IPPP2/443-596/10-6/KOM - Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu realizacji przez instytut projektu badawczego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-596/10-6/KOM Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu realizacji przez instytut projektu badawczego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2010 r. (data wpływu 13 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 września 2010 r. (data wpływu 30 września 2010 r.) będącym odpowiedzią na pismo z dnia 20 września 2010 r. znak IPPP2/443-596/10-2/KOM i pismem z dnia 10 listopada 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2010 r.) będącym odpowiedzią na pismo z dnia 29 października 2010 r. znak IPPP2/443-596/10-4/KOM o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacją projektu badawczego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacją projektu badawczego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 września 2010 r. (data wpływu 30 września 2010 r.) i pismem z dnia 10 listopada 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2010 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Instytut posiada status jednostki naukowo - badawczej. Prowadzi badania naukowe w dziedzinie pozostałych nauk rolniczych. Z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego otrzymuje dotację podmiotową na dofinansowanie działalności statutowej oraz dotacje celowe na dofinansowanie programów badawczych. Z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi otrzymuje dotację celową na finansowanie programów wieloletnich, a także programów badawczych. Otrzymane dotacje traktuje jako przychody nie podlegające opodatkowaniu i dlatego od zakupów związanych z ww. działalnościami nie odlicza podatku VAT. Prowadzi także inną działalność: świadczy usługi naukowo - badawcze dla podmiotów gospodarczych, wynajmuje pomieszczenia na działalność gospodarczą, prowadzi produkcję roślinną i zwierzęcą w podległych Rolniczych Zakładach Doświadczalnych i Stacjach Doświadczalnych, usługi organizacji konferencji i szkoleń, usługi hotelarskie. Zakupy związane z kosztami ogólnymi (media) rozlicza wskaźnikiem proporcji, który za rok 2009 wyniósł 97%. Od dnia 1 kwietnia 2010 r. Instytut realizuje na podstawie umowy o dofinansowanie nr...... zawartej w dniu..... z Centrum z siedzibą w W. projekt badawczy w ramach przedsięwzięcia "....." pn. "......". Przez dofinansowanie zgodnie z umową rozumie się wartość wsparcia finansowego udzielonego Wykonawcy przez Centrum ze środków publicznych. Projekt obejmuje realizację fazy A, czyli fazę badawczą polegającą na przeprowadzeniu badań naukowych i prac rozwojowych nakierowanych na zastosowanie w działalności gospodarczej.

Okres realizacji projektu wynosi 36 miesięcy od 1 kwietnia 2010 r. do 31 marca 2013 r. Kwota dofinansowania wynosi.....zł Głównym celem projektu jest stworzenie bazy produkcji nasion krajowych roślin strączkowych umożliwiającej produkcję białka paszowego w przypadku wprowadzenia zakazu importu poekstrakcyjnej śruty sojowej produkowanej z nasion odmian genetycznie modyfikowanych lub załamania się jej rynku. Ponadto zostanie określony potencjał plonowania gatunków i nowych odmian roślin strączkowych uprawianych w zróżnicowanych warunkach siedliskowych oraz możliwości jego zwiększenia poprzez modyfikację procedury produkcji Nitraginy do szczepienia nasion roślin strączkowych z zastosowaniem nowych szczepów bakterii symbiotycznych. Celem projektu jest także opracowanie i dostarczenie dla praktyki rolniczej informacji dotyczących optymalnych receptur mieszanek pasz treściwych dla zwierząt monogastrycznych z wykorzystaniem beztaninowych i niskoalkaidowych nasion roślin strączkowych. Oczekuje się, że po zakończeniu projektu powstaną trzy produkty:

1.

zwiększy się areał uprawy roślin strączkowych w Polsce, czyli produkcja nasion oraz ich udział w strukturze zasiewów,

2.

opracowana zostanie ulepszona receptura produkcji szczepionek do nasion roślin strączkowych,

3.

opracowane zostaną receptury produkcji pasz z wykorzystaniem nasion roślin strączkowych uprawianych w Polsce.

Wykonanie projektu rozliczane jest z Centrum na podstawie raportów półrocznych i końcowego oraz składanych wniosków o płatność dokumentujących wykorzystanie dofinansowania oraz otrzymania kolejnej zaliczki - nie jest dokumentowane fakturą VAT.

Prawa własności przemysłowej zgodnie z § 14 ww. umowy powstałe w wyniku realizacji projektu są własnością Wykonawcy. Zgodnie z § 4 ust. 2 pkt 5 Instytut zobowiązuje się do przekazania na warunkach rynkowych wyników fazy A do zastosowania w działalności gospodarczej przedsiębiorcy, z którym zawarł umowę przedwstępną. Instytut w dniu 6 sierpnia 2009 r. zawarł umowę przedwstępną z Zakładem....w W. zajmującym się od lat 50-tych produkcją preparatów biologicznych, w tym "Nitraginy" szczepionki zawierającej bakterie symbiotyczne roślin motylkowych, której metodyka produkcji została Zakładowi przekazana przez Instytut znacznie wcześniej z wyników badań statutowych. Zakład dysponuje nowoczesnym sprzętem, między innymi fermentorami do namnażania czystych kultur bakterii symbiotycznych w hodowlach płynnych. Potencjał produkcyjny firmy nie jest w pełni wykorzystany. Zakład jest przygotowany do pełnego zaspokojenia potrzeb rynkowych w zakresie szczepionek bakteryjnych dla roślin strączkowych.

Zgodnie z § 2 umowy przedwstępnej Instytut przekaże do zastosowania w działalności gospodarczej Zakładowi wyniki fazy badawczej dotyczącej nowych bakterii symbiotycznych roślin motylkowych na warunkach rynkowych, a Zakład zobowiązuje się do podjęcia produkcji szczepionek zawierających te bakterie. Szczegółowe zasady i warunki przekazania do zastosowania w przedsiębiorstwie wyników fazy badawczej zostaną ustalone między stronami po zrealizowaniu projektu.

W § 4 umowy przedwstępnej określono, że umowa została zawarta na okres realizacji projektu oraz " że umowa przestaje obowiązywać w przypadku osiągnięcia negatywnego wyniku prac badawczych.

Należy podkreślić fakt, że Zakład jest w chwili obecnej jedynym producentem szczepionki "Nitragina", w wyniku realizacji projektu receptura jej wytwarzania zostanie udoskonalona, a więc Instytut posiada ograniczone możliwości przekazania badań na warunkach rynkowych producentom. Jeśli sytuacja na rynku nie ulegnie zmianie Instytut może mieć duże problemy, aby wyniki badań sprzedać.

Uzyskanie negatywnych wyników badań spowoduje, że Instytut nie uzyska w ogóle przychodów ze sprzedaży. Z informacji uzyskanych od kierownika projektu wynika, że Zakład jest bardzo zainteresowana otrzymaniem wyników badań, ale nieodpłatnie.

Opracowane receptury produkcji pasz z wykorzystaniem nasion roślin strączkowych zostaną opublikowane w postaci pracy naukowej i będą udostępnione nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym podmiotom gospodarczym.

W uzupełnieniu z dnia 10 listopada 2010 r. Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny wyjaśniając, że opracowana zostanie ulepszona receptura produkcji szczepionek do nasion roślin strączkowych. Instytut przekaże opracowaną recepturę Zakładowi jedynemu producentowi szczepionki "Nitragina" nieodpłatnie, czyli Instytut nie uzyska z tego tytułu przychodu. Zakład wykorzysta ulepszoną recepturę do produkcji szczepionki, którą następnie będzie sprzedawać swoim odbiorcom.

Opracowane zostaną receptury produkcji pasz z wykorzystaniem nasion strączkowych uprawianych w Polsce. Opracowane receptury zostaną opublikowane w postaci pracy naukowej i będą udostępnione nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym podmiotom gospodarczym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy Instytut ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupach materiałów i usług związanych z realizacją projektu dofinansowanego ze środków publicznych w przypadku gdy:

a.

będzie przekazywał na warunkach rynkowych nieodpłatnie przedsiębiorstwu wyniki prac badawczych po zakończeniu projektu celem wykorzystania do produkcji, a później sprzedaży szczepionek

b.

gdy wyniki badań okażą się negatywne i nie będzie przekazywał wyników tych prac po zakończeniu projektu do wykorzystania w działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, z zapisów umowy wynika, że:

1.

Centrum jedynie finansuje projekt badawczy, ponieważ wyniki projektu nie będą stanowiły jego własności, nie będzie też zarządzać prawami do wykorzystania wyników tych prac, a więc nie jest odbiorcą wyników badań projektu.

2.

Pozytywne wyniki badań będą w przyszłości służyły działalności opodatkowanej, gdyż producent szczepionek będzie uzyskiwał przychody z ich sprzedaży, a więc choć Instytut prawdopodobnie nie uzyska przychodów z przekazania udoskonalonych receptur producentowi i jeśli wyniki badań zakończą się wynikiem negatywnym, to Wnioskodawca uważa, że założeniem projektu jest zastosowanie wyników badań naukowych w działalności gospodarczej, a więc w przyszłości wyniki prac badawczych prowadzonych w ramach projektu będą służyły działalności opodatkowanej, dlatego ma on prawo do odliczenia całego podatku od towarów i usług od zakupów związanych z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach projektu naukowo-badawczego opracuje ulepszoną recepturę produkcji szczepionek do nasion roślin strączkowych, którą następnie nieodpłatnie przekaże firmie produkującej szczepionki. Opracowane receptury zostaną również opublikowane w postaci pracy naukowej i będą udostępnione nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym podmiotom gospodarczym. Wnioskodawca nie będzie osiągał przychodów w wyniku realizacji projektu, ze względu na sposób rozpowszechniania wyników badań i udostępniania ich nieodpłatnie. Na zrealizowanie projektu pn. "....", Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie od Centrum. Uzyskane w wyniku badań informacje dotyczące nowych bakterii symbiotycznych roślin motylkowych zostaną nieodpłatnie przekazane do zastosowania w działalności gospodarczej Zakładu, który zobowiązał się do podjęcia produkcji szczepionek zawierających te bakterie. Projekt i jego wynik końcowy, zakończony otrzymaniem pozytywnych bądź negatywnych wyników badań, nie będzie generował przychodu dla Wnioskodawcy, a nabyte w ramach projektu towary i usługi nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Zatem przekazywane w ramach realizacji projektu nieodpłatnie wyniki badań również nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jeżeli więc nie istnieje związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, nie ma możliwości skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie tych zakupów.

Skoro więc efekty realizowanego projektu w postaci pozytywnych bądź negatywnych wyników badań nad nowymi bakteriami symbiotycznymi roślin motylkowych nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podkreślić należy, że sam Wnioskodawca zauważył, iż pozytywne wyniki badań będą w przyszłości służyły działalności opodatkowanej, ale nie Instytutu, tylko producenta szczepionek, który będzie uzyskiwał przychody z ich produkcji i sprzedaży. Natomiast w przypadku otrzymania negatywnych wyników prowadzonych badań, nie będzie przychodu ani po stronie Zakładu, bo bez wyników nie będzie produkcji szczepionek, ani po stronie Wnioskodawcy, bo ich po prostu nie przekaże do dalszego wykorzystania.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z nieodpłatnym przekazaniem wszelkich wyników badań będących efektem końcowym realizowanego projektu badawczego.

Tak więc stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl