatnie Skarbowi Państwa pełnej licencji oraz wyrażenia zgody na udzielanie sublicencji bez prawa wypowiedzenia na produkcję na rzecz Skarbu Państwa produktów lub korzystanie z metod, w których zostaną zastosowane wyniki Projektów oraz na używanie tych produktów i metod przez właściwe instytucje i służby państwowe, na całym obszarze terytorialnym ich działania.

4. Właścicielem autorskich praw majątkowych do powstałych w ramach Projektu rezultatów będących przedmiotem ochrony na podstawie ustawy - Prawo autorskie i prawa pokrewne (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.) jest Skarb Państwa reprezentowany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.

5. Wykonawca zgodnie z umową przenosi prawa, o których mowa powyżej z chwilą zakończenia Projektów. Przeniesienie praw obejmuje następujące pola eksploatacji:

a.

w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu - wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską reprograficzną zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;

b.

w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono - wprowadzenie do obrotu użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy;

c.

w zakresie rozpowszechniania utworu w sposób inny niż wcześniej omówione - publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;

d.

dokonywanie modyfikacji, przeróbek;

e.

w przypadku dokonania modyfikacji, przerobienia, zaadoptowania reprezentant Skarbu Państwa ma prawo do wykorzystania na polach eksploatacji wymienionych powyżej.

Lider zobowiązuje się do zawarcia w umowie konsorcjum postanowień niezbędnych do realizacji przysługujących Skarbowi Państwa uprawnień, o których mowa w ust. 1-5. Powyższe zapisy są zgodne z art. 32 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o N. (Dz. U. Nr 96, poz. 616) stosownie, do którego, cyt.:

Artykuł 32. 1. W razie dokonania wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego w wyniku prac lub zadań finansowanych przez Centrum, prawo do uzyskania patentu na wynalazek albo prawa ochronnego na wzór użytkowy, jak również prawa z rejestracji wzoru przemysłowego przysługuje podmiotowi, któremu Dyrektor przyznał środki finansowe, chyba że umowa między Centrum a podmiotem otrzymującym środki finansowe albo decyzja o przyznaniu środków stanowi inaczej.

2. Do własności majątkowych praw autorskich powstałych w wyniku realizacji zadań finansowanych przez Centrum stosuje się przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.).

3. Właścicielem wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego powstałego w wyniku wykonania Projektu dotyczącego badań naukowych lub prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa Państwa, finansowanych przez Centrum, jest Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Obrony Narodowej.

Zgodnie z umową aparatura naukowo-badawcza zakupiona lub wytworzona do realizacji Projektu, wliczona w koszty tego Projektu, podlega zagospodarowaniu zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi środków trwałych, zaś w przypadku powstania w wyniku realizacji Projektu prototypu, instalacji pilotażowej lub demonstracyjnej wykonawca może ją wykorzystywać do celów komercyjnych po zakończeniu realizacji umowy. Zatem wiedza i umiejętności (know-how) zdobyte w trakcie realizacji Projektu mogą być wykorzystywane przez Wnioskodawcę w bieżącej działalności, która jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Podobnie także aparatura zakupiona lub wytworzona w ramach realizacji Projektu będzie wykorzystywana do bieżącej opodatkowanej VAT działalności gospodarczej po ich zakończeniu, z wyłączeniem aparatury i urządzeń tworzących główny cel Projektu, czyli stanowiska do rekonstrukcji śladów.

Potencjalnymi odbiorcami zainteresowanymi wdrożeniem wyników Projektu będą Policja, Straż Graniczna, Żandarmeria Wojskowa i inne organy ścigania zarówno w Polsce, jak i w Unii Europejskiej, a także muzea i inne jednostki potrzebujące wykonania kilku replik oryginału. Uzyskane wyniki, wiedza oraz doświadczenie zdobyte w trakcie realizacji Projektu, potencjalnie może być wykorzystane przez konsorcjantów przy wdrażaniu podobnych aplikacji w celach komercyjnych. Dodatkowo Projekt może spowodować zmiany w sposobie funkcjonowania jednostek naukowych, biorących udział w Projekcie, polegających m.in. na znacznym poszerzeniu sposobów komunikacji z gospodarczym otoczeniem. Obok tradycyjnych mechanizmów ujawniania wyników badań, jak udział w konferencjach, zamieszczanie publikacji w wydawnictwach naukowych, nastąpi opracowanie patentów i możliwość komercyjnego udostępniania wytworzonych technologii i produktów (licencje). Czynności te, o ile będą wykonywane za wynagrodzeniem będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Dotacja celowa przeznaczona jest na refundowanie kosztów wskazanych w kosztorysach, przede wszystkim służy pokryciu następujących wydatków: wynagrodzeń i pochodnych wynagrodzeń personelu zaangażowanego w Projekt, aparatury i materiałów niezbędnych do wykonania Projektu, podróży służbowych, spotkań roboczych, uczestnictwa w konferencjach, itp. stanowiących koszty bezpośrednie i pośrednie Projektu.

Wydatki poniesione na pokrycie podatku od towarów i usług (VAT) mogą zostać uznane za kwalifikujące się do dofinansowania, jeśli wykonawcy nie przysługuje prawo do jego zwrotu lub odliczenia oraz jeśli podatek ten został naliczony w związku z poniesionymi kosztami kwalifikowalnymi.

Firma S. Sp. z o.o. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach realizacji Projektu faktury VAT dotyczące zakupów niezbędnych materiałów, aparatury i pozostałych kosztów w części realizowanej przez Wnioskodawcę wystawiane są na spółkę.

Spółka jako konsorcjant biorący udział w realizacji Projektu pozyskuje wiedzę i doświadczenie, które może być wykorzystane w ramach aktualnie prowadzonej działalności gospodarczej spółki.

Spółka nie angażowałaby w Projekt wartościowej kadry, aby osiągnąć korzyść jedynie w postaci zwrotu poniesionych kosztów Projektu, jeżeli nie istniałyby racjonalne przesłanki wykorzystania zdobytej wiedzy i doświadczenia poprzez komercjalizację uzyskanych efektów.

W chwili obecnej Spółka nie dokonuje odliczeń podatku VAT z faktur zakupu dotyczących realizacji ww. Projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego otrzymana dotacja celowa na sfinansowanie Projektu podatnika będącego partnerem Konsorcjum, stanowi obrót opodatkowany VAT w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

2. Czy w odniesieniu do realizowanego Projektu badawczo-rozwojowego istnieje możliwość odliczenia podatku VAT z faktur zakupowych.

3. Czy w przypadku pozytywnego zakończenia prac i powstania wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego i przeniesienia nieodpłatnie praw wyłącznych na rzecz Skarbu Państwa czynność ta będzie uznana za czynność opodatkowaną.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT. Dotacja przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji przedstawionego Projektu nie będzie stanowiła wynagrodzenia z tytułu realizacji umowy. Wnioskodawca nie będzie zatem zobowiązany do ujmowania ich w podstawie opodatkowania i wykazywania w deklaracji VAT. Nie występują tu bowiem czynności wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy VAT.

Ad. 2

W ocenie Wnioskodawcy z tytułu nabywania towarów i usług związanych z realizacją Projektu badawczego i udokumentowanych fakturami VAT przysługuje mu pełne prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego. Pomimo bowiem, że wydatki te w zakresie samego projektu nie wiążą się z powstaniem obrotu opodatkowanego w sposób bezpośredni, to wiedza i umiejętności osób biorących udział w Projekcie są wykorzystywane w bieżącej działalności dla celów działalności opodatkowanej. Natomiast aparatura i urządzenia, z wyłączeniem aparatury i urządzeń tworzących główny cel Projektu, będzie tej opodatkowanej działalności służyła po zakończeniu realizacji Projektu. Jednocześnie aparatura i urządzenia aktualnie służą pozyskaniu dodatkowej wiedzy i umiejętności. Pośrednio zatem aparatura i urządzenia są wykorzystywane w bieżącej, opodatkowanej działalności gospodarczej. Jak to bowiem zaznaczono w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca wykonuje obecnie inne czynności, które są opodatkowane, tj. prowadząc działalność handlową i usługową w zakresie sprzedaży i serwisu urządzeń techniki kryminalistycznej oraz systemów wspomagania identyfikacji.

Ad. 3

W ocenie Wnioskodawcy nieodpłatne przekazanie praw wyłącznych na rzecz Skarbu Państwa, o ile w ogóle takowe powstaną nie będzie stanowić czynności podlegających opodatkowaniu. Dzięki uczestnictwu w Projekcie Spółka uzyskuje dostęp do wiedzy w zakresie - osiągnięć naukowych w danej dziedzinie, która będzie przynosić wymierne efekty w prowadzonej dotychczas działalności. Zgodnie z art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług za czynności podlegające opodatkowaniu uznaje się świadczenie usług za wynagrodzeniem. W analizowanym stanie faktycznym Spółka nie otrzyma wynagrodzenia z tytułu przekazania praw na rzecz Skarbu Państwa. Otrzymana w trakcie trwania Projektu dotacja nie może być uznana za wynagrodzenie.

Otrzymane fundusze nie są bowiem zapłatą za prawa, ponieważ prawa te mogą, ale nie muszą być efektem zrealizowanych prac badawczych. N. przekazuje w oparciu o ww. umowę dotację Wnioskodawcy za pośrednictwem Lidera bez względu na to, czy prace zakończą się sukcesem czy też nie. Ponadto, powstałe w wyniku projektu prawa autorskie są z mocy przepisów prawa własnością Skarbu Państwa na mocy art. 32 cytowanej ustawy o N. Potwierdzają to także stosowne zapisy umowy. Nieodpłatne ustanowienie praw nie może być uznane również za odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy VAT z uwagi na to, że następuje w ramach prowadzenia działalności gospodarczej i w bezpośrednim związku oraz celami jej prowadzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1

Stosownie do art. 5 ust. 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotacje, subwencje), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług bierze udział jako partner w konsorcjum naukowo-przemysłowym. Wnioskodawca jako jeden z konsorcjantów zawarł z Liderem Projektu oraz innymi współuczestnikami umowę na wykonanie projektu badawczo-rozwojowego. Spółka jest w trakcie realizacji Projektu dotyczącego obronności i bezpieczeństwa państwa.

Zadaniem spółki w Projekcie jest analiza dostępnych metod replikacji fizycznej i wirtualnej śladów kryminalistycznych, analiza dostępnych materiałów w celu odwzorowania replik i śladów kryminalistycznych oraz opracowanie i wykonanie dokumentacji.

Przedmiotem umowy między N. (N) a Liderem jest udzielenie wsparcia finansowego ze środków publicznych na realizację Projektu w formie dotacji celowej stanowiącej 100% wydatków na badania naukowe i prace rozwojowe.

Lider konsorcjum, Wnioskodawca oraz każdy z partnerów konsorcjum wykonuje zakres zadań określony w umowie zgodnie z harmonogramem. Wszyscy partnerzy konsorcjum są odpowiedzialni solidarnie za wykonanie umowy. Środki finansowe na realizację projektu nie mogą być wydatkowane na inne cele, niż określone w umowie.

Dotacja celowa przeznaczona jest na refundowanie kosztów wskazanych w kosztorysach, przede wszystkim służy pokryciu następujących wydatków: wynagrodzeń i pochodnych wynagrodzeń personelu zaangażowanego w Projekt, aparatury i materiałów niezbędnych do wykonania Projektu, podróży służbowych, spotkań roboczych, uczestnictwa w konferencjach, itp. stanowiących koszty bezpośrednie i pośrednie Projektu.

Zgodnie z umową zawartą pomiędzy N. a Liderem, właścicielem wynalazków, wzorów użytkowych lub wzorów przemysłowych dokonywanych w związku z realizacją Projektu zgodnie z umową jest Skarb Państwa. Po uzyskaniu praw wyłącznych w rozumieniu ustawy prawo własności przemysłowej wykonawca będzie miał obowiązek udzielenia nieodpłatnie Skarbowi Państwa pełnej licencji oraz wyrażenia zgody na udzielanie sublicencji bez prawa wypowiedzenia na produkcję na rzecz Skarbu Państwa produktów lub korzystanie z metod, w których zostaną zastosowane wyniki Projektów oraz na używanie tych produktów i metod przez właściwe instytucje i służby państwowe, na całym obszarze terytorialnym ich działania.

Biorąc pod uwagę treść powołanych wyżej przepisów prawa oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy, w przypadku gdy - jak wskazał Wnioskodawca - dotacja na realizację projektu badawczo-rozwojowego pokrywa tylko koszty z nim związane, a efekty wykonania przedmiotowego projektu zostaną nieodpłatnie przekazane na rzecz Skarbu Państwa, to stwierdzić należy, iż przyznana pomoc nie będzie stanowiła dopłaty do ceny świadczonych usług, lecz zwrot poniesionych kosztów. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja będzie miała charakter zakupowy. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzyma sfinansowanego dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy lecz refundację poniesionych kosztów.

Reasumując, w oparciu o tak przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy stwierdzić należy, że otrzymana dotacja na realizację projektu badawczo-rozwojowego nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i tym samym nie podlega opodatkowaniu, gdyż nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Ad. 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanego art. 86 ust. 1 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, prawo do tego obniżenia powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Prawo to wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zatem zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego - co wprost wynika z art. 86 ust. 10 pkt 1 z uwzględnieniem ust. 11 powołanego przepisu ustawy o podatku od towarów i usług - jest przy tym zazwyczaj otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Stosownie do art. 86 ust. 13 ustawy jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11,12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Nadmienia się, że w art. 88 ust. 3a pkt 1 i 2 ustawy wskazano, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne m.in. w przypadku, gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, który jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność handlową i usługową w zakresie sprzedaży i serwisu urządzeń techniki kryminalistycznej i systemów wspomagania identyfikacji. Czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Spółka bierze udział jako partner w konsorcjum naukowo-przemysłowym w realizacji umowy o wykonanie projektu badawczo-rozwojowego.

Zgodnie z umową aparatura naukowo-badawcza zakupiona lub wytworzona do realizacji Projektu, wliczona w koszty tego Projektu, podlega zagospodarowaniu zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi środków trwałych, zaś w przypadku powstania w wyniku realizacji Projektu prototypu, instalacji pilotażowej lub demonstracyjnej wykonawca może ją wykorzystywać do celów komercyjnych po zakończeniu realizacji umowy. Zatem wiedza i umiejętności (know-how) zdobyte w trakcie realizacji Projektu mogą być wykorzystywane przez Wnioskodawcę w bieżącej działalności, która jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Podobnie także aparatura zakupiona lub wytworzona w ramach realizacji Projektu będzie wykorzystywana do bieżącej opodatkowanej VAT działalności gospodarczej po ich zakończeniu, z wyłączeniem aparatury i urządzeń tworzących główny cel Projektu, czyli stanowiska do rekonstrukcji śladów.

Potencjalnymi odbiorcami zainteresowanymi wdrożeniem wyników Projektu będą Policja, Straż Graniczna, Żandarmeria Wojskowa i inne organy ścigania zarówno w Polsce, jak i w Unii Europejskiej, a także muzea i inne jednostki potrzebujące wykonania kilku replik oryginału. Uzyskane wyniki, wiedza oraz doświadczenie zdobyte w trakcje realizacji Projektu, potencjalnie może być wykorzystane przez konsorcjantów przy wdrażaniu podobnych aplikacji w celach komercyjnych. Obok tradycyjnych mechanizmów ujawniania wyników badań, jak udział w konferencjach, zamieszczanie publikacji w wydawnictwach naukowych, nastąpi opracowanie patentów i możliwość komercyjnego udostępniania wytworzonych technologii i produktów (licencje). Czynności te, o ile będą wykonywane za wynagrodzeniem będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Ponadto wiedza i umiejętności osób biorących udział w Projekcie, a także aparatura i urządzenia (z wyłączeniem aparatury i urządzeń tworzących główny cel Projektu) aktualnie służą pozyskaniu dodatkowej wiedzy i umiejętności i tym samym są wykorzystywane w bieżącej opodatkowanej działalności Spółki.

W ramach realizacji Projektu faktury VAT dotyczące zakupów niezbędnych materiałów, aparatury i pozostałych kosztów w części realizowanej przez Wnioskodawcę wystawiane są na spółkę. W chwili obecnej Spółka nie dokonuje odliczeń podatku VAT z faktur zakupu dotyczących realizacji ww. Projektu.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków, które służą i będą służyły do czynności podlegających opodatkowaniu. Jak wskazał Wnioskodawca, przedmiotem prowadzonej działalności jest sprzedaż i świadczenie usług serwisowych dotyczących urządzeń techniki kryminalistycznej i systemów wspomagania identyfikacji, czyli czynności podlegające opodatkowaniu VAT i niekorzystające ze zwolnienia od VAT. Należy nadmienić, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług i przepisy wykonawcze do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku VAT dla dostawy towarów oraz świadczenia usług w zakresie wskazanym przez Wnioskodawcę.

Zatem od zakupionej aparatury jak i innych wydatków poniesionych w związku z realizowanym projektem przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach je dokumentujących, gdyż Wnioskodawca wykorzystuje towary i usługi nabyte w trakcie realizacji Projektu (poprzez nabycie dodatkowej wiedzy i umiejętności przez pracowników Strony) w bieżącej działalności gospodarczej Wnioskodawcy podlegającej opodatkowaniu VAT. Ponadto po zakończeniu Projektu zakupione urządzenia pozostaną własnością Spółki i będą nadal wykorzystywane do działalności opodatkowanej wykonywanej przez Spółkę.

Również wydatki poniesione w związku z wytworzeniem stanowiska do rekonstrukcji śladów, będą związane z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy, gdyż doświadczenie i umiejętności zdobyte przez pracowników Wnioskodawcy - będą wykorzystywane przez Stronę w prowadzonej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje w całości prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w ramach realizowanego Projektu, gdyż wykorzystuje i będzie wykorzystywał poniesione wydatki do czynności podlegających opodatkowaniu VAT i niekorzystających ze zwolnienia od podatku.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie odliczał dotychczas podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizowanym Projektem, będzie miał prawo wykazać podatek naliczony w ww. zakresie poprzez korektę deklaracji VAT z zastosowaniem wyżej powołanych przepisów art. 86 ust. 1, ust. 10 i 11 w związku z art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Ad. 3

Jak wyżej przedstawił tut. Organ w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem interpretując powyższy przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy stwierdzić należy, iż opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności m.in. do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów.

Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia objęcie zakresem opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony Wnioskodawca nie powinien opodatkowywać takiego nieodpłatnego świadczenia usług.

Analizując natomiast treść powołanego art. 8 ust. 2 pkt 2 zauważyć należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Podkreślić należy, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w pkt 1) na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Z okoliczności przedstawionych w niniejszym wniosku wynika, Wnioskodawca bierze udział jako partner w konsorcjum naukowo-przemysłowym w ramach realizacji Projektu dotyczącego obronności i bezpieczeństwa państwa. Celem Projektu jest opracowanie metody replikacji śladów kryminalistycznych. Zadaniem spółki w Projekcie jest analiza dostępnych metod replikacji fizycznej i wirtualnej śladów kryminalistycznych analiza dostępnych materiałów w celu odwzorowania replik i śladów kryminalistycznych oraz opracowanie i wykonanie dokumentacji.

Zgodnie z umową zawartą pomiędzy NCBiR (Zleceniodawcą) a Liderem, właścicielem wynalazków, wzorów użytkowych lub wzorów przemysłowych dokonywanych w związku z realizacją Projektu zgodnie z umową jest Skarb Państwa. Ponadto na wykonawcy ciąży obowiązek udzielenia nieodpłatnie Skarbowi Państwa pełnej licencji oraz wyrażenia zgody na udzielanie sublicencji bez prawa wypowiedzenia na produkcję na rzecz Skarbu Państwa produktów lub korzystanie z metod, w których zostaną zastosowane wyniki Projektów oraz na używanie tych produktów i metod przez właściwe instytucje i służby państwowe, na całym obszarze terytorialnym ich działania.

Wykonawca zgodnie z umową przenosi prawa, o których mowa powyżej z chwilą zakończenia Projektów.

Lider zobowiązuje się do zawarcia w umowie konsorcjum postanowień niezbędnych do realizacji przysługujących Skarbowi Państwa uprawnień. Powyższe zapisy są zgodne z art. 32 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o N. (Dz. U. Nr 96, poz. 616).

Wnioskodawca prowadzi działalność handlową i usługową w zakresie sprzedaży i serwisu urządzeń techniki kryminalistycznej i systemów wspomagania identyfikacji i w Jego ocenie nieodpłatne przekazanie wyników realizowanego Projektu na rzecz Skarbu Państwa nastąpi w ramach prowadzenia działalności gospodarczej i pozostaje w bezpośrednim związku oraz celami jej prowadzenia.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 28 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o N (Dz. U. Nr 96, poz. 616 z późn. zm.)

1. Centrum zarządza realizacją badań naukowych lub prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa oraz je finansuje lub współfinansuje.

2. Badania naukowe lub prace rozwojowe na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa są realizowane w ramach strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych, lub innych zadań Centrum.

3. Minister właściwy do spraw nauki w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, sposób realizacji przez Centrum zadań, o których mowa w ust. 1, a także kryteria i warunki udziału w konkursach na wykonanie poszczególnych projektów, uwzględniając konieczność zapewnienia zgodności tych projektów z polityką naukową, naukowo-techniczną i innowacyjną państwa oraz polityką obronności i bezpieczeństwa państwa.

Natomiast stosownie do art. 32 ust. 1 ustawy o N w razie dokonania wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego w wyniku prac lub zadań finansowanych przez Centrum, prawo do uzyskania patentu na wynalazek albo prawa ochronnego na wzór użytkowy, jak również prawa z rejestracji wzoru przemysłowego przysługuje podmiotowi, któremu Dyrektor przyznał środki finansowe, chyba że umowa między Centrum a podmiotem otrzymującym środki finansowe albo decyzja o przyznaniu środków stanowi inaczej.

Właścicielem wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego powstałego w wyniku wykonania projektów dotyczących badań naukowych lub prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, finansowanych przez Centrum, jest Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Obrony Narodowej (ust. 3 ww. artykułu).

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca realizując zadania Projektu wraz z innymi podmiotami wykonuje je otrzymując od Zlecającego dotację, która nie stanowi u Wnioskodawcy obrotu, bowiem jest dotacją skierowaną na pokrycie kosztów zadania zawartego w stosownej umowie. W sytuacji gdy wskutek prowadzonych prac w związku z projektem badawczo-rozwojowym ich efekt (licencja) będzie stanowił przedmiot podlegający przepisom ustawy prawo własności przemysłowej, wówczas poszczególne podmioty uczestniczące w Projekcie będą zobowiązane nieodpłatnie przenieść prawo do dysponowania efektami prac na Lidera konsorcjum, który z kolei w myśl przepisów ustawy o N. dokona nieodpłatnego ich przeniesienia na rzecz Skarbu Państwa. Tym samym więc nie dojdzie do dostawy towaru ani do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu, bowiem w przedstawionej sytuacji nie zostanie spełniony warunek odpłatności. Ponadto przedmiot realizowanego zadania wpisuje się w cele i rodzaj prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży i świadczeniu usług serwisowych urządzeń techniki kryminalistycznej i systemów wspomagania identyfikacji, a zatem nieodpłatne przekazanie efektów prac wykonanych w ramach Projektu jako związane z prowadzoną działalnością gospodarczą Strony nie będzie stanowiło świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu w myśl art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy objęte pytaniem nr 3 wniosku należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl