IPPP2/443-534/13-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-534/13-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2013 r. (data wpływu 3 czerwca 2013 r.) uzupełnionym w dniu 18 lipca 2013 r. (data wpływu 19 lipca 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 8 lipca 2013 r. nr IPPP2/443-534/13-2/KG o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

* prawa do dokonania zwrotu podatku VAT, w sytuacji gdy na dokumencie TAX-FREE znajduje się pieczęć "Polska-Cło" i podpis funkcjonariusza celnego - jest prawidłowe,

* prawa do dokonania zwrotu podatku VAT, w sytuacji gdy na dokumencie TAX-FREE znajduje się tylko pieczęć "Litwa"- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do dokonania zwrotu podatku VAT na podstawie dokumentów TAX-FREE.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 18 lipca 2013 r. (data wpływu 19 lipca 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 8 lipca 2013 r. nr IPPP2/443-534/13-2/KG.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą dokonuje zwrotu VAT podróżnym. W związku z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 360), zmieniającym rozporządzenie w sprawie określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a także określenia niezbędnych danych, które powinien zawierać dokument będący podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym, od 1 kwietnia 2013 r. uległ zmianie wzór tzw. "zielonych kart" - ZWROT VAT DLA PODRÓŻNYCH TAX FREE FOR TO TOURISTS.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku Wnioskodawca przesłał zestawienie tabelaryczne, z którego wynika, iż dokumenty TAX FREE, na podstawie których dokonano zwrotu zawierają wyrażenie "w stanie nienaruszonym (z wyjątkiem pozycji...)", zdanie to nie zostało przekreślone przez funkcjonariusza celnego. Ponadto część dokumentów posiada pieczęć "POLSKA-CŁO" i podpis funkcjonariusza celnego, natomiast pozostałe posiadają tylko pieczęć "LITWA".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przysługuje zwrot podatku od sprzedaży dokonanej po dniu 1 kwietnia 2013 r. jeżeli dokonano sprzedaży na drukach obowiązujących według rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie określenia wzorów, w związku z brakiem możliwości wystawienia TAX FREE na nowych drukach, ponieważ brak było w drukarniach i sklepach nowych druków zgodnie z rozporządzeniem MF z 14 marca 2013 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zaistniałej sytuacji brak jest jakiejkolwiek złej woli podatnika. Podatnik nie miał możliwości dokonania sprzedaży na "nowym" obowiązującym druku, ponieważ na dzień 1 kwietnia 2013 r. nie były one jeszcze dostępne w drukarniach. Na potwierdzenie w załączeniu Wnioskodawca przesyła e-mail od sprzedawcy druków.

Druki były dostępne w sprzedaży dopiero 5 kwietnia 2013 r.

Według Wnioskodawcy dokument stanowiący podstawę do dokonania zwrotu podatku od towarów i usług podróżnym zawiera wszystkie niezbędne dane, które powinien zawierać dokument stanowiący podstawę do dokonania zwrotu podatku od towarów i usług podróżnym (zgodnie z Dziennikiem Urzędowym Min. Finansów nr 10 z 14 października 2010 r., poz. 46 - Zarządzenie Nr 41 Ministra Finansów z 23 września 2010 r.

Wnioskodawca nadmienia, iż "nowy" wzór dokumentu TAX FREE zawiera mniej danych niż obowiązujący do 31 marca 2013 r. Zdaniem Wnioskodawcy brak tylko nowego druku nie powinien przekreślać możliwości zwrotu podatku VAT. Tym bardziej, że Urzędy Celne mając wiedzę na temat nowego druku akceptowały, po 1 kwietnia 2013 r., wywóz towarów na podstawie starych druków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

* za prawidłowe w zakresie prawa do dokonana zwrotu podatku VAT, w sytuacji gdy na dokumencie TAX-FREE znajduje się pieczęć "Polska-Cło" i podpis funkcjonariusza celnego,

* za nieprawidłowe w zakresie prawa do dokonana zwrotu podatku VAT, w sytuacji gdy na dokumencie TAX-FREE znajduje się tylko pieczęć "Litwa".

Zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, zwane dalej "podróżnymi", mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym podróżnego, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz art. 127 i 128.

W myśl art. 128 ust. 1 ustawy, podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, na którym urząd celny potwierdził stemplem zaopatrzonym w numerator wywóz towarów. Do dokumentu powinien być przymocowany wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 1.

Urząd celny potwierdza wywóz towaru na dokumencie, o którym mowa w ust. 2, po sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego zawartych w tym dokumencie z danymi zawartymi w przedstawionym paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość (art. 128 ust. 3 ustawy).

Stosownie do art. 128 ust. 4 ustawy, przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do potwierdzania wywozu z terytorium Unii Europejskiej towarów nabytych przez podróżnego na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

W przypadku gdy podróżny opuszcza terytorium Unii Europejskiej z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, zwrot podatku przysługuje, jeżeli dokument, o którym mowa w ust. 2, został potwierdzony przez urząd celny, przez który towary zostały wywiezione z terytorium Unii Europejskiej (art. 128 ust. 5 ustawy).

Na podstawie art. 130 ust. 1 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a także określenia niezbędnych danych, które powinien zawierać dokument będący podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 361 z późn. zm.).

Zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów, dokument, o którym mowa w art. 128 ust. 2 ustawy, powinien zawierać co najmniej:

1.

napis: "ZWROT VAT DLA PODRÓŻNYCH", a pod nim: "TAX FREE FOR TOURISTS";

2.

numer dokumentu;

3.

dane sprzedawcy:

a.

nazwę,

b.

adres,

c. NIP;

4.

nazwę miejscowości i datę dokonania sprzedaży;

5.

nazwisko i imię podróżnego;

6.

adres podróżnego:

a.

kraj,

b.

miejscowość,

c.

nazwę ulicy,

d.

numer domu, lokalu;

7.

numer paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość podróżnego oraz nazwę kraju, który wydał paszport lub inny dokument stwierdzający tożsamość podróżnego;

8.

nazwę sprzedanego towaru, miarę i ilość towaru, cenę jednostkową netto towaru, wartość netto towaru, stawkę i kwotę podatku od towarów i usług, wartość brutto towaru, kwotę podatku od towarów i usług ogółem oraz wartość brutto towarów ogółem;

9.

podpis podróżnego oraz czytelny podpis sprzedającego;

10.

informację: "Dokument stanowi podstawę do ubiegania się przez podróżnych niemających stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej o zwrot podatku od towarów i usług od nabytych towarów, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej - art. 126-130 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.)";

11.

(uchylony);

12.

napis: "Potwierdzam tożsamość podróżnego oraz że towary wymienione w dokumencie zostały wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej" oraz miejsce na podpis funkcjonariusza celnego i pieczęć "Polska-Cło";

13.

miejsce na stempel potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej;

14.

formę dokonania zwrotu podatku od towarów i usług podróżnemu; w przypadku gdy zwrot podatku ma:

a.

zostać dokonany w formie wypłaty gotówkowej, należy zamieścić napis: "Zwrot podatku w kwocie............................ zł.......... gr otrzymałem (-łam)", a pod nim wskazać miejsce na wstawienie daty otrzymanego zwrotu podatku oraz podpis podróżnego,

b.

nastąpić w formie bezgotówkowej, należy podać, w jakiej postaci zwrot podatku ma nastąpić;

15.

miejsce na uwagi urzędowe.

Należy zauważyć, iż przepisy rozporządzenia określają jedynie niezbędne dane, jakie powinien zawierać dokument wystawiany przez sprzedawcę podróżnemu, co oznacza, iż dokument ten może zawierać większą ilość danych, niż wymagana przepisami. Stwierdzić należy, że skoro na dokumentach wystawianych podróżnemu przez sprzedawców przed dniem 1 kwietnia 2013 r. nie było wymagane miejsce na pieczęć "Polska-Cło", to przy dokonywaniu sprzedaży towarów z zastosowaniem druków obowiązujących do dnia 31 marca 2013 r. w miejscu stempla funkcjonariusza celnego powinien być odcisk ww. pieczęci.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca dokonuje zwrotu VAT podróżnym. Z związku z faktem, iż z dniem 1 kwietnia 2013 r. nastąpiła zmiana wzoru dokumentu będącego podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym, w pierwszych dniach jego obowiązywania nie był on dostępny w sprzedaży. Z uwagi na brak możliwości zakupu nowych druków dokumentu TAX-FREE, Wnioskodawca dokonywał sprzedaży na drukach obowiązujących do dnia 31 marca 2013 r. Dokumenty, na podstawie których dokonano zwrotu zawierają wyrażenie "w stanie nienaruszonym (z wyjątkiem pozycji...)", zdanie to nie zostało przekreślone przez funkcjonariusza celnego. Ponadto część dokumentów posiada pieczęć "POLSKA-CŁO" i podpis funkcjonariusza celnego, natomiast pozostałe posiadają tylko pieczęć "LITWA".

Na tle powyższego Wnioskodawca powziął wątpliwości w zakresie zasadności dokonanego zwrotu podatku.

Analizując brzmienie przepisów normujących zasady zwrotu podatku VAT podróżnym obowiązujące od dnia 1 kwietnia 2013 r. należy wskazać, iż w sytuacji gdy dotychczas obowiązujące druki TAX-FREE zawierają nowe wymogi, brak jest przeszkód dla dokonania zwrotu podatku VAT na podstawie art. 126 ustawy.

W sytuacji opisanej w złożonym wniosku mamy do czynienia z dwiema sytuacjami:

1.

na dokumencie TAX-FREE znajduje się pieczęć "Polska-Cło" i podpis funkcjonariusza celnego,

2.

na dokumencie TAX-FREE znajduje się tylko pieczęć "Litwa".

W obu analizowanych przypadkach dokumenty TAX FREE, na podstawie których dokonano zwrotu zawierają wyrażenie "w stanie nienaruszonym (z wyjątkiem pozycji...)", zdanie to nie zostało przekreślone przez funkcjonariusza celnego.

Odnosząc się do powyższego w pierwszej kolejności należy zauważyć, iż pozostawienie wyrażenia "w stanie nienaruszonym (z wyjątkiem pozycji...)" na druku TAX-FREE po dniu 1 kwietnia 2013 r. nie powoduje jego wadliwości, ani też niezgodności z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Jak wynika z przepisu § 4 rozporządzenia określającego minimum informacji jakie ma zawierać dokument TAX-FREE, wymóg dokonania kontroli czy towary zostały wywiezione w stanie nienaruszonym z dniem 1 kwietnia 2013 r. przestał obowiązywać. Tym samym w ocenie tut. Organu, w sytuacji gdy funkcjonariusz celny potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej nie dokona przekreślenia sformułowania "w stanie nienaruszonym (z wyjątkiem pozycji...)", nie stoi na przeszkodzie do dokonania zwrotu podatku VAT podróżnym, pod warunkiem że druk zawiera wszystkie inne wymagane elementy zgodnie z § 4 rozporządzenia.

Analizując pierwszy z przedstawionych wariantów należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy dokonano sprzedaży towarów na rzecz turysty na druku obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r., ale zawiera on pieczęć "Polska-Cło" i podpis funkcjonariusza celnego, należy uznać, iż dokument ten jest wystawiony w sposób prawidłowy. Zauważyć należy, iż pomimo nieaktualnego wzoru dokumentu, zachowane zostały nowe wymogi obowiązujące z dniem 1 kwietnia 2013 r. Tym samym dokument, na podstawie którego dokonano zwrotu podatku VAT, spełnia warunki określone w § 4 rozporządzenia Ministra finansów.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawca dokonał zwrotu podatku VAT podróżnym na podstawie dokumentów TAX-FREE obowiązujących do dnia 31 marca 2013 r., przy czym na dokumencie TAX-FREE znajduje się tylko pieczęć "Litwa".

Odnosząc się do powyższego, Organ podatkowy zwraca uwagę, iż zgodnie z § 4 pkt 12 rozporządzenia, dokument, o którym mowa w art. 128 ust. 2 ustawy, powinien zawierać co najmniej napis: "Potwierdzam tożsamość podróżnego oraz że towary wymienione w dokumencie zostały wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej" oraz miejsce na podpis funkcjonariusza celnego i pieczęć "Polska-Cło".

Powyższy przepis wskazuje, iż funkcjonariusz celny na dokumencie potwierdzającym wywóz towaru oprócz zamieszczenia pieczęci winien poświadczyć ten fakt własnoręcznym podpisem. Wskazać należy, iż funkcjonariusz celny stwierdzając tożsamość nabywcy oraz fakt, że towary wymienione w dokumencie zostały wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej, winien poświadczyć poprzez umieszczenie pieczęci (w przedmiotowym przypadku jest to pieczęć litewskiego funkcjonariusza celnego) oraz własnoręcznego podpisu.

Brak podpisu uprawnionego funkcjonariusza celnego nie pozwala na uznanie, iż w sposób prawidłowy potwierdzono wywóz towaru. Pieczęć bez podpisu celnika nie jest wystarczającym dowodem, iż towary wskazane na dokumencie zostały wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej.

Tym samym Organ podatkowy stwierdza, iż w sytuacji gdy dokument TAX-FREE zawiera tylko pieczęć "Litwa" potwierdzającą wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej, ale brakuje podpisu funkcjonariusza celnego, Wnioskodawca nie dysponuje prawidłowo wystawionym dokumentem, uprawniającym go do zwrotu podatku VAT podróżnemu, dokument ten jest obarczony brakiem formalnym.

Reasumując, w ocenie tut. Organu, w przypadku braku prawidłowo poświadczonego przez celnika dokumentu TAX-FREE potwierdzającego wywóz towarów, sprzedawca nie ma możliwości dokonania zwrotu podatku VAT podróżnemu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl