IPPP2/443-576/14-2/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 września 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-576/14-2/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 18 czerwca 2014 r. (data wpływu 23 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług przeniesienia w wyniku podziału przez wydzielenie Oddziału Zarządzania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług przeniesienia w wyniku podziału przez wydzielenie Oddziału Zarządzania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: "Wnioskodawca" lub "Spółka") jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: "p.d.o.p.") od całości osiąganych dochodów. Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie księgowości, najmu, obsługi klienta oraz zarządzania projektami inwestycyjnymi w Grupie R.

Działalność w zakresie księgowości obejmuje świadczenie usług prowadzenia ksiąg rachunkowych dla spółek z Grupy R. Działalność w zakresie wynajmu może obejmować wynajem innym podmiotom z Grupy R. powierzchni biurowych będących własnością Spółki lub będących we władaniu Spółki na mocy umowy leasingu, wraz z usługami administracyjnymi. Natomiast działalność w zakresie zarządzania projektami inwestycyjnymi i obsługi klientów obejmuje m.in. ogólne zarządzanie (w tym: przygotowanie produktów do sprzedaży, wybór projektantów i wykonawców, kontrola projektu), zarządzanie finansami (w tym, zarządzanie przepływami gotówki, przygotowywanie i aktualizacja budżetów operacyjnych, przygotowywanie pakietów konsolidacyjnych), nadzór nad inwestycjami, koordynację współpracy z generalnym wykonawcą oraz obsługę klientów.

W ramach planowanej restrukturyzacji mającej na celu zwiększenie efektywności wykorzystania składników majątkowych Spółka zamierza dokonać ich grupowania w podmiotach pełniących specyficzne funkcje w ramach grupy.

W tym celu Wnioskodawca zamierza wyodrębnić na podstawie uchwały zarządu ze swojej struktury dwa oddziały - jeden związany z działalnością w zakresie księgowości i wynajmu (dalej: "Oddział Księgowości") a drugi w zakresie zarządzania projektami inwestycyjnymi i obsługi klienta (dalej: "Oddział Zarządzania"; łącznie: "Oddziały").

W ramach planowanych działań restrukturyzacyjnych, składniki majątkowe oraz kompetencje Wnioskodawcy niezbędne do prowadzenia wyodrębnianych działalności (tekst jedn.: umowy, pracownicy i składniki materialne) zostaną odpowiednio alokowane do poszczególnych Oddziałów.

Docelowo Wnioskodawca planuje dokonanie podziału w trybie przewidzianym w art. 529 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030 j.t; dalej: "k.s.h."), tj. w drodze podziału przez wydzielenie i przeniesienie Oddziału Zarządzania na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Nowa Spółka"). Dodatkowo w ramach odrębnej inicjatywy istnieją plany aby, dotychczasowa działalność na rzecz podmiotów z Grupy R. w zakresie najmu została rozwiązana, a posiadane przez Spółkę nieruchomości zbyte (umowa leasingu w odniesieniu do części powierzchni biurowych zostałaby rozwiązana lub przeniesiona (zbyta) na rzecz innego podmiotu), lub wynajmowane na rzecz podmiotów trzecich. Czynności te mogą zostać dokonane jeszcze przed utworzeniem Oddziału Zarządzania.

Składniki wchodzące w skład Oddziału Księgowości

W skład Oddziału Księgowości wchodzić będą, stanowiąc o jego zdolności do samodzielnej realizacji zadań gospodarczych i wyodrębnieniu funkcjonalnym w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, m.in. wszystkie składniki niezbędne do i związane z realizacją działalności księgowej i wynajmu, tj.:

* oprogramowanie księgowe (w tym licencje na program księgowy Symfonia);

* komputery i inny sprzęt biurowy;

* meble;

* tytuły prawne do nieruchomości (tekst jedn.: dokumenty potwierdzające własność, oraz umowy leasingu powierzchni biurowych, oraz umowy o udostępnieniu gruntów) - o ile wcześniej nie dojdzie do ich rozwiązania / zbycia;

* środki pieniężne zgromadzone na odrębnym rachunku bankowym dedykowanym dla Oddziału Księgowości;

* należności z tytułu świadczonych usług, publiczno-prawne oraz pozostałe należności;

* rezerwy i zobowiązania, w tym: zobowiązania handlowe, zobowiązania z tytułu otrzymanych pożyczek, zobowiązania z tytułu leasingu powierzchni biurowej oraz zobowiązania pracownicze;

* rozliczenia międzyokresowe, w tym z tytułu ubezpieczeń;

* ponadto, do Oddziału Księgowości alokowany zostanie wyodrębniony zespół pracowników Spółki, posiadający odpowiednie kompetencje i realizujący zadania będące przedmiotem działalności oddziału. W Oddziale Księgowości będzie istniała hierarchalna struktura podległości służbowej, ze zwierzchnikiem pełniącym funkcję członka zarządu Spółki.

Składniki wchodzące w skład Oddziału Zarządzania

W skład Oddziału Zarządzania, stanowiąc o jego zdolności do samodzielnej realizacji zadań gospodarczych i wyodrębnieniu funkcjonalnym w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy wchodzić będą m.in. wszystkie składniki niezbędne do i związane z realizacją działalności obsługi klienta oraz zarządzania projektami inwestycyjnymi, tj.:

* oprogramowanie CRM oraz oprogramowanie pozwalające na automatyzację procesów biznesowych (tzw. workflow);

* komputery i inny sprzęt biurowy;

* meble;

* samochody;

* płynne środki pieniężne zgromadzone na odrębnym rachunku bankowym dedykowanym dla Oddziału Zarządzania;

* należności z tytułu świadczonych usług i pozostałe należności;

* rezerwy i zobowiązania, w tym: zobowiązania handlowe, zobowiązania z tytułu otrzymanych pożyczek, zobowiązania z tytułu leasingu samochodów oraz zobowiązania pracownicze;

* rozliczenia międzyokresowe związane z Oddziałem, w tym z tytułu ubezpieczeń;

* ponadto, do Oddziału Zarządzania alokowany zostanie wyodrębniony zespół pracowników Spółki, posiadający odpowiednie kompetencje i realizujący zadania będące przedmiotem działalności oddziału. W Oddziale Zarządzania będzie istniała hierarchalna struktura podległości służbowej, ze zwierzchnikiem pełniącym równocześnie funkcje członka zarządu Spółki.

Struktura organizacyjna Oddziałów

Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, uwzględniająca Oddział Księgowości i Oddział Zarządzania jako wyodrębnione części przedsiębiorstwa, zostanie potwierdzona w zaktualizowanym schemacie organizacyjnym Spółki, który odzwierciedlał będzie miejsce i rolę Oddziału Księgowości i Oddziału Zarządzania w strukturach Wnioskodawcy.

W dokumentach korporacyjnych Spółki wskazany zostanie zakres działalności Oddziałów. Oddziały będą funkcjonować w oparciu o własne formalne procedury wewnętrzne dotyczące m.in. ich funkcjonowania i wynagradzania pracowników. Do Oddziałów zostaną przydzielone niezbędne w ich działalności składniki majątkowe i niemajątkowe (opisane powyżej).

Określona zostanie również hierarchiczna struktura podległości służbowej w ramach Oddziałów oraz zasady zwierzchnictwa pomiędzy pracownikami Oddziałów - pracownicy każdego z Oddziałów będą odpowiedzialni przed swoimi bezpośrednimi przełożonymi i nie będą służbowo zależni od pozostałych pracowników Spółki, za wyjątkiem najwyższego szczebla kierowniczego. Dodatkowo, dla każdego z Oddziałów obowiązywał będzie odrębny system premiowania.

Ponadto, na mocy stosownej uchwały, na szczeblu zarządu Spółki wskazane zostaną osoby, w których zakresie obowiązków znajdzie się także nadzór i koordynacja funkcjonowania w zakresie działalności poszczególnych Oddziałów.

Wyodrębnienie finansowe Oddziałów

Oprócz wyodrębnienia organizacyjnego i funkcjonalnego, Oddziały będą również wyodrębnione finansowo. W szczególności, na potrzeby Oddziałów opracowywane będą odrębne od pozostałej części przedsiębiorstwa plany finansowe, budżety, prowadzona będzie odrębna od Spółki ewidencja księgowa, a także odrębne rejestry środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Oddziały będą miały również możliwość sporządzenia dla celów zarządczych odrębnych, okresowych rachunków zysków i strat, bilansów.

Na potrzeby Oddziałów prowadzone będą również odrębne od Spółki rachunki bankowe, które będą wykorzystywane m.in. w rozliczeniach z kontrahentami.

Istniała będzie zatem możliwość wyodrębnienia danych finansowych w postaci raportów generowanych dla Oddziałów oraz określenia ich pozycji finansowej.

Oddziały jako niezależne przedsiębiorstwa

Oddziały będą posiadały odpowiednie zasoby i kompetencje (tekst jedn.: pracowników, składniki materialne i niematerialne) niezbędne do samodzielnej realizacji funkcji w obszarze swojej działalności.

Na dzień podziału przez wydzielenie, Oddział Księgowości i Oddział Zarządzania będą w takim stopniu zorganizowane i wyodrębnione, aby wraz z podziałem zachowana została pełna ciągłość w zakresie przenoszonej działalności oraz działalności, która pozostanie u Wnioskodawcy. Oznacza to, iż po podziale przez wydzielenie zarówno Nowa Spółka jak i Wnioskodawca będą mogli prowadzić dalej w sposób płynny, niezależny i samodzielny działalność w zakresie kompetencji poszczególnych Oddziałów.

Dlatego też, majątek podlegający wydzieleniu oraz majątek, który pozostanie w Spółce obejmie składniki majątkowe oraz inne składniki niezbędne do / związane z realizacją działalności Oddziałów.

Po dokonaniu podziału w Spółce pozostaną składniki majątku, zasoby (w tym zasoby ludzkie), oraz kompetencje pozwalające na kontynuowanie działalności w zakresie księgowości. Natomiast Nowa Spółka wejdzie w posiadanie składników majątku, zasobów i kompetencji pozwalających na prowadzenie działalności w zakresie usług zarządzania i obsługi klienta.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy majątek przejmowany na skutek podziału przedsiębiorstwa Wnioskodawcy oraz majątek pozostający w Spółce stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

2. Czy przeniesienie w wyniku podziału przez wydzielenie Oddziału na rzecz Nowej Spółki podlegać będzie wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług... (we wniosku pytanie oznaczone nr 3)

Stanowisko Wnioskodawcy,

Stanowisko w zakresie pytania 1

Spółka stoi na stanowisku, że zarówno majątek przejmowany na skutek podziału przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, jak i majątek pozostający w Spółce będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 1

Zgodnie z ustawą o VAT zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest: "organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania" (art. 2 pkt 27e ustawy o VAT).

Na gruncie powyższych przepisów oraz w oparciu o doktrynę prawa podatkowego i dotychczasową praktykę organów podatkowych, przesłankami uznania danego zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest, aby:

* istniał zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) powiązanych funkcjonalnie oraz przeznaczenie tych składników do realizacji określonych zadań gospodarczych;

* zespół tych składników był wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie;

* zespół tych składników był wyodrębniony finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie;

* zespół tych składników mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

W ocenie Spółki, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, Oddział Księgowości oraz Oddział Zarządzania będące zespołami składników majątkowych wyodrębnionymi funkcjonalnie, organizacyjnie i finansowo w ramach Spółki stanowić będą zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT. Świadczą o tym następujące fakty i argumenty.

W zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego dla uznania danego zespołu składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, składniki te muszą pozostawać między sobą we wzajemnych interakcjach w taki sposób, że należy je traktować, jako zorganizowany, autonomiczny zespół składników powiązanych funkcjonalnie, nie zaś zespół przypadkowych elementów, których jedyną cechą jest własność jednego podmiotu.

Powyższe podejście znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych wydawanych w indywidualnych sprawach podatników. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 3 marca 2008 r. (sygn. IP-PB3-423-524/07-2/MB) wskazał, że "Aby zatem w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa".

W ocenie Spółki pomiędzy składnikami majątkowymi, które mają zostać wydzielone do Nowej Spółki, oraz składnikami pozostającymi w Spółce będzie istniał wyraźny związek funkcjonalny. Oddziały będą funkcjonowały w ramach struktury organizacyjnej Spółki w oparciu o przydzielone wyłącznie do nich składniki materialne i niematerialne. Składnikami tymi będą w szczególności, środki trwałe i wartości niematerialne zapewniające zaplecze administracyjno#8209;techniczne prowadzenia działalności, a także dedykowani pracownicy.

Zdaniem Spółki, zgodnie z opisem przedstawionym w zdarzeniu przyszłym zespoły składników majątkowych składających się na Oddziały nie będą stanowić zbiorów przypadkowych elementów, lecz będą zespołami składników, powiązanych ze sobą w sposób funkcjonalny i celowy. Składniki te będą wyodrębnione jako odrębne jednostki w ramach Spółki i będą tworzyć pewne całości.

Zespół składników Spółki podlegający wydzieleniu do Nowej Spółki będzie służył dalszemu prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie zarządzania i obsługi klienta, w ramach podziału przeniesione zostaną wybrane umowy związane z przenoszoną działalnością. Natomiast zespół składników pozostający w Spółce będzie służył do świadczenia usług księgowych. Po podziale przez wydzielenie zespół tych składników będzie tworzył przedsiębiorstwo Nowej Spółki i będzie wystarczający do prowadzenia przez nią działalności w takim samym zakresie, jak wcześniejsza działalność Oddziału Zarządzania. Analogicznie, zespół składników pozostawiony w Spółce tworzył będzie przedsiębiorstwo Spółki i będzie wystarczający do prowadzenia działalności w takim zakresie jak dotychczasowa działalność Oddziału Księgowości.

Odnośnie do wyodrębnienia organizacyjnego wskazać należy, że ustawa ustawa o VAT nie określa, co należy rozumieć przez takie wyodrębnienie. Jednakże zgodnie z dominującą praktyką organów podatkowych, o wyodrębnieniu organizacyjnym zorganizowanej części ze struktur przedsiębiorstwa powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 października 2008 r., sygn. ILPB3/423-496/08-2/HS). Dodatkowo, wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, oddział, wydział itp. (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 lutego 2009 r., sygn. IPPB5/423-165/08-6/MB, podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 3 marca 2008 r. sygn. IP-PB3-423-524/07-2/MB).

Mając na uwadze powyższe kryteria wyodrębnienia organizacyjnego, w ocenie Spółki, w przypadku zespołów składników majątkowych przypisanych do Oddziałów należy je uznać za spełnione. W szczególności należy zwrócić uwagę na fakt, że Oddziały zostaną utworzone na podstawie uchwały zarządu, a struktura organizacyjna przedsiębiorstwa Spółki, uwzględniająca także Oddziały jako wyodrębnione, zorganizowane części przedsiębiorstwa, zostanie potwierdzona w regulaminie organizacyjnym Spółki. Istnienie Oddziałów będzie także uwzględnione w schemacie organizacyjnym oraz dokumentacji wewnętrznej Spółki. Do Oddziałów zostaną przydzielone niezbędne w ich działalności składniki majątkowe, w odniesieniu do których Oddziały uzyskają możliwość samodzielnego zarządzania.

Do Oddziałów przyporządkowane zostaną wyodrębnione zespoły pracowników Spółki posiadających odpowiednie kompetencje do realizacji zadań, które będą przedmiotem działalności Oddziałów.

Oddziały posiadać będą również zasoby i kompetencje niezbędne do ich funkcjonowania, składniki materialne i niematerialne niezbędne do realizacji powierzonych im funkcji. Wszyscy pracownicy alokowani do Oddziałów zostaną umieszczeni w hierarchicznej strukturze w ramach Oddziałów, ale nie będą oni służbowo zależni od pozostałych pracowników Spółki, za wyjątkiem najwyższego szczebla kierowniczego Spółki.

Ponadto, zgodnie z informacjami przedstawionymi w zdarzeniu przyszłym, wyodrębnienie organizacyjne realizowane będzie także na innych płaszczyznach. W szczególności będzie istniała możliwość ścisłego przypisania do Oddziałów poszczególnych składników majątku, takich jak: środki trwałe (w szczególności: urządzenia biurowe, komputery, meble), wartości niematerialne i prawne (np. licencje na oprogramowanie), środki pieniężne, zobowiązania i należności.

W świetle przedstawionej powyżej argumentacji oraz biorąc pod uwagę stan faktyczny zaprezentowany na wstępie niniejszego wniosku, zdaniem Spółki zespoły składników majątkowych stanowiących Oddziały będą wyodrębnione organizacyjnie w ramach Spółki.

Stanowisko Spółki w tym zakresie jest zgodne z podejściem organów podatkowych prezentowanym w przytoczonych powyżej interpretacjach prawa podatkowego. W ocenie Spółki, składniki majątkowe przypisane do Oddziałów spełniać będą zatem niezbędne dla istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa kryterium wyodrębnienia organizacyjnego. Zdaniem Spółki, zespoły składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) Oddziałów będą również wyodrębnione finansowo. W doktrynie przyjmuje się, iż wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej. Takie stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 18 marca 2008 r. (sygn. IBPB3/423-100/08/MS) wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach stwierdzono, iż wyodrębnienie finansowe: "Nie oznacza ono samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa." Organy podatkowe przyjmują również, że przesłanka wyodrębnienia finansowego jest spełniona, jeśli spółka prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych w taki sposób, iż możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W szczególności wyodrębnienie finansowe może polegać na prowadzeniu oddzielnego konta, na którym grupowane są koszty związane z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Takie stanowisko zostało potwierdzone, m.in. w postanowieniu Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 20 kwietnia 2006 r. (sygn. PD/423-4/GC/2006).

O wyodrębnieniu finansowym Oddziałów świadczyć będzie fakt, że na potrzeby Oddziałów opracowywane będą odrębne plany inwestycyjne i finansowe, prowadzona będzie odrębna ewidencja księgowa, a także odrębne rejestry środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Biorąc pod uwagę planowany zakres działalności Oddziałów, główne źródła przychodów Oddziału Księgowości stanowić będą przychody z tytułu usług księgowych świadczonych na rzecz innych podmiotów z grupy oraz usługi najmu i administracji (do momentu zaprzestania świadczenia tychże usług na rzecz grupy), natomiast w przypadku Oddziału Zarządzania przychody z tytułu usług zarządczych. Ponadto, w ramach działalności Oddziałów możliwe będzie wyodrębnienie bezpośrednich kosztów związanych z prowadzoną przez nie działalnością.

Finansową odrębność Oddziałów potwierdza również fakt posiadania należności związanych z działalnością Oddziałów, tj. w szczególności należności handlowych; a także zobowiązań np. pożyczek, czy umów leasingu, a także z tytułu wynagrodzeń należnych pracownikom alokowanym do Oddziałów. Oddziały posiadać będą również odrębne rachunki bankowe wykorzystywane m.in. w rozliczeniach z kontrahentami.

Spółka pragnie zaznaczyć, iż przesłankę wyodrębnienia finansowego, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, należy rozumieć jako możliwość oddzielenia finansów wydzielanego majątku od finansów Spółki. W związku z powyższym, w ocenie Spółki, Oddział należy traktować jako wyodrębniony finansowo zespół składników majątkowych.

Zdaniem Spółki zespoły składników majątkowych stanowiące Oddziały posiadać będą także zdolność do funkcjonowania jak niezależne przedsiębiorstwo zdolne do samodzielnej realizacji zadań gospodarczych.

Jako kryterium zdolności do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo w praktyce wskazuje się możliwość samodzielnego działania na rynku jako odrębny podmiot prowadzący zadania gospodarcze realizowane w obecnym przedsiębiorstwie. Takie kryterium znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach prawa podatkowego oraz wyrokach sądów administracyjnych na przestrzeni ostatnich lat, m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 12 maja 2008 r. (sygn. IP-PB3-423-282/08-2/PS) oraz w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 czerwca 1998 r. (sygn. akt SA/Gd 1097/96).

Jak wskazano powyżej, Oddziały stanowią organizacyjnie i finansowo wyodrębnione zespoły składników majątkowych, stworzone i przygotowane do prowadzenia określonej działalności gospodarczej, tj. działalności księgowej - w przypadku Oddziału Księgowości, oraz działalności z zakresu zarządzania projektami inwestycyjnymi i obsługi klienta w przypadku Oddziału Zarządzania.

Oddziały stanowić będą zatem wyodrębnione części Spółki, które niezależnie od Spółki samodzielnie realizować będą powierzone im zadania. Oddziały posiadać będą bowiem odpowiednie składniki majątkowe do prowadzenia działalności i kompetencje (tekst jedn.: pracownicy, składniki materialne i niematerialne) niezbędne w zakresie powierzonych im zadań. Po podziale przez wydzielenie, zespoły składników, zarówno pozostające w Spółce, jak i przenoszone do nowej Spółki, o których mowa powyżej, będą wykorzystywane do kontynuowania tej działalności.

Powyższe, zdaniem Spółki, oznacza, że zespoły składników materialnych i niematerialnych przypisanych do Oddziałów mogłyby jednocześnie stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Spółki, Oddziały spełniać będą wszystkie przesłanki wyodrębnienia funkcjonalnego, organizacyjnego i finansowego i jednocześnie mogłyby prowadzić działalność gospodarczą w sposób niezależny, a zatem stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Stanowisko w zakresie pytania 2 (pytania oznaczonego we wniosku nr 3)

Spółka stoi na stanowisku, że przeniesienie w wyniku podziału przez wydzielenie Oddziału Zarządzania na rzecz Nowej Spółki podlegać będzie wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

W opinii Spółki podział przez wydzielenie nie podlega opodatkowaniu VAT.

Dodatkowo zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o VAT, przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Mając powyższe na uwadze Spółka stoi na stanowisku, że wydzielenie w ramach podziału do Nowej Spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Przepisy regulujące prawną instytucję podziału spółek stanowi treść tytułu IV działu II ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030 z późn. zm.). Zgodnie z art. 529 § 1 Kodeksu spółek handlowych wyróżniono cztery sposoby dokonania podziału spółek kapitałowych. Na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Do podziału przez wydzielenie stosuje się przepisy o podziale spółek dotyczące odpowiednio spółki przejmującej lub spółki nowo zawiązanej (art. 529 § 2 Kodeksu Spółek Handlowych).

Stosownie do art. 529 § 3 ww. Kodeksu wspólnicy spółki dzielonej mogą otrzymać obok udziałów lub akcji spółek przejmujących bądź spółek nowo zawiązanych dopłaty w gotówce nieprzekraczające łącznie 10% wartości bilansowej przyznanych udziałów lub akcji właściwej spółki przejmującej, określonej według oświadczenia, o którym mowa w art. 534 § 2 pkt 4, bądź 10% wartości nominalnej przyznanych udziałów lub akcji właściwej spółki nowo zawiązanej. Dopłaty spółki przejmującej są dokonywane z zysku bądź z kapitału zapasowego tej spółki.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (...). Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

Na mocy art. 6 pkt 1 ww. ustawy przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

A zatem, w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Nie budzi wątpliwości, że przewidziany w art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu Spółek Handlowych podział dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest efekt końcowy - przeniesienie własności. Tym samym, podział spółki przez wydzielenie jest transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, o ile przedmiotem dostawy jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Na mocy art. 6 ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca wyłączył z opodatkowania podatkiem od towarów i usług m.in. zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynika z art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług przez którą rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Tak więc na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, w świetle przywołanego przepisu, mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

* istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

* zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Dla uznania przenoszonego mienia za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą zatem składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

W świetle powyższych rozważań należy uznać, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług okolicznością determinującą możliwość wyłączenia na mocy art. 6 ustawy o VAT stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług określonego zespołu składników niematerialnych i materialnych jest takie ich zorganizowanie, żeby wspomniany zespół mógł służyć do prowadzenia działalności gospodarczej. Zespół składników materialnych i niematerialnych obejmować powinien elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie miały zastosowania do zbywanego mienia musi ono - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w jego skład muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie księgowości, najmu, obsługi klienta oraz zarządzania projektami inwestycyjnymi w Grupie R. Działalność w zakresie księgowości obejmuje świadczenie usług prowadzenia ksiąg rachunkowych dla spółek z Grupy R. Działalność w zakresie wynajmu może obejmować wynajem innym podmiotom z Grupy R. powierzchni biurowych będących własnością Spółki lub będących we władaniu Spółki na mocy umowy leasingu, wraz z usługami administracyjnymi. Natomiast działalność w zakresie zarządzania projektami inwestycyjnymi i obsługi klientów obejmuje m.in. ogólne zarządzanie (w tym: przygotowanie produktów do sprzedaży, wybór projektantów i wykonawców, kontrola projektu), zarządzanie finansami (w tym, zarządzanie przepływami gotówki, przygotowywanie i aktualizacja budżetów operacyjnych, przygotowywanie pakietów konsolidacyjnych), nadzór nad inwestycjami, koordynację współpracy z generalnym wykonawcą oraz obsługę klientów. W ramach planowanej restrukturyzacji mającej na celu zwiększenie efektywności wykorzystania składników majątkowych Spółka zamierza dokonać ich grupowania w podmiotach pełniących specyficzne funkcje w ramach grupy. W tym celu Wnioskodawca zamierza wyodrębnić na podstawie uchwały zarządu ze swojej struktury dwa oddziały - jeden związany z działalnością w zakresie księgowości i wynajmu a drugi w zakresie zarządzania projektami inwestycyjnymi i obsługi klienta. W ramach planowanych działań restrukturyzacyjnych, składniki majątkowe oraz kompetencje Wnioskodawcy niezbędne do prowadzenia wyodrębnianych działalności (tekst jedn.: umowy, pracownicy i składniki materialne) zostaną odpowiednio alokowane do poszczególnych Oddziałów. Docelowo Wnioskodawca planuje dokonanie podziału w trybie przewidzianym w art. 529 ust. 1 pkt 4 ustawy - Kodeks spółek handlowych, tj. w drodze podziału przez wydzielenie i przeniesienie Oddziału Zarządzania na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

W skład Oddziału Księgowości wchodzić będą, stanowiąc o jego zdolności do samodzielnej realizacji zadań gospodarczych i wyodrębnieniu funkcjonalnym w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, m.in. wszystkie składniki niezbędne do i związane z realizacją działalności księgowej i wynajmu, tj.: oprogramowanie księgowe (w tym licencje na program księgowy Symfonia); komputery i inny sprzęt biurowy; meble; tytuły prawne do nieruchomości (tekst jedn.: dokumenty potwierdzające własność, oraz umowy leasingu powierzchni biurowych, oraz umowy o udostępnieniu gruntów) - o ile wcześniej nie dojdzie do ich rozwiązania / zbycia; środki pieniężne zgromadzone na odrębnym rachunku bankowym dedykowanym dla Oddziału Księgowości; należności z tytułu świadczonych usług, publiczno-prawne oraz pozostałe należności; rezerwy i zobowiązania, w tym: zobowiązania handlowe, zobowiązania z tytułu otrzymanych pożyczek, zobowiązania z tytułu leasingu powierzchni biurowej oraz zobowiązania pracownicze; rozliczenia międzyokresowe, w tym z tytułu ubezpieczeń; ponadto, do Oddziału Księgowości alokowany zostanie wyodrębniony zespół pracowników Spółki, posiadający odpowiednie kompetencje i realizujący zadania będące przedmiotem działalności oddziału. W Oddziale Księgowości będzie istniała hierarchalna struktura podległości służbowej, ze zwierzchnikiem pełniącym funkcję członka zarządu Spółki.

W skład Oddziału Zarządzania, stanowiąc o jego zdolności do samodzielnej realizacji zadań gospodarczych i wyodrębnieniu funkcjonalnym w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy wchodzić będą m.in. wszystkie składniki niezbędne do i związane z realizacją działalności obsługi klienta oraz zarządzania projektami inwestycyjnymi, tj.: oprogramowanie CRM oraz oprogramowanie pozwalające na automatyzację procesów biznesowych (tzw. workflow); komputery i inny sprzęt biurowy; meble; samochody; płynne środki pieniężne zgromadzone na odrębnym rachunku bankowym dedykowanym dla Oddziału Zarządzania; należności z tytułu świadczonych usług i pozostałe należności; rezerwy i zobowiązania, w tym: zobowiązania handlowe, zobowiązania z tytułu otrzymanych pożyczek, zobowiązania z tytułu leasingu samochodów oraz zobowiązania pracownicze; rozliczenia międzyokresowe związane z Oddziałem, w tym z tytułu ubezpieczeń; ponadto, do Oddziału Zarządzania alokowany zostanie wyodrębniony zespół pracowników Spółki, posiadający odpowiednie kompetencje i realizujący zadania będące przedmiotem działalności oddziału. W Oddziale Zarządzania będzie istniała hierarchalna struktura podległości służbowej, ze zwierzchnikiem pełniącym równocześnie funkcje członka zarządu Spółki.

Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, uwzględniająca Oddział Księgowości i Oddział Zarządzania jako wyodrębnione części przedsiębiorstwa, zostanie potwierdzona w zaktualizowanym schemacie organizacyjnym Spółki, który odzwierciedlał będzie miejsce i rolę Oddziału Księgowości i Oddziału Zarządzania w strukturach Wnioskodawcy. W dokumentach korporacyjnych Spółki wskazany zostanie zakres działalności Oddziałów. Oddziały będą funkcjonować w oparciu o własne formalne procedury wewnętrzne dotyczące m.in. ich funkcjonowania i wynagradzania pracowników. Do Oddziałów zostaną przydzielone niezbędne w ich działalności składniki majątkowe i niemajątkowe (opisane powyżej). Określona zostanie również hierarchiczna struktura podległości służbowej w ramach Oddziałów oraz zasady zwierzchnictwa pomiędzy pracownikami Oddziałów - pracownicy każdego z Oddziałów będą odpowiedzialni przed swoimi bezpośrednimi przełożonymi i nie będą służbowo zależni od pozostałych pracowników Spółki, za wyjątkiem najwyższego szczebla kierowniczego. Dodatkowo, dla każdego z Oddziałów obowiązywał będzie odrębny system premiowania. Ponadto, na mocy stosownej uchwały, na szczeblu zarządu Spółki wskazane zostaną osoby, w których zakresie obowiązków znajdzie się także nadzór i koordynacja funkcjonowania w zakresie działalności poszczególnych Oddziałów.

Oprócz wyodrębnienia organizacyjnego i funkcjonalnego, Oddziały będą również wyodrębnione finansowo. W szczególności, na potrzeby Oddziałów opracowywane będą odrębne od pozostałej części przedsiębiorstwa plany finansowe, budżety, prowadzona będzie odrębna od Spółki ewidencja księgowa, a także odrębne rejestry środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Oddziały będą miały również możliwość sporządzenia dla celów zarządczych odrębnych, okresowych rachunków zysków i strat, bilansów. Na potrzeby Oddziałów prowadzone będą również odrębne od Spółki rachunki bankowe, które będą wykorzystywane m.in. w rozliczeniach z kontrahentami. Istniała będzie zatem możliwość wyodrębnienia danych finansowych w postaci raportów generowanych dla Oddziałów oraz określenia ich pozycji finansowej.

Oddziały będą posiadały odpowiednie zasoby i kompetencje (tekst jedn.: pracowników, składniki materialne i niematerialne) niezbędne do samodzielnej realizacji funkcji w obszarze swojej działalności. Na dzień podziału przez wydzielenie, Oddział Księgowości i Oddział Zarządzania będą w takim stopniu zorganizowane i wyodrębnione, aby wraz z podziałem zachowana została pełna ciągłość w zakresie przenoszonej działalności oraz działalności, która pozostanie u Wnioskodawcy. Oznacza to, że po podziale przez wydzielenie zarówno Nowa Spółka jak i Wnioskodawca będą mogli prowadzić dalej w sposób płynny, niezależny i samodzielny działalność w zakresie kompetencji poszczególnych Oddziałów. Dlatego też, majątek podlegający wydzieleniu oraz majątek, który pozostanie w Spółce obejmie składniki majątkowe oraz inne składniki niezbędne do / związane z realizacją działalności Oddziałów. Po dokonaniu podziału w Spółce pozostaną składniki majątku, zasoby (w tym zasoby ludzkie), oraz kompetencje pozwalające na kontynuowanie działalności w zakresie księgowości. Natomiast Nowa Spółka wejdzie w posiadanie składników majątku, zasobów i kompetencji pozwalających na prowadzenie działalności w zakresie usług zarządzania i obsługi klienta.

W świetle przywołanych uregulowań i przedstawionych okoliczności należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że majątek przejmowany na skutek podziału przedsiębiorstwa Wnioskodawcy oraz majątek pozostający w Spółce stanowić będą zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Pomiędzy składnikami majątkowymi, które mają zostać wydzielone do Nowej Spółki będzie istniał wyraźny związek funkcjonalny. Podobnie związek taki będzie istniał między składnikami pozostającymi w Spółce. Oddziały będą funkcjonowały w ramach struktury organizacyjnej Spółki w oparciu o przydzielone wyłącznie do nich składniki materialne i niematerialne. Składniki wchodzące w skład tych Oddziałów stanowić będą o zdolności Oddziałów do samodzielnej realizacji zadań gospodarczych. Składnikami tymi będą w szczególności, środki trwałe i wartości niematerialne zapewniające zaplecze administracyjno#8209;techniczne do prowadzenia działalności, a także dedykowani pracownicy. Przy czym, zespoły składników majątkowych składających się na Oddziały nie będą stanowić zbiorów przypadkowych elementów, lecz będą zespołami składników, powiązanych ze sobą w sposób funkcjonalny i celowy. Składniki te będą wyodrębnione jako odrębne jednostki w ramach Spółki i będą tworzyć pewne całości. Zespół składników Spółki podlegający wydzieleniu do Nowej Spółki będzie służył dalszemu prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie zarządzania i obsługi klienta, w ramach podziału przeniesione zostaną wybrane umowy związane z przenoszoną działalnością. Natomiast zespół składników pozostający w Spółce będzie służył do świadczenia usług księgowych. Po podziale przez wydzielenie zespół wydzielonych składników będzie tworzył przedsiębiorstwo Nowej Spółki i będzie wystarczający do prowadzenia przez nią działalności w takim samym zakresie, jak wcześniejsza działalność Oddziału Zarządzania. Analogicznie, zespół składników pozostawiony w Spółce tworzył będzie przedsiębiorstwo Spółki i będzie wystarczający do prowadzenia działalności w takim zakresie jak dotychczasowa działalność Oddziału Księgowości.

Oddziały zostaną utworzone na podstawie uchwały zarządu, a struktura organizacyjna przedsiębiorstwa Spółki, uwzględniająca także Oddziały jako wyodrębnione, zorganizowane części przedsiębiorstwa, zostanie potwierdzona w regulaminie organizacyjnym Spółki. Istnienie Oddziałów będzie także uwzględnione w schemacie organizacyjnym oraz dokumentacji wewnętrznej Spółki. O wyodrębnieniu finansowym Oddziałów świadczyć będzie to, że na potrzeby Oddziałów opracowywane będą odrębne plany inwestycyjne i finansowe, prowadzona będzie odrębna ewidencja księgowa, a także odrębne rejestry środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Planowany zakres działalności Oddziałów, główne źródła przychodów Oddziału Księgowości stanowić będą przychody z tytułu usług księgowych świadczonych na rzecz innych podmiotów z grupy oraz usługi najmu i administracji (do momentu zaprzestania świadczenia tychże usług na rzecz grupy), natomiast w przypadku Oddziału Zarządzania przychody z tytułu usług zarządczych. Dodatkowo, w ramach działalności Oddziałów możliwe będzie wyodrębnienie bezpośrednich kosztów związanych z prowadzoną przez nie działalnością. Finansową odrębność Oddziałów potwierdza również posiadanie należności związanych z działalnością Oddziałów, tj. w szczególności należności handlowych; a także zobowiązań np. pożyczek, czy umów leasingu, a także z tytułu wynagrodzeń należnych pracownikom alokowanym do Oddziałów. Oddziały posiadać będą również odrębne rachunki bankowe wykorzystywane m.in. w rozliczeniach z kontrahentami.

Zespoły składników majątkowych stanowiące Oddziały posiadać będą również zdolność do funkcjonowania jak niezależne przedsiębiorstwo zdolne do samodzielnej realizacji zadań gospodarczych. Jak wskazano we wniosku, Oddziały stanowią organizacyjnie i finansowo wyodrębnione zespoły składników majątkowych, stworzone i przygotowane do prowadzenia określonej działalności gospodarczej, tj. działalności księgowej - w przypadku Oddziału Księgowości, oraz działalności z zakresu zarządzania projektami inwestycyjnymi i obsługi klienta w przypadku Oddziału Zarządzania. Stanowić będą one zatem wyodrębnione części Spółki, które niezależnie i samodzielnie realizować będą powierzone im zadania. Oddziały posiadać będą odpowiednie składniki majątkowe do prowadzenia działalności i kompetencje (tekst jedn.: pracownicy, składniki materialne i niematerialne) niezbędne w zakresie powierzonych im zadań. Po podziale przez wydzielenie, zespoły składników, zarówno pozostające w Spółce, jak i przenoszone do nowej Spółki, o których mowa powyżej, będą wykorzystywane do kontynuowania prowadzonej działalności.

W konsekwencji, Oddziały będą posiadały cechy wymienione w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem planowana czynność przeniesienia w wyniku podziału przez wydzielenie Oddziału Zarządzania, stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa, na rzecz Nowej Spółki będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że transakcja przeniesienia Oddziału Zarządzania nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo Organ informuje, że w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wniosek został rozpatrzony odrębnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl