IPPP2/443-603/09-4/KK - Stawka podatku VAT z tytułu sprzedaży apteczki samochodowej wraz z trójkątem ostrzegawczym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-603/09-4/KK Stawka podatku VAT z tytułu sprzedaży apteczki samochodowej wraz z trójkątem ostrzegawczym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2009 r. (data wpływu 1 czerwca 2009 r.) uzupełniony pismem z dnia 9 lipca 2009 r. (data wpływu 15 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług do sprzedaży apteczki samochodowej wraz z trójkątem ostrzegawczym (zestaw c) jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zajmuje się produkcją apteczek pierwszej pomocy. Produkowane do tej pory apteczki zawierały tylko medykamenty medyczne i były sprzedawane z 7 % stawką podatku od towarów i usług. Obecnie powstało zapotrzebowanie na zestaw c, który zawiera w jednym opakowaniu apteczkę i trójkąt ostrzegawczy. Z uzupełnienia do wniosku wynika, iż w myśl ustawy o wyrobach medycznych wytwórca kwalifikuje wyroby medyczne, które wprowadza do obrotu. Zestawy pierwszej pomocy C (apteczka + trójkąt) oraz C PLUS (apteczka + trójkąt + kamizelka) są wyrobami medycznymi i podlegają wpisowi rejestracyjnemu w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Zestaw Pierwszej Pomocy jest sklasyfikowany pod symbolem PKWiU 24.42.24-70.00. Według wnioskodawcy kamizelka oraz trójkąt ostrzegawczy są niezbędnymi elementami w zdarzeniu drogowym, w którym będzie wykorzystywana apteczka pierwszej pomocy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Z jaką stawką podatku VAT powinien być sprzedawany zestaw c, który w jednym opakowaniu zawiera apteczkę pierwszej pomocy i trójkąt ostrzegawczy.

Zdaniem wnioskodawcy sprzedaż zestawu C winna być opodatkowana 7 % stawką podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7 %. W pozycji 106 załącznika zostały wymienione wyroby medyczne w rozumieniu przepisów o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium kraju, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika (bez względu na symbole PKWiU).

Zgodnie zaś z art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy o wyrobach medycznych, przez wyrób medyczny należy rozumieć narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyroby, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

a.

diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby;

b.

diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów, lub upośledzeń;

c.

badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego;

d.

regulacji poczęć;

który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immulogicznymi lub metabolicznymu, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane.

Art. 3 ust. 3 ustawy o wyrobach medycznych powyższą definicję rozszerza, bowiem ilekroć w ustawie jest mowa o wyrobie medycznym, bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć wyrób medyczny do różnego przeznaczenia, wyrób medyczny do diagnostyki in vitro, aktywny wyrób medyczny do implantacji oraz wyposażenie wyroby medycznego do różnego przeznaczenia i wyposażenie wyroby medycznego do diagnostyki in vitro.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy, wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia to przedmioty, które nie będąc wyrobami medycznymi, są przeznaczone do stosowania z tymi wyrobami, umożliwiając ich używanie zgodnie z zastosowaniem przewidzianym przez wytwórcę wyroby medycznego.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem sprzedaży ma być apteczka samochodowa (zestaw pierwszej pomocy) wraz z dodatkowym wyposażeniem w postaci trójkąta ostrzegawczego.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w świetle powyższych przepisów należało uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe, gdyż zgodnie ustawą o wyrobach medycznych przez wyrób medyczny należy rozumieć narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyroby, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby, urazów, upośledzeń oraz badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego przedmiotem sprzedaży będzie zestaw pierwszej pomocy w skład którego będzie wchodziła apteczka samochodowa oraz dodatkowo trójkąt ostrzegawczy lub kamizelka. Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jasno wynika, iż preferencyjna 7% stawka podatku ma zastosowanie do dostawy wyrobów medycznych - zaś analiza przepisów o wyrobach medycznych - nie pozwala na zaliczenie do tej grupy trójkąta ostrzegawczego. W aspekcie gospodarczym oba towary mogą być sprzedawane oddzielnie zaś trójką ostrzegawczy nie służy do diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia choroby, urazów u ludzi. Produktem takim jest zestaw pierwszej pomocy zawierający w swym składzie wyroby medyczne pełniące taką funkcję.

Reasumując, dostawa zestawu pierwszej pomocy (apteczki samochodowej) wraz z trójkątem ostrzegawczym (zestaw C) winna być opodatkowana stawkami podatku VAT właściwymi dla danych wyrobów a nie jedną 7 % stawką podatku VAT.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych z wnioskiem załączników.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl