IPPP2/443-545/14-5/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 września 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-545/14-5/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 3 czerwca 2014 r. (data wpływu 12 czerwca 2014 r.) uzupełnionym w dniu 9 września 2014 r. (data wpływu 11 września 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie z 26 sierpnia 2014 r. nr IPPP2/443-545/14-2/MM o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego (dot. stanu faktycznego nr 2 zawartego we wniosku ORD-IN) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług oraz Ordynacji Podatkowej w zakresie możliwości dokonania korekty zgłoszenia rejestracyjnego oraz korzystania ze zwolnienia podmiotowego bez uprzedniego złożenia w ustawowym terminie zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R. Wskazany wniosek zawierał braki w przedstawionym stanie faktycznym. W związku z tym tut. Organ podatkowy pismem z 26 sierpnia 2014 r. znak IPPP2/443-545/14-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki (skutecznie doręczone w dniu 3 września 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Podatnik jako przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą, a zakresem prowadzonej przez niego działalności gospodarczej jest wykonywanie usługowego przewozu taksówkowego. Prowadząc działalność, mimo osiągania przez podatnika przychodów w wysokości uprawniającej do zwolnienia z podatku VAT, podatnik złożył rezygnację ze zwolnienia, a następnie po upływie wymaganego przepisami czasu złożył zgłoszenie aktualizacyjne VAT-R chcąc powrócić do statusu podatnika zwolnionego z podatku VAT ze względu na osiąganie przychodów z prowadzonej działalności poniżej 150 tys PLN. Niestety w dokonanym zgłoszeniu omyłkowo zaznaczono rezygnację z formy opodatkowania jako taksówkarz, ale nie zaznaczono pozycji wskazującej na korzystanie ze zwolnienia z podatku VAT. Jednocześnie w przedmiotowym zgłoszeniu nie wskazana została również rezygnacja z przysługującego Zainteresowanemu zwolnienia.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, co następuje:

1. Podatnik P. J. był zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym począwszy od lutego 2009 r.

2. Podatnik P. J. w każdym z lat od 2009 r. osiągał obroty uprawniające do zastosowania zwolnienia podmiotowego.

3. Podatnik chciał korzystać ze zwolnienia podmiotowego począwszy od lutego 2013 r.

4. W roku poprzedzającym rok, od którego podatnik chciał korzystać ze zwolnienia podmiotowego, wartość sprzedaży podatnika wyniosła 99 220 zł.

5. Podatnik złożył ostatnią deklarację VAT za styczeń 2013 r., a począwszy od lutego 2013 r. wobec złożonego wniosku o zastosowanie zwolnienia podmiotowego przestał składać deklaracje VAT i odprowadzać należny podatek VAT.

6. Zgłoszenie aktualizacyjne VAT-R złożone zostało w dniu 29 stycznia 2013 r., ze wskazaniem daty wyboru zwolnienia podmiotowego luty 2013 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług warunkiem skorzystania z prawa do zwolnienia z opłacania podatku VAT jest złożenie zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R wskazującego na wybór zwolnienia z opłacania podatku VAT, czy też niezależnie od faktu dokonania zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R, prawo to przysługuje podatnikowi z mocy prawa po spełnieniu warunków jakimi są: osiąganie przychodów z działalności gospodarczej w wysokości poniżej 150 tys. PLN i upływ wymaganego ustawą czasu jaki musi upłynąć od rezygnacji ze zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku prowadzonej przez podatnika działalności, podatnik osiąga przychody z prowadzonej działalności 150 tys. PLN rocznie i upłynął ustawowy czas od rezygnacji ze zwolnienia z podatku VAT, a wskazany artykuł 113 ustawy o podatku od towarów i usług, nie zawiera w swej treści warunku, że koniecznym do skorzystania ze zwolnienia jest dokonanie zgłoszenia w tym zakresie. Ustawa o podatku od towarów i usług nie warunkuje przyznania statusu podatnika zwolnionego od złożenia zgłoszenia. Nie uzależnia uzyskania zwolnienia od dokonania zgłoszenia także art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług regulując jedynie termin, w jakim podatnik do zwolnienia może powrócić po uprzedniej rezygnacji z takiego zwolnienia albo utracie prawa do niego.

Określana przez ustawę sytuacja prawna jest wręcz odwrotna - zgodnie z brzmieniem art. 113 ust. 4 warunkiem rezygnacji ze zwolnienia jest pisemne zawiadomienie o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego. Analogicznie - w przypadku gdy w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług określono katalogi zwolnień z podatku, wprowadzono również zapisy warunkujące uzyskanie takiego zwolnienia od zawiadomienia albo uzyskania wskazanego statusu podatnika bądź otrzymania wskazanego w tym przepisie dokumentu. Świadczy o tym wprost przepis art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który nie uzależnia skorzystania ze zwolnienia z opłacania podatku VAT od dokonania zgłoszenia i taka sytuacja występuje w przypadku Zainteresowanego - tzn. przysługuje mu zwolnienie z opłacania podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług bez względu na fakt pomyłki w dokonanym zgłoszeniu aktualizacyjnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 113 ust. 1 ustawy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., zwanej dalej "ustawą o VAT", zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 113 ust. 11 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Na podstawie art. 113 ust. 13 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

c.

nowych środków transportu,

d.

terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3.

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

W świetle powyższych przepisów, co do zasady, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia może ponownie skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

* od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia od podatku lub rezygnacja z tego zwolnienia, musi upłynąć co najmniej rok,

* wartość sprzedaży u podatnika w poprzednim roku podatkowym nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT,

* podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto, w myśl art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Na podstawie art. 96 ust. 3 ustawy o VAT podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Natomiast jak stanowi art. 96 ust. 12 ustawy o VAT jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.). Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będąc podatnikiem VAT czynnym od lutego 2009 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usługowego przewozu taksówkowego. Prowadząc działalność Zainteresowany na przestrzeni lat 2009 - 2013 osiągał obroty uprawniające do zastosowania zwolnienia podmiotowego z podatku VAT. Mimo to Podatnik złożył rezygnację ze zwolnienia, a następnie po upływie wymaganego przepisami czasu w dniu 29 stycznia 2013 r. złożył zgłoszenie aktualizacyjne VAT-R chcąc powrócić do statusu podatnika zwolnionego z podatku VAT począwszy od lutego 2013 r. W dokonanym zgłoszeniu omyłkowo zaznaczono rezygnację z formy opodatkowania jako taksówkarz, ale nie zaznaczono pozycji wskazującej na korzystanie ze zwolnienia z podatku VAT. Jednocześnie w zgłoszeniu tym nie wskazana została również rezygnacja z przysługującego Zainteresowanemu zwolnienia. Podatnik złożył ostatnią deklarację VAT za styczeń 2013 r., a począwszy od lutego 2013 r. wobec złożonego wniosku o zastosowanie zwolnienia podmiotowego przestał składać deklaracje VAT i odprowadzać należny podatek VAT.

Jak wynika z powyższych przepisów, podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1-12 ustawy o VAT, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Zwolnienie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT ma swój początek od dnia 1 stycznia danego roku i podatnik nie może skorzystać ze zwolnienia od początku innego miesiąca w danym roku. Zatem zwolnienie podmiotowe jest określane na cały rok. Oznacza to, że powrót do zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT możliwy jest wyłącznie od początku danego roku podatkowego, tj. od dnia 1 stycznia, tym samym nie jest możliwy wybór zwolnienia od dowolnego miesiąca w danym roku podatkowym. Przy czym, w przepisie art. 113 ust. 11 ustawy o VAT ustawodawca wyznacza początkowy moment powrotu do zwolnienia. O wyborze zwolnienia podatnik powinien poinformować właściwego naczelnika urzędu skarbowego deklarując zmianę w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, zgodnie z przepisem art. 96 ust. 12 ustawy o VAT.

W świetle przywołanych przepisów i przedstawionych okoliczności sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie mógł wybrać zwolnienia przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT od 1 lutego 2013 r. Skorzystanie ze zwolnienia na podstawie tego przepisu możliwe jest wyłącznie od początku danego roku podatkowego, tj. od dnia 1 stycznia, pod warunkiem spełnienia przez Zainteresowanego wszystkich warunków wynikających z obowiązujących w tym zakresie przepisów.

W konsekwencji, złożenie przez Zainteresowanego zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R informującego o zamiarze korzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT od 1 lutego 2013 r. nie wywołuje skutków prawnych, ponieważ Wnioskodawca nie był uprawniony, w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, do złożenia oświadczenia, że z tym dniem rezygnuje z opodatkowania podatkiem VAT i stosuje zwolnienie podmiotowe z uwagi na wielkość sprzedaży nieprzekraczającej 150 tys. zł.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stanu faktycznego nr 2 opisanego we wniosku ORD-IN należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo tut. Organ podatkowy informuje, że w zakresie stanu faktycznego nr 1 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl