IPPP2/443-562/13-5/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-562/13-5/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2013 r. (data wpływu 11 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 września 2013 r. (data wpływu 6 czerwca 2013 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 30 sierpnia 2013 r. (data doręczenia 2 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie danych na paragonie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 3 września 2013 r. (data wpływu 6 września 2013 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 30 sierpnia 2013 r. (data doręczenia 2 września 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie danych na fakturze zbiorczej oraz danych na paragonie

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność handlową, której przedmiotem są zarówno towary jak i usługi. Jako towar jest sprzedawane oprogramowanie nagrane na nośnik CD wraz z dokumentacją użytkową, którego autorem jest Spółka. Usługi dotyczą wdrożenia tego oprogramowania, szkoleń odpłatnych, wsparcia technicznego posprzedażowego. Nabywcami towarów i usług oferowanych przez Spółkę są osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Spółka dokumentuje sprzedaż fakturami. W związku z nowelizacją ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Spółka ma wątpliwości jak prawidłowo ewidencjonować sprzedaż po 1 stycznia 2014 r.

1. Zgodnie z art. 106i ustawy o podatku od towarów i usług faktury sprzedaży będzie można wystawiać do 15-go dnia miesiąca następującego po dokonaniu dostawy towaru lub wykonaniu usługi. Jednocześnie zgodnie z art. 19a ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Oznacza to, że jedna faktura będzie mogła dokumentować zdarzenia gospodarcze, dla których obowiązek podatkowy powstanie w różnych datach. Na przykład jedna faktura może dokumentować dostawę dokonaną 6 stycznia 2014 r. oraz świadczenie usługi wykonanej 31 stycznia 2014 r. Jednocześnie, zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym przychód należy rozpoznać w momencie wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usług nie później niż w momencie wystawienia faktury lub uregulowania należności. Oznacza to, że tak wystawiona faktura będzie również dokumentować różne momenty powstania przychodu.

2. Zdarza się, że Spółka dokonuje sprzedaży sprzętu komputerowego lub oprogramowania firm trzecich na rzecz własnych pracowników. W takich wypadkach Spółka wystawia fakturę w programie fakturującym i dodatkowo rejestruje tę sprzedaż na drukarce fiskalnej. Nabywca otrzymuje fakturę wystawioną w programie fakturującym zawierający m.in. pełne dane sprzedawcy i nabywcy, nazwę towaru, cenę jednostkową, ilość, udzielone rabaty, stawkę podatku VAT oraz wartość sprzedaży i kwotę podatku w podziale na stawki VAT. Natomiast paragon wydrukowany przez drukarkę fiskalną Spółka zachowuje w swoim archiwum wraz z drugim egzemplarzem faktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji gdy, Spółka przekazuje nabywcy fakturę wydrukowaną z programu fakturującego, a paragon fiskalny zachowuje we własnym archiwum, paragon musi zawierać wszystkie elementy wymienione w § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących. Czy też może ograniczyć się do zarejestrowania w pamięci fiskalnej wartości sprzedaży i kwot podatku w podziale na stawki VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka uważa, że w opisanej sytuacji zarejestrowanie w pamięci fiskalnej jedynie wartości sprzedaży i kwot podatku w podziale na stawki VAT jest dopuszczalne, pod warunkiem, że nabywca otrzyma fakturę zawierającą wszystkie dane wymagane w § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Ponadto stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka dokonuje sprzedaży sprzętu komputerowego lub oprogramowania firm trzecich na rzecz własnych pracowników. W takich wypadkach Spółka wystawia fakturę w programie fakturującym i dodatkowo rejestruje tę sprzedaż na drukarce fiskalnej. Nabywca otrzymuje fakturę wystawioną w programie fakturującym zawierający m.in. pełne dane sprzedawcy i nabywcy, nazwę towaru, cenę jednostkową, ilość, udzielone rabaty, stawkę podatku VAT oraz wartość sprzedaży i kwotę podatku w podziale na stawki VAT. Natomiast paragon wydrukowany przez drukarkę fiskalną Spółka zachowuje w swoim archiwum wraz z drugim egzemplarzem faktury.

Wnioskodawca ma wątpliwość, czy w sytuacji, gdy Spółka przekaże nabywcy fakturę wydrukowaną z programu fakturującego na paragonie winny znaleźć się wszystkie dane.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.

Przepis § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363) wskazuje jakie dane winny znaleźć się na paragonie fiskalnym Zgodnie z tym przepisem paragon fiskalny zawiera co najmniej:

1.

imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika;

2.

numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP);

3.

numer kolejny wydruku;

4.

datę oraz godzinę i minutę sprzedaży;

5.

oznaczenie "PARAGON FISKALNY";

6.

nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi;

8.

ilość i wartość sumaryczną sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku;

9.

wartość rabatów lub narzutów, o ile występują;

10.

wartość sprzedaży brutto i kwoty podatku według poszczególnych stawek podatku po uwzględnieniu rabatów lub narzutów;

11.

wartość sprzedaży zwolnionej od podatku;

12.

łączną kwotę podatku;

13.

łączną kwotę sprzedaży brutto;

14.

oznaczenie waluty, w której rejestrowana jest sprzedaż, przynajmniej przy łącznej kwocie sprzedaży brutto;

15.

kolejny numer paragonu fiskalnego;

16.

numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym;

17.

numer identyfikacji podatkowej nabywcy (NIP nabywcy) - na żądanie nabywcy;

18.

logo fiskalne i numer unikatowy kasy.

W myśl ust. 2 powyższego paragrafu, paragon fiskalny musi być czytelny i umożliwić nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej transakcji. Paragon fiskalny może zawierać w miejscu określonym dla nazwy, o której mowa w ust. 1 pkt 6, również opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy.

Informacje zawarte na paragonie fiskalnym powinny znajdować się w kolejności określonej w ust. 1, z wyjątkiem informacji o dacie oraz godzinie i minucie sprzedaży, a logo fiskalne i numer unikatowy kasy muszą być umieszczone centralnie w ostatniej linii paragonu fiskalnego - § 3 art. 8 rozporządzenia.

Z analizy wyżej powołanego § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów wynika, że przepis ten określa jakie niezbędne elementy winny znaleźć się na paragonie fiskalnym. Oznacza to więc, że paragon może zawierać inne elementy, ponad te które enumeratywnie zostały wymienione w tym przepisie.

Fakt wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż zaewidencjonowaną na kasie rejestrującej pozostaje bez wpływu na treść paragonu fiskalnego. Niezależnie bowiem od tego czy sprzedaż zaewidencjonowana na kasie rejestrującej jest udokumentowana fakturą czy też nie na paragonie winny znaleźć się wszystkie elementy wymienione w ww. § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów.

Wobec powyższego za nieprawidłowe uznać należy stanowisko Wnioskodawcy, że w sytuacji gdy nabywca otrzyma fakturę zawierającą wszystkie dane wymagane w § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących możliwe jest zarejestrowanie w pamięci fiskalnej jedynie wartości sprzedaży i kwot podatku w podziale na stawki VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

W tym miejscu wskazać należy, że w zakresie pytania pierwszego dotyczącego podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych wydanie zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl