IPPP2/443-563/13-2/KOM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-563/13-2/KOM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2013 r. (data wpływu 12 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, dla usług kształcenia dzieci w wieku od lat 3, młodzieży i dorosłych w zakresie szybkiego czytania i technik pamięciowych, a także zajęć z języka angielskiego dla najmłodszych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, dla usług kształcenia dzieci w wieku od lat 3, młodzieży i dorosłych w zakresie szybkiego czytania i technik pamięciowych, a także zajęć z języka angielskiego dla najmłodszych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą prowadzi przedsiębiorstwo pod firmą A. Wnioskodawca prowadzi A N, której przedmiotem działania jest świadczenie usług kształcenia dla dzieci w wieku od lat 3, młodzieży oraz dorosłych w zakresie szybkiego czytania i technik pamięciowych, a także zajęć z języka angielskiego dla najmłodszych dzieci.

Wnioskodawca wykonując usługi nie działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, z uwagi na fakt, że art. 82 powołanej ustawy o systemie oświaty nie przewiduje możliwości uzyskania wpisu do ewidencji osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą.

Usługi kształcenia świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie szybkiego czytania i technik pamięciowych nie są prowadzone w formach i na zasadach określonych w odrębnych, szczególnych przepisach, jednak obejmują uzyskiwanie, udoskonalanie oraz uaktualnianie wiedzy uczestników do przyszłych celów zawodowych, co jest zgodne z definicją kształcenia zawodowego i przekwalifikowania umieszczonych w art. 14 Rozporządzenia 1777/2005.

Wnioskodawca nie występował o i nie otrzymał akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są finansowane ze środków publicznych.

Usługi świadczone na rzecz dzieci w wieku od lat 3 obejmują kursy wspomagające rozwój i edukację wg programów wykorzystujących najnowszą wiedzę z dziedziny psychologii rozwoju dziecka. Kursy są prowadzone wg programów udostępnianych przez ich autora firmę A.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionej powyżej sytuacji znajduje zastosowanie ustawowe zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług, określone w art. 43 ust. 1 punkt 29 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w brzmieniu nadanym ustawą z 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1476), zwolnione od podatku są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane. Zdaniem Wnioskodawcy dla oceny, czy określone usługi są zwolnione na podstawie powołanego wyżej przepisu, konieczne jest stwierdzenie, czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Z uwagi na fakt, że przedmiotem szkoleń jest pozyskiwanie umiejętności szybkiego czytania oraz technik pamięciowych, a także pozyskiwanie lub doskonalenie znajomości języka angielskiego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że opisane powyżej usługi kształcenia stanowią usługi kształcenia zawodowego bądź usługi przekwalifikowania zawodowego, z uwagi na fakt uzyskania wiedzy, która pozwala uczestnikom udoskonalić posiadane uprawnienia, jak również w lepszy sposób dostosować się do zmieniających się warunków rynku pracy.

W związku z powyższym według Wnioskodawcy do całości przedmiotowej usługi znajduje zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług określone w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Dodatkowo Wnioskodawca zwraca uwagę, że w świetle art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy Rady nr 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej Dz.Urz.UE.L 2006.347.1 - dalej jako Dyrektywa 2006/112/WE, zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. W żadnym przepisie Dyrektywy 2006/112/WE nie została wskazana definicja "interesu publicznego", nie zostały również określone podmioty, które mogą działać "w interesie publicznym". Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa, jak i niekomercyjne organizacje, mogą prowadzić działalność z zakresu "interesu publicznego".

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "kształcenie zawodowe" ani "przekwalifikowanie zawodowe", wobec tego należy odwołać się do regulacji prawa unijnego w niniejszym zakresie.

Artykuł 14 Rozporządzenia 1777/2005 bezpośrednio wskazuje, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl powyższego przepisu usługi te obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie, udoskonalenie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do opisanego powyżej celu.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 punkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w punkcie 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Przepis art. 14 Rozporządzenia 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i VI Dyrektywy (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy Rady nr 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 2006.347.1) obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

W dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 2011.77.1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło ww. rozporządzenie 1777/2005.

Artykuł 44 przedmiotowego rozporządzenia wskazuje, że usługi te obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, że w interpretacji indywidualnej z 22 czerwca 2011 r. (organ upoważniony - Dyrektor IS w Łodzi) nr ITPP1/443-2/11-5/ALN Organ wskazał, że ze zwolnienia korzystają usługi szkolenia biznesowego (mistrz ciętej riposty, asertywność dla menedżerów, przywództwo i budowanie zespołu, zarządzanie czasem). Dodatkowo w interpretacji indywidualnej z 12 września 2011 r. (organ upoważniony - Dyrektor IS w Katowicach) nr IBPP1/443-997/11/LG wskazał, że ze zwolnienia korzystają usługi skierowane do osób bez doświadczenia trenerskiego lub szkoleniowego, bądź z krótką praktyką trenerską lub szkoleniową, które zaczną kształcić się zawodowo w celu zdobycia kwalifikacji trenera zarządzania. W przytoczonych powyżej interpretacjach organy nie miały wątpliwości, że usługi kształcenia w zakresie nabywania ogólnej wiedzy (niepowiązanej z żadnym z tradycyjnych zawodów), przydatnej do kierowania czy reprezentowania podmiotu gospodarczego bez związku z zakresem działalności tego podmiotu, stanowiły usługi zwolnione z podatku.

Reasumując przedstawione powyżej argumenty stwierdzić należy, że usługi kształcenia świadczone przez Wnioskodawcę wchodzą w zakres usług kształcenia podlegających ustawowemu zwolnieniu określonemu w art. 43 ust. 1 punkt 29 lit. a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Należy bowiem zwrócić uwagę, że efektem świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest pozyskanie ogólnej wiedzy, która wspomaga rozwój merytorycznych kwalifikacji w posiadanym i wykonywanym lub planowanym zawodzie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto na mocy § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk, instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zważyć należy, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca przy świadczeniu usług kształcenia dzieci w wieku od lat 3, młodzieży oraz dorosłych w zakresie szybkiego czytania i technik pamięciowych, a także zajęć z języka angielskiego dla najmłodszych dzieci, nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż jak sam twierdzi, nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania i nie świadczy jako taka jednostka usług polegających na szkoleniach, o których mowa we wniosku. Nie został zatem spełniony warunek, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a. Ponadto z opisu sprawy nie wynika, żeby firma Wnioskodawcy była podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, tj. była uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk oraz jednostką badawczo - rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Odnośnie usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę należy zatem rozpatrzeć możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a - c ustawy.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym przepisie wynika, iż dla oceny tego, czy usługi polegające na kształceniu dzieci w wieku od lat 3, młodzieży oraz dorosłych w zakresie szybkiego czytania i technik pamięciowych, a także zajęć z języka angielskiego dla najmłodszych dzieci, są zwolnione od podatku VAT na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a-c) ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

* czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

* czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach; lub

* czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją; lub

* czy są finansowane w całości ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest zatem przede wszystkim uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, np. stwierdzenie czy dany podmiot jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Odnosząc się do świadczonej przez Wnioskodawcę usługi polegające na kształceniu dzieci w wieku od lat 3 i młodzieży w zakresie szybkiego czytania i technik pamięciowych należy stwierdzić, że nie można tych usług uznać za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, bowiem jak wyżej wskazano, kształcenie zawodowe to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osoby szkolącej się. W rozpatrywanym przypadku, w szkoleniu tym uczestniczą dzieci i młodzież, a więc osoby, które nie posiadają jeszcze wyuczonego zawodu, w związku z tym nie można mówić w ich przypadku o podnoszeniu lub uaktualnianiu swojej wiedzy potrzebnej do celów zawodowych. Inaczej mówiąc, nie można mówić o zdobywaniu wiedzy pozostającej w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem w odniesieniu do dzieci i młodzieży, które dopiero zaczynają lub są w trakcie edukacji szkolnej i nie podejmują jeszcze pracy zarobkowej.

Nie można zatem uznać, że powyższa usługa spełnia definicję kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego. Z opisu sprawy wynika również, że Wnioskodawca nie spełnia żadnego z pozostałych warunków wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a-c ustawy, bowiem kształcenie to nie jest prowadzone w formach i na zasadach określonych w odrębnych, szczególnych przepisach, Wnioskodawca nie występował o i nie otrzymał akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty, a także usługi te nie są finansowane w żadnym procencie ze środków publicznych. Zatem przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 nie będzie miał tu zastosowania.

Odnośnie tychże samych usług polegających na kształceniu w zakresie szybkiego czytania i technik pamięciowych, ale świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz osób dorosłych stwierdzić należy, że one również nie mieszczą się w zakresie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Mimo, że - jak wskazał Wnioskodawca - ich odbiorcami są osoby, które umiejętności nabyte w ramach kursów szybkiego czytania lub technik pamięciowych, mogą wykorzystać w swojej obecnej lub przyszłej pracy zawodowej, ich zasadniczym celem nie jest przekazywanie (uzupełnianie i uaktualniane) wiedzy, jako istoty nauczania. Przy czym przez wiedzę należy rozumieć "ogół wiarygodnych informacji o rzeczywistości wraz z umiejętnością ich wykorzystywania" (Nowa Encyklopedia Powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004). Ponadto definicja zawarta w ww. rozporządzeniu wykonawczym Rady kładzie nacisk na "bezpośredni" związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy. W przypadku usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie występuje taka sytuacja, gdyż zajęcia - jak można wywnioskować z opisu sprawy - prowadzone są zarówno dla dzieci, jak i młodzieży oraz dorosłych według tego samego programu. Z powyższego wynika zatem, iż adresat przedmiotowych usług nie jest w żaden sposób sprecyzowany pod kątem merytorycznej lub praktycznej wiedzy, której przyswojenie może prowadzić do uzyskania konkretnego zawodu lub rozwijania merytorycznych kwalifikacji w posiadanym zawodzie. Powyższe prowadzi do wniosku, że przedmiotowa usługa skierowana do osób dorosłych też nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie wskazanego przez Wnioskodawcę art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Organ podatkowy pragnie jednak zauważyć, że w przypadku lekcji języka angielskiego dla najmłodszych dzieci, które Wnioskodawca też prowadzi, będzie możliwe skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania, ale na podstawie innego, niż podaje Wnioskodawca przepisu, tj. na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Wskazać należy, iż aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w ww. przepisie, dany podmiot winien świadczyć usługi nauczania języków obcych bądź dostarczać towary i świadczyć usługi ściśle związane z takimi usługami. Warto w tym miejscu także odnieść się do literalnego brzmienia wyrazu "ścisły", gdzie zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl) wyraz ten oznacza bezpośredni, bardzo bliski związek, relację, ale także wyraża on relację ograniczoną do niewielkiej grupy osób. Z powyższego można wnioskować, iż zwolnienie dotyczy tylko takich usług i dostaw, które bezpośrednio wiążą się z usługą nauczania języków obcych.

W tym miejscu zwrócić należy uwagę na art. 43 ust. 17a ustawy o VAT, zgodnie z którym zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe. Przywołany przepis stanowi jasne dookreślenie w odniesieniu do podmiotów, które mogą korzystać ze zwolnienia przewidzianego m.in. w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, ograniczając je wyłącznie do podmiotów świadczących usługi podstawowe tj. w tym przypadku usługi nauczania języków obcych.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż Wnioskodawca, prowadząc lekcje języka angielskiego dla najmłodszych dzieci jest podmiotem, który świadczy usługi nauczania języka obcego, a więc usługa ta będzie korzystała ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy mówiące o tym, że usługi kształcenia świadczone przez Niego wchodzą w zakres usług kształcenia podlegających ustawowemu zwolnieniu określonemu w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl