IPPP2-443-555/10-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 października 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-555/10-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2010 r. (data wpływu 29 lipca 2010 r.) w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług telekomunikacyjnych w zakresie telefonii komórkowej jako operator sieci P, występując w obrocie gospodarczym pod nazwą handlową.... Świadczenie usług telekomunikacyjnych odbywa się poprzez wykorzystanie wysoko zaawansowanych technologicznie systemów informatycznych składających się z wielu współpracujących ze sobą programów operacyjnych. Systemy informatyczne to obszar poddany szybkiemu postępowi technicznemu. Aby mogły one realizować założone funkcje podlegają często modernizacji i ulepszeniom, a wynika to bezpośrednio z potrzeb rynku - dynamicznego rozwoju usług oraz konieczności zarządzania tymi usługami w najbardziej optymalny sposób. W celu zaoferowania klientom najnowocześniejszych produktów i usług, opierających się na najnowszych rozwiązaniach technologicznych, Wnioskodawca zmuszony jest do nieustannego nabywania i uruchamiania nowych systemów informatycznych. W ramach prowadzonych prac rozwoju systemów informatycznych, Spółka rozpoczęła proces wdrożenia nowego systemu pozwalającego na automatyczne monitorowanie i zarządzanie procesami biznesowymi związanymi bezpośrednio ze świadczonymi usługami w oparciu o paradygmat "Service Oriented Architecture". W ramach tego systemu Spółka zakupiła licencje na czas nieokreślony na następujące programy:

* IBM WebSphere Service Registry Ana Repository (kod producenta D040WLL),

* IBM WebSphere Dynamic Process Edition Client Authorize (obejmujący: IBM WebSphere Business Modeler Enterprise Edition i IBM WebSphere Integration Developer, kod producenta: D04MKLL),

* IBM WebSphere Dynamic Process Edition (kod producenta: D04MPLL),

* IBM Telekom Operations Pack (kod producenta: D613JLL).

IBM Telecom Operation Pack to zestaw narzędzi i dokumentacji, które w oparciu o najlepsze praktyki i standardy branżowe (NGOSS Telemanagement Forum), w znaczny sposób powinien przyspieszyć implementacje rozwiązań informatycznych, zgodnych z paradygmatem oprogramowania oraz udzielił do nich licencji. W sierpniu 2009 r. rozpoczął prace wdrażające polegające na:

* opracowaniu projektu technicznego systemu, zgodnie z zapotrzebowaniem Wnioskodawcy,

* opracowaniem standardów,

* opracowaniu procedur rozwoju i utrzymania (tzw. SOA Governance),

* przygotowaniu testów weryfikujących poprawność realizacji powyższych działań.

Zgodnie z umową wdrożeniową, Wnioskodawca zobowiązał się do przeprowadzenia własnych testów funkcjonalności powyższego systemu, na podstawie ich pozytywnych wyników strony miały podpisać protokół zdawczo - odbiorczy systemu. Podpisanie protokołu zdawczo - odbiorczego systemu przez Wnioskodawcę, oznacza przyjęcie go do infrastruktury informatycznej i rozpoczęcie gospodarczego wykorzystywania oraz wprowadzenia do ewidencji rachunkowej jako wartości niematerialnej i prawnej. Jak dotąd Wnioskodawca nie przeprowadził ostatecznych testów systemu, gdyż w wyniku ostatnich analiz okazało się, że budowany system nie spełnia najnowszych wymogów Spółki i nie będzie wykorzystywany gospodarczo. W związku z tym, w Spółce rozważana jest decyzja o zaprzestaniu prowadzenia dalszych prac nad systemem i likwidacji inwestycji. Likwidacja inwestycji, zgodnie z przyjętymi w Spółce zasadami polega na zatrzymaniu realizacji jakichkolwiek prac nad wdrożeniem systemu, sporządzeniu stosownych dokumentów księgowych oraz odzwierciedleniu tego faktu w ewidencji rachunkowej, tj. przeksięgowaniu poniesionych nakładów z konta nakładów inwestycyjnych w koszty zaniechanych inwestycji. Z oczywistych względów, ponieważ realizowana inwestycja nie ma materialnego (rzeczowego) charakteru nie jest przeprowadzana likwidacja fizyczna. W miejsce zatrzymanej i zlikwidowanej inwestycji planowane jest rozpoczęcie procesu wdrożenia bardziej odpowiedniego do nowych wymagań Wnioskodawcy oprogramowania. Spółka pragnie również nadmienić, iż zakupione przez nią w ramach omawianej inwestycji programy komputerowe i licencje były tworzone przez dostawcę według konkretnych wymogów Spółki. Jest to oprogramowanie bardzo specjalistyczne, o specyficznych rozwiązaniach i w związku z tym nie ma możliwości odsprzedania ich innemu kontrahentowi.

Od momentu rozpoczęcia wdrożenia do dnia dzisiejszego wszelkie nakłady związane z uruchomieniem systemu (licencje, usługi wdrożeniowe) ewidencjonowane są w księgach Spółki na koncie inwestycyjnym i nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodu. Spółka nie dokonuje również odpisów amortyzacyjnych od wartości nabytych licencji. Prace wdrożeniowe prowadzone przez dostawcę podzielone były na etapy i po zakończeniu każdego z nich, kontrahent wystawiał fakturę VAT. Część prac została przez kontrahentów wykonana, ale nie zostały zafakturowane, nie można wykluczyć, że Spółka otrzyma te faktury już po podjęciu decyzji o zatrzymaniu realizacji inwestycji. Podatek VAT naliczony zawarty w tych fakturach, zgodnie z ogólnymi zasadami Spółka odliczała od podatku należnego. W przypadku podjęcia decyzji o zaprzestaniu prowadzenia dalszych prac nad systemem i likwidacji inwestycji, wydatki ujęte na koncie inwestycyjnym zostaną w księgach Spółki spisane w ciężar kosztów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka posiadała prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu powyższych wydatków na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Spółki, przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z wdrażanym systemem informatycznym. Spółka wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT, a wydatki przez nią ponoszone związku z prowadzonym procesem inwestycyjnym są pośrednio związane z prowadzoną działalnością - powinny przyczynić się do sprawniejszego funkcjonowania pozostałych systemów informatycznych Spółki, co powinno w dalszej kolejności przełożyć się na poziom świadczonych usług.

Zdaniem Spółki bez znaczenia pozostaje fakt, iż system informatyczny nie został uruchomiony i podlega likwidacji, a więc nie zostanie wykorzystany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Decyzja o likwidacji zostanie podjęta bowiem dużo później niż moment ponoszenia wydatków i będzie wynikiem dodatkowych prac analitycznych oraz zmieniających się wymagań technologicznych rynku i Spółki. W dacie ponoszenia konkretnych wydatków - otrzymania faktur dokumentujących fakt wykonania określonych prac i udzielanie licencji, Spółka miała intencję budowania systemu i wdrożenia go do gospodarczego wykorzystania.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest jedną z fundamentalnych zasad ustawy o podatku od towarów i usług. Uprawnienie to wynika bezpośrednio z art. 86 tej ustawy. Zostało ono co prawda ograniczone przez ustawodawcę poprzez normy prawne zawarte w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług, jednak wyłączenia wskazane w tym artykule nie dotyczą stanu faktycznego przedstawionego w niniejszym wniosku.

W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, iż w dacie otrzymania faktur dokumentujących nabycie licencji i wykonywanie na jej rzecz prac analitycznych i wdrażających, przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tych faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że związek zakupu z czynnością podlegającą opodatkowaniu jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych - czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

W tym miejscu należy zauważyć, że związek z czynnościami opodatkowanymi musi być znany z momencie nabycia danych towarów lub usług. Jest to związane z ustanowioną w ustawie o podatku od towarów i usług tzw. zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany zakup ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Podstawową przesłanką, dla realizacji uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest istnienie związku poniesionych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy). Związek ten zachodzi także jeśli z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów i usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej działalności wynika, iż zakup został dokonany w celu wykorzystania w prowadzonej działalności. Zaniechanie inwestycji samoistnie nie stanowi podstawy do skorygowania wcześniej rozliczonego podatku naliczonego, ani w rozliczeniu miesiąca podjęcia decyzji o zaniechaniu inwestycji, ani w odniesieniu do miesięcy rozliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z tą inwestycją.

Ponadto podstawowe znacznie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

* powszechność opodatkowania,

* faktyczne opodatkowanie konsumpcji,

* stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każdy, kto dokonuje nabycia towarów i usług, które zmierzają do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie ich nabycia za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Mając to na uwadze należy uznać, iż nawet niepodjęcie w sposób niezawiniony planowanej inwestycji związanej (w planach) z czynnościami opodatkowanymi nie powoduje utraty prawa do odliczenia podatku naliczonego. Należy przy tym zauważyć, iż konieczne staje się udowodnienie przez Spółkę takiego związku.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż w ramach prowadzonych prac rozwoju systemów informatycznych, Wnioskodawca rozpoczął proces wdrożenia systemu pozwalającego na automatyczne monitorowanie i zarządzanie procesami biznesowymi, związanymi bezpośrednio ze świadczonymi usługami w oparciu o paradygmat "Service Oriented Architecture". W ramach tego systemu, Spółka zakupiła licencje na czas nieokreślony na poszczególne programy. Zgodnie z zawartą umową wdrożeniową, Wnioskodawca zobowiązał się do przeprowadzenia własnych testów funkcjonalności przedmiotowego systemu, na podstawie ich pozytywnych wyników strony miały podpisać protokół zdawczo-odbiorczy. Do dnia złożenia wniosku, Spółka nie przeprowadziła ostatecznych testów systemu, gdyż w wyniku ostatnich analiz okazało się, iż budowany system nie spełnia najnowszych wymogów Spółki i nie będzie wykorzystywany gospodarczo. Z powyżej opisanych przyczyn, Wnioskodawca rozważa podjęcie decyzji o zaprzestaniu prowadzenia dalszych prac nad systemem i likwidacji inwestycji. Likwidacja inwestycji zgodnie z przyjętymi w Spółce zasadami polega na zatrzymaniu realizacji jakichkolwiek prac nad wdrożeniem systemu, sporządzeniu stosownych dokumentów księgowych oraz odzwierciedleniu tego faktu w ewidencji rachunkowej, tj. przeksięgowaniu poniesionych nakładów z konta nakładów inwestycyjnych w koszty zaniechanych inwestycji.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, iż skoro wydatki związane z przedmiotową inwestycją poniesione zostały w celu wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z wdrażanym systemem informatycznym.

Zatem należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie podatku od towarów i usług. Tut. Organ podatkowy informuje, że w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl