IPPP2/443-58/13-4/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-58/13-4/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2013 r. (data wpływu 21 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej świadczonych usług elektronicznych (pytanie wniosku nr 3) - jest nieprawidłowe;

* dokonywania wydruku paragonu bez wydania go klientowi (pytanie wniosku nr 4) - jest bezprzedmiotowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej świadczonych usług elektronicznych i dokonywania wydruku paragonu bez wydania go klientowi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. Z uwagi na fakt, iż nie dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej do chwili obecnej nie ma obowiązku ewidencjonowania swoich obrotów przy pomocy kasy fiskalnej.

W najbliższym czasie Wnioskodawca będzie właścicielem portalu internetowego, na którym Użytkownicy czynni (Prezentujący), będą mogli prezentować określone treści audio-wizualne, na żywo, z miejsca w którym się znajdują, a Użytkownicy bierni (Oglądający) będą mogli oglądać zdalnie prezentowane treści i wynagradzać za nie Prezentujących. Konta użytkowników będą jednolite, co oznacza, że ten sam Użytkownik w części transakcji będzie mógł występować jako Oglądający, a w innej części jako Prezentujący. Rozróżnienie na Prezentującego i Oglądającego ma więc na celu jedynie uwidocznienie ról pełnionych przez strony zaangażowane w opisaną w dalszej części wniosku transakcję. Użytkownicy Portalu, aby móc posiadać dostęp do stron Portalu muszą się uprzednio zarejestrować.

Do rejestracji niezbędne będą m.in. takie dane jak:

* login (nazwa Użytkownika);

* adres e-mail Użytkownika;

* wiek użytkownika;

* oświadczenie, że rejestrujący się jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Wnioskodawca nie będzie wymagał podania jakichkolwiek innych danych osobowych (np. imienia, nazwiska lub adresu) przez Użytkowników Portalu, gdyż zapewnienie anonimowości Użytkowników jest jednym z podstawowych oczekiwań zarówno Prezentujących jak i Oglądających. Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania tych danych osobowych z innych źródeł.

Zgodnie z Regulaminem Portalu (dalej: Regulamin), akceptowanym przy rejestracji przez Użytkowników, Użytkownikami Portalu mogą być jedynie osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Portal prowadzony będzie wyłącznie w języku polskim, a jakiekolwiek wypłaty środków dokonywane będą wyłącznie na konta bankowe w polskich oddziałach banków.

Prezentujący przed rozpoczęciem swojej prezentacji na Portalu będzie musiał zaakceptować Regulamin, z którego wynikać będzie m.in., że Wnioskodawca zobowiązuje się do tego, że prowadzona prezentacja dostępna będzie na Portalu w sposób umożliwiający zapoznanie się z nią nieograniczonej liczbie Oglądających, którzy zarejestrują się na tym Portalu, jako Użytkownicy. Wnioskodawca zapewni również funkcjonowanie na Portalu takiego mechanizmu działającego w sposób automatyczny, który umożliwi Prezentującemu otrzymanie wynagrodzenia od Oglądającego i właściwe rozliczenie finansowe tej transakcji dla obu jej stron.

Wnioskodawca w celu wyszukania Oglądających dla Prezentujących, będzie prowadził kampanie promocyjne i reklamowe mające na celu rozreklamowanie Portalu. W ramach działania marketingowego możliwe będzie również udzielenie ograniczonego dostępu dla niezarejestrowanych Oglądających, przy czym większość funkcjonalności Portalu będzie dla nich niedostępna, a w szczególności nie będą oni mogli wynagradzać Prezentujących ani zawierać, żadnych innych transakcji z pozostałymi Użytkownikami.

Wnioskodawca umożliwi dokonywanie zapłaty za wykonaną prezentację za pośrednictwem Portalu pomiędzy Oglądającymi a Prezentującymi w sposób uproszczony, opierający się na rozliczeniach za pomocą wirtualnych żetonów. Oglądający, w celu dysponowania nimi musi najpierw dokonać wymiany środków pieniężnych w walucie polskiej (dalej środki pieniężne lub PLN) na żetony. Dokonywał tego będzie wpłacając określoną kwotę PLN na konto Wnioskodawcy. W zamian za wpłatę, Wnioskodawca przekaże w posiadanie Użytkownika określoną pulę żetonów, stanowiącą równowartość wpłaconej kwoty środków pieniężnych. Żetony będą gromadzone przez Użytkowników na indywidualnym koncie każdego z nich na Portalu. Dostęp do konta posiadał będzie wyłącznie dany Użytkownik. Wartość jednego żetonu na portalu będzie określona w PLN, przy czym Oglądający przy jednorazowym nabyciu większej ilości żetonów będzie otrzymywał stosowny rabat, którego wysokość uzależniona będzie od ilości zakupionych żetonów.

Jednocześnie z wpłatą środków pieniężnych w celu wymiany ich na żetony, Użytkownik wpłacał będzie dodatkowo wynagrodzenie prowizyjne na rzecz Wnioskodawcy jako opłatę za dostęp do portalu i możliwość korzystania z jego funkcjonalności, w tym: za możliwość nabywania prezentacji bezpośrednio od innych Użytkowników, za możliwość wykonywania odpłatnych prezentacji na rzecz innych Użytkowników oraz za możliwość uproszczonego rozliczania transakcji zawieranych z innymi Użytkownikami za pomocą wirtualnych żetonów Portalu. Wysokość tego wynagrodzenia określona będzie w Regulaminie a naliczana będzie proporcjonalnie do kwoty nabywanych żetonów.

Zgodnie z Regulaminem, otrzymane przez Użytkownika żetony w każdym momencie pozostaną własnością Wnioskodawcy. Ich własność nie będzie przenoszona na Użytkownika w momencie zamiany środków pieniężnych na żetony, a wpłacone przez Użytkownika środki pieniężne (z wyjątkiem pobranej na wstępnie prowizji) będą miały charakter zwrotny. Żetony stanowić będą jedynie jednostkę rozrachunkową, rodzaj znaku legitymacyjnego upoważniającego do odbioru świadczenia wyłącznie od innego Użytkownika Portalu, a więc do otrzymania w określonym terminie, określonych usług. Poza portalem, żetony nie będą stanowiły żadnej wymiernej wartości i nie będą uprawniały do otrzymania jakichkolwiek świadczeń. Zarówno Użytkownik, który uprzednio wpłacił żetony, jak i Użytkownik, który otrzymał żetony tytułem wynagrodzenia za wyświadczoną usługę będą mogli otrzymać w drodze zwrotnej wymiany żetonów na środki pieniężne równowartość środków pieniężnych na jaką opiewają żetony (po spełnieniu warunków określonych w Regulaminie, tj. podaniu danych niezbędnych do wypłaty na rachunek bankowy i zgromadzeniu odpowiedniej kwoty żetonów do wypłaty).

W celu uproszczenia systemu przyjmowania wpłat środków pieniężnych wpłacanych w celu wymiany na żetony oraz kwot prowizji, Wnioskodawca zawrze umowę z agentem rozliczeniowym (np. PAYU) w rozumieniu ustawy z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych (Dz. U. z 2002 r. Nr 169, poz. 1385 z późn. zm.). Za pośrednictwem agenta będą dokonywane przez Użytkowników płatności za wirtualne żetony i uiszczana kwotą prowizji na rzecz Wnioskodawcy. W pierwszym etapie środki pieniężne od Użytkowników w celu wymiany na żetony wpływać będą na rachunek bankowy u agenta, a następnie z rachunku agenta pieniądze będą przekazywane na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Od agenta Wnioskodawca otrzymywać będzie okresowo raport, który będzie zawierać:

1.

ID transakcji;

2.

Opis usługi i kwotę;

3.

Dane osoby wpłacającej (login, adres e-mail);

4.

Numer konta lub telefonu osoby wpłacającej;

5.

ID transakcji w banku lub u operatora.

Żetony zachowają swoją ważność bezterminowo, tj. Użytkownicy będą mogli gromadzić je na swoich kontach i dokonywać nimi transakcji niezależnie od okresu jaki upłynie od ich otrzymania od Wnioskodawcy w zamian za środki pieniężne lub od Oglądających za wykonane prezentacje.

W momencie dokonywania zapłaty za wykonaną prezentację przez Oglądającego na rzecz Prezentującego, określona ilość żetonów, będąca ceną ustaloną bezpośrednio pomiędzy Oglądającym a Prezentującym, automatycznie przekazywana będzie z konta Oglądającego, na analogiczne konto Prezentującego.

Wnioskodawca, po zgromadzeniu przez Prezentującego na swoim koncie w Portalu odpowiedniej liczby żetonów ze sprzedaży prezentacji, i podaniu przez niego danych niezbędnych do przelewu, na jego wniosek, ma obowiązek dokonać zwrotnej wymiany żetonów i określoną kwotę wyrażoną w PLN, stanowiącą równowartość wymienianych żetonów, wpłacić Prezentującemu na rachunek bankowy.

Prezentujący w każdym momencie będzie miał dostęp do informacji o tym, na jaką wartość w przeliczeniu na PLN opiewają zgromadzone przez niego żetony.

Akceptacja Regulaminu dokonywana będzie przez Użytkowników poprzez zaznaczenie właściwego pola podczas rejestrowania się na Portalu, a dowód akceptacji znajdować się będzie w bazie Portalu w formie plików w wersji elektronicznej. Zainteresowane strony w każdej chwili będą miały możliwość wydrukowania tych dokumentów w wersji papierowej. Wpływ środków pieniężnych do Wnioskodawcy dokumentowany będzie dla celów księgowych poprzez raporty otrzymywane od agenta oraz wyciągi bankowe z konta Wnioskodawcy, na które przelewane będą przez agenta środki otrzymane uprzednio od Użytkowników Wnioskodawcy tytułem wymiany na żetony. Wypłaty środków pieniężnych dokonywane na rzecz Użytkowników tytułem zwrotnej wymiany żetonów na PLN, dokumentowane będą wyciągami bankowymi z konta Wnioskodawcy. Przy użyciu systemu rozliczeniowego Portalu, Wnioskodawca prowadził będzie w sposób zautomatyzowany i ciągły bieżącą ewidencję wszystkich transakcji zawieranych pomiędzy Użytkownikami za pośrednictwem Portalu, zawierającą w szczególności takie dane jak data dokonania transakcji, kwoty (wyrażonej w żetonach) i stron transakcji. Ewidencja ta pozwalała będzie na generowanie okresowych zestawień i podsumowań.

Kwota otrzymywanej od Użytkowników prowizji ujmowana będzie przez Wnioskodawcę w prowadzonej przez niego przy zastosowaniu kasy rejestrującej ewidencji obrotu i kwot podatku należnego. Dokumentem potwierdzającym sprzedaż będzie więc dla Użytkownika paragon fiskalny. Kwota podatku należnego VAT oraz kwota uzyskanego przychodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych ustalana będzie przez Wnioskodawcę na podstawie raportów dobowych z kasy fiskalnej.

Każda zapłata prowizji przez Użytkownika skutkować będzie zaewidencjonowaniem wpłaty na kasie fiskalnej i wydrukiem paragonu fiskalnego. Wobec braku bezpośredniego kontaktu z wpłacającym oraz brakiem danych dotyczących jego adresu - Wnioskodawca nie będzie miał fizycznej możliwości przekazania oryginału paragonu wpłacającemu. W Regulaminie zawarty zostanie zapis, że w celu otrzymywania paragonów należy dostarczyć Wnioskodawcy adres, na który dokonywane będą wysyłki tych dokumentów. Niepodanie takiego adresu skutkować będzie tym, iż oryginał paragonu pozostanie u Wnioskodawcy i będzie przez niego przechowywany przez okres 5 lat od końca roku podatkowego, w którym został wydrukowany. Na żądanie Użytkownika, Wnioskodawca wystawiał będzie również faktury VAT dokumentujące dokonaną sprzedaż.

Płatność za wszystkie transakcje przeprowadzone na portalu przebiegać będzie w sposób bezgotówkowy, co oznacza, że Wnioskodawca nie będzie przyjmował żadnych wpłat gotówkowych od Użytkowników (wszelkie wpłaty i wypłaty w relacji Użytkownik-Wnioskodawca-Użytkownik dokonywane będą za pośrednictwem rachunku bankowego Wnioskodawcy). Wynagrodzenie za udostępnianie Portalu pobierane będzie od Użytkownika wpłacającego środki pieniężne w celu wymiany ich na żetony. Jego kwota określona będzie procentowo od kwoty PLN wymienianych przez Użytkownika na żetony.

Przykładowo:

Jeżeli wynagrodzenie Wnioskodawcy zostanie ustalone w Regulaminie na poziomie 20% a wartość jednego żetonu na 0,1 PLN, to Użytkownik, który będzie chciał wejść w posiadanie 1000 żetonów będzie zobowiązany do wpłaty 100 PLN tytułem wymiany środków pieniężnych na żetony a dodatkowo 20 PLN tytułem wynagrodzenia dla Wnioskodawcy (łącznie wpłaci więc 120 PLN). Po dokonaniu wpłaty na koncie Użytkownika na Portalu zaewidencjonowane zostanie 1000 żetonów o wartości 100 PLN, którymi będzie mógł rozporządzać w celu wynagradzania innych użytkowników za wykonywane na jego rzecz prezentacje. Jeżeli przykładowo, przekaże wszystkie 1000 żetonów innemu Użytkownikowi, to ten Prezentujący uzyska możliwość dowolnego rozporządzania otrzymaną kwotą żetonów, tj. będzie mógł również przekazywać je innym użytkownikom w zamian za wykonaną prezentacje lub zwrócić się do Wnioskodawcy o ich zwrotną wymianę na środki pieniężne i wypłatę tych środków w kwocie 100 PLN na konto bankowe. Na etapie przekazania żetonów pomiędzy Użytkownikami lub zwrotnej wymiany żetonów na środki pieniężne nie będą pobierane przez Wnioskodawcę żadne inne prowizje lub opłaty.

Zgodnie z Regulaminem usługa elektroniczna udostępniania Portalu zostanie wykonana (zrealizowana) w momencie dokonania przez Użytkownika wymiany środków pieniężnych na żetony z jednoczesną zapłatą prowizji dla Wnioskodawcy. W tym bowiem momencie Użytkownik uzyska od Wnioskodawcy pełny dostęp do portalu z możliwością korzystania ze wszystkich jego funkcjonalności.

Zgodnie z Regulaminem środki pieniężne w PLN przekazywane będą Użytkownikom (Oglądającym - jeśli wystąpią o zwrotną wymianę żetonów, Prezentującym - gdy będą chcieli wymienić żetony uzyskane od Oglądających) nie później niż w ciągu 7 dni od zgłoszenia żądania wymiany żetonów na środki pieniężne, na wskazany rachunek bankowy w polskim oddziale banku. Do czasu ich przekazania na rachunek Użytkownika środki te znajdować się będą na rachunku Wnioskodawcy. Podstawowa działalność Wnioskodawcy polegała będzie na świadczeniu usług udostępniania Portalu w celu wykonywania i nabywania odpłatnych prezentacji przez Użytkowników, a nie na obrocie żetonami. Żetony te stanowić będą przez cały czas własność Wnioskodawcy, który w zamian za środki pieniężne przekazywał będzie je w posiadanie Użytkownikom, którzy z kolei dzięki nim uzyskają znaczne uproszczenie w dokonywaniu wzajemnych rozliczeń.

Zobowiązania Użytkowników lub Wnioskodawcy wynikać będą z Regulaminu oraz umów zawartych na Portalu bezpośrednio pomiędzy Użytkownikami, a nie z samego faktu posiadania żetonów.

Wnioskodawca będzie świadczyć usługi wyłącznie na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej, mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym kwoty otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu wymiany żetonów na środki pieniężne oraz jako wynagrodzenie za świadczenie usług elektronicznych udostępniania Portalu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej powinny być ewidencjonowane przez Wnioskodawcę przy pomocy kasy fiskalnej (pytanie 3).

2.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, z uwagi na brak możliwości wydawania oryginału wydrukowanego paragonu Użytkownikowi, z uwagi na brak bezpośredniego kontaktu z takim usługobiorcą oraz brak danych o jego adresie, na jaki paragon mógłby zostać wysłany, wystarczające będzie dokonywanie wydruku paragonu fiskalnego i zachowanie oryginału wydrukowanego paragonu przez okres o którym mowa w art. 112 uptu, a stosowanie takiej praktyki nie narazi Wnioskodawcy na odpowiedzialność karno-skarbową na podstawie art. 62 § 4 ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765, z późn. zm.; dalej: k.k.s.) (pytanie 4).

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Z uwagi na fakt, że obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących dotyczy wyłącznie podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie będzie on miał zastosowania w odniesieniu do kwot uzyskanych przez Wnioskodawcę w ramach wymiany żetonów na środki pieniężne, gdyż nie dochodzi tu do transakcji sprzedaży. W odniesieniu natomiast do sprzedaży usług elektronicznych udostępniania Portalu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - podlegać ona będzie ewidencjonowaniu z zastosowaniem kasy rejestrującej.

2.

Z uwagi na brak możliwości wydawania oryginału wydrukowanego paragonu użytkownikowi, z uwagi na brak bezpośredniego kontaktu z takim usługobiorcą oraz brak danych o jego adresie, na jaki paragon mógłby zostać wysłany, wystarczające będzie dokonywanie wydruku paragonu fiskalnego i zachowanie oryginału wydrukowanego paragonu przez Wnioskodawcę przez okres o którym mowa w art. 112 uptu, a stosowanie takiej praktyki nie narazi Wnioskodawcy na odpowiedzialność karno-skarbową na podstawie art. 62 § 4 k.k.s.

UZASADNIENIE

Ad. 1.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 uptu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Biorąc pod uwagę przedstawiony na wstępie opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż skoro wymiana środków pieniężnych na żetony nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tym samym nie podlega ona obowiązkowi rejestracji za pomocą kasy rejestrującej. Przepis art. 111 uptu zobowiązuje bowiem do ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży (dostawa towarów, świadczenie usług), a jak stwierdzono wyżej wymiana żetonów nie jest sprzedażą w rozumieniu uptu.

Natomiast w odniesieniu do świadczenia usług elektronicznych udostępnienia Portalu (na rzecz Użytkowników, czyli osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej), to stwierdzić należy, że kwota opłaty za dostęp do Portalu i korzystanie z jego pełnej funkcjonalności, doliczana każdorazowo Użytkownikowi do kwoty środków pieniężnych wymienianych na żetony, stanowi dla Wnioskodawcy przychód ze sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej a w związku z tym, obrót z tego tytułu oraz kwoty podatku należnego podlegają obowiązkowi ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Ad. 2

Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 uptu podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy.

Artykuł 62 § 1 k.k.s. stanowi natomiast, że kto wbrew obowiązkowi nie wystawia faktury lub rachunku za wykonanie świadczenia, wystawia je w sposób wadliwy albo odmawia ich wydania, podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych. Natomiast § 4 tego artykułu stanowi, że karze określonej w § 1 podlega także ten, kto wbrew przepisom ustawy dokona sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej albo nie wyda dokumentu z kasy rejestrującej, stwierdzającego dokonanie sprzedaży.

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, zamierza spełniać wszelkie wymogi z tym związane, a w tym wymóg zawarty w przytoczonym powyżej art. 111 ust. 3a pkt 1 uptu dotyczący obowiązku wydania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy. Jednak biorąc pod uwagę, iż:

* Wnioskodawca nie będzie miał bezpośredniego kontaktu z Użytkownikiem,

* Wnioskodawca nie będzie posiadał danych adresowych Użytkownika

nie będzie miał on możliwości wydania paragonu bezpośrednio nabywcy usługi ani doręczenia wydrukowanego paragonu pocztą. Z uwagi na charakter świadczonych usług, Wnioskodawca nie może wymagać od Użytkowników podania danych osobowych, w tym adresu, gdyż zachowanie anonimowości jest jednym z podstawowych wymogów Użytkowników i narzucenie konieczności podania przez nich tych danych z pewnością spowodowałaby brak zainteresowania usługami Wnioskodawcy a w rezultacie uniemożliwiła prowadzenie działalności gospodarczej w kształcie opisanym powyżej.

Każdy z Użytkowników będzie miał na podstawie Regulaminu możliwość podania swoich danych adresowych, a dostarczenie takich danych skutkować będzie wysłaniem na podany adres paragonów fiskalnych dokumentujących każdą kolejną sprzedaż na rzecz tego Użytkownika. Na żądanie Użytkownika Wnioskodawca wystawiał będzie również faktury VAT.

W przypadku jednak niepodania danych adresowych, paragony będą drukowane i oryginały wydrukowanych paragonów będą przechowywane przez Wnioskodawcę przez okres, o którym mowa w art. 112 uptu.

Zdaniem Wnioskodawcy nie może on ponosić odpowiedzialności karno-skarbowej z tytułu niedopełnienia obowiązku, którego wykonane nie jest dla niego możliwe. W związku z tym, z uwagi na brak możliwości wydawania oryginału wydrukowanego paragonu Użytkownikowi, z uwagi na brak bezpośredniego kontaktu z takim usługobiorcą oraz brak danych o jego adresie, na jaki paragon mógłby zostać wysłany, zdaniem wnioskodawcy wystarczające będzie dokonywanie wydruku takiego paragonu fiskalnego i zachowanie oryginału wydrukowanego paragonu przez Wnioskodawcę przez okres, o którym mowa w art. 112 uptu, a stosowanie takiej praktyki nie narazi Wnioskodawcy na odpowiedzialność karno-skarbową na podstawie art. 62 § 4 k.k.s.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie pytania nr 1 (pytanie nr 3 wniosku) za nieprawidłowe i w zakresie pytania nr 2 (pytanie nr 4 wniosku) w części dotyczącej przepisów w zakresie stosowania kas rejestrujących za bezprzedmiotowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy.

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Z przepisu art. 111 ust. 1 wynika ponadto, iż podatnicy, wobec których powstał obowiązek w zakresie stosowania kas rejestrujących, są obowiązani za pośrednictwem tych urządzeń ewidencjonować obrót i kwoty podatku należnego.

Z powołanej normy prawnej wynika wprost, iż zamiarem ustawodawcy jest objęcie obowiązkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej wszystkich podatników dokonujących sprzedaży na rzecz konkretnych nabywców, a mianowicie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych bez względu na to, czy dokonywane transakcje podlegają opodatkowaniu i czy są dokonywane przez podatników będących podatnikami podatku od towarów i usług.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących od dnia 1 stycznia 2013 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), według którego stosownie do treści § 2 ust. 1 wskazanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W pozycji 37 załącznika zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Należy również wskazać, iż z zapisu § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, wynika, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, w określonych w nim przypadkach.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji prowadzonej przez Wnioskodawcę i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji (czynności) zapłata dotyczyła,

* nie dokonuje dostawy paliw płynnych, gazowych lub dostaw towarów określonych w § 4 rozporządzenia.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Ponadto zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

Z opisu sprawy zawartego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest spółką z o.o., zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. Z uwagi na fakt, iż nie dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej do chwili obecnej nie ma obowiązku ewidencjonowania swoich obrotów przy pomocy kasy fiskalnej.

Wnioskodawca będzie właścicielem portalu internetowego, na którym Użytkownicy czynni (Prezentujący), będą mogli prezentować określone treści audio-wizualne, a Użytkownicy bierni (Oglądający) będą mogli oglądać zdalnie prezentowane treści i wynagradzać za nie Prezentujących. Wnioskodawca umożliwi dokonywanie zapłaty za wykonaną prezentację za pośrednictwem Portalu pomiędzy Oglądającymi a Prezentującymi w sposób uproszczony, opierający się na rozliczeniach za pomocą wirtualnych żetonów.

Płatność za wszystkie transakcje przeprowadzone na portalu przebiegać będzie w sposób bezgotówkowy, co oznacza, że wszelkie wpłaty i wypłaty w relacji Użytkownik-Wnioskodawca-Użytkownik dokonywane będą za pośrednictwem rachunku bankowego Wnioskodawcy.

W celu uproszczenia systemu przyjmowania wpłat środków pieniężnych wpłacanych w celu wymiany na żetony oraz kwot prowizji, Wnioskodawca zawrze umowę z agentem rozliczeniowym (np. PAYU) w rozumieniu ustawy z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych (Dz. U. z 2002 r. Nr 169, poz. 1385 z późn. zm.). Za pośrednictwem agenta będą dokonywane przez Użytkowników płatności za wirtualne żetony i uiszczana kwotą prowizji na rzecz Wnioskodawcy. W pierwszym etapie środki pieniężne od Użytkowników w celu wymiany na żetony wpływać będą na rachunek bankowy u agenta, a następnie z rachunku agenta pieniądze będą przekazywane na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Od agenta Wnioskodawca otrzymywać będzie okresowo raport, który będzie zawierać:

1.

ID transakcji;

2.

Opis usługi i kwotę;

3.

Dane osoby wpłacającej (login, adres e-mail);

4.

Numer konta lub telefonu osoby wpłacającej;

5.

ID transakcji w banku lub u operatora.

Przy użyciu systemu rozliczeniowego Portalu, Wnioskodawca prowadził będzie w sposób zautomatyzowany i ciągły bieżącą ewidencję wszystkich transakcji zawieranych pomiędzy Użytkownikami za pośrednictwem Portalu, zawierającą w szczególności takie dane jak data dokonania transakcji, kwoty (wyrażonej w żetonach) i stron transakcji. Ewidencja ta pozwalała będzie na generowanie okresowych zestawień i podsumowań.

Wpływ środków pieniężnych do Wnioskodawcy dokumentowany będzie dla celów księgowych poprzez raporty otrzymywane od agenta oraz wyciągi bankowe z konta Wnioskodawcy, na które przelewane będą przez agenta środki otrzymane uprzednio od Użytkowników Wnioskodawcy tytułem wymiany na żetony. Wypłaty środków pieniężnych dokonywane na rzecz Użytkowników tytułem zwrotnej wymiany żetonów na PLN, dokumentowane będą wyciągami bankowymi z konta Wnioskodawcy.

Kwota otrzymywanej od Użytkowników prowizji ujmowana będzie przez Wnioskodawcę w prowadzonej przez niego przy zastosowaniu kasy rejestrującej ewidencji obrotu i kwot podatku należnego. Dokumentem potwierdzającym sprzedaż będzie więc dla Użytkownika paragon fiskalny. Kwota podatku należnego VAT ustalana będzie przez Wnioskodawcę na podstawie raportów dobowych z kasy fiskalnej.

Każda zapłata prowizji przez Użytkownika skutkować będzie zaewidencjonowaniem wpłaty na kasie fiskalnej i wydrukiem paragonu fiskalnego. Wobec braku bezpośredniego kontaktu z wpłacającym oraz brakiem danych dotyczących jego adresu - Wnioskodawca nie będzie miał fizycznej możliwości przekazania oryginału paragonu wpłacającemu. W Regulaminie zawarty zostanie zapis, że w celu otrzymywania paragonów należy dostarczyć Wnioskodawcy adres, na który dokonywane będą wysyłki tych dokumentów. Niepodanie takiego adresu skutkować będzie tym, iż oryginał paragonu pozostanie u Wnioskodawcy i będzie przez niego przechowywany przez okres 5 lat od końca roku podatkowego, w którym został wydrukowany. Na żądanie Użytkownika, Wnioskodawca wystawiał będzie również faktury VAT dokumentujące dokonaną sprzedaż.

Wnioskodawca będzie świadczyć usługi wyłącznie na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej, mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

W tak przedstawionym stanie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości, czy będzie zobowiązany ewidencjonować na kasie rejestrującej wartość kwoty wpłaconej w celu wymiany na żetony oraz wartość otrzymanej prowizji.

Tut. Organ w interpretacji indywidualnej Nr IPPP2/443-58/13-2/DG uznał, że wpłacane przez Użytkowników kwoty w części podlegającej wymianie na żetony nie stanowią dla Wnioskodawcy wynagrodzenia za świadczenie usług, a więc tym samym czynność odpłatnego przekazania żetonów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy. W konsekwencji powyższego wpłacana na konto Wnioskodawcy kwota podlegająca wymianie na żetony nie będzie stanowiła wynagrodzenia za sprzedaż usług na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych podlegającego ewidencjonowaniu na kasie rejestrującej. Natomiast otrzymywana przez Wnioskodawcę kwota prowizji z tytułu udostępnienia użytkownikom portalu internetowego stanowić będzie dla Wnioskodawcy sprzedaż usług elektronicznych podlegającą ewidencji na kasie rejestrującej. Przy czym należy wskazać, że Wnioskodawca nie posiada jeszcze kasy rejestrującej z uwagi na niedokonywanie sprzedaży usług lub towarów podmiotom wymienionym w art. 111 ust. 1 ustawy. W związku z powyższym dokonując takiej sprzedaży będzie mógł skorzystać z uprawnienia do zwolnienia z obowiązku posiadania kasy rejestrującej wynikającego z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, tj. do osiągnięcia limitu takiej sprzedaży w wysokości 20.000 zł.

Ponadto Wnioskodawca w przedstawionym opisie sprawy wskazał, że wszystkie płatności za świadczone usługi będą dokonywane za pośrednictwem banku. Wnioskodawca w celu ułatwienia realizacji zawieranych transakcji i wymiany PLN na żetony i odwrotnie zawrze umowę z agentem rozliczeniowym. W pierwszym etapie środki pieniężne od Użytkowników w celu wymiany na żetony wpływać będą na rachunek bankowy u agenta, a następnie z rachunku agenta pieniądze będą przekazywane na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Od agenta Wnioskodawca otrzymywać będzie okresowo raport dotyczący wpłacanych kwot. W związku z powyższym Wnioskodawca prowadząc ewidencję i posiadając dowody wpłaty za poszczególne transakcje (usługi) może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących zgodnie z przepisem § 2 ust. 1 rozporządzenia z dn. 29 listopada 2012 r. w związku z poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia. W przywołanym przepisie nigdzie nie jest wskazany obowiązek posiadania przez sprzedawcę dokonującego sprzedaży usług, za które należność jest regulowana za pośrednictwem banku, poczty czy spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej danych osobowych klienta - tj. imienia, nazwiska i jego adresu. Wystarczającym jest zatem przez podatnika dokonującego w takim systemie sprzedaży usług posiadania dowodów dokumentujących zapłatę, prowadzenia ewidencji, z której wynika, jakiej transakcji (usługi) dana zapłata dotyczy oraz otrzymanie należności z ww. tytułu na rachunek bankowy lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której podatnik jest członkiem.

W sytuacji natomiast gdy Wnioskodawca rozpocznie ewidencjonowanie sprzedaży świadczonych usług elektronicznych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych na kasie rejestrującej, będzie zobowiązany w celu udokumentowania każdej takiej transakcji dokonać stosownego wydruku paragonu.

Odnosząc się do pytania Wnioskodawcy wymiana żetonów nie podlega ewidencjonowaniu na kasie rejestrującej, natomiast prowizja podlega tej rejestracji, gdyż stanowi zapłatę za świadczenie usług. Jednakże Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia od obowiązku stosowania kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia i § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zdarzenia przyszłego objętego pytaniem nr 1 (tekst jedn.: pytania nr 3 złożonego wniosku) dotyczącym przepisów w zakresie ewidencji świadczonych usług z zastosowaniem kas rejestrujących należy uznać za nieprawidłowe.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca w stosunku do świadczonych usług elektronicznych, za które zapłata będzie odbywać się bezgotówkowo - tj. za pośrednictwem banku, poczty lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Wnioskodawcy, Strona ma możliwość skorzystania ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, odpowiedź na pytanie nr 2 w zakresie dotyczącym możliwości wydrukowania i przechowywania paragonu do upływu okresu przedawnienia jest bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

W zakresie pozostałych pytań wniosku nr 1-2 oraz nr 4 w części dotyczącej przepisów ustawy kodeks karny skarbowy zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl