IPPP2/443-585/14-2/BH - Ustalenie stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu pożarniczego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-585/14-2/BH Ustalenie stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu pożarniczego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2014 r. (data wpływu 25 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu pożarniczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu pożarniczego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. prowadzi działalność gospodarczą i zajmuje się m.in. sprzedażą specjalistycznego sprzętu przeznaczonego na cele ochrony przeciwpożarowej. Sprzedawany przez Spółkę sprzęt pożarniczy obejmuje towary wymienione w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Spółka zamierza:dokonywać sprzedaży sprzętu wymienionego w poz. 129 -134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT na rzecz jednostek samorządu terytorialnego z przeznaczeniem dla jednostek ochrony przeciwpożarowej.

Nabywcą na fakturze byłaby gmina, miasto, natomiast odbiorcą sprzętu byłaby jednostka ochrony przeciwpożarowej, na rzecz której dokonano zakupu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przy sprzedaży sprzętu wymienionego w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy u podatku od towarów i usług-realizowanych na rzecz jednostek samorządu terytorialnego na cele ochrony przeciwpożarowej z przeznaczeniem dla jednostek ochrony przeciwpożarowej ma zastosowanie stawka 8% podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 2 i ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Podstawowa stawka podatku, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r., stawka podatku wynosi 23%.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT stawka podatku wynosi 7%. Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r. stawka podatku wynosi 8%.

Artykuł 41 ust. 10 ustawy o VAT wprowadza warunek co do stosowania obniżonej stawki podatku dla towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy.

Stosowanie obniżonej 8% stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 41 ust. 10 ww, ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, uzależnione jest od spełnienia łącznie następujących warunków:

1.

dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

2.

towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT,

3.

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Jeżeli powyższe warunki są spełnione, nie ma znaczenia, kto jest bezpośrednim nabywcą na fakturze. Nabywcą może być np. jednostka samorządu terytorialnego finansująca zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Istotne jest to, żeby dostarczone towary przeznaczone były na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej oraz były przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" lub "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W pozycjach 129-134 ww. załącznika nr 3, w części dotyczącej towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej, wymieniono enumeratywnie towary, których sprzedaż korzysta z obniżonej stawki podatku VAT 8%.

Natomiast art. 41 ust. 10 ustawy wskazuje, że stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w powiązaniu z art. 146a pkt 2 w związku z art. 41 ust. 10 ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

a.

towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy,

b.

dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

c.

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 z późn. zm.), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

1. jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej;

1.

a.

jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej;

2.

zakładowa straż pożarna;

3.

zakładowa służba ratownicza;

4.

gminna zawodowa straż pożarna;

4.

a.

powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna;

5.

terenowa służba ratownicza;

6.

ochotnicza straż pożarna;

7.

związek ochotniczych straży pożarnych;

8.

inne jednostki ratownicze.

W myśl art. 29 ww. ustawy o ochronie przeciwpożarowej, koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są z:

1.

budżetu państwa;

2.

budżetów jednostek samorządu terytorialnego;

3.

dochodów instytucji ubezpieczeniowych, ubezpieczających osoby prawne i fizyczne;

4.

środków własnych podmiotów, o których mowa w art. 17, które uzyskały zgodę ministra właściwego do spraw wewnętrznych na utworzenie jednostki ochrony przeciwpożarowej.

Ponadto zgodnie z art. 32. ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej jednostek ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 1a-5 i 8, ponoszą podmioty tworzące te jednostki. Koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina, z zastrzeżeniem art. 35 ust. 1.

Z analizowanych przepisów wynika, że warunkiem zastosowania preferencyjnej stawki jest to, aby towary wymienione w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy przeznaczone były dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i na określony w tym przepisie cel. Na mocy art. 29 ustawy o ochronie przeciwpożarowej gmina jest zobowiązana do ponoszenia kosztów funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowe, a zatem sprzedaż ww. towarów na rzecz jednostek samorządu terytorialnego ze wskazaniem przeznaczenia tych towarów na rzecz określonej jednostki ochrony przeciwpożarowej spełnia warunek dostawy dla jednostek ochrony przeciwpożarowej określony w art. 41 ust. 10 ustawy o VAT do zastosowania stawki VAT 8%.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego Wnioskodawca Spółka z o.o. prowadzi działalność gospodarczą i zajmuje się m.in. sprzedażą specjalistycznego sprzętu przeznaczonego na cele ochrony przeciwpożarowej. Sprzedawany przez Spółkę sprzęt pożarniczy obejmuje towary wymienione w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Spółka zamierza:dokonywać sprzedaży sprzętu wymienionego w poz. 129 -134-załącznika nr 3 do ustawy o VAT na rzecz jednostek samorządu terytorialnego z przeznaczeniem dla jednostek ochrony przeciwpożarowej. Nabywcą na fakturze byłaby gmina, miasto, natomiast odbiorcą sprzętu byłaby jednostka ochrony przeciwpożarowej, na rzecz której dokonano zakupu.

W odniesieniu do przedstawionego we wniosku zdarzenia należy stwierdzić, że wykładni art. 41 ust. 2 i ust. 10 ustawy o VAT nie można dokonywać z pominięciem przepisów art. 29 pkt 2 i art. 32 ust. 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Z pierwszego przepisu wynika, że koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są z budżetów jednostek samorządu terytorialnego, natomiast art. 32 ust. 2 stanowi, że koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina. Skoro zatem na gminę (czy też inną jednostkę samorządu terytorialnego tworzącą jednostkę ochrony przeciwpożarowej) został nałożony ustawowy obowiązek finansowania kosztów funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej, jak również kosztów wyposażenia, utrzymania i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej, a sama gmina (czy też inna jednostka samorządu terytorialnego) nie jest jednostką ochrony przeciwpożarowej, to mimo, że formalnym nabywcą sprzętu przeciwpożarowego jest gmina lub powiat, faktycznie dostawa tego sprzętu następuje na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej, z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej.

Należy zatem stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione warunki, określone przez ustawodawcę w art. 41 ust. 2 w związku z art. 41 ust. 10 ustawy o VAT w powiązaniu z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, bowiem nastąpi dostawa towarów wymienionych w poz. 129 - 134 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT na rzecz jednostki samorządu terytorialnego - Gminy, Miasta z przeznaczeniem dla jednostek ochrony przeciwpożarowej. Dostawa ta powinna więc zostać opodatkowana stawką podatku VAT 8%.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl