IPPP2/443-535/14-2/MT/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-535/14-2/MT/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 5 czerwca 2014 r. (data wpływu 9 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektów finansowanych dotacjami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektów finansowanych dotacjami.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Umowa - w wyniku wyboru projektu przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Umowa na realizację projektu przez "Mój dom Twój dom. Badania zagrożeń w integracji cudzoziemców w Polsce" dofinansowanie w ramach Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich EFI oraz budżetu państwa.

Umowa-w wyniku wyboru projektu przez międzyresortowy zespół ds. Funduszu Schengen, Norweskiego Mechanizmu Finansowego, Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, Funduszu Granic Zewnętrznych oraz Funduszu Powrotów Imigrantów - umowa na realizację projektu "Prawnicy na rzecz Uchodźców V" dofinansowanie w ramach Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców EFU oraz budżetu państwa.

Umowa - w wyniku wyboru projektu przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej "Moja kariera w Polsce" dofinansowanie w ramach Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich EFI oraz budżetu państwa.

Umowa - w wyniku wyboru projektu przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej "Niewidzialna siła robocza. Warunki pracy i prawa pracownicze migrantów w sektorze opiekuńczym" dofinansowanie w ramach Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich EFI oraz budżetu państwa.

Umowa - w wyniku wyboru projektu przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej - umowa na realizację projektu "Na styku kultur - działania na rzecz budowy dialogu międzykulturowego" dofinansowanie w ramach Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich EFI oraz budżetu państwa.

Umowa - w wyniku wyboru projektu przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej - umowa na realizację projektu "Pod jednym dachem - przeciwdziałanie wykluczeniu cudzoziemców" dofinansowanie w ramach Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich EFI oraz budżetu państwa.

Umowa - w wyniku wyboru projektu przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej - umowa na realizację projektu "Polska wobec nowych obywateli - ewaluacja funkcjonowania systemu nadawania obywatelstwa polskiego" dofinansowanie w ramach Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich EFI oraz budżetu państwa.

W ramach ww. umów fundacja otrzymuje dotacje na realizację przedsięwzięć takich jak badania dotyczące zjawiska migracji oraz bezpośrednie wsparcie (działania edukacyjne i informacyjne) skierowane do: uchodźców, obywateli państw trzecich oraz społeczeństwa przyjmującego.

Powyższe przedsięwzięcia nie stanowią działań mających na celu sprzedaż jakichkolwiek usług ani towarów. W ramach przedsięwzięć nie są pobierane żadne odpłatności; nie występują świadczenia odpłatne. Fundacja realizuje projekty na podstawie szczegółowych budżetów kosztów, wyodrębniając koszty związane bezpośrednio z realizacją tych przedsięwzięć. Dotacje otrzymywane są na pokrycie poniesionych i szczegółowo udokumentowanych kosztów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją wyżej wskazanych przedsięwzięć Fundacja ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach dokumentujących zakupy i tym samym czy podatek VAT można uznać za koszt kwalifikowalny w ramach rozliczenia dotacji.

Zdaniem Wnioskodawcy zakupy realizowane na rzecz wyżej wymienionych przedsięwzięć nie są związane ani w całości ani w części ze sprzedażą opodatkowaną, przez co Fundacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Realizacja powyższych przedsięwzięć nie stanowi sprzedaży towarów i usług w rozumieniu ustawy o podatku VAT. Sama dotacja również pozostaje bez wpływu na obrót w rozumieniu ustawy o podatku VAT, ponieważ nie jest ani pośrednio ani bezpośrednio związana z ceną sprzedawanych towarów i usług z tego powodu, że taka sprzedaż nie występuje.

Zdaniem Fundacji w związku z brakiem prawa do odliczenia podatku VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatek VAT naliczony w zakupach związanych z realizacją ww. przedsięwzięć jest kwalifikowalny.

Fundacja prosi o potwierdzenie stanowiska, że w opisanej wyżej sytuacji nie ma prawa do odliczenia podatku VAT ani w całości ani w części i tym samym podatek VAT należy uznać za kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 ustawy o VAT, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że działania Wnioskodawcy nie mają na celu prowadzenia sprzedaży opodatkowanej usług ani towarów, w ramach realizowanych projektów nie są pobierane żadne odpłatności, jak również nie występują świadczenia odpłatne. Realizacja powyższych przedsięwzięć nie stanowi sprzedaży towarów i usług w rozumieniu ustawy o podatku VAT. Dotacja również pozostaje bez wpływu na obrót w rozumieniu ustawy o podatku VAT, ponieważ nie jest ani pośrednio ani bezpośrednio związana z ceną sprzedawanych towarów i usług z tego powodu, że taka sprzedaż nie występuje.

Z uwagi na przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT ani w całości ani w części, wynikającego z faktur dotyczących poniesionych wydatków w związku z realizacją projektów opisanych we wniosku.

Jak już wyżej wskazano, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, zatem stwierdzić należy, że w opisanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca na podstawie zawartych umów realizuje projekty, w ramach których nie występują żadne czynności odpłatne, zatem dokonane zakupy nie są wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektów.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym stanie faktycznym należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy zauważyć, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z tym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl