IPPP2/443-567/13-3/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-567/13-3/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2013 r. (data wpływu 13 czerwca 2013 r.) w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług sfinansowanych z otrzymanej dotacji na realizację Olimpiady Integracyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług sfinansowanych z otrzymanej dotacji na realizację Olimpiady Integracyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego, której celem działalności jest wszechstronna pomoc dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej w zakresie opieki, rehabilitacji i adaptacji społecznej. Członkami Stowarzyszenia są rodzice z terenu powiatu grójeckiego, których dzieci dotknięte są różnego rodzaju niepełnosprawnością oraz nieuleczalną chorobą.

Stowarzyszenie powstało w 2001 r., a osobowość prawną otrzymało 28 marca 2008 r.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem podatku VAT.

25 lutego 2013 r. Stowarzyszenie złożyło wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa o przyznanie pomocy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, osi 4 "Leader", działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" z zakresu małych projektów. Finansowanie tego działania pochodzi w 20% z Budżetu Państwa i w 80% ze środków Unii Europejskiej.

W ramach złożonego wniosku zrealizowana będzie operacja przewidująca zorganizowanie i przeprowadzenie w dniu 24 czerwca 2013 r. Olimpiady Integracyjnej "Wszyscy razem", której głównym celem jest umożliwienie dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej zaspokojenia ich potrzeb w zakresie aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym oraz promocja lokalnych walorów gminy. Koszty związane z realizacją operacji są już ponoszone.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację projektu w ramach bezpłatnej działalności statutowej (w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" z zakresu małych projektów, operacja pt. Olimpiada Integracyjna).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT od zakupów poniesionych w związku z projektami realizowanymi w ramach działalności statutowej ze względu na fakt, iż nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane jako płatnik podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. W 2013 r. Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, osi 4 "Leader", działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" z zakresu małych projektów.

W ramach złożonego wniosku zrealizowana będzie operacja polegająca na zorganizowaniu i przeprowadzeniu w dniu 24 czerwca 201 3 r. Olimpiady Integracyjnej "Wszyscy razem", której głównym celem jest umożliwienie dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej zaspokojenia ich potrzeb w zakresie aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym oraz promocja lokalnych walorów gminy. Koszty związane z realizacją operacji są już ponoszone.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest, czy będzie miał możliwość odzyskania od poniesionych wydatków na realizację projektu podatku VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wykonywane przez niego świadczenia w ramach realizacji projektu są bezpłatne. W związku z czym Strona nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu. Tym samym dokonane zakupy na realizację Olimpiady Integracyjnej w ramach bezpłatnej działalności statutowej Stowarzyszenia będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowej operacji.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją Olimpiady Integracyjnej, ponieważ Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz wydatki poniesione w ramach realizacji operacji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl