IPPP2/443-616/08/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-616/08/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2008 r. (data wpływu 10 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące praw i obowiązków osoby prawnej powstałej w wyniku łączenia się spółek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczący praw i obowiązków osoby prawnej powstałej w wyniku łączenia się spółek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca należy do Grupy Kapitałowej Ai jest jedną ze spółek dystrybucyjnych Grupy. A S.A. jako jedyny udziałowiec tych spółek i ich właściciel rozważa wdrożenie w stosunku do nich procedury restrukturyzacyjnej polegającej na konsolidacji kapitałowej i organizacyjnej realizowanej w oparciu o regułę wynikającą z art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych (połączenie przez przejęcie). Zgodnie z projektem połączenia Wnioskodawca pełnić będzie rolę spółki przejmującej. Jedną ze spółek przejmowanych będzie importer wyrobów winiarskich spółka C W Sp. z o.o. Spółka ta jest nie tylko stroną w zakresie rozliczeń podatku akcyzowego jako podatnik tego podatku, ale również zarejestrowanym handlowcem w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym (zezwolenie Naczelnika Urzędu Celnego w P /07/), a ponadto dokonując transakcji importowych spółka ta jest stroną (uczestnikiem) postępowań w sprawach znaków akcyzy. Z dniem przejęcia spółka przejmowana zostanie wykreślona z rejestru, a Wnioskodawca wstąpi w jej wszystkie prawa i obowiązki gdyż zastosowanie znajdą przepisy o sukcesji podatkowej, której przepisy o podatku akcyzowym w żaden sposób nie wyłączają, ani nie ograniczają.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ocena Wnioskodawcy, iż z analizy przepisów podatkowych dotyczących sukcesji podatkowej w podatku akcyzowym wynika, że Wnioskodawca jako sukcesor podatkowy spółki przejmowanej stanie się w jej miejsce stroną decyzji udzielającej przejmowanej spółce zezwolenia na prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec, stroną postępowań w sprawach znaków akcyzy, których spółka przejmowana jest uczestnikiem, stroną praw i obowiązków wynikających z rozliczeń podatku akcyzowego, jest prawidłowa.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki, w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym, zgodnie z art. 93 § 1 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, dalej O.p., znajdującym w sprawie zastosowanie, oraz na zasadzie art. 93 § 2 pkt 1 O.p, Wnioskodawca jako spółka przejmująca wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się spółek (sukcesja podatkowa). Zgodnie z art. 93d O.p przepisy art. 93 O.p mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego, zaś wg art. 93e O.p. przepisy art. 93 i 93d O.p stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.

Wnioskodawca podkreślił, iż przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie zawierają regulacji ograniczających sukcesję podatkową w podatku akcyzowym. Ponieważ do opisanego przejęcia nie znajdzie zastosowania art. 101 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, gdyż w ramach przejęcia nie dochodzi do zbycia, odstępowania czy też przekazywania znaków akcyzy oraz upoważnień do ich odbioru, Wnioskodawca stanie się stroną postępowań w sprawach znaków akcyzy przejmowanej spółki. Ustawa akcyzowa nie zawiera jakichkolwiek ograniczeń co do sukcesji podatkowej w zakresie rozliczania podatku akcyzowego, tak więc Wnioskodawca stanie się również stroną praw i obowiązków przejmowanej spółki wynikających z jej rozliczeń podatku akcyzowego.

Zdaniem Spółki, art. 12 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników wyłącza sukcesję podatkową w zakresie numeru NIP. Jednakże numer akcyzowy podmiotu prowadzącego działalność jako zarejestrowany handlowiec nie jest numerem identyfikacji podatkowej w rozumieniu przepisów o NIP, a numerem akcyzowym nadawanym podmiotom którym zezwolono na nabywanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w trybie art. 37 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. W tej sytuacji, z dniem przejęcia, Wnioskodawca wstąpi w prawa i obowiązki spółki przejmowanej jako zarejestrowanego handlowca wynikające z powołanej decyzji (zezwolenia), w tym co do miejsca odbioru i przechowywania wyrobów akcyzowych oraz co do rodzaju wyrobów akcyzowych określonych w zezwoleniu wydanym spółce przejmowanej. Jako, że w ramach przejęcia i tzw. sukcesji generalnej (art. 494 § 1 Kodeksu spółek handlowych) nie dochodzi do przerwania działalności spółki przejmowanej mimo tego, że z dniem przejęcia zostaje ona wykreślona z rejestru (KRS), art. 35 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 37 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym również nie będzie miał w analizowanym przyszłym stanie faktycznym zastosowania, gdyż właściwy naczelnik urzędu celnego cofa zezwolenie na prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec jedynie wówczas, gdy działalność przerwano, zaś sukcesja generalna będąca skutkiem przejęcia wyklucza jej przerwanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 93 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), osoba prawna łącząca się przez przejęcie innej osoby prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Wskazać również należy, iż zgodnie z art. 93d ustawy, przepisy art. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu. Ponadto stosownie do art. 11 ust. 2 podatnikami są również podmioty nabywające lub posiadające wyroby akcyzowe, jeżeli od wyrobów tych nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Stosownie do art. 14 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych są obowiązani przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu celnego. Zgłoszenie rejestracyjne zawiera w szczególności dane identyfikacyjne podatnika, jego siedzibę i adres oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. W myśl ust. 3 cyt. artykułu, jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę naczelnikowi urzędu celnego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

Artykuł 18 ust. 1 wymienionej ustawy nakłada na podatników podatku akcyzowego obowiązek składania w urzędzie celnym deklaracji dla podatku akcyzowego za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Zatem, stosownie do przytoczonych wyżej przepisów i opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczania podatku akcyzowego w przypadku dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.) podatnicy podatku od towarów i usług mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego nie później niż w terminie 14 dni od dnia w którym nastąpiła zmiana danych. W imieniu spółki przejmowanej aktualizację (zakończenie działalności) jako sukcesor praw i obowiązków składa spółka przejmująca. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o NIP, NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem enumeratywnie wymienionych przypadków, tj.:

* przekształcenie przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy;

* przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową. Jednocześnie z art. 12 ust. 2 ustawy o NIP wynika, iż z wyjątkiem ww. przypadków, decyzja o nadaniu NIP wygasa z mocy prawa, w przypadku ustania bytu prawnego podatnika.

W myśl art. 37 ustawy o podatku akcyzowym naczelnik urzędu celnego może na pisemny wniosek zainteresowanego podmiotu wydać zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Naczelnik urzędu celnego wydając zezwolenie, nadaje numer akcyzowy. Wniosek o wydanie zezwolenia zawiera dane identyfikacyjne podatnika, jego siedzibę i adres, numer w rejestrze przedsiębiorców oraz numer identyfikacyjny REGON. Do wniosku dołącza się w szczególności plan miejsca odbioru i przechowywania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych nabytych przez zarejestrowanego handlowca oraz dokumenty potwierdzające spełnienie warunków określonych w art. 31 ust. 1 pkt 2-6. Zezwolenie jest udzielane podmiotom, które spełniają warunki wymienione w art. 31 ust. 1 pkt 2-6. Zarejestrowany handlowiec jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu celnego o zmianach danych zawartych we wniosku w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Do odmowy wydania lub cofnięcia zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy stosuje się odpowiednio art. 35.

Zgodnie z treścią § 10 i § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz. U. Nr 35, poz. 312 z późn. zm.) w przypadku gdy zmiana danych zawartych we wniosku wpływa na zmianę treści udzielonego zezwolenia na prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec lub dotyczy warunków określonych w art. 31 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, właściwy naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję w sprawie zmiany zezwolenia na prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec.

Mając powyższe na uwadze, należy wskazać, że każdorazowa zmiana danych zawartych w dokumentach, o których mowa w § 3 ust. 1 ww. rozporządzeniu, wymaga od zainteresowanego podmiotu złożenia do właściwego naczelnika urzędu celnego wniosku celem uaktualnienia danych podatnika. Zatem, Wnioskodawca prowadzący działalności jako zarejestrowany handlowiec obowiązany jest złożyć dokumenty potwierdzające spełnienie warunków określonych w art. 31 ust. 1 pkt 2-6. Ponadto Spółka zobowiązana jest złożyć zabezpieczenie akcyzowe, zgodnie z art. 43 ust. 1 ww. ustawy, zapewniające pokrycie w całości i w terminie kwoty wynikającej z zobowiązania podatkowego pod rygorem cofnięcia udzielonego zezwolenia.

Zgodnie z art. 93 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych, osobowych spółek handlowych, osobowych i kapitałowych spółek handlowych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Regulację tę stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej (osób prawnych) lub osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych). Zatem, Spółka zobowiązana jest również rozliczenia znaków akcyzy stosownie do przepisów zawartych w Dziale IV ustawy o podatku akcyzowym.

Reasumując Spółka wstępuje w prawa i obowiązki wynikające rozliczenia należnego podatku akcyzowego oraz z zezwolenia na prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec pod warunkiem uzupełnienia dokumentów, o których mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego. Ponadto Wnioskodawca przejmuje prawa i obowiązki wynikające ze stosowania znaków akcyzy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl