IPPP2/443-610/08-4/IK - Przedstawicielstwo przedsiębiorstwa zagranicznego jako podatnik VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-610/08-4/IK Przedstawicielstwo przedsiębiorstwa zagranicznego jako podatnik VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, reprezentowanego przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2008 r. (data wpływu: 9 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym w dniu 17 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnopodatkowego statusu przedstawicielstwa reprezentującego podmiot zagraniczny w Polsce - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnopodatkowego statusu przedstawicielstwa reprezentującego podmiot zagraniczny w Polsce. Wniosek ten uzupełniono o dodatkową opłatę w dniu 17 czerwca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą zagranicznym, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bierze udział w określonych czynnościach handlowych dotyczących towarów znajdujących się m.in. na terytorium Polski.

Działalność gospodarcza w zakresie tych czynności obejmuje kupno oraz odsprzedaż towarów znajdujących się w Polsce (m.in. łożysk i układów sterowniczych produkowanych w Polsce).

Wszystkie czynności związane z działalnością handlową Spółki, także te dotyczące towarów znajdujących się w Polsce, wykonywane są fizycznie w miejscu jej siedziby tj. w Wielkiej Brytanii. Wynika to z faktu, że wyłącznie tam Spółka utrzymuje wszelkie zasoby, zarówno w zakresie infrastruktury technicznej, jak i personelu, niezbędne do prowadzenia przez nią działalności gospodarczej (w tym do wykonywania opisanych powyżej czynności).

Jednakże, w celu podejmowania określonych działań w zakresie promocji i reprezentacji Spółki na terytorium Polski, Wnioskodawca powołał swoje przedstawicielstwo w Polsce (dalej: "Przedstawicielstwo").

Przedstawicielstwo powołane na terytorium Polski, to niewielka jednostka organizacyjna Spółki, w skład której wchodzi tylko jeden stały pracownik merytoryczny, pełniący funkcję Dyrektora Przedstawicielstwa, odpowiedzialny za reprezentację Spółki jako całości w Polsce.

Stosownie do dopuszczalnego w świetle prawa zakresu działalności przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych - art. 94 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.), Przedstawicielstwo nie jest bezpośrednio zaangażowane w wykonywanie czynności składających się na działalność handlową (obejmującą przede wszystkim zakup i odsprzedaż łożysk i układów sterowniczych produkowanych w Polsce), lecz działa jedynie w zakresie promocji i reprezentacji Spółki jako całości.

Przedstawicielstwo, wykonując na terytorium Polski omawiane czynności w zakresie promocji i reprezentacji Spółki, ponosi pewne wydatki, tj. koszty związane z utrzymaniem powierzchni biurowej, opłaty rachunków telefonicznych, zakupy materiałów biurowych i promocyjnych itp.

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca zarejestrowany jest na terytorium Polski jako podatnik VAT, Spółka w polskiej deklaracji VAT wykazuje wszystkie czynności wpływające na jej pozycję podatkową w zakresie polskiego VAT, tj. zarówno czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach swojej działalności gospodarczej (tj. zakup i odsprzedaż towarów) zarządzanej bezpośrednio z Wielkiej Brytanii, jak również zakupy dokonywane przez Przedstawicielstwo na potrzeby działalności w zakresie promocji Spółki (są to głównie zakupy bieżące na potrzeby działania biura Przedstawicielstwa).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, Spółka reprezentowana w Polsce przez swoje Przedstawicielstwo stanowi jeden podmiot (jednego podatnika) dla celów VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ponadto, ustawa o VAT definiuje również pojęcie działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy, "działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy (...)."

Wnioskodawca (działając ze swojej siedziby w Wielkiej Brytanii) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na dokonywaniu zakupów oraz na odsprzedaży towarów w Europie, także znajdujących się na terytorium Polski, co stanowi działalność handlową. W związku z tym spełnia przesłanki określone w art. 15 ustawy o VAT i jest zarejestrowana w Polsce dla potrzeb polskiego podatku VAT.

Jak zostało to już wcześniej przedstawione w opisie stanu faktycznego, Przedstawicielstwo nie prowadzi samodzielnie działalności gospodarczej, gdyż wszystkie czynności związane z działalnością handlową Spółki, także te dotyczące towarów znajdujących się w Polsce, wykonywane są fizycznie w miejscu jej siedziby tj. w Wielkiej Brytanii. Przedstawicielstwo Spółki zostało utworzone w Polsce jedynie w celu wykonywania określonych czynności w zakresie reprezentacji i promocji Spółki na terytorium Polski.

Niezależnie od powyższego, zdaniem Spółki, statusu Przedstawicielstwa na gruncie przepisów o VAT nie można rozpatrywać odrębnie od statusu Wnioskodawcy tj. wyłącznie przez pryzmat ograniczonej działalności promocyjnej, prowadzonej w ramach Przedstawicielstwa. Prawnopodatkowy status Przedstawicielstwa postrzegać należy z uwzględnieniem całokształtu działalności prowadzonej przez Spółkę na terytorium Polski, gdyż Przedstawicielstwo nie jest podmiotem prawnym odrębnym od tej Spółki.

Prawidłowość powyższego stanowiska została potwierdzona przez Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 28 marca 2007 r., Nr PT5-033-4/2006/IN/665 (opublikowane w Dz. Urz. MF z 2007 r. Nr 4, s. 25.), które odnosi się do oddziału przedsiębiorcy zagranicznego, ale przez analogię może mieć zastosowanie w kwestii Przedstawicielstwa. W powyższych wyjaśnieniach stwierdzono w szczególności, iż "w przypadku, gdy przedsiębiorca zagraniczny wykonuje na terytorium Polski czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to w zakresie w jakim te czynności wykonywane są na terytorium Polski - staje się on podatnikiem podatku VAT w Polsce. Jeżeli zatem przedsiębiorca zagraniczny, np. Spółka utworzy oddział zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, za pośrednictwem którego będzie prowadzona na terytorium Polski działalność Spółki, to będzie on w takim zakresie podatnikiem podatku od towarów i usług. Utworzenie na terytorium Polski przez przedsiębiorcę zagranicznego następnego oddziału lub rozpoczęcie wykonywania czynności bez pośrednictwa oddziału nie powoduje powstania na terytorium Polski nowego podatnika podatku od towarów i usług. Zmienia się jedynie zakres wykonywanych czynności i struktura organizacyjna tego podatnika (...)".

Prawidłowość przedstawionego stanowiska potwierdzały również organy podatkowe w wydawanych indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego, m.in. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w postanowieniu z dnia 29 grudnia 2005 r. Nr 1471/NUR/443-499/05/AK, w którym stwierdził, iż: "W świetle przywołanych unormowań zagraniczna jednostka macierzysta i utworzony przez nią oddział są traktowani jako ten sam podmiot i jeden podatnik dla celów podatku od towarów i usług".

Odnosząc powyższe wywody dotyczące oddziału do przedstawicielstwa (które, podobnie jak oddział, może być formą prowadzenia określonej działalności przez Przedsiębiorcę zagranicznego na terytorium Polski, w tym przypadku ograniczonej do promocji i reprezentacji), należy stwierdzić, że fakt utrzymywania przez Spółkę swojego Przedstawicielstwa na terenie Polski, nie prowadzi do utworzenia odrębnej jednostki, będącej nowym podatnikiem VAT.

W świetle wskazanych wyżej przepisów prawa polskiego oraz wspólnotowego, jak również biorąc pod uwagę stanowiska organów podatkowych w Polsce, w ocenie Wnioskodawcy, na podstawie art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT Spółka reprezentowana w Polsce przez swoje Przedstawicielstwo stanowi jeden podmiot (jednego podatnika) dla celów VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl