IPPP2/443-549/14-2/KBr

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-549/14-2/KBr

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony - przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2014 r. (data wpływu 13 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie potwierdzenia czy faktura VAT RR podpisana przez pełnomocnika rolnika ryczałtowego spełnia wymogi określone w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie potwierdzenia czy faktura VAT RR podpisana przez pełnomocnika rolnika ryczałtowego spełnia wymogi określone w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Związek (dalej: "Związek") jest stowarzyszeniem hodowców działającym jako rolnicze zrzeszenie branżowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników, działającą w zakresie zadań statutowych wg obowiązującego prawa hodowlanego zgodnie z ustawą z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich.

Zgodnie ze statutem, do podstawowych zadań Związku należy:

1.

prowadzenie ksiąg hodowlanych, oceny wartości użytkowej zwierząt oraz selekcji materiału zarodowego,

2.

organizowanie szkoleń i doradztwa,

3.

reprezentowanie interesów hodowców bydła ras mięsnych,

4.

zwiększanie jakości i produkcyjności zwierząt ras mięsnych poprzez realizację programów hodowlanych.

W związku z prowadzoną działalnością Związek nabywa od rolników ryczałtowych usługę ważenia zwierząt. Na podstawie otrzymywanych pocztą protokołów określania masy ciała wystawiane są faktury VAT RR. Powoduje to opóźnienie w wystawieniu faktury VAT RR w stosunku do dnia nabycia usługi ważenia. Zgodnie z art. 116 ust. 2 pkt 13 faktury VAT RR muszą zawierać czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawiania i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

W celu uzyskania podpisu rolnika ryczałtowego wystawiona faktura VAT RR jest wysyłana w dwóch egzemplarzach pocztą wraz z kopertą zwrotną z uiszczoną opłatą pocztową. Niestety nawet ten sposób jest często bezskuteczny. Ze względu na dużą ilość transakcji i rozproszenie rolników na terenie całego kraju nie jest możliwe osobiste dostarczanie faktur VAT RR bezpośrednio rolnikom ryczałtowym i odbieranie od nich podpisanych kopii tych faktur.

Z uwagi na powyższe trudności z uzyskaniem podpisu na kopii faktury VAT RR, a co za tym idzie, wypełnieniu dyspozycji przepisu art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o podatku od towarów i usług, Związek zamierza wprowadzić następujące rozwiązanie w ramach transakcji zawieranych z rolnikami ryczałtowymi:

1.

rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy usług na rzecz Związku będzie udzielał pisemnego pełnomocnictwa na rzecz pracownika Związku imiennie upoważnionego do odbioru w jego imieniu (rolnika ryczałtowego) faktury VAT RR. Pracownik umocowany przez rolnika ryczałtowego do ww. odbioru faktur VAT RR nie będzie równocześnie osobą upoważnioną do podpisywania tych faktur w imieniu Związku (nabywcy usługi ważenia);

2.

w oparciu o udzielone pełnomocnictwo, pracownik Związku będzie dokonywał odbioru faktury w imieniu rolnika ryczałtowego, na dowód czego pracownik będzie podpisywał fakturę (z zachowaniem warunków określonych w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o podatku od towarów i usług), jako osoba upoważniona do odbioru faktury.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy faktura VAT RR podpisana w imieniu rolnika ryczałtowego przez pracownika Związku, jako osobę upoważnioną na podstawie pisemnego pełnomocnictwa udzielonego przez rolnika ryczałtowego do otrzymania tej faktury w jego imieniu będzie można uznać za zawierającą czytelny podpis (lub imię i nazwisko oraz podpis) osoby uprawnionej do otrzymania faktury, a tym samym czy taka faktura spełniać będzie wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktura VAT RR podpisana w imieniu rolnika ryczałtowego przez pracownika Związku, jako osobę upoważnioną na mocy udzielonego jej przez rolnika ryczałtowego pełnomocnictwa, spełniać będzie wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. będzie można uznać taką fakturę za zawierającą czytelny podpis (lub imię i nazwisko oraz podpis) osoby uprawnionej do otrzymania faktury.

W świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jak również Ordynacji podatkowej brak jest przeciwwskazań do podpisania oryginału faktury przez pełnomocnika umocowanego do dokonania tej czynności przez podatnika, będącego osobą uprawnioną do odbioru faktury z mocy ustawy.

W konsekwencji, brak jest przeszkód prawnych do podpisania faktury VAT RR w imieniu rolnika ryczałtowego przez pracownika Związku, działającego w oparciu o pisemne pełnomocnictwo udzielone na jego rzecz przez tego rolnika, na mocy którego pracownik upoważniony jest do odbioru tej faktury.

Ponadto zgodnie z art. 95 i 108 Kodeksu Cywilnego osoba pozostająca w stosunku pracy może zostać umocowana przez rolnika ryczałtowego do podpisania i otrzymania faktury VAT RR, ponieważ w przypadku, gdy ta osoba nie jest jednocześnie upoważniona do podpisywania faktur VAT RR nie będzie dochodziło do naruszenia zakazu dokonywania "czynności sam ze sobą".

Z uwagi na powyższe, zdaniem Związku, faktura VAT RR, podpisana w imieniu rolnika ryczałtowego, przez pracownika Związku jako osobę upoważnioną przez ww. rolnika do otrzymania w jego imieniu tej faktury na podstawie pisemnego pełnomocnictwa, spełniać będzie wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. będzie można uznać taką fakturę za zawierającą czytelny podpis (lub imię i nazwisko oraz podpis) osoby uprawnionej do otrzymania faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

W myśl art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy, faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako "Faktura VAT RR" i zawierać co najmniej czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca nabywa od rolników ryczałtowych usługę ważenia zwierząt. Na podstawie otrzymywanych pocztą protokołów określania masy ciała wystawiane są faktury VAT RR. Powoduje to opóźnienie w wystawieniu faktury VAT RR w stosunku do dnia nabycia usługi ważenia. Z uwagi na trudności z uzyskaniem podpisu na kopii faktury VAT RR, a co za tym idzie, wypełnieniu dyspozycji przepisu art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o podatku od towarów i usług, Związek zamierza wprowadzić następujące rozwiązanie w ramach transakcji zawieranych z rolnikami ryczałtowymi:

1.

rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy usług na rzecz Związku będzie udzielał pisemnego pełnomocnictwa na rzecz pracownika Związku imiennie upoważnionego do odbioru w jego imieniu (rolnika ryczałtowego) faktury VAT RR. Pracownik umocowany przez rolnika ryczałtowego do ww. odbioru faktur VA T RR nie będzie równocześnie osobą upoważnioną do podpisywania tych faktur w imieniu Związku (nabywcy usługi ważenia);

2.

na podstawie udzielonego pełnomocnictwa, pracownik Związku będzie dokonywał odbioru faktury w imieniu rolnika ryczałtowego, na dowód czego pracownik będzie podpisywał fakturę (z zachowaniem warunków określonych w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o podatku od towarów i usług), jako osoba upoważniona do odbioru faktury.

Na tle tak przedstawionych okoliczności, Wnioskodawca ma wątpliwość czy faktura VAT RR podpisana w imieniu rolnika ryczałtowego przez pracownika Związku, jako osobę upoważnioną na podstawie pisemnego pełnomocnictwa udzielonego przez rolnika ryczałtowego do otrzymania tej faktury w jego imieniu będzie można uznać za zawierającą czytelny podpis (lub imię i nazwisko oraz podpis) osoby uprawnionej do otrzymania faktury, a tym samym czy taka faktura spełniać będzie wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z przepisem art. 95 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121), z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela.

Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego (art. 95 § 2 Kodeksu cywilnego).

Natomiast w myśl art. 96 ww. ustawy, umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Z kolei w myśl art. 99 § 1 Kodeksu cywilnego, jeżeli do ważności czynności prawnej potrzebna jest szczególna forma, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno być udzielone w tej samej formie.

W świetle powyżej powołanych przepisów należy stwierdzić, że pełnomocnictwo uprawnia określoną w nim osobę do dokonywania w imieniu mocodawcy określonych czynności cywilnoprawnych, w sytuacji kiedy, spełnia ono warunki prawem przewidziane.

Ponieważ z okoliczności sprawy wynika, że rolnik ryczałtowy, który jest usługodawcą nabywanych przez Wnioskodawcę usług ważenia zwierząt, udzielał będzie, na rzecz pracownika Związku, upoważnienia do podpisywania w jego imieniu (w imieniu rolnika ryczałtowego) faktur VAT RR, to zawarcie na tych fakturach czytelnych podpisów osoby upoważnionej, bądź jej podpisu wraz z podaniem jej imienia i nazwiska, a także odbiór przez osobę upoważnioną w imieniu rolnika ryczałtowego faktury, nie stoi w sprzeczności z treścią powołanego art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem faktury VAT RR, o których mowa w złożonym wniosku spełniać będą warunki określone w ww. art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl