IPPP2/443-628/09-2/MS - Zasady rozliczania otrzymanych przez podatnika korygujących faktur VAT dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-628/09-2/MS Zasady rozliczania otrzymanych przez podatnika korygujących faktur VAT dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2009 r. (data wpływu 3 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty faktury - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty faktury.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X Sp. z o.o. prowadzi działalność w zakresie dzierżawy, sprzedaży deskowań, rusztowań systemu X. Deskowania, rusztowania nabywane są od właściciela spółki tj. X GmbH, ale również od innych podmiotów wchodzących w skład grupy X.

Opis konkretnej transakcji. Firma X Polska dokonała zakupu deskowań i rusztowań od firmy X S.A.S. Transakcja została udokumentowana w szczególności: fakturami wystawionymi w walucie EURO z odpowiednimi numerami 29000603 z datą wystawienia 24 marca 2009 r., 29000604 z datą wystawienia 24 marca 2009 r., 29000605 z datą wystawienia 24 marca 2009 r., 29000606 z datą wystawienia 21 marca 2009 r., 29000606 z data wysławienia 24 marca 2009 r. oraz stosownymi dokumentami magazynowymi potwierdzającymi otrzymanie towaru z określoną datą otrzymania towaru 13 marca 2009 r. 16 marca 2009 r. Nadmieniamy jedynie, że zarówno dostawca jak i odbiorca są podatnikami zidentyfikowanymi na potrzeby rozliczania transakcji WNT i obydwa podmioty podały na fakturach stosowne numery identyfikacyjne NIP UE. Powyższa transakcja stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w którym obowiązek podatkowy powstał dnia 24 marca 2009 r., a zatem transakcja w celu rozliczenia podatku VAT została przeliczona na złote według kursu średniego EURO ogłoszonego 23 marca 2009 r. przez NBP. Następnie firma X S.A.S - dostawca towaru wystawił korekty wartościowe zmniejszające wartości poszczególnych wyżej wymienionych faktur z datą wystawienia korekt 31 marca 2009 r. które wpłynęły do firmy X Polska dnia 28 kwietnia 2009 r. Spółka X zgodnie z art. 31 ust. 3 uwzględniła otrzymane korekty w rozliczeniu za okres w którym je otrzymała a zatem w deklaracji VAT-7 za miesiąc kwiecień 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Za jaki okres należy rozliczyć otrzymane faktury korygujące zmniejszające dotyczące transakcji WNT - wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów...

Zdaniem wnioskodawcy: Zgodnie z art. 31 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług przy ustalaniu podstawy opodatkowania WNT, przepis art. 29 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartości zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 86 ust 10a w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w art. 29 ust. 4a lub 4c, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te korektę faktury otrzymał. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia. Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, iż w przypadku otrzymania faktury korygującej zmniejszającej wartość WNT podatnik - spółka X powinna uwzględnić korekty w rozliczeniu za okres, w którym je otrzymała. Nadmieniamy jednak, że zastosowanie powyższych przepisów spowoduje rozbieżności w wartościach transakcji WNT u odbiorcy - X Polska, WDT u dostawcy - X S.A.S w deklaracjach podsumowujących rozliczanych kwartalnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)" podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Minister Finansów określił wzory deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług w rozporządzeniu z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 211, poz. 1333).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 powołanego wyżej rozporządzenia, wzory deklaracji dla podatku od towarów i usług, określone w załączniku Nr 1 do rozporządzenia, stosuje się, począwszy od rozliczenia za grudzień 2008 r.

Natomiast w myśl ust. 2 powołanego przepisu, do dnia 31 grudnia 2009 r., mogą być stosowane wzory deklaracji dla podatku od towarów i usług wraz z objaśnieniami, określone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 185, poz. 1545).

W załączniku Nr 4 do rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r., w części C dotyczącej rozliczenia podatku należnego zawarte są objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7, VAT-7K i VAT-D), gdzie wskazano, iż w poz. 32 i 33 deklaracji VAT-7 wykazuje się wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Zgodnie z art. 29 ust 4 ustawy podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartości zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 86 ust 10a ustawy w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w art. 29 ust. 4a lub 4c, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te korektę faktury otrzymał.

Zatem, biorąc pod uwagę powyższą analizę przepisów stwierdzić należy, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów dokumentowane m.in. przedmiotową fakturą korygującą Spółka powinna wykazać w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług, składanej za okres, w którym otrzymano fakturę korygującą wartości wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Ponadto, zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

Minister Finansów określił wzór informacji podsumowującej w § 1 rozporządzenia z dnia 13 października 2005 r. w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów (Dz. U. Nr 201, poz. 1665 z późn. zm.).

Zatem, Wnioskodawca dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zobowiązany będzie także do wykazania przedmiotowej transakcji w informacji podsumowującej VAT-UE, lub też do złożenia korekty tej informacji.

Zgodnie z art. 102 ust. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór informacji podsumowującej wraz z objaśnieniami co do sposobu jej wypełnienia, terminu i miejsca składania oraz wzór korekty informacji podsumowującej wraz z objaśnieniami co do sposobu jej wypełnienia, uwzględniając specyfikę wykonywania niektórych czynności oraz przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Korekta informacji podsumowujących - Informacja powinna odzwierciedlać rzeczywisty stan rzeczy, umożliwia to bowiem wypełnienie założeń, jakie legły u podstaw wprowadzenia obowiązku jej składania. Korekta winna być dokonana niezwłocznie. W tym przypadku korektą bez zbędnej zwłoki będzie w zasadzie korekta natychmiastowa, złożona w urzędzie skarbowym w pierwszym możliwym terminie.

Korekty powinno dokonać się na formularzu VAT-UEK, którego wzór został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 13 października 2005 r. w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów (Dz. U. Nr 201, poz. 1665 z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl