IPPP2-443-530/10-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 października 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-530/10-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2010 r. (data wpływu 20 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 sierpnia 2010 r. (data wpływu 20 sierpnia 2010 r., data nadania 17 sierpnia 2010 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 11 sierpnia 2010 r. nr IPPP2-443-530/10-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 16 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług ochrony zabytków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług ochrony zabytków.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 sierpnia 2010 r. (data wpływu 20 sierpnia 2010 r., data nadania 17 sierpnia 2010 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 11 sierpnia 2010 r. nr IPPP2-443-530/10-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 16 sierpnia 2010 r.). Wniosek został uzupełniony w terminie ustawowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność m.in. w zakresie ochrony zabytków opieki nad zabytkami, polegającą na opracowywaniu gminnej ewidencji zabytków, kwerendy konserwatorskiej, nadzoru konserwatorskiego oraz współpracy przy opracowywaniu gminnych programów ochrony zabytków - zgodnie z ustawowym wymogiem zawartym w art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568) oraz Rozporządzeniem Ministra Kultury z dnia 14 maja 2004 r. w sprawie prowadzenia rejestru zabytków, krajowej wojewódzkiej i gminnej ewidencji zabytków (Dz. U. Nr 124, poz. 1305). Usługi w ramach wymienionej działalności świadczone są przez Spółkę na podstawie odpowiednich umów z Urzędami Gminnymi.

Usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00 "Usługi ochrony zabytków", do których zalicza się wszelkie usługi polegające na zabezpieczeniu zabytków przed zniszczeniem, uszkodzeniem, dewastacją, zaginięciem lub wywozem za granicę, na zapewnieniu im warunków trwałego zachowania oraz ich konserwacji, restauracji lub odbudowie, a także wszelkie prace dokumentacyjne, ekspertyzy i prace badawcze.

Spółka za wykonane usługi będzie wystawiała faktury VAT, korzystając ze zwolnienia podatku od usług wymienionych w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 1.

Powstaje wątpliwość czy postępowanie takie będzie prawidłowe z uwagi na okoliczność, że prowadzona i omówiona wyżej działalność nie jest jeszcze ujęta w Dziale 3 Rubryki 1 Krajowego Rejestru Sądowego nr. opisującym przedmiot działalności Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy mimo braku wpisu do KRS prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności w zakresie ochrony zabytków, Spółka z tytułu świadczenia usług zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 92.52.12-00.00 "Usługi ochrony zabytków", ma prawo do wystawiania faktur VAT ze zwolnieniem od opodatkowania, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, brak wpisu w KRS dotyczącego prowadzonej działalności w zakresie ochrony zabytków, nie jest przeszkodą w wystawianiu przez spółkę faktur za świadczone usługi zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 92.52.12-00.00 "Usługi ochrony zabytków" jako usług zwolnionych z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z załącznikiem nr. 4 poz. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z przepisu art. 8 ust. 3 ustawy wynika, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści przepisu art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy są zwolnione od podatku od towarów i usług.

W pozycji 11 tego załącznika zamieszczono korzystające ze zwolnienia usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 92 - są to usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

5a. usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Z treści objaśnienia zamieszczonego pod załącznikami do ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem "ex" - dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania - konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy - świadczenie usług polegających na ochronie zabytków sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.52.12-00.00, podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jako niewymienione w wyłączeniach od zwolnienia, przewidzianych w punkcie 5 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy. Wyłączeniem, o którym mowa w pkt 5 poz. 11, nie zostały bowiem objęte generalnie usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.5, lecz wyłącznie wstęp oraz wypożyczanie wydawnictw (PKWiU: 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie tych usług.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność m.in. w zakresie ochrony zabytków opieki nad zabytkami. Usługi w ramach prowadzonej działalności świadczone są przez Spółkę na podstawie odpowiednich umów z Urzędami Gminnymi. Świadczone usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00 "Usługi ochrony zabytków", do których zalicza się wszelkie usługi polegające na zabezpieczeniu zabytków przed zniszczeniem, uszkodzeniem, dewastacją, zaginięciem lub wywozem za granicę, na zapewnieniu im warunków trwałego zachowania oraz ich konserwacji, restauracji lub odbudowie, a także wszelkie prace dokumentacyjne, ekspertyzy i prace badawcze. Spółka za wykonane usługi będzie wystawiała faktury VAT, korzystając ze zwolnienia podatku od usług wymienionych w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 1.

Zatem, o ile zakres ww. prac wyczerpuje definicję usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.52.12-00.00, to na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prace te podlegają zwolnieniu od opodatkowania tym podatkiem.

Końcowo zaznaczyć należy, iż brak ujęcia tego konkretnego rodzaju działalności w Krajowym Rejestrze Sądowym Spółki jest jedynie brakiem formalnym, który należy usunąć poprzez aktualizację wpisu w KRS. Powyższe nie stoi zatem w sprzeczności z prawem do zastosowania przez Wnioskodawcę zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług ochrony zabytków.

Zatem należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl