IPPP2/443-639/09-2/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-639/09-2/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie serwisowania kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie serwisowania kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży i serwisowania urządzeń fiskalnych. Pracownicy zajmujący się serwisem są zgłoszeni do Urzędu Skarbowego jako osoby uprawnione do dokonywania napraw, fiskalizacji oraz odczytów kas fiskalnych. Na wszystkie te czynności Wnioskodawca posiada uprawnienia wydane przez głównego dystrybutora bądź producenta. We wszystkich książkach serwisowych kas rejestrujących są wpisani uprawnieni pracownicy. Często jednak Wnioskodawca spotyka się z zapytaniami ze strony klientów, o możliwość serwisowania ich urządzeń fiskalnych w sytuacji gdy nie posiada On uprawnień. Wola zmiany serwisu spowodowana jest różnymi względami: finansowymi, bliskimi odległościami, kompetencjami, itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawca może serwisować urządzenia fiskalne nie będąc wpisanym w książkę serwisową jako osoba upoważniona do serwisu kasy.

2.

Jakie konsekwencje można ponieść wykonując prace serwisowe kas, do których Wnioskodawca nie posiada uprawnień.

3.

W przypadku naruszenia warunków serwisowania, czy i kto może Wnioskodawcy odebrać uprawnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z załącznikiem nr 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948), nie zachowując warunków serwisowania kas rejestrujących, na wniosek urzędu skarbowego, główny dystrybutor lub producent pozbawi Wnioskodawcę prawa do wykonywania serwisu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast w myśl ust. 9 ww. artykułu minister finansów określi, w drodze rozporządzenia:

1.

szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące;

2.

dane, które powinien zawierać wniosek producenta krajowego lub importera kas o wydanie potwierdzenia wymienionego w ust. 6b, jak również rodzaje dokumentów, w tym oświadczeń, oraz urządzeń, które mają być przedstawione wraz z wnioskiem;

3.

warunki stosowania kas przez podatników;

4.

warunki zorganizowania i prowadzenia serwisu kas, mające znaczenie dla ewidencjonowania;

5.

okres, na który wydawane jest potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b;

6.

terminy oraz zakres obowiązkowych przeglądów, o których mowa w ust. 6

- uwzględniając potrzebę zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych, konieczność zapewnienia konsumentowi prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów lub usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość kontroli przez niego czynności dotyczących prawidłowego ewidencjonowania transakcji i wystawiania dowodu potwierdzającego jej wykonanie oraz optymalne dla danego typu obrotu rozwiązania techniczne dotyczące konstrukcji kas.

W związku z powyższym, warunki stosowania kas przez podatników określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338).

Warunki zorganizowania i prowadzenia serwisu kas mające znaczenie dla ewidencjonowania określa załącznik nr 6 do rozporządzenia (§ 14 ust. 1 rozp.).

Zgodnie z § 14 ust. 2 ww. rozporządzenia, w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy prowadzący serwis kas zgłasza ten fakt naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 7 do rozporządzenia.

Natomiast w myśl § 14 ust. 3 cyt. rozporządzenia, zmiana prowadzącego serwis kas niewynikająca z naruszenia warunków jego prowadzenia może być dokonana na wniosek podatnika za zgodą producenta krajowego lub importera, z tym że nie może on odmówić zgody na zmianę prowadzącego serwis kas, jeżeli warunki cenowe i miejsca jego świadczenia są korzystniejsze dla podatnika. O dokonanej zmianie producent krajowy lub importer zawiadamia naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni od jej dokonania.

Zgodnie z ust. 1 załącznika nr 6, Podatnik korzysta jedynie z serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego, za który odpowiedzialny jest producent krajowy albo importer, lub ewentualnie z serwisu prowadzonego przez inne jednostki, ale tylko w przypadku, gdy prowadzący ten serwis posiada autoryzację producenta krajowego lub importera. Serwis kas może być prowadzony i wykonywany na warunkach określonych w załączniku.

Dokumentację związaną z wykonywanym serwisem kas prowadzi producent krajowy albo importer lub podmiot prowadzący autoryzowany serwis kas (ust. 5 ww. załącznika).

Serwis kas wykonuje serwisant kas. Serwisant kas musi być wpisany na listę upoważnionych do wykonywania serwisu kas przez producenta krajowego (importera) lub podmiot prowadzący serwis oraz zgłoszony do naczelnika urzędu skarbowego (ust. 6).

Serwis kas stosowanych do prowadzenia ewidencji przez podatnika nie może być prowadzony lub wykonywany przez niego ani przez osobę zatrudnioną przez podatnika na podstawie stosunku pracy, zlecenia, umowy o dzieło, agencyjnej i innych umów o podobnym charakterze (ust. 7).

Lista, o której mowa w ust. 6, musi być zgodna z ewidencją prowadzoną przez urzędy skarbowe oraz niezwłocznie aktualizowana na bieżąco w przypadkach jej zmiany, z jednoczesnym powiadomieniem o tym naczelnika urzędu skarbowego przez producenta krajowego albo importera (ust. 8).

Serwisant kas musi legitymować się identyfikatorem nadanym przez producenta krajowego albo importera. Identyfikator ważny jest przez rok od daty jego wydania i po upływie tego okresu wymaga przedłużenia jego ważności (ust. 13).

Dane identyfikacyjne serwisanta kas oraz serwisanta kas upoważnionego do zastępczego wykonywania serwisu danej kasy zostają wpisane do książki kasy. Serwisant kas zastępczo wykonujący serwis kas musi każdorazowo posiadać upoważnienie do wykonywania serwisu kasy, które zostaje wpisane i dołączone do ksiązki kasy (ust. 14).

Informacje o treści wpisów dokonywanych przez serwisanta kas określa wzór książki kasy (ust. 15).

Serwisant kas wykonujący serwis kas, który dopuszcza się naruszenia warunków jej wykonywania, lub wykonując taki serwis, umożliwia podatnikowi niezgodne z prawdą, nierzetelne ewidencjonowanie dokonanych transakcji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, traci upoważnienie do wykonywania serwisu kas i jego prowadzenia, bez możliwości jego ponownego wykonywania lub prowadzenia (ust. 17).

A zatem, w świetle powyższego, słuszne jest stanowisko Wnioskodawcy, iż nie zachowując warunków wykonywania serwisu technicznego kas straci On upoważnienie do wykonywania serwisu kas i jego prowadzenia, bez możliwości jego ponownego wykonywania lub prowadzenia.

Jednocześnie, tut. organ podatkowy nadmienia, iż powołane wyżej rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 grudnia 2008 r. w miejsce uprzednio obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl