IPPP2/443-546/11-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-546/11-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2011 r. (data wpływu 27 kwietnia 2011 r. do Izby Skarbowej w Warszawie, data wpływu do tut. Organu 2 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem nadanym za pośrednictwem P w dniu 13 czerwca 2011 r. (data wpływu 16 czerwca 2011 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 31 maja 2011 r. nr IPPP2/443-546/11-2/KG o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług polegających na prowadzeniu zajęć jogi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług polegających na prowadzeniu zajęć jogi.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem nadanym za pośrednictwem P w dniu 13 czerwca 2011 r. (data wpływu 16 czerwca 2011 r), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 31 maja 2011 r. nr IPPP2/443-546/11-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 6 czerwca 2011 r.). Wniosek został uzupełniony w terminie ustawowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi zajęcia rekreacyjne (ćwiczenia) jogi. Zajęcia prowadzone są w przystosowanym do tego pomieszczeniu (sala ćwiczeń, szatnia, natryski). Wstęp na zajęcia odbywa się za okazaniem karty wstępu (karnetu). Karty wstępu a także wejściówki zbiorowe nabywane są przez duże firmy (np. banki), rozprowadzane są "z góry", na zadeklarowane przez nabywcę okresy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wyżej opisane okoliczności wyczerpują znamiona zawarte w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług - "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie kart wstępu" i w związku z tym mogą być opodatkowane stawką VAT w wysokości 8%.

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane w piśmie stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu):

Z uwagi na fakt, iż wstęp na prowadzone przez Wnioskodawcę zajęcia rekreacyjne jogi odbywa się na podstawie rozprowadzanych uprzednio kart wstępu lub karnetów, to zdaniem Wnioskodawcy wyczerpuje to przesłanki zawarte w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (ust. 2).

Natomiast zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT zawiera, wskazuje, bez względu na symbol PKWiU, "pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu".

Z treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi zajęcia jogi. Wstęp na zajęcia odbywa się za okazaniem karty wstępu (karnetu). Karty wstępu a także wejściówki zbiorowe nabywane są przez duże firmy (np. banki), rozprowadzane są "z góry", na zadeklarowane przez nabywcę okresy.

Wskazać należy, iż od 1 stycznia 2011 r. klasyfikacja statystyczna towarów i usług jest dokonywana na podstawie rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do powyższych regulacji prawnych należy stwierdzić, iż pomimo, że pobiera Pan opłaty w postaci karnetów a także wejściówek zbiorowych, wnoszonych opłat nie można utożsamić z "wykupieniem wstępu". Ustawodawca nie określił form ani kategorii "wstępu", które objął stawką VAT 8%. Znaczenie "wstępu" należy rozumieć zgodnie z brzmieniem zawartym w Słowniku Języka Polskiego jako możliwość wejścia gdzieś. Oznacza to, iż preferencyjną stawkę podatku należy stosować w przypadku, gdy opłata za wstęp jest związana z dostępem do określonego obiektu, czy sprzętu różnego rodzaju, tak jak ma to miejsce w przypadku np. siłowni, a nie gdy jej bezpośrednim celem jest sam udział (uczestniczenie) w zajęciach.

Z uwagi na powyższe, stwierdzić należy, iż pojęcia usług w zakresie wstępu (o którym mowa w załączniku nr 3 do ustawy) nie można, w ocenie tut. Organu, utożsamiać z pojęciem "biletu wstępu/karnetem" uprawniającym do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych. Zauważyć należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca sprzedaje bilety wstępu/karnety upoważniające do wejścia/wstępu na zajęcia jogi, a zatem bilet wstępu/karnet upoważnia osobę będącą w jego posiadaniu do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych. Z tych też względów opłaty (bilet wstępu/karnet) pobierane za uczestnictwo w przedmiotowych zajęciach, nie mogą być uznane za opłaty za wstęp, lecz udział w zajęciach. W związku z tym Zainteresowanemu na sprzedaż biletów/karnetów na zajęcia jogi nie przysługuje uprawnienie do zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług wynikające z art. 41 ust. 1 w związku z pozycją 186 załącznika nr 3 ustawy o VAT.

Z uwagi zatem na powyższe, skoro pobierana opłata nie wiąże się z dostępem do określonego obiektu, tylko dotyczy udziału (uczestniczenia) w zajęciach jogi, które prowadzi Wnioskodawca, przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl