IPPP2/443-535/13-2/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-535/13-2/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2013 r. (data wpływu 3 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. "Inwentaryzacja cmentarza" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. "Inwentaryzacja cmentarza".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Operacja polegać będzie na inwentaryzacji zabytkowego cmentarza. Na cmentarzu spoczywają osoby ważne dla historii lokalnej społeczności. Pochowani są tu między innymi księża, byli właściciele okolicznych miejscowości, żołnierze z okresu I i II wojny światowej. Operacja przyczyni się do zachowania i promocji lokalnego dziedzictwa kulturowego, co zgodne jest z celami PROW 2007-2013. Zabytkowy cmentarz w Rokitnie leży w niewielkiej odległości od Sanktuarium Matki Bożej, jest często odwiedzany przez osoby przyjeżdżające do Sanktuarium oraz przez turystów zainteresowanych historią tego regionu.

Operacja zgodna jest z I celem ogólnym, z II i III celem szczegółowym LSR. Z I szczegółowym, ponieważ przyczyni się do poprawy stanu i funkcjonalności obiektu posiadającego walory historyczne i kulturowe. Z III ponieważ operacja przewiduje oznakowanie miejsca historycznego, które ma potencjał stać się także miejscem atrakcyjnym, turystycznie, co zgodne jest za celami zapisanymi w LSR. Ponadto operacja zgodna jest z II celem ogólnym oraz z II celem szczegółowym.

Zakres prac inwentaryzacyjnych na Cmentarzu:

1.

Pomiary geodezyjne, z uwzględnieniem ogrodzeń, bram, drzew, dodatkowej infrastruktury i elementów sztuki sakralnej.

2.

Dokonanie podziału cmentarza z podziałem na kwatery, rzędy, miejsca.

3.

Wykonanie planów cmentarza i oznaczenia cmentarza tabliczkami informacyjnymi.

4.

Wykonanie dokumentacji fotograficznej wszystkich nagrobków.

5.

Spisanie danych z nagrobków.

6.

Przygotowanie bazy danych.

Operacja inwentaryzacji cmentarza jest operacją innowacyjną, ponieważ:

1.

Wykorzystuje nowatorski, nowoczesny sposób inwentaryzacji cmentarza, przewiduje się wykorzystanie zarówno tradycyjnych form katalogowania jak i utworzenie komputerowej bazy danych z wykorzystywaniem nowoczesnych programów komputerowych.

2.

Wprowadza nową jakość, coś co dotychczas nie funkcjonowało - co zgodne jest z pojęciem innowacyjności zdefiniowanych w dokumencie: Lokalne kryteria oceny operacji dla tzw. małych projektów przyjęte przez Lokalną Grupę Działania.

Operacja wykorzystuje kulturalne i historyczne zasoby lokalne. Całość operacji stanowi kwotę 10 000,00 zł brutto.

Wszystkie zakupy dokonane w związku z realizacją projektu są objęte podatkiem towarów i usług VAT w wysokości 23% i nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, m.in. odpłatnego świadczenia usług lub odpłatnej dostawy towarów.

Środki na realizację operacji zostaną zwrócone Parafii w formie refundacji kosztów po akceptacji. Rozliczenie przez Urząd Marszałkowski w wysokości 70% całej operacji tj. 7 000,00 zł pozostałe środki w wysokości 3 000,00 zł stanowi wkład własny Parafii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Parafii, realizując przedsięwzięcie pn. "Inwentaryzacja cmentarza" przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafii nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu i odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w rejestrze płatników podatku VAT.

Realizując powyższe przedsięwzięcie nie może w żaden sposób odzyskać podatku od towarów i usług. Podatek VAT naliczony będzie kosztem kwalifikowanym przedsięwzięcia pn. "Inwentaryzacja cmentarza" w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów na podstawie § 4 ust. 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego obszarów wiejskich na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ww. ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Ustawodawca stworzył bowiem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje operację polegającą na inwentaryzacji zabytkowego cmentarza. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w rejestrze płatników podatku VAT. Wszystkie zakupy dokonane w związku z realizacją projektu są objęte podatkiem towarów i usług VAT w wysokości 23%. Zakupy te nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, m.in. odpłatnego świadczenia usług lub odpłatnej dostawy towarów.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi oraz fakt, iż Parafia nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia. Tym samym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu podatku od towarów i usług z tytułu zakupów służących realizacji przedsięwzięcia pn. "Inwentaryzacja cmentarza".

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl