IPPP2/443-529/13-3/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-529/13-3/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2013 r. (data wpływu 3 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży rzeczy ruchomych nabytych do prowadzonej działalności przed wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym oraz nabytych od osób fizycznych (rolników ryczałtowych) niebędących podatnikami VAT:

* jest prawidłowe wg stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r.,

* jest nieprawidłowe wg stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży rzeczy ruchomych nabytych do prowadzonej działalności przed wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym oraz nabytych od osób fizycznych (rolników ryczałtowych) niebędących podatnikami VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jako wiodące na rynku polskim i w Europie Środkowo-Wschodniej przedsiębiorstwo specjalizujące się w przetwórstwie tworzyw sztucznych oraz wyrobów z PCV i PE w związku z prowadzoną działalnością dokonuje sprzedaży m.in. rzeczy ruchomych. Niektóre ze sprzedawanych rzeczy ruchomych Spółka:

* zakupiła przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług, tj. przed 8 stycznia 1993 r.

* nabyła od podmiotów niebędących podatnikami VAT (np. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub też rolników ryczałtowych, gdzie transakcja nie była udokumentowana fakturą VAT.

Okres rzeczywistego używania zbywanych ruchomych wynosił co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Podobne transakcje sprzedaży środków trwałych/wyposażenia Spółka będzie zawierać w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy sprzedaży środków trwałych:

* nabytych przed wejściom w życie ustawy o VAT, tj. przed 8 stycznia 1993 r.,

* nabytych od podmiotów niebędących podatnikami VAT (np. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub też rolników ryczałtowych), gdzie transakcja nie była udokumentowana fakturą VAT,

przysługuje spółce zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki sprzedaż rzeczy ruchomych w opisanym stanie faktycznym/przyszłym, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE

Stosownie do art. 43. ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - dalej UVAT - zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przez towary używane, o których mowa powyżej, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (art. 43 ust. 2 UVAT). Analiza ww. przepisów prowadzi do wniosku, że aby skorzystać ze zwolnienia muszą być spełnione następujące kryteria:

1.

przedmiotem dostawy musi być ruchomość,

2.

okres używania przez podatnika dokonującego dostawy ruchomości wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel,

3.

w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odnosząc ww. warunki do przedstawianego stanu faktycznego/przyszłego stwierdzić należy, że wszystkie przesłanki do zastosowania zwolnienia zostały spełnione.

Powyższe znajduje potwierdzenie w aktualnych interpretacjach Ministra Finansów, czego przykład może stanowić interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach nr IBPP1/443-152/13/AZb z dnia 25 lutego 2013 r. czy też interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi nr IPTPP4/443-223/12-6/3M z dnia 23 lipca 2012 r.

Mając na uwadze Spółka wnosi jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe wg stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r., natomiast wg stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Według art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z treści art. 15 ust. 2 tej ustawy wynika, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Na mocy art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 43 ust. 2 ww. ustawy o VAT, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Z powyżej przedstawionego stanu prawnego wynika, że aby towar (ruchomość) uznać za używany, towar ten musi być używany przez nabywcę przez co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania nim jak właściciel. Przez używanie, w myśl Słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN SA, strona internetowa - www.sjp.pwn.pl), należy rozumieć posługiwanie się, wykorzystywanie czegoś w charakterze narzędzia. Nie jest zatem wystarczające samo tylko posiadanie danego towaru, czy też prawa własności do towaru, przez wskazany przepisem czas, jeśli posiadaniu nie będzie towarzyszyło faktyczne wykorzystywanie towaru. Aby sprzedaż tego towaru używanego mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku, spełniony musi być warunek dotyczący prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, a ściślej mówiąc brak tego prawa do odliczenia. Analizując spełnienie warunków do zastosowania ww. zwolnienia nie wystarczy stwierdzenie, że podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, istotnym jest wskazanie, czy podatnikowi takie prawo przysługiwało.

Natomiast z dniem 1 stycznia 2014 r. wejdzie w życie przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, którego brzmienie będzie następujące: zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jednocześnie zostanie uchylony przepis art. 43 ust. 2 ustawy. Według brzmienia nowych przepisów, które wejdą w życie od 1 stycznia 2014 r. ze zwolnienia od VAT będzie korzystała dostawa towarów używanych, przy nabyciu których nie przysługiwało kupującemu prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz towary te były wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku. Tak więc nowe przepisy ustanowią odmienne od obowiązujących obecnie kryteria zwolnienia ich dostawy z podatku VAT.

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, Wnioskodawca, będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, w związku z prowadzoną działalnością dokonuje sprzedaży m.in. rzeczy ruchomych. Niektóre ze sprzedawanych rzeczy ruchomych Spółka:

* zakupiła przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług, tj. przed 8 stycznia 1993 r.

* nabyła od podmiotów niebędących podatnikami VAT (np. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub też rolników ryczałtowych), gdzie transakcja nie była udokumentowana fakturą VAT.

Okres rzeczywistego używania zbywanych ruchomych wynosił co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Podobne transakcje sprzedaży środków trwałych/wyposażenia Spółka będzie zawierać w przyszłości.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest, czy dokonując zbycia ww. rzeczy ruchomych będzie mógł skorzystać ze zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W tym miejscu należy stwierdzić, że od 1993 r. opodatkowanie podatkiem od towarów i usług regulowały przepisy ustawy z dn. 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) Przepisy tej ustawy weszły w życie z dniem 5 lipca 1993 r. i tym samym Wnioskodawca dokonując zakupów rzeczy ruchomych przed tą datą z istoty rzeczy nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od tych zakupów. Zatem w stosunku do nabytych przed 5 lipca 1993 r. towarów, które Wnioskodawca wykorzystywał w prowadzonej działalności przez okres ponad pół roku, będzie miał prawo przy ich sprzedaży zastosować zwolnienie od podatku VAT do dnia 31 grudnia 2013 r. na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 43 ust. 2 ustawy.

Ponadto w odniesieniu do nabytych rzeczy ruchomych od osób fizycznych nieprowadzacych działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, których zakup nie został udokumentowany fakturami, również Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem podatek VAT przy tych transakcjach nie został naliczony. Tym samym więc Strona w odniesieniu do dostawy rzeczy ruchomych nabytych od ww. podmiotów, które z kolei wykorzystywała w prowadzonej działalności przez okres powyżej pół roku, ma prawo zastosować zwolnienie od VAT do dnia 31 grudnia 2013 r. na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 43 ust. 2 ustawy.

Inaczej sytuacja będzie się przedstawiać w odniesieniu do dostawy ww. rzeczy ruchomych po dniu 31 grudnia 2013 r. Wnioskodawca w stosunku do tej sprzedaży będzie spełniał jeden z warunków - tzn. brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych rzeczy. Jednakże drugi warunek w odniesieniu do Wnioskodawcy nie będzie miał zastosowania. Mianowicie Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał, iż przedmiotem prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej jest przetwórstwo tworzyw sztucznych oraz wytwarzanie wyrobów z PCV i PE. Dla produkcji i dostawy takich wyrobów przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze nie przewidują zwolnienia od VAT. Tym samym więc Wnioskodawca produkując i sprzedając wyroby z tworzyw sztucznych wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu i niekorzystające ze zwolnienia. Zatem Wnioskodawca nie będzie spełniał drugiego warunku, a mianowicie nabyte rzeczy ruchome wykorzystywane przez Wnioskodawcę w prowadzonej działalności gospodarczej nie były/będą wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku. Tym samym więc Strona dokonując zbycia rzeczy ruchomych w okresie od 1 stycznia 2014 r., od których nie miała uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego przy ich zakupie, będzie z uwagi na ich wykorzystywanie do celów działalności opodatkowanej zobowiązana przy ich sprzedaży naliczyć podatek należny.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe w odniesieniu do zdarzeń przyszłych, które zaistnieją do dnia 31 grudnia 2013 r., natomiast za nieprawidłowe w odniesieniu do dostawy rzeczy ruchomych po dniu 31 grudnia 2013 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

W zakresie oceny prawnej stanu faktycznego wniosku zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl