IPPP2/443-637/10-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-637/10-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2010 r. (data wpływu 27 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania VAT przekazania wycieczki jako nagrody w akcji promocyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania VAT przekazania wycieczki jako nagrody w akcji promocyjnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (zwana dalej "Spółką) zajmuje się sprzedażą produktów towarzyszących pracom budowlanym takich jak materiały uszczelniające, kleje, domieszki do betonu, zaprawy, preparaty antyadhezyjne, itp. (dalej "Produkty"). Sprzedaż Produktów podlega opodatkowaniu VAT. Klientami, którzy kupują od Spółki oferowane przez nią towary, są wyłącznie podmioty gospodarcze. Są to zarówno osoby fizyczne, prowadzące działalność gospodarczą jak i osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, prowadzące działalność gospodarczą. Kontrahentami Spółki są głównie: hurtownie, duże sieci handlowe, itp.

Celem zwiększania sprzedaży Spółka zamierza przeprowadzić akcję promocyjną polegającą na przyznawaniu nagród za zakup odpowiedniej ilości Produktów (dalej "Akcja Promocyjna"). Akcja Promocyjna będzie adresowana do podmiotów gospodarczych, które zawarły ze Spółką umowę handlową na dystrybucję produktów S. (dalej Uczestnicy") i w czasie trwania Akcji Promocyjnej dokonają zakupu Produktów w punktach sprzedaży detalicznej/hurtowej.

Czas trwania Akcji Promocyjnej, zasady uczestnictwa, zasady przyznawania nagród, itp. zostaną opisane w regulaminie Akcji Promocyjnej (dalej "Regulamin"). Promocja będzie dotyczyć Produktów wskazanych w Regulaminie. Uczestnikom, którzy spełnią określone w Regulaminie warunki będą przysługiwać prezenty promocyjne. W Akcji Promocyjnej będą mogli wziąć udział Uczestnicy, którzy w okresie trwania promocji kupią odpowiednią ilość Produktów wskazanych w Regulaminie. Uczestnik, który będzie chciał wziąć udział w Akcji Promocyjnej będzie musiał zamówić Produkty używając specjalnego formularza. Nagrodą za zakup odpowiedniej ilości Produktów w terminie trwania Akcji Promocyjnej będzie możliwość wysłania przez Uczestnika jednej, wybranej przez Uczestnika osoby, na wycieczkę zagraniczną (np. do Grecji). Zgodnie z Regulaminem nagroda w postaci wycieczki zagranicznej nie będzie mogła być zamieniona na ekwiwalent pieniężny.

W Akcji Promocyjnej nie mogą brać udziału współpracownicy Spółki, a także innych podmiotów współpracujących przy organizacji i przeprowadzeniu Akcji Promocyjnej, jak również członkowie ich rodzin.

Spółka raz jeszcze pragnie wyjaśnić, że Uczestnik, który zamówi odpowiednią ilość Produktów w okresie trwania Akcji Promocyjnej będzie beneficjentem nagrody. Innymi słowy, nagroda w formie wycieczki będzie przyznawana zawsze danemu Uczestnikowi (niezależnie od tego, w jakiej formie prawnej Uczestnik prowadzi działalność gospodarczą). Uczestnicy uprawnieni do otrzymania wycieczki wskażą osobę lub osoby fizyczne, które będą mogły pojechać na wycieczkę. Innymi słowy, Spółka nie będzie mieć wpływu na wybór osób, które pojadą na wycieczkę. To Uczestnik zadecyduje, czy osobami, które pojadą na wycieczkę będą pracownicy Uczestnika, jego współpracownicy lub klienci, czy też inne wybrane przez Uczestnika osoby.

Spółka prowadzić będzie dokumentację potwierdzającą spełnienie warunku niezbędnego dla otrzymania nagrody w ramach Akcji Promocyjnej tj. będzie posiadać:

1.

zamówienia Produktów przesłane przez Uczestników na specjalnym formularzu opracowanym na potrzeby Akcji Promocyjnej,

1.

listę Uczestników, którzy wypełnią warunki uprawniające do przyznania wycieczki,

2.

materiały dotyczące przekazania Uczestnikom informacji o spełnieniu warunków Akcji Promocyjnej i przyznaniu nagrody,

3.

materiały dotyczące przekazania Spółce, przez nagrodzonych Uczestników, informacji w sprawie wyznaczenia konkretnych osób, które będą mogły pojechać na wycieczkę.

Spółka będzie również posiadać faktury dokumentujące zakup wycieczek stanowiących nagrody przyznawane w ramach Akcji Promocyjnej.

Spółka informuje ponadto, że obniża kwotę podatku należnego o naliczony przy zakupie wycieczek.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Jakie skutki podatkowe w zakresie podatku VAT powstają w związku z przekazaniem wycieczki jako nagrody... W szczególności, czy przekazanie - w ramach Akcji Promocyjnej - nagrody jako wycieczki podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Innymi słowy, czy Spółka powinna naliczyć VAT należny z tytułu przyznania wycieczki Uczestnikowi.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie w ramach Akcji Promocyjnej wycieczki jest całkowicie neutralne dla rozliczeń w zakresie podatku VAT. W szczególności przekazanie wycieczki nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym, Spółka nie musi naliczać VAT należnego z tego tytułu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, czynnością podlegającą opodatkowaniu jest między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Za odpłatną dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 w zw. z art. 2 pkt 6 Ustawy VAT, uważa się przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel rzeczami ruchomymi, jak również wszelkimi postaciami energii, budynkami i budowlami lub ich częściami, będącymi przedmiotami czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także gruntami.

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 Ustawy VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy VAT. Art. 8 ust. 2 Ustawy VAT stanowi z kolei o takich nieodpłatnych świadczeniach usług, które zrównane są z odpłatnym świadczeniem usług opisanym w art. 8 ust. 1 Ustawy VAT. Zgodnie z art. 8 ust. 2 Ustawy VAT, za nieodpłatne świadczenie usług, które podlega opodatkowaniu podatkiem VAT należy uznać takie świadczenia, które przeznaczone są na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu, spełnione muszą być łącznie następujące warunki:

* Świadczenie nie może być przeznaczone na cele związane z przedsiębiorstwem oraz

* Podatnikowi przysługiwało - w całości lub w części - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi nieodpłatnymi usługami.

Zdaniem Spółki, w sytuacji gdy nieodpłatnie świadczona usługa ma związek z prowadzeniem przedsiębiorstwa, to nawet gdy przysługiwało jej prawo do obniżeniu kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tej usługi, nie będzie ona opodatkowana VAT.

Odnosząc się więc do kryterium "związku z prowadzonym przedsiębiorstwem" Spółka stoi na stanowisku, że chodzi tu przede wszystkim o niekonsumpcyjny charakter świadczonej nieodpłatnie usługi.

Nawiązując do stanu faktycznego Spółka zwraca uwagę, że Akcja Promocyjna jest organizowana celem zwiększenia jej sprzedaży (sprzedaży opodatkowanej VAT). Nie mogą w niej wziąć udziału współpracownicy Spółki, a także inne podmioty współpracujące przy organizacji i przeprowadzeniu Akcji Promocyjnej, jak również członkowie ich rodzin. Tak szeroki krąg osób wyłączonych od udziału ma zapewnić zdaniem Spółki ponad wszelką wątpliwość, że wycieczka nie jest przekazywana na cele osobiste Spółki lub jej pracowników, współpracowników etc.

Jest ona adresowana do podmiotów zewnętrznych - Uczestników, którzy kupują produkty Spółki. Ma ona zatem nakłaniać ich do zwiększania ilości zamawianych Produktów (nagroda w postaci wycieczki jest przyznawana za złożenie zamówień w odpowiedniej wysokości). Dlatego też Spółka uważa, że nieodpłatne przekazanie wycieczki Uczestnikom, którzy spełnią określone w regulaminie kryteria, stanowi nieodpłatne świadczenie usług na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a tym samym pozostające poza zakresem opodatkowania VAT. Oczywistym jest bowiem, że Spółka organizuje Akcje Promocyjną celem zwiększenia przychodów z tytułu opodatkowanej sprzedaży Produktów.

Na poparcie swojego stanowiska Spółka pragnie zwrócić uwagę tut. organu na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 kwietnia 2009 r., znak IPPP3-443-93/09-2/JF. W stanie faktycznym będącym przedmiotem wskazanej interpretacji wnioskodawca wskazał, iż prowadził program Iojalnościowy, w którym za dokonywanie zakupów kontrahenci zbierali punkty. Punkty te można było wymieniać bądź to na nagrody rzeczowe, bądź też na nagrody - usługi. Za zebranie "w najkrótszym przedziale czasu określonej ilości punktów w związku z zakupem produktów spółki" przekazywana była nagroda w postaci udziału w wycieczce. W odniesieniu do tej części wniosku, która traktuje o nieodpłatnym świadczeniu usług, a więc m.in. o przekazywaniu wycieczki, organ stwierdził:

"Natomiast nieodpłatne przekazanie wycieczek i abonamentu na dostęp do bezprzewodowego Internetu poprzez sieć komórkową jako nagród służy celom Spółki (zwiększenie sprzedaży), jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa Spółki. Zatem, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy nieodpłatne przekazanie wycieczki oraz dostępu do bezprzewodowego Internetu poprzez sieć komórkową przez Spółkę prowadzącą działalność w zakresie sprzedaży sprzętu elektronicznego jako związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług przeznaczonych do nieodpłatnego przekazania w ramach programu lojalnościowego.

<...>stanowisko dotyczące nieodpłatnego przekazania wycieczek oraz dostępu do bezprzewodowego Internetu poprzez sieć komórkową jako nagrody dla dealerów towarów Spółki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług należy uznać za prawidłowe."

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, że skoro we wskazanym stanie faktycznym występuje związek pomiędzy świadczoną nieodpłatnie usługą (wycieczka) a prowadzonym przez nią przedsiębiorstwem (w szczególności dokonywaniem opodatkowanej sprzedaży Produktów), to czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Spółka zachowuje przy tym możliwość obniżenia podatku należnego o naliczony przy nabyciu wycieczek stanowiących nagrody w Akcji Promocyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl