IPPP2/443-532/10-4/IG - Nieodpłatne usługi i nagrody rzeczowe w ramach sprzedaży premiowej programu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 października 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-532/10-4/IG Nieodpłatne usługi i nagrody rzeczowe w ramach sprzedaży premiowej programu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko fundacji przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2010 r. (data wpływu 20 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 września 2010 r. (data wpływu 28 września 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 16 września 2010 r. Nr IPPP2/443-532/10-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane w dniu 22 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania VAT nieodpłatnych usług i nagród rzeczowych w ramach sprzedaży premiowej i programu lojalnościowego oraz prawa do odliczenia VAT od zakupu usług i towarów związanymi z usługami i nagrodami rzeczowymi przekazanymi nieodpłatnie w ramach sprzedaży premiowej i programu lojalnościowego

* jest prawidłowe w zakresie opodatkowania VAT nieodpłatnych usług w ramach sprzedaży premiowej i programu lojalnościowego i prawa do odliczenia VAT od zakupu usług i towarów związanych z tymi usługami oraz w zakresie opodatkowania VAT towarów w postaci nagród rzeczowych w ramach sprzedaży premiowej i programu lojalnościowego i prawa do odliczenia VAT od towarów związanych z nagrodami rzeczowymi przekazanymi nieodpłatnie spełniającymi warunki, o których mowa w art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz

* nieprawidłowe w zakresie opodatkowania VAT nieodpłatnych nagród rzeczowych w ramach sprzedaży premiowej i programu lojalnościowego oraz prawa do odliczenia VAT od zakupu towarów związanych z nagrodami rzeczowymi przekazanymi nieodpłatnie nie spełniającymi warunków, o których mowa w art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania VAT nieodpłatnych usług i nagród rzeczowych w ramach sprzedaży premiowej i programu lojalnościowego oraz prawa do odliczenia VAT od towarów i usług związanymi z usługami i nagrodami rzeczowymi przekazanymi nieodpłatnie w ramach sprzedaży premiowej i programu lojalnościowego, uzupełniony pismem z dnia 23 września 2010 r. (data wpływu 28 września 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 16 września 2010 r. Nr IPPP2/443-532/10-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane w dniu 22 września 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Fundacja wybudowała obiekt rekreacyjno-sportowy, jakim jest wielozadaniowa, kryta pływalnia. W skład pływalni wchodzi:

* kompleks rekreacyjny z wydzielonym basenem rekreacyjnym i brodzikiem dla dzieci wyposażonym w zjeżdżalnię, wanny do masażu podwodnego, sztuczną rzekę o wartkim nurcie przypominającym potok górski, zjeżdżalnie w formie rury o długości 45 i 72m., wodospady, gejzery z ozonowaną wodą. Wewnętrzny basen rekreacyjny połączony jest kanałem wodnym z odkrytym, również rekreacyjnym basenem całorocznym z podgrzewaną wodą, usytuowanym na zewnątrz budynku,

* basen sportowy, spełniający swoimi wymiarami (50x25m, głębokość 2.10-2.30m) kryteria basenu olimpijskiego, otoczony trybunami umożliwiającymi kibicowanie imprezom sportowym,

* kompleks odnowy biologicznej - sanarium (sauna sucha 600 C z aromatami), sauna fińska, sauna rzymska (parowa), aromabad (pomieszczenie do wilgotnych inhalacji), caldarium, studnia lodowa, kabina śnieżna (-150 C), stanowiska do masażu i rehabilitacji, pole magnetyczne, bicze, solarium, ogród zimowy,

* łaźnia błotna i sauna rosyjska wraz z kompleksem odnowy biologicznej.

Obecnie Fundacja, w ramach eksploatacji posiadanych basenów prowadzi działalność gospodarczą polegającą na odpłatnym udostępnianiu basenów wraz z zamontowanymi urządzeniami rekreacyjnymi i sportowymi oraz pobytu w kompleksie odnowy biologicznej, łaźni błotnej i rosyjskiej bani (saunie). Sprzedaż biletów na kompleksowy pobyt i korzystanie z pływalni rekreacyjnej jak i sportowej oferowana jest dla osób fizycznych oraz klientów korporacyjnych. Częstą formą z jakiej korzystają klienci jest nabywanie okresowych karnetów wielokrotnego wstępu na teren pływalni i korzystanie w ramach abonamentu z całej gamy oferowanych usług. Klienci mogą dowolnie wybrać rodzaj basenu i sposób wykorzystania czasu: pobyt rekreacyjny-regeneracyjny czy trening sportowy.

Fundacja ponadto, osobno, organizuje jeszcze świadczenie takich usług jak nauka pływania, czy aqua aerobic. Dochód z działalności gospodarczej Fundacja w całości przeznacza na utrzymanie obiektu i podstawowe cele statutowe takie jak dotowanie sportu w gminie i klubie sportowym.

W związku ze spadkiem przychodów i rosnącą konkurencją Fundacja chce wprowadzić dla swoich klientów program lojalnościowy. Planowane jest - wprowadzenie karty stałego klienta-karty lojalnościowej przypisanej do konkretnej osoby. Zadaniem programu będzie zbieranie punktów za każdą usługę dokonaną na terenie obiektu. Za zakup kart abonamentowych, wejść na bilety jednorazowe, za korzystanie z usług Fundacji na karcie lojalnościowej klientowi będą sumowały się punkty.

Wymiana punktów na nagrody za skorzystanie z usług Fundacji będzie dokonywana w formie:

* jednorazowego wejścia 60 minutowego do części sportowo-rekreacyjnej,

* jednorazowego wejścia 60 minutowego do części odnowy biologicznej (bani ruskiej),

* solarium, masażu " zabiegu guam, (zależne od wielkości uzbieranych punktów) lub na

* gadżety reklamowe z logo obiektu,

* darmowe napoje na terenie odnowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy nieodpłatne usługi i nagrody rzeczowe w ramach sprzedaży premiowej programu lojalnościowego będą opodatkowane VAT.

Czy Fundacji przysługuje prawo do odliczenia VAT od towarów i usług związanymi z usługami oraz nagrodami rzeczowymi przekazanymi nieodpłatnie w ramach sprzedaży premiowej i programu lojalnościowego.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie nie będące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Zasadą jest, że nieodpłatne świadczenie usług nie podlega VAT. Jeżeli jednak nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu usług i towarów związanych z tym świadczeniem, to takie świadczenie traktuje się na równi z odpłatnym i podlega opodatkowaniu VAT. Warunkiem opodatkowania VAT nieodpłatnego świadczenia jest łączne spełnienie wskazanych wyżej przesłanek. Spełnienie tylko jednej z nich nie skutkuje objęciem obowiązkiem podatkowym w VAT.

W związku z tym jeżeli Fundacja w ramach sprzedaży premiowej oraz programu lojalnościowego świadczy nieodpłatnie usługi na rzecz klientów w postaci nagród to niewątpliwe trudno odmówić związku świadczonych usług z prowadzonym przedsiębiorstwem. Czynność ta nie podlega opodatkowaniu VAT. Opodatkowanie VAT usługi nieodpłatnej możliwe jest jedynie wówczas gdy jest ona świadczona na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Fundacja ma również prawo do odliczenia VAT od nabycia towarów i usług związanymi z tymi usługami. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych np. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 13 lipca 2007 r. sygn. akt III SN /Wa 3630/06 wypowiedział się m.in. " (...) Inwestycja w infrastrukturze (rondo) związana z budową Centrum handlowego stanowi nieodpłatne świadczenie usług przez Spółkę na rzecz gminy. Jest to czynność niepodlegająca opodatkowaniu VAT, ale podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, ponieważ realizacja inwestycji pozostaje w związku z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem". Podobne stanowisko zajęła również Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji indywidualnej Nr IP-PP2-443-4/07-2/P5 z dnia 3 września 2007 r.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 (czyli przez czynność opodatkowaną), rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

* przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (...)"

* wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,

* jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zgodnie z brzmieniem przepisów art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne przekazanie towarów bez wynagrodzenia na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem nie podlega opodatkowaniu VAT. Aby bowiem doszło do opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania danego towaru obok przesłanki prawa do odliczenia podatku VAT musi być jeszcze spełniony jeden warunek, a więc brak związku takiego przekazania z prowadzoną działalnością.

Powyższe stanowisko znajduje swoje potwierdzenie w licznym orzecznictwie sądów administracyjnych. Przykładowo wskazać można Wyrok Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 października 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 1255/07, który w uzasadnieniu wyroku stwierdził, że" (...) przepisy art. 7 ust. 2 i ust. 3 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005 r. nie dają podstaw do przyjęcia (odmiennie niż to było przed ta datą), że w warunkach określonych w tych przepisach za odpłatną dostawę towarów należy uznać także przekazanie towarów bez wynagrodzenia na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Przedmiot opodatkowania, zgodnie z art. 217 Konstytucji RP, musi wynikać z przepisów ustawowych, a skoro dany stan z przepisów tych nie wynika, to należy uznać go za pozostający poza zakresem opodatkowania (...) czy w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 października 2008 r. (sygn. III SĄ/Wa 959/08), który stwierdził, iż " (...) opodatkowaniu VAT podlega jedynie takie nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika, które nie służy celom prowadzonego przedsiębiorstwa".

Nie ulega natomiast wątpliwości, iż przekazując nagrody w ramach sprzedaży premiowej oraz programu lojalnościowego w postaci gadżetów reklamowych z logo firmy, napojów, Fundacja realizuje czynność związaną z prowadzoną działalnością opodatkowaną. Celem programu lojalnościowego i sprzedaży premiowej jest przede wszystkim utrzymanie oraz zwiększenie obrotu z prowadzonej działalności gospodarczej. Fundacji przysługuje również prawo do odliczenia VAT od towarów przekazanych nieodpłatnie w postaci nagród w sprzedaży premiowej i programie lojalnościowym, ponieważ pozostają w związku z prowadzonym przez Fundację przedsiębiorstwem.

Reasumując zdaniem Fundacji nieodpłatne przekazanie usług oraz nagród rzeczowych w ramach sprzedaży premiowej i programu lojalnościowego nie podlega opodatkowaniu VAT. Fundacji przysługuje również prawo do odliczenia VAT od nabytych towarów i usług jako związanych z prowadzonym przez Fundację przedsiębiorstwem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za

* prawidłowe w zakresie opodatkowania VAT nieodpłatnych usług w ramach sprzedaży premiowej i programu lojalnościowego i prawa do odliczenia VAT od zakupu usług i towarów związanych z tymi usługami oraz w zakresie opodatkowania VAT towarów w postaci nagród rzeczowych w ramach sprzedaży premiowej i programu lojalnościowego i prawa do odliczenia VAT od towarów związanych z nagrodami rzeczowymi przekazanymi nieodpłatnie spełniającymi warunki, o których mowa w art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz

* nieprawidłowe w zakresie opodatkowania VAT nieodpłatnych nagród rzeczowych w ramach sprzedaży premiowej i programu lojalnościowego oraz prawa do odliczenia VAT od zakupu towarów związanych z nagrodami rzeczowymi przekazanymi nieodpłatnie nie spełniającymi warunków, o których mowa w art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 2 stanowi:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Artykuł 7 ust. 3 stanowi:

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Artykuł 7 ust. 4 stanowi:

Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Natomiast art. 8 ust. 2 ustawy stanowi:

Nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z przedstawionych we wniosku stanów faktycznych wynika, że Wnioskodawca chce wprowadzić dla swoich klientów program lojalnościowy. Planowane jest - wprowadzenie karty stałego klienta - karty lojalnościowej przypisanej do konkretnej osoby. Zadaniem programu będzie zbieranie punktów za każdą usługę dokonaną na terenie obiektu. Za zakup kart abonamentowych, wejść na bilety jednorazowe, za korzystanie z usług Fundacji na karcie lojalnościowej klientowi będą sumowały się punkty.

Wymiana punktów na nagrody za skorzystanie z usług Fundacji będzie dokonywana w formie:

1.

jednorazowego wejścia 60 minutowego do części sportowo-rekreacyjnej,

2.

jednorazowego wejścia 60 minutowego do części odnowy biologicznej (bani ruskiej),

3.

solarium, masażu " zabiegu guam, (zależne od wielkości uzbieranych punktów) lub na

4.

gadżety reklamowe z logo obiektu,

5.

darmowe napoje na terenie odnowy.

Z tego opisu sytuacji wynika, że nagrody w programie lojalnościowym będą przekazywane w 2 postaciach: świadczenia usług (punkty od 1 do 3) oraz przekazania towarów (punkty 4 i 5).

Biorąc pod uwagę wskazane powyżej przepisy regulujące kwestię co się rozumie w ustawie przez odpłatne świadczenie usług należy uznać, że w przypadku wymiany punktów na nagrody w postaci dodatkowych usług (punkty od 1 do 3) w każdym przypadku dodatkowe nieodpłatne usługi w ramach sprzedaży premiowej i programu lojalnościowego nie będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług i Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od towarów i usług związanego z tymi usługami.

Inna sytuacja występuje w przypadku przekazania towarów w ramach sprzedaży premiowej i programu lojalnościowego (punkty 4 i 5).

Z przywołanych przepisów (art. 7 ustępy 2 do 4 ustawy) wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem, niestanowiących jednak próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Dla opodatkowania danej czynności nieodpłatnego przekazania istotne jest także to, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

W celu dokonania prawidłowej analizy treści normy prawnej wynikającej z przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług konieczne jest uwzględnienie brzmienia ust. 3 tego artykułu, będącego przepisem szczególnym w stosunku do uregulowania art. 7 ust. 2 tej ustawy. Przede wszystkim zauważyć należy, że określone w ust. 3 wyłączenia od zakresu zastosowania przepisu ust. 2, dotyczą towarów, których zbycie co do zasady jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Jeśli zatem na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług przekazanie towarów określonych w tym przepisie, których wydanie niewątpliwie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem - podlega wyłączeniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to w konsekwencji należy wnioskować, że art. 7 ust. 2 stanowi podstawę do opodatkowania również nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Odmienna interpretacja podważałaby racjonalność ustawodawcy. Gdyby przyjąć bowiem, iż opodatkowaniu na mocy ust. 2 podlegają wyłącznie czynności w ogóle nie związane z przedsiębiorstwem, zbędne byłoby wyłączanie z opodatkowania czynności, które i tak nie podlegałyby opodatkowaniu jako związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Zauważyć należy także, iż unormowanie zawarte w art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług nawiązuje do treści art. 5 ust. 6 obowiązującej do dnia 31 grudnia 2006 r. VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG), zgodnie z którym wykorzystanie przez podatnika dóbr tworzących część majątku jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych jego lub jego pracowników, lub też nieodpłatne ich przekazanie, albo, ogólnie rzecz biorąc, użycie ich dla celów innych niż prowadzona przez niego działalność, jeśli podatek od wartości dodanej od powyższych dóbr lub ich części podlegałby w całości lub części odliczeniu, będzie traktowane jako dostawa za wynagrodzeniem. Postanowienie to nie obejmuje jednakże powyższych czynności zrealizowanych dla celów działalności przedsiębiorstwa, stanowiących prezenty o małej wartości i próbki.

Z regulacji tej wynika, że za dostawę towarów uważa się również wykorzystanie towarów stanowiących majątek przedsiębiorstwa:

1.

do celów prywatnych podatnika,

2.

do celów prywatnych pracowników podatnika,

3.

nieodpłatne ich zbycie,

4.

użycie ich do celów innych niż prowadzona przez podatnika działalność.

Wskazane czynności tylko wówczas są uznawane za odpłatną dostawę towarów, jeśli podatnikowi przysługiwało przy ich nabyciu prawo do całkowitego lub częściowego odliczenia podatku naliczonego.

Z powyższego przepisu nie wynika zatem, aby warunkiem uznania nieodpłatnego przekazania towarów za dostawę było przeznaczenie ich na cele całkowicie nie związane z przedsiębiorstwem. Także nieodpłatne przekazanie (zbycie) towarów na cele wiążące się z prowadzoną działalnością gospodarczą będzie uznane za odpłatną dostawę towarów.

Również w świetle regulacji obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1 i L 384.92), będącej odpowiednikiem VI Dyrektywy, tego rodzaju nieodpłatne przekazania towarów podlegają opodatkowaniu. Z treści art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE Rady Unii Europejskiej wynika bowiem, że wykorzystanie przez podatnika towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników, które przekazuje nieodpłatnie lub, w ujęciu ogólnym, które przeznacza do celów innych niż prowadzona przez niego działalność, gdy VAT od powyższych towarów lub ich części podlegał w całości lub w części odliczeniu, jest uznawane za odpłatną dostawę towarów. Za odpłatną dostawę towarów nie uznaje się jednakże wykorzystania do celów działalności przedsiębiorstwa podatnika towarów stanowiących prezenty o niskiej wartości i próbki.

Analiza powołanych wyżej przepisów (art. 5 ust. 6 VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. oraz art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r.) pozwala stwierdzić, że swoją dyspozycją obejmują one każde nieodpłatne zbycie towarów, zarówno do celów innych niż prowadzona działalność gospodarcza, jak i do celów tej działalności.

W związku z powyższym, aby zachować wykładnię przepisów krajowych, należy przyjąć za właściwą interpretację, która jest zgodna z celami Dyrektyw (VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. oraz Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r.).

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że jeśli Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów, które - nie spełniają przesłanek wynikających z art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług, to ich nieodpłatnie przekazanie w ramach sprzedaży premiowej i programu lojalnościowego będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako dostawa towarów zgodnie z art. 7 ust. 2 cyt. ustawy.

Natomiast jeżeli gadżety reklamowe i napoje będą spełniały warunki, o których mowa w art. 7 ust. 3 i 4 ustawy lub gdy Wnioskodawca nie będzie odliczał podatku należnego o podatek naliczony przy ich nabyciu, to ich przekazanie w ramach sprzedaży premiowej i programu lojalnościowego nie będzie opodatkowane podatkiem VAT.

Końcowo należy stwierdzić, iż powołane wyroki sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Są one rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl