IPPP2/443-64/11-4/KG - Zwolnienie od podatku VAT usług organizacji szkoleń dla kierowców.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-64/11-4/KG Zwolnienie od podatku VAT usług organizacji szkoleń dla kierowców.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2011 r. (data wpływu 21 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego do usług w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego do usług szkolenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego do usług szkoleń.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został pismem z dnia 14 lutego 2011 r. (data wpływu 18 lutego 2011 r., data nadania 14 lutego 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 9 lutego 2011 r. nr IPPP2/443-64/11-2/KG (skutecznie doręczonym 14 lutego 2011 r.). Wniosek został uzupełniony w terminie ustawowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności statutowej i gospodarczej świadczy między innymi usługi związane ze szkoleniami. W organizowanych szkoleniach biorą udział przede wszystkim członkowie organizacji.

Zrzeszenie organizuje następujące szkolenia:

1.

Szkolenia z zakresu CPC - szkolenia przygotowujące do egzaminu na Certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego.

Warunki i tryb uzyskiwania Certyfikatów kompetencji zawodowych został określony w rozdziale 7 ustawy o transporcie drogowym z dnia 6 września 2001 r. (Dz.u.2007.125 poz. 874 z późn. zm.)

2.

Szkolenia kierowców:

a.

kwalifikacja wstępna kierowców zawodowych - szkolenia dla osób z kategorią C, C+ E lub D, D+ E rozpoczynających pracę jako kierowca zawodowy,

b.

okresowe szkolenia kierowców zawodowych powtarzane w cyklach co 5 lat.

Obowiązek uczestnictwa w tego rodzaju szkoleniach wynika z ustawy o transporcie drogowym z dnia 6 września 2001 r. art. 39g, 39h, 39i (Dz. U. z 2007.125 poz. 874 z późn. zm.)W celu realizacji szkoleń kierowców Ośrodki szkoleniowe prowadzone przez Zrzeszenie zostały wpisane do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkoleń.

3.

Szkolenia TIR - są to szkolenia dla firm ubiegających się o przystąpienie do procedury TIR i korzystania z karnetów TIR,

4.

Szkolenia DGSA - są to szkolenia przygotowujące do egzaminu na doradców ds. przewozu materiałów niebezpiecznych,

5.

Szkolenia z czasu pracy kierowców - dot. rozliczania czasu pracy kierowców,

6.

Szkolenia inne, np. szkolenia dla spedytorów, obsługi tachografu cyfrowego, itp.,

7.

Szkolenia z zakresu podatku VAT.

Do dnia 31 grudnia 2010 r. usługi z zakresu szkoleń świadczone przez Wnioskodawcę korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) załącznik nr 4 poz. 7 usługi w zakresie edukacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przeprowadzane przez Wnioskodawcę szkolenia korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, organizowane szkolenia z zakresu CPC oraz szkoleń kierowców powinny korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o podatku VAT jako "prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach". Pozostałe szkolenia wymienione w części F wniosku powinny być opodatkowane stawką 23%.

Pismem z dnia 14 lutego 2011 r. (data wpływu 18 lutego 2011 r.) Wnioskodawca wskazał, iż szkolenia wymienione w pkt 1 i 2 wypełniają przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, ponieważ szkolenia kierowców są elementem kształcenia zawodowego i są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Owe przepisy to ustawa o transporcie drogowym z dnia 6 września 2011 r. (Dz. U. z 2007, nr 125, poz. 874 z późn. zm.). W odniesieniu do pozostałych szkoleń, wymienionych w pkt 3-6, zdaniem Wnioskodawcy nie wypełniają przesłanek art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług i z tego względu winny zostać opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a ust. 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w pkt 29 niniejszego artykułu zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy szkolenia wykonywane przez Zrzeszenie są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz

2.

czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub

3.

świadczone przez podmioty, które uzyskały stosowną akredytację lub

4.

szkolenia finansowane są w całości lub w części ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy m.in. usługi związane ze szkoleniami. W organizowanych szkoleniach biorą udział przede wszystkim członkowie organizacji.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności jest organizatorem:

1.

Szkolenia z zakresu CPC - szkolenia przygotowujące do egzaminu na Certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego.

2.

Szkolenia kierowców:

a.

kwalifikacja wstępna kierowców zawodowych - szkolenia dla osób z kategorią C, C+ E lub D, D+ E rozpoczynających pracę jako kierowca zawodowy,

b.

okresowe szkolenia kierowców zawodowych powtarzane w cyklach co 5 lat.

3.

Szkolenia TIR - są to szkolenia dla firm ubiegających się o przystąpienie do procedury TIR i korzystania z karnetów TIR,

4.

Szkolenia DGSA - są to szkolenia przygotowujące do egzaminu na doradców ds. przewozu materiałów niebezpiecznych,

5.

Szkolenia z czasu pracy kierowców - dot. rozliczania czasu pracy kierowców,

6.

Szkolenia inne, np. szkolenia dla spedytorów, obsługi tachografu cyfrowego, z zakresu podatku VAT itp.

Wskazać należy, iż szkolenie z zakresu CPC, tj. szkolenie przygotowujące do egzaminu na Certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego jest uregulowane w rozdziale 7 ustawy o transporcie drogowym z dnia 6 września 2001 r. (Dz. U. z 2007, Nr 125, poz. 874 z późn. zm.). Zgodnie z art. 37 ust. 1 ww. ustawy, uzyskanie certyfikatu kompetencji zawodowych wymaga wykazania się wiedzą lub praktyką niezbędnymi do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego, z zastrzeżeniem ust. 2. Do wykonywania międzynarodowego transportu drogowego wymagane jest ponadto wykazanie się znajomością zagadnień w zakresie obowiązujących międzynarodowych umów i przepisów transportowych, przepisów celnych oraz warunków i dokumentów wymaganych do wykonywania międzynarodowego transportu drogowego (art. 37 ust. 3 powołanej ustawy).

Stosownie do art. 38 ust. 1 ustawy, sprawdzianem znajomości zagadnień, o których mowa w art. 37 ust. 1 i ust. 3, jest egzamin pisemny zdany przed komisją egzaminacyjną. W myśl ust. 2, Minister właściwy do spraw transportu wyznacza jednostki, przy których działają komisje egzaminacyjne. Natomiast zgodnie z ust. 3 cyt. art., jednostki, o których mowa w ust. 2, wydają certyfikaty kompetencji zawodowych i przekazują informacje o ich wydaniu do centralnego rejestru tych certyfikatów prowadzonego przez ministra właściwego do spraw transportu.

W odniesieniu do usług szkolenia kierowców, obejmujących kwalifikację wstępną kierowców zawodowych (szkolenia dla osób z kategorią C, C+E, D, D+E) rozpoczynających pracę jako kierowca zawodowy oraz okresowych szkoleń kierowców zawodowych powtarzanych w cyklach co 5 lat należy wskazać, iż przeprowadzane są na zasadach i formach wskazanych w powołanej powyżej ustawie o transporcie drogowym. I tak zgodnie z art. 39a ust. 1 cyt. ustawy, przedsiębiorca lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy może zatrudnić kierowcę, jeżeli osoba ta

1.

ukończyła:

a.

18 lat - w przypadku kierowcy prowadzącego pojazd samochodowy, dla którego wymagane jest posiadanie prawa jazdy kategorii:

* C lub C + E, o ile uzyskał on odpowiednią kwalifikację wstępną,

* C1 lub C1 + E, o ile uzyskał on odpowiednią kwalifikację wstępną przyśpieszoną,

b.

21 lat - w przypadku kierowcy prowadzącego pojazd samochodowy, dla którego wymagane jest posiadanie prawa jazdy kategorii:

* C lub C + E, o ile uzyskał on odpowiednią kwalifikację wstępną przyśpieszoną,

* D lub D + E, o ile uzyskał on odpowiednią kwalifikację wstępną,

* D1 lub D1 + E, o ile przewóz wykonywany jest na liniach regularnych, których trasa nie przekracza 50 km i o ile kierowca uzyskał odpowiednią kwalifikację wstępną przyśpieszoną,

c.

23 lata - w przypadku kierowcy prowadzącego pojazd samochodowy, dla którego wymagane jest posiadanie prawa jazdy kategorii D lub D + E, o ile uzyskał on odpowiednią kwalifikację wstępną przyśpieszoną,

2.

posiada odpowiednie uprawnienie do kierowania pojazdem samochodowym, określone w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;

3.

nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy;

4.

nie ma przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy;

5.

uzyskała kwalifikację wstępną lub kwalifikację wstępną przyśpieszoną, zwane dalej "kwalifikacją";

6.

ukończyła szkolenie okresowe.

W przepisie art. 39b1 ust. 1 cyt. ustawy, w sposób szczegółowy określono formy przeprowadzania przedmiotowych zajęć.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić również należy, że usługi szkolenia przygotowujące do egzaminu na Certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego są usługami kształcenia zawodowego. Również w odniesieniu do usług szkolenia kierowców, obejmujących kwalifikację wstępną kierowców zawodowych (szkolenia dla osób z kategorią C, C+E, D, D+E) rozpoczynających pracę jako kierowca zawodowy oraz okresowe szkolenia kierowców zawodowych powtarzanych w cyklach co 5 lat, należy uznać za kształcenie zawodowe.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania stwierdzić należy, iż prowadzenie szkoleń w ww. zakresie, których formy i zasady przeprowadzania zostały w sposób szczegółowy określone w odrębnych przepisach, tj. w ustawie o transporcie drogowym, wypełnia przesłanki przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 29a ustawy, jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. W związku z tym świadczenie usług szkolenia przygotowujących do egzaminu na Certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego, usług szkolenia kierowców, obejmujących kwalifikację wstępną kierowców zawodowych (szkolenia dla osób z kategorią C, C+E, D, D+E) rozpoczynających pracę jako kierowca zawodowy oraz okresowe szkolenia kierowców zawodowych powtarzanych w cyklach co 5 lat, podlega zwolnieniu od podatku VAT.

Ponadto ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności świadczy także usługi inne niż wymienione powyżej:

A. szkolenia TIR - dla firm ubiegających się o przystąpienie do procedury TIR i korzystania z karnetów TIR,

B. szkolenia DGSA - przygotowujących do egzaminu na doradców ds. przewozu materiałów niebezpiecznych

C. szkolenia z czasu pracy kierowców dotyczących rozliczania czasu pracy kierowców"

D. inne szkolenia, np. dla spedytorów, obsługi tachografu cyfrowego, z zakresu podatku VAT, itp.

W tym miejscu zaznaczyć należy, iż w stosunku do ww. szkoleń brak jest przepisów określających szczegółowe formy i zasady ich przeprowadzania, istniejące przepisy ogólne, (np. ustawa o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, ustawa o czasie pracy kierowców ani przepisy wykonawcze), umożliwiające przeprowadzanie takich szkoleń nie wypełniają warunku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29a ustawy. Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ani też szkolenia te nie są finansowane w całości ze środków publicznych, stwierdzić należy, iż tym samym nie zostały wypełnione warunki określające zwolnienie z dla tych usług wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Zaznaczyć ponadto należy, iż w tym przypadku nie będzie miał zastosowania przepis § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc zatem pod uwagę okoliczności przedstawione we wniosku oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż organizowanie przez Wnioskodawcę szkoleń TIR (dla firm ubiegających się o przystąpienie do procedury TIR i korzystania z karnetów TIR), szkoleń DGSA (przygotowujących do egzaminu na doradców ds. przewozu materiałów niebezpiecznych), szkoleń z czasu pracy kierowców (dotyczących rozliczania czasu pracy kierowców), szkoleń dla spedytorów, obsługi tachografu cyfrowego, z zakresu podatku VAT itp. podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych, tj. stawką podatku w wysokości 23%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl