IPPP2/443-545/13-5/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-545/13-5/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2013 r. r. (data wpływu 6 czerwca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 września 2013 r. (data wpływu 12 września 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży świadczonych usług.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 września 2013 r. (data wpływu 12 września 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 29 sierpnia 2013 r. znak IPPP2/443-545/13-2/IZ (skutecznie doręczone dnia 2 września 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka ma zamiar świadczyć w przyszłości usługi polegające na odbieraniu przesyłek dostarczonych przez klientów do punktów nadawczych (agencji pocztowych), ich transporcie i dostarczaniu ich do odbiorców lub punktów odbiorczych (agencji pocztowych). Spółka jest zarejestrowanym operatorem pocztowym w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo Pocztowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 1529). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka będzie świadczyła usługi pocztowe zgodnie z definicją art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo Pocztowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 1529).

Usługi będą świadczone dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, jak również dla firm.

Usługi świadczone będą przez Spółkę za pośrednictwem operatorów pocztowych oraz firm kurierskich i agentów (agencji pocztowych w rozumieniu prawa pocztowego).

Klienci będą dostarczać przesyłki nadawane i odbierać przesyłki odbierane w wyznaczonych punktach (agencjach pocztowych) np. w sklepach spożywczych, na stacjach benzynowych i innych punktach handlowo-usługowych będących agentami, z którymi spółka ma podpisane umowy o współpracy. Agenci będą osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą lub będą prowadzić działalność w formie firm spółek kodeksu cywilnego lub w spółkach prawa handlowego. W ramach umów agenci będą świadczyli następujące usługi w imieniu P.:

a.

nadanie paczki opłaconej bezpośrednio w Systemie P. Klient dostarcza do agencji pocztowej przesyłkę opłaconą wcześniej na rzecz Spółki za pośrednictwem płatności elektronicznych. Przesyłka jest oznaczona wydrukowaną z Systemu P. etykietą adresową;

b.

nadanie paczki w agencji pocztowej. Płatność dokonywana jest bezpośrednio w agencji w momencie nadania. Pracownik obsługi udostępnia Klientowi do wypełnienia etykietę adresową i umieszcza ją na przesyłce;

c.

pobieranie opłaty za dodatkowe ubezpieczenie do kwoty 5 000 PLN;

d.

odbiór paczki zwykłej (bez pobrania).

W ramach Systemu P.obsługiwane będą paczki w dwóch rozmiarach:

* paczka mała (najdłuższy bok opakowania nie przekracza 35 cm, maksymalna waga 15kg);

* paczka duża (najdłuższy bok nie przekracza 50 cm, maksymalna waga 15 kg).

Wszystkie przesyłki obsługiwane w ramach Systemu P. będą ubezpieczone przez Spółkę na rzecz klientów standardowo do wysokości 1000 PLN (tysiąc złotych), z strzeżeniem, że Klient ma możliwość wykupienia dodatkowego ubezpieczenia w wysokości 5 000 PLN (pięć tysięcy złotych).

Agenci za współpracę otrzymywać będą wynagrodzenie prowizyjne zgodnie z podpisanymi umowami. Agenci w swoim miejscu działalności dokonują sprzedaży własnych towarów i usług i sprzedaż ewidencjonują na kasach fiskalnych.

W uzupełnieniu z dnia 9 września 2013 r. (data wpływu 12 września 2013 r.) Wnioskodawca wskazał, że symbol klasyfikacji statystycznej PKWiU świadczonych przez Spółkę w przyszłości usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2003 r. to: 53.20 "Pozostałe usługi pocztowe i kurierskie", a Spółka w ramach świadczonych usług pocztowych nie będzie świadczyła usług w zakresie przygotowania oraz dostawy towarów na zamówienie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w obowiązującym stanie prawnym, w odniesieniu do usług, jakie Spółka zamierza świadczyć, może ona skorzystać ze zwolnienia z rejestrowania sprzedaży na kasach rejestrujących.

Stanowisko Wnioskodawcy: W ocenie Spółki - sprzedaż wykonywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mieści się w definicji usług pocztowych zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo Pocztowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 1529).

Odnośnie zwolnienia ewidencjonowania obrotów przy użyciu kas rejestrujących: przepis § 2 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, poz. 18 załącznika do rozporządzenia mówi, iż z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących zwalnia się usługi pocztowe i kurierskie - z wyłączeniem usług w zakresie przygotowania oraz dostawy towarów na zamówienie.

W związku z powyższym w ocenie Spółki, może ona skorzystać ze zwolnienia z ewidencji obrotów przy zastosowaniu kas fiskalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Ponadto zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonego w nim kręgu odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawa towarów/świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez podmioty inne, niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej lub rolnicy ryczałtowi.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Od dnia 1 stycznia 2013 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwane dalej "rozporządzeniem".

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu - do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W ww. załączniku zawierającym katalog czynności zwolnionych z opodatkowania w poz. 18 znajdują się usługi pocztowe i kurierskie (PKWiU ex 53) - z wyłączeniem usług w zakresie przygotowywania oraz dostawy towarów na zamówienie.

Oznaczenie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że zwolnienie odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikające z konkretnego załącznika zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 18 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* podatnik musi świadczyć usługi kurierskie i pocztowe,

* nie może natomiast świadczyć usług w zakresie przygotowania oraz dostawy towarów na zamówienie.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza świadczyć w przyszłości usługi polegające na odbieraniu przesyłek dostarczonych przez klientów do punktów nadawczych (agencji pocztowych), ich transporcie i dostarczaniu ich do odbiorców lub punktów odbiorczych (agencji pocztowych). Spółka jest zarejestrowanym operatorem pocztowym w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo Pocztowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 1529). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka będzie świadczyła usługi pocztowe zgodnie z definicją art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo Pocztowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 1529).

Usługi będą świadczone dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, jak również dla firm.

Symbol klasyfikacji statystycznej PKWiU świadczonych przez Spółkę w przyszłości usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2003 r. to: 53.20 "Pozostałe usługi pocztowe i kurierskie", a Spółka w ramach świadczonych usług pocztowych nie będzie świadczyła usług w zakresie przygotowania oraz dostawy towarów na zamówienie.

W świetle wyżej wskazanych przepisów prawnych stwierdzić należy, iż prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 przysługuje w sytuacji świadczenia ściśle określonych usług (usług o konkretnych symbolach PKWiU), które zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że w stosunku do usług pocztowych, które Wnioskodawca zamierza świadczyć w przyszłości, a które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 53.20 "Pozostałe usługi pocztowe i kurierskie" i nie stanowią usług w zakresie przygotowania oraz dostawy towarów na zamówienie, będzie miało zastosowanie zwolnienie z obowiązku ich ewidencji na kasie rejestrującej zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących i poz. 18 załącznika do tego rozporządzenia. Przedmiotowe zwolnienie Spółka może stosować do dnia 31 grudnia 2014 r., tj. do dnia obowiązywania regulacji prawnych dotyczących zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących zawartych w powołanym wyżej rozporządzeniu.

Należy jednak podkreślić, że zwolnienie to Wnioskodawca może stosować tylko do usług, których sprzedaż będzie dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, bowiem nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez podmioty inne, niż wymienione w cyt. wyżej art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, tj. w przypadku działalności Wnioskodawcy przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, jak również przez firmy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie korzystania ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących odnośnie świadczenia usług pocztowych należy uznać za prawidłowe.

Tut. Organ wskazuje, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego powołanej klasyfikacji statystycznej, a interpretację wydano na podstawie informacji udzielonych przez Wnioskodawcę w tym zakresie.

Organ podatkowy informuje ponadto, ze w zakresie potwierdzenia, czy w obowiązującym stanie prawnym, w odniesieniu do usług jakie Spółka zamierza świadczyć, może skorzystać ze zwolnienia z rejestrowania sprzedaży na kasach rejestrujących - w części dotyczącej skorzystania ze zwolnienia z rejestrowania sprzedaży na kasach rejestrujących przez agentów - zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl