IPPP2/443-608/11-2/KAN - Brak możliwości odzyskania przez fundację podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-608/11-2/KAN Brak możliwości odzyskania przez fundację podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2011 r. (data wpływu 19 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwość odzyskania podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwość odzyskania podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja nabyła osobowość prawną i rozpoczęła działalność statutową z dniem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego tj. w dniu 24 lutego 2006 r.. Zgodnie ze statutem Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie służącym realizacji celów statutowych, ale aktualnie działalności gospodarczej nie prowadzi i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Fundacja podpisała umowę przyznania pomocy w ramach działania programu objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Realizacja działania programu służy realizacji w ramach PROW 2007-2013 na terenie 11 gmin wiejskich należących do Fundacji. Leader to program bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, a jego celem jest aktywizacja społeczności wiejskich poprzez budowanie kapitału społecznego na wsi, a także polepszenie zarządzania lokalnymi zasobami i ich waloryzacja. Członkami Fundacji są przedstawiciele trzech sektorów: publicznego, społecznego i gospodarczego.

Rolą Fundacji podczas wdrażania Programu jest pełnienie funkcji wspierającej i mobilizującej lokalną społeczność, instytucje społeczne, publiczne i gospodarcze do wykorzystania szansy, której celem jest poprawa jakości życia mieszkańców oraz wykorzystanie zasobów naturalnych i kulturowych regionu.

Działanie ma na celu umożliwienie mieszkańcom obszaru objętego programem, realizację projektów, które przyczynią się do poprawy jakości życia na obszarach wiejskich m.in. poprzez wzrost aktywności lokalnych społeczności oraz stymulowanie powstawania nowych miejsc pracy. W ramach realizacji, zatwierdzonej przez samorząd województwa, wybiera projekty do realizacji w ramach środków przyznanych na wdrażanie strategii. Pracownicy pomagają wnioskodawcom w przygotowaniu projektów. Wnioski te mogą dotyczyć projektów kwalifikujących się do udzielenia pomocy w ramach następujących działań programu osi 3 PROW 2007-2013 - Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej:

1.

Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej,

2.

Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw,

3.

Odnowa i rozwój wsi,

4.

Małe projekty, które niekwalifikują się do wsparcia w ramach działań programu, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów, tj. poprawy jakości życia lub większego zróżnicowania działalności gospodarczej na obszarze działania Lokalnej Grupy Działania.

W ramach działania programu"Funkcjonowanie..." Fundacja otrzymała środki finansowe na pokrycie kosztów bieżących (administracyjnych) biura oraz na działania związane z informowaniem o obszarze objętym lokalną strategią rozwoju; szkoleniem pracowników, członków Zarządu oraz członków Komisji Programowej; realizacją wydarzeń promocyjnych lub kulturalnych oraz spotkaniami aktywizującymi społeczność lokalną.

Wnioskodawca informuje, że podejmowana przez Fundację działalność nie jest działalnością gospodarczą, Fundacja nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT. Towary i usługi związane z realizacją ww. działania nie będą służyły Fundacji do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W trakcie realizacji projektu Fundacja ponosi wydatki finansowe na zakup towarów i usług, które są objęte podatkiem VAT. We wniosku o dofinansowanie kwoty podatku VAT zostały ujęte jako koszty kwalifikowalne, gdyż Wnioskodawca uważa, że brak jest możliwości odzyskania podatku od towarów i usług przy realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatek VAT ponoszony w związku z realizacją projektu na zakup towarów i usług może stanowić koszt kwalifikowany. Czy istnieje możliwość odzyskania podatku VAT z Urzędu Skarbowego.

Stanowisko Wnioskodawcy

Fundacja w związku z faktem, że nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT i we wniosku o płatność do Samorządu Województwa wnosi o objęcie kosztami kwalifikowanymi podatku VAT uważa, że brak jest możliwości odzyskania podatku od towarów i usług przy realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Lokalna Grupa Działania nabyła osobowość prawną i rozpoczęła działalność statutową z dniem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego tj. w dniu 24 lutego 2006 r.. Zgodnie ze statutem Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie służącym realizacji celów statutowych, ale aktualnie działalności gospodarczej nie prowadzi i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Fundacja podpisała umowę przyznania pomocy w ramach działania programu objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Realizacja działania programu służy realizacji programu Leader w ramach PROW 2007-2013 na terenie 11 gmin wiejskich należących do Fundacji. Leader to program bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, a jego celem jest aktywizacja społeczności wiejskich poprzez budowanie kapitału społecznego na wsi, a także polepszenie zarządzania lokalnymi zasobami i ich waloryzacja. Członkami Fundacji są przedstawiciele trzech sektorów: publicznego, społecznego i gospodarczego.

Rolą Fundacji podczas wdrażania programu Leader jest pełnienie funkcji wspierającej i mobilizującej lokalną społeczność, instytucje społeczne, publiczne i gospodarcze do wykorzystania szansy, której celem jest poprawa jakości życia mieszkańców oraz wykorzystanie zasobów naturalnych i kulturowych regionu.

Działanie ma na celu umożliwienie mieszkańcom obszaru objętego realizacją projektów, które przyczynią się do poprawy jakości życia na obszarach wiejskich m.in. poprzez wzrost aktywności lokalnych społeczności oraz stymulowanie powstawania nowych miejsc pracy. W ramach realizacji lokalnej strategii rozwoju, zatwierdzonej przez samorząd województwa, Lokalna Grupa Działania wybiera projekty do realizacji w ramach środków przyznanych na wdrażanie strategii. Pracownicy Lokalnej Grupy Działania pomagają wnioskodawcom w przygotowaniu projektów. Wnioski te mogą dotyczyć projektów kwalifikujących się do udzielenia pomocy w ramach następujących działań programu osi 3 PROW 2007-2013 - Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej:

1.

Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej,

2.

Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw,

3.

Odnowa i rozwój wsi,

4.

Małe projekty, które niekwalifikują się do wsparcia w ramach działań programu, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów, tj. poprawy jakości życia lub większego zróżnicowania działalności gospodarczej na obszarze działania Lokalnej Grupy Działania.

W ramach działania programu"Funkcjonowanie..." Fundacja otrzymała środki finansowe na pokrycie kosztów bieżących (administracyjnych) biura oraz na działania związane z informowaniem o obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju; szkoleniem pracowników, członków Zarządu oraz członków Komisji Programowej; realizacją wydarzeń promocyjnych lub kulturalnych oraz spotkaniami aktywizującymi społeczność lokalną.

W związku z powyższym Wnioskodawca poniesie koszty związane z realizacją ww. zadania. Wnioskodawca nie jest podatnikiem i nie prowadzi działalności gospodarczej, jak również nie rejestrował się jako podatnik czynny VAT. Ponadto zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Fundację do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w związku z realizacją przedmiotowego programu. Wnioskodawca nie będzie wykonywać czynności podlegających opodatkowaniu, a więc brak jest związku poniesionych kosztów ze sprzedażą opodatkowaną.

W zakresie programu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 1, 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, w odniesieniu do realizowanego programu dofinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Fundacja nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od dokonywanych zakupów w związku z realizacją projektu.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl