IPPP2/443-631/09-2/MS - Prawo spółki do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wykonanie przez kontrahenta usług związanych z rejestracją produktów farmaceutycznych i kosmetycznych na terenie kraju.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-631/09-2/MS Prawo spółki do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wykonanie przez kontrahenta usług związanych z rejestracją produktów farmaceutycznych i kosmetycznych na terenie kraju.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka A (dalej: Spółka A) nie posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności. Spółka jest podmiotem zarejestrowanym w Polsce tylko dla potrzeb rozliczeń podatku od towarów i usług, oraz transakcji wewnątrzwspólnotowych. Przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż na terytorium Polski na podstawie umowy komisu przez wybranego dystrybutora produktów farmaceutycznych.

Spółka A w związku ze swoją działalnością korzysta z usług polskich podmiotów w zakresie rejestracji produktów farmaceutycznych/kosmetycznych we właściwych instytucjach na terytorium Polski. Podmiot (dalej: kontrahent) świadczy Spółce A usługi polegającego na rejestracji produktów farmaceutycznych, obejmujące:

*

zidentyfikowanie instytucji i procedur odpowiednich dla rejestrowania w Polsce danego produktu,

*

sporządzenie wniosku i sprawdzanie kompletności i poprawności dokumentacji dołączonej do wniosku, a w przypadku braków lub nieprawidłowości w dokumentacji

*

uzupełnienie i/lub poprawienie jej w porozumieniu i współpracy z klientem,

*

przekazanie kompletu dokumentów do odpowiedniej instytucji w celu uzyskania właściwego certyfikatu koniecznego do zgodnego z prawem wprowadzenia produktu na rynek polski

*

udzielenie odpowiedzi na pytania i żądania instytucji właściwych dla rejestracji określonego produktu,

*

pośredniczenie w komunikacji pomiędzy instytucjami a klientem,

*

odebranie świadectw rejestracji i przekazanie ich klientowi.

Kontrahent wystawia Spółce A faktury VAT za przedmiotowe usługi (nazwa usługi na fakturze: wynagrodzenie za złożenie zmian podmiotu odpowiedzialnego dla produktu leczniczego, wynagrodzenie za zatwierdzenie zmiany typu i produktów leczniczych, dodatkowe koszty związane z procesem rejestracji w Polsce) opodatkowane stawką podstawową 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółce A przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących usługi opisane w stanie faktycznym...

Zdaniem wnioskodawcy: Spółka A uważa, że przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia usług dotyczących rejestracji produktów farmaceutycznych. Zgodnie z art. 8 ust. 3 i 4 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji. Przy określeniu miejsca świadczenia usług, o których mowa w art. 27 i 28 ustawy, usługi są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji statystycznych, jeżeli dla tych usług powołane są symbole statystyczne. Z uwagi na to, iż podstawową kwestią dla prawidłowego określenia miejsca świadczenia jest poprawne zakwalifikowanie świadczonych usług do jednej z kategorii, a obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa na wykonawcy usługi, kontrahent wystąpił do Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o klasyfikację usług rejestracji produktów farmaceutycznych i czynności z tym związanych (tj. opisanych w poz. 54). kontrahent świadczący usługi Spółce A otrzymał od Urzędu Statystycznego pismo z dnia 19 listopada 2007 r. (znak: Ok-5672/KU-4364J2007), w którym zapisano, iż usługi tego typu zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.87.14-00.00 "Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączenie m.in. wyceny nieruchomości". Jednocześnie Urząd Statystyczny zauważył, że na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) opisane usługi mieściły się w grupowaniu PKWiU 74.84.14-00.00 "Usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych". Z powyższej klasyfikacji wynika, że świadczone usługi nie są usługami, o których mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o VAT, a tym samym nie powstaje konieczność rozliczenia tych usług przez nabywcę na podstawie art. 27 ust. 3 ustawy o VAT, tzn. na zasadzie importu usług, co pozbawiałoby Spółkę prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Działa tu więc podstawowa zasada tzn. miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę.

Podsumowując Spółka A opierając się na klasyfikacji usług dokonanej przez kontrahenta obowiązanego do takiej klasyfikacji oraz na podstawie adresowanego do niego (kontrahenta) pisma Urzędu Statystycznego w sprawie klasyfikacji usług opisanych w stanie faktycznym uważa, że zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 ustawy o VAT podatnikowi w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W związku z tym w opisanym przypadku Spółka w zakresie przedmiotowych usług może skorzystać z przysługującego jej prawa wskazanego w art. 86 ust. 2 i odliczyć podatek naliczony określony w otrzymanych fakturach. Świadczone usługi są bowiem wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych na terytorium kraju. W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. W przypadku świadczenia usług, istotnym kryterium w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest ustalenie miejsca świadczenia danej usługi, a w konsekwencji i miejsca jej opodatkowania.

Zasadniczo usługi opodatkowane są w kraju świadczącego usługę, chyba że ze względu na ich specyficzny charakter ustawodawca objął je szczególnymi regulacjami.

W myśl art. 27 ust. 3 ustawy VAT w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

1.

osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2.

podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 3 ww. ustawy przepis ust. 3 stosuje się do usług:

1.

sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw;

2.

reklamy;

3.

doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1 w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych i dostarczania informacji; tłumaczeń;

4.

bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z reasekuracją, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki;

5.

dostarczania (oddelegowania) personelu;

6.

wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu;

7.

telekomunikacyjnych;

8.

nadawczych radiowych i telewizyjnych;

9.

elektronicznych;

10.

polegających na zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania czynności lub posługiwania się prawem, o których mowa w pkt 1-9 i 11;

11.

agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10;

12.

polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych lub elektroenergetycznych;

13.

przesyłowych:

a. gazu w systemie gazowym,

b. energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym;

14.

bezpośrednio związanych z usługami, o których mowa w pkt 12 i 13.

Zgodnie ze stanowiskiem Spółki przedstawionym we wniosku zakupione usługi kontrahent sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 74.87.14-00.00 "Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączenie m.in. wyceny nieruchomości".

Tutejszy organ zauważa, że powyższe usługi nie mieszczą się w katalogu usług wymienionych w art. 27 ust. 4 i w związku z tym ich miejscem opodatkowania jest miejsce określone normą art. 27 ust. 1- miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę.

Zauważyć jednak należy, że dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, za wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) dla celów podatku od towarów i usług (do dnia 31 grudnia 2008 r.) stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Tutejszy organ podatkowy (jako niewłaściwy rzeczowo) nie jest uprawniony do zaklasyfikowania wskazanych przez Wnioskodawcę usług do odpowiednich ugrupowań PKWiU. Każdy podatnik jest obowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z poprawnym zdefiniowaniem dokonywanej czynności, również w zakresie opodatkowania. Podkreślić należy, iż to podatnik posiada niezbędne informacje do właściwego zaliczenia świadczonych przez siebie usług. Organem kompetentnym do wydawania informacji w zakresie zaklasyfikowania na podstawie przepisów o statystyce publicznej omawianej czynności jest Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93- 176 Łódź.

W przedstawionej sytuacji faktycznej, jeśli dokonana przez świadczącego usługę klasyfikacja jest trafna, to Wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga tylko i wyłącznie problem związany z prawem do obniżenia podatku naliczonego o podatek naliczony. Kwestie klasyfikacji usług (a co za tym idzie określenie miejsca świadczenia usługi) i związana z nią stawka podatku stanowią wyłącznie element stanu faktycznego. Raz dlatego, iż istota tego problemu jest sprawą indywidualną świadczącego usługę, dwa dlatego że za trafność klasyfikacji statystycznej odpowiedzialnych jest również świadczący usługę. Zagadnienia te nie stanowią więc sprawy indywidualnej Wnioskodawcy.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe usługi.

Należy również podkreślić, iż z uwagi na fakt, że występującym o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego jest usługobiorca, a problem w istocie rzeczy sprowadza się do określenia miejsca świadczenia usług realizowanych przez usługodawcę, przedmiotowa interpretacja w zakresie norm art. 27 ustawy (miejsca świadczenia, stawki podatku) nie wywoła skutków określonych w art. 14k-14n ustawy Ordynacja Podatkowa, gdyż interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowe tylko w odniesieniu do podmiotu składającego wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, tj. w odniesieniu do Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl