IPPP2/443-528/14-4/BH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-528/14-4/BH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2014 r. (data wpływu 6 czerwca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 lipca 2014 r. (data wpływu 30 lipca 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 17 lipca 2014 r. doręczone Stronie w dniu 21 lipca 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla dostawy Syropu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla dostawy Syropu. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 28 lipca 2014 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 17 lipca 2014 r. nr IPPP2/443-528/14-2/BH.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, producentem i dystrybutorem m.in. kosmetyków, suplementów diety i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego. Jednym ze środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego dystrybuowanym przez Wnioskodawcę będzie produkt (dalej jako "Syrop"). Syrop jest przeznaczony do spożycia przez dzieci w małych porcjach (1-2 łyżeczki po 5 ml), 2 razy dziennie. Syrop przeznaczony jest do spożycia bez rozcieńczania, a celem jego stosowania jest wspomaganie funkcji układu immunologicznego. Stanowi on też skoncentrowane źródło witamin oraz składników roślinnych wywierających korzystny wpływ na zdrowie, a postać syropu cukrowego jest jedynie nośnikiem substancji aktywnych. Syrop jest zalecany do spożycia w przypadku osłabienia organizmu, zwłaszcza w okresach infekcji lub przeziębień, w sezonie wiosennym oraz jesienno-zimowym.

Zgodnie z informacją umieszczoną na opakowaniu bezpośrednim, Syrop zawiera następujące składniki:

* sacharozę (15-20%),

* fruktozę (2-5%),

* glukozę (0,5-5%),

* ekstrakt płynny z owoców czarnego bzu 18:1 (2,0%-5,0%),

* ekstrakt płynny z kwiatów czarnego bzu 18:1 (0,2%-0,5%),

* ekstrakt z korzenia imbiru 10:1 (0,2%-0,5%),

* ekstrakt z kwiatów dziewanny (0,I%-0,3%) oraz

* szereg innych substancji których poszczególne udziały w składzie Syropu nie przekraczają 0,5%: witamina C syntetyczna (0,4-0,5%), guma ksantanowa (0,1%-0,5%), glukonian cynku (0,1%-0,3%), sorbinian potasu (0,1%-0,2%), kwas cytrynowy (0,1%-0,2%), aromat (0,05%-0,1%), witamina D (0,01%-0,03%), E433 - polisorbat 80 (0,02%- 0,05%) oraz

* wodę (jako uzupełnienie składu Syropu, w zależności od ilości powyższych składników może to być ok. od 61,82% do 79,12%).

Warto podkreślić, że Syrop zawiera płynny ekstrakt z owoców czarnego bzu o stopniu zagęszczenia 18 (18:1). Oznacza to, że połączenie 1 jednostki ekstraktu z owoców z czarnego bzu z 18 jednostkami wody, daje stężenie odpowiadające naturalnemu stężeniu soku z owoców czarnego bzu. W trakcie procesu produkcyjnego Syropu do ww. ekstraktu z owoców z czarnego bzu oraz do pozostałych ekstraktów jest dodawana woda w celu częściowego odtworzenia udziału w nich wody, usuniętej w procesie tworzenia ekstraktów (stanowiących swoisty rodzaj koncentratu).

W dniu 17 stycznia 2014 r. Wnioskodawca wystąpił do Urzędu Statystycznego w Łodzi (Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur) z wnioskiem o wydanie opinii zawierającej klasyfikację statystyczną Syropu. W odpowiedzi, ww. urząd w dniu 24 stycznia 2014 r. wydał opinię statystyczną, w której sklasyfikował Syrop w następujących grupowaniach Polskiej Klasyfikacji Statystycznej Wyrobów i Usług (PKWiU, zgodne z rozporządzeniem z 2008 r.):

* 11.07.19.0 -"Pozostałe napoje bezalkoholowe" (przy założeniu, że Syrop nie wymaga rozcieńczenia i może być stosowany do bezpośredniego spożycia) albo

* 10.89.19.0 -"Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane"

(gdyby Syrop wymagał rozcieńczenia przed spożyciem).

Powyższą klasyfikację statystyczną potwierdził Główny Urząd Statystyczny (Departament Metodologii, Standardów i Rejestrów) w opinii z 28 lutego 2014 r. W szczególności GUS uznał, że Syrop jako produkt przeznaczony do bezpośredniego spożycia mieści się w grupowaniu 11.07.19.0 - "Pozostałe napoje bezalkoholowe".

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazuje jednoznacznie, że udział masowy soku owocowego z czarnego bzu w syropie wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że w ww. produkcie znajduje się ekstrakt płynny z owoców czarnego bzu o wysokim stopniu ekstrakcji (extract ratio) tj. 18:1 w minimalnej ilości 2%. Ekstrakt ten może być kwalifikowany jako zagęszczony sok owocowy, zgodnie z przywołanymi we wniosku przepisami tj. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 września 2003 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej soków i nektarów owocowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 494 j.t.). Zgodnie z definicją legalną (Załącznik nr 1 do Rozporządzenia), zagęszczone soki owocowe są wyrobami otrzymanymi z jednego lub większej liczby gatunków owoców przez usunięcie części zawartej w nich wody metodami fizycznymi. W przypadku przeznaczenia wyrobu do bezpośredniego spożycia usuwa się co najmniej 50% zawartości wody. Stopień ekstrakcji 18:1 oznacza, że 18 kg owoców umożliwia uzyskanie 1 kg ekstraktu. Usunięta ilość wody znacznie przekracza zatem 50%.

Dla uzyskania z zastosowanego ekstraktu soku owocowego w postaci naturalnej (w istocie soku owocowego z zagęszczonego soku tj. produktu otrzymanego poprzez odtworzenie zagęszczonego soku owocowego) konieczne jest dodanie do niego 18 części wody na jedną część ekstraktu płynnego. Skoro w produkcie występuje przykładowo 2% soku zagęszczonego (ekstraktu płynnego), to do powstania soku owocowego w postaci naturalnej (z zagęszczonego soku) konieczne jest minimum 36 części wody. Oznacza to, że aby uzyskać taki sok potrzebne jest w tej sytuacji by w produkcie znajdowało się co najmniej 36% wody. Z przedstawionego składu wynika, że w produkcie znajduje się min. 61,82% wody. W przypadku 3% płynnego ekstraktu z owoców czarnego bzu (soku zagęszczonego) konieczne będzie 54% wody, 4% - 72% i 5% - 90%. Ilość wody w produkcie jest zwiększana w zależności o ilości płynnego ekstraktu z soku z czarnego bzu. Jej maksymalna ilość to 79,12%. Oznacza to, że do ilości 4,4% soku z czarnego bzu zastosowana ilość wody jest w stanie doprowadzić do odtworzenia soku z czarnego bzu w postaci naturalnej (z zagęszczonego soku). Dopiero przy zastosowaniu powyżej 4,4% płynnego ekstraktu nie powstanie odpowiednik naturalnego soku z czarnego bzu (w istocie sok owocowy z zagęszczonego soku tj. produkt otrzymany poprzez odtworzenie zagęszczonego soku owocowego) a sok lekko zagęszczony (odpowiednia definicja legalna soku owocowego nie wyłącza możliwości zagęszczenia, o ile nie przekracza ono 50% - powyżej tej granicy mamy do czynienia z sokiem zagęszczonym). Nie będzie to jednak sok zagęszczony, gdyż nie będzie to odpowiednik produktu powstałego po usunięciu min. 50% wody. Można będzie natomiast przyjąć, że w produkcie znajdzie się 4,4% x 18 = 79,2% soku z czarnego bzu oraz 0,6% zagęszczonego soku z czarnego bzu. Pozostałe składniki są w stanie nadal rozpuścić się w powstałym z soku zagęszczonego soku owocowym.

Ilość samej wody jako składnika soku z czarnego bzu wynosi min. 36% a soku z czarnego bzu 36% + 2% = 38%. Niezależnie od tego czy jest to procent objętościowy czy masowy ilość soku z czarnego bzu znacząco przekracza poziom 20% masowo (przy założeniu, że 1 ml wody ma masę 1 g). Jednocześnie jest to samodzielnie produkt odpowiadający definicji legalnej soku owocowego tj. jest zdolny do fermentacji, ale niesfermentowany, otrzymany z jadalnej części owocu jednego lub większej ilości gatunków zdrowych i dojrzałych, świeżych lub schłodzonych lub zmrożonych owoców, posiadający charakterystyczny kolor, aromat i smak typowy dla soku z danego owocu, z którego produkt jest wytwarzany. Zgodnie z ww. definicją aromat, miazga i komórki miąższu, otrzymywane odpowiednimi metodami fizycznymi z tych samych gatunków owoców mogą, ale nie muszą być ponownie wprowadzone do soku.

Potwierdzeniem kwalifikacji produktu do grupowania PKWiU 11.07.19.0 jest WIT, zgodnie z którym produkt zawierający ekstrakt z owoców noni, wodę, fruktozę, kwas cytrynowy i ksylitol został zaklasyfikowany do kodu 2202 90 (10 99) Nomenklatury Scalonej, będącego odpowiednikiem PKWiU 11.07.19.0.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie art. 41 ust. 2a i poz. 31 Załącznika nr 10 pt. "Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%" do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 j.t. z późn. zm. - dalej: "ustawa o VAT") w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 r. (na podstawie art. 1 pkt 67 lit. b) ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. z 2013 r. poz. 35 z późn. zm. - dalej "ustawa zmieniająca") Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do stosowania 5% stawki VAT przy sprzedaży Syropu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy, sprzedaż Syropu stanowiącego przedmiot niniejszego wniosku powinna być opodatkowana stawką 5% VAT, ponieważ:

* produkt ten jest zaliczany do "Pozostałych napojów bezalkoholowych" (zgodnie z otrzymaną klasyfikacją PKWiU 2008 11.07.19.0) i jest napojem niegazowanym, w którym udział masowy soku owocowego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

* a tym samym jest towarem wymienionym w poz. 31 Załącznika nr 10 pt. "Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%" do ustawy o VAT, opodatkowanym obniżoną 5% stawką VAT na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy o VAT.

1. Przepisy regulujące opodatkowanie towarów ze stawką VAT 5%

Zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy o VAT towary wymienione w Załączniku nr 10 pt. "Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%" do ustawy o VAT korzystają od 2011 r. z 5% stawki VAT.

W poz. 31 ww. Załącznika nr 10 do ustawy o VAT wymienione zostały:

* w wersji obowiązującej od 1 stycznia 2011 r. do 31 marca 2011 r. - "Pozostałe napoje bezalkoholowe" (sklasyfikowane w grupowaniu 11.07.19.0, PKWiU w wersji z 2008 r.), - wyłącznie napoje owocowe, napoje owocowo-warzywne, nektary, napoje warzywne oraz napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy;

* w wersji obowiązującej od 1 kwietnia 2011 r. do 31 grudnia 2012 r. - "Pozostałe napoje bezalkoholowe" (sklasyfikowane w grupowaniu 11.07.19.0, PKWiU w wersji z 2008 r.) - wyłącznie niegazowane napoje:

1.

w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

2.

zawierające tłuszcz mlekowy.

* w wersji obowiązującej od 1 stycznia 2013 r. - "Pozostałe napoje bezalkoholowe" - wyłącznie niegazowane napoje (sklasyfikowane w grupowaniu 11.07.19.0, PKWiU w wersji z 2008 r.):

1.

w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

2.

zawierające tłuszcz mlekowy, z wyłączeniem napojów, przy przygotowywaniu których wykorzystywany jest napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju.

Biorąc pod uwagę skład i proces produkcji Syropu, a więc mieszanie z wodą m.in. płynnego ekstraktu (o stopniu zagęszczenia 18) z owoców czarnego bzu (którego to ekstraktu udział w Syropie może wynosić od 2% do 5%), należy uznać że jest on niegazowanym napojem (sklasyfikowanym w grupowaniu 11.07.19.0, PKWiU w wersji z 2008 r.), w którym udział masowy soku owocowego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego.

Poniżej Wnioskodawca przedstawi argumenty przemawiające za sklasyfikowaniem ww. Syropu w grupowaniu 11.07.19.0 "Pozostałe napoje bezalkoholowe" (PKWiU w wersji z 2008 r.) jako niegazowanego napoju, w którym udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego. A więc przedstawi argumenty za stosowaniem 5% stawki VAT na gruncie przepisów ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 r.

2. Klasyfikacja Syropu dla celów PKWiU

Zarówno w opinii statystycznej z 24 stycznia 2014 r. wydanej przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, jak i w opinii Głównego Urzędu Statystycznego z 28 lutego 2014, Syrop zastał sklasyfikowany do "Pozostałych napojów bezalkoholowych" (w grupowaniu 11.07.19.0, zgodnie z PKWiU w wersji z 2008 r.), ponieważ nie wymaga rozcieńczenia i może być stosowany do bezpośredniego spożycia.

Zgodnie z treścią ustawy o VAT, co do zasady, dostawa towarów jest objęta stawką podstawową (23%) z wyjątkami wyraźnie wskazanymi w przepisach. W załączniku nr 10 do Ustawy o VAT, w którym zawarto listę towarów i usług objętych stawką 5% VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2a tejże Ustawy. W pozycji 31 wskazanego załącznika, oznaczonej ex 11.07.19.0 (grupowanie PKWiU) wymienione zostały "Pozostałe napoje bezalkoholowe" - wyłącznie niegazowane napoje:

1.

w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

2.

zawierające tłuszcz mlekowy, z wyłączeniem napojów, przy przygotowywaniu których wykorzystywany jest napar z kawy lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego.

Należy więc uznać, że stawka 5% ma zastosowanie do produktów wymienionych w poz. 31 załącznika nr 10 do Ustawy o VAT, jeżeli:

a.

należy do wskazanego grupowania PKWiU (ex 11.07.19.0) oraz

b.

jednocześnie spełnia jeden z następujących warunków:

i.

udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego albo

ii. produkt zawiera tłuszcz mlekowy (z wyłączeniem napojów, przy przygotowywaniu których wykorzystywany jest napar z kawy lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego).

Ad.a.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że zgodnie z otrzymanymi klasyfikacjami statystycznymi, spełniona jest przesłanka odpowiedniego grupowania w PKWIU ("Pozostałe napojów bezalkoholowe" grupowanie 11.07.19.0, PKWiU w wersji z 2008 r.). Spełniony jest zatem warunek wskazany w pkt a.

Ad.b.

Należy podkreślić, że oba warunki wymienione w pkt b należy rozpatrywać odrębnie (tekst jedn.: spełnienie przesłanek przynajmniej jednego z powyższych punktów uzasadnia zastosowanie stawki obniżonej). W składzie Syropu nie ma tłuszczu mlekowego, wobec czego nie spełnia on przesłanek opisanych w pkt b (ii). Natomiast, w ocenie Wnioskodawcy, są spełnione przesłanki o których mówi pkt b (i), dotyczące przede wszystkim określonego udziału masowego soku owocowego w produkcie.

Poniżej przedstawione zostaną argumenty za tym, że udział masowy soku owocowego w Syropie wynosi on nie mniej niż 20% jego składu surowcowego.

3. Udział masowy soku owocowego w Syropie wynosi nie mniej niż 20% jego składu surowcowego

Zgodnie z treścią wyżej przywołanego punktu, udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo warzywnego w produkcie powinien wynosić nie mniej niż 20% składu surowcowego. Wnioskodawca zwraca uwagę, że ustawa o VAT nie definiuje terminów i pojęć wykazanych w poz. 31 załącznika nr 10 do Ustawy o VAT. Termin "sok owocowy", zdaniem Wnioskodawcy powinien być interpretowany z uwzględnieniem odrębnych regulacji prawnych, dotyczących przetwórstwa spożywczego. W tym zakresie, definicja soku owocowego powinna uwzględniać wymogi określone w ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 44 z późn. zm.) oraz wydanego na podstawie tej ustawy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 września 2003 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej soków i nektarów owocowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 494 j.t. dalej jako "Rozporządzenie").

W przepisach tych ustawodawca dokonał szczegółowego określenia jakości handlowej takich produktów jak soki, nektary owocowe, oraz, między innymi, określa charakter soków owocowych zagęszczonych (koncentratów owocowych). Zgodnie z definicją legalną (Załącznik nr 1 do Rozporządzenia), zagęszczone soki owocowe są wyrobami otrzymanymi z jednego lub większej liczby gatunków owoców przez usunięcie części zawartej w nich wody metodami fizycznymi. W przypadku przeznaczenia wyrobu do bezpośredniego spożycia usuwa się co najmniej 50% zawartości wody. Zagęszczony sok owocowy jest odrębnym produktem od soku owocowego, również zdefiniowanego w powyższym rozporządzeniu. Powyższe Rozporządzenie określa także minimalną zawartość soków owocowych lub przecierów owocowych w nektarach owocowych - w Załączniku nr 2 do ww. Rozporządzenia wśród rodzajów nektarów owocowych w części pierwszej ("Nektar owocowy z owoców o wysokiej kwasowości, z których sok nie nadaje się do bezpośredniego spożycia") wymienione są owoce bzu czarnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosowany przez niego do produkcji Syropu płynny ekstrakt z owoców bzu czarnego stanowi zagęszczony sok owocowy. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, udział masowy soku owocowego, o którym mowa w poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy o VAT, w składzie danego produktu należy oceniać z uwzględnieniem stopnia zagęszczenia wykorzystywanego ekstraktu/koncentratu soku owocowego.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że analogiczne stanowisko zostało potwierdzone w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego z dnia:

* 22 września 2011 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (znak IPPP3/443-901/11-2/KB);

* 15 listopada 2013 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (znak IBPP2/443-750/13/KO);

* 22 czerwca 2011 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (znak IPPP3/443-386/22-4/MPe).

Produkty będące przedmiotem ww. wniosków były sklasyfikowane jako "Pozostałe napoje bezalkoholowe" (w grupowaniu 11.07.19.0, zgodnie z PKWiU w wersji z 2008 r.).

Organ podatkowy w pierwszej z powyższych interpretacji uznał, że z przecieru owocowego (z bananów) stanowiącego 40% składu surowcowego, w procesie technologicznym produkcji napoju można uzyskać sok owocowy (bananowy), którego udział masowy będzie odpowiadał ok. 29% składu finalnego produktu. W konsekwencji, zdaniem organu, spełnione zostały przesłanki do zastosowania obniżonej, 5% stawki opodatkowania VAT.

Podobne stanowisko przedstawił organ w drugiej z przywołanych interpretacji. Dotyczyła ona napoju niegazowanego, pasteryzowanego, który zawierał łącznie co najmniej 20% soków owocowych (jabłkowego, cytrynowego). Soki te były odtworzone w procesie produkcji z zagęszczonych soków owocowych, których ilość w recepturze wynosiła odpowiednio 2,22% (o stopniu zagęszczenia 6,35, czyli 6,35:1) oraz 0,973% (o stopniu zagęszczenia 6,2, czyli 6,2:1). W ten sposób odtworzone soki owocowe odpowiednio stanowiły 14,1% (sok jabłkowy) oraz 6,03% (sok cytrynowy) finalnego napoju. W procesie technologicznym konieczne było odtworzenie soku, tj. odtworzenie udziału wody, usuniętej w procesie tworzenia koncentratu, w celu wykorzystania tego półproduktu do wytworzenia produktu finalnego (napoju). Ponadto, w składzie ww. napoju znajdowały się m.in. cukier, kofeina, ekstrakt z guarany, ekstrakt z zielonej herbaty. Napój był przeznaczony do bezpośredniego spożycia. W tym przypadku także, zdaniem organu, spełnione zostały przesłanki do zastosowania obniżonej, 5% stawki VAT.

Natomiast trzecia z przywołanych interpretacji dotyczyła produktu najbardziej zbliżonego swym zastosowaniem do analizowanego Syropu. Był to suplement diety - syrop pomarańczowy (zawierający w swym składzie 7,6% koncentratu soku pomarańczowego, w interpretacji nie zawarto informacji o stopniu jego zagęszczenia), będącego gęstym, słodkim płynem o smaku pomarańczowym, przeznaczonym do bezpośredniego spożycia (bez rozcieńczania) przez dzieci powyżej 3 roku życia w określonej na opakowaniu ilości. Syrop miał na celu uzupełnienie niedoborów składników diety. Nie był on jednak lekarstwem. Organ podatkowy w przywołanej powyżej interpretacji indywidualnej (znak IPPP3/443-386/11-4/MPe) stwierdził wprost "Mając na uwadze powołane w niniejszej interpretacji przepisy prawa oraz opis sprzedawanego przez Spółkę produktu wskazać należy, iż produkt ten mieści się w poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy a tym samym opodatkowany jest stawką preferencyjną w wysokości 5%".

W ocenie Wnioskodawcy, odnosząc odpowiednio powyższe stanowiska organów podatkowych do przedstawionego przez niego stanu faktycznego, zasadne jest analogiczne przeliczenie używanego przez niego ekstraktu z owoców czarnego bzu w przedmiotowym Syropie i uznanie, że udział masowy soku owocowego wynosi w Syropie nie mniej niż 20% składu surowcowego. W szczególności w sytuacji gdy Syrop zawiera co najmniej 2% ekstraktu z owoców bzu czarnego (o stężeniu 18:1, czyli o stopniu zagęszczenia 18) i jest rozcieńczany w procesie produkcyjnym wodą, to Syrop, który w ten sposób powstaje zawiera co najmniej 36% soku owocowego (udział ten może ulec nawet zwiększeniu w sytuacji gdy Syrop będzie zawierał więcej ekstraktu niż ww. 2%).

W rezultacie należy uznać, że udział masowy soku owocowego wynosi w Syropie nie mniej niż 20% składu surowcowego, a zatem spełnia przesłanki stosowania stawki 5% VAT wskazane w poz. 31 załącznika nr 10 do Ustawy o VAT.

4. Komunikat Dyrektora Głównego Urzędu Statystycznego dot. napojów owocowych

Na koniec Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę także na komunikat Dyrektora Głównego Urzędu Statystycznego (dalej: Dyrektor GUS) z dnia 1 sierpnia 2002 r. w sprawie interpretacji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) i Klasyfikacji Wyrobów i Usług (KWiU) w zakresie grupowania niektórych wyrobów (Dz. Urz. GUS z 2002 r. Nr 8, poz. 48).

Komunikat ten dotyczy klasyfikacji produktów w PKWiU z 1997 r. Dyrektor GUS wskazał w nim, że w rozumieniu obowiązującej wówczas klasyfikacji "napoje bezalkoholowe owocowe i warzywne" (grupowanie 15.98.12-50, PKWiU z 1997 r.):

"są to napoje niegazowane, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego, tj.: wody do picia, soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego przetworzonego lub nieprzetworzonego, przecieru owocowego, warzywnego / składników (do których zalicza się np.: cukry, syropy skrobiowe i cukrowe, zaprawy do napojów, syropy spożywcze, wyciągi ziołowe i korzenne, koncentraty słodowe, miód pszczeli i sztuczny, kawę naturalną i zbożową oraz ich ekstrakty, piwo) i substancji dodatkowych dozwolonych przez polskie prawo. Produkty te mogą być utrwalane termicznie lub konserwantami chemicznymi zgodnie z wykazem substancji dodatkowych dozwolonych przez polskie prawo".

Ponadto, w powyższym komunikacie Dyrektor GUS wskazał, że pojęcie "soki owocowe i warzywne" oznacza:

"produkty otrzymywane z soków owocowych lub warzywnych, surowych lub zagęszczonych (przez odtworzenie proporcji wody i aromatu z soku podczas zagęszczania, w sposób zapewniający właściwe cechy chemiczne, mikrobiologiczne i organoleptyczne produktu), z ewentualnym dodatkiem środków słodzących lub kwasu cytrynowego oraz kwasu L-askorbinowego (w ilości niezbędnej do uzyskania efektu przeciwutleniającego) i innych substancji dozwolonych przez ustawodawstwo krajowe, dodanych w ilości nienaruszającej równowagi różnych składników występujących w naturalnych sokach, utrwalane termicznie. Dodatek wody do standardowego soku owocowego lub warzywnego albo dodatek do soku skoncentrowanego większej ilości wody niż to jest konieczne do odtworzenia naturalnego soku powoduje rozcieńczenie produktów, które posiadają wtedy charakter napojów".

Należy podkreślić, że zgodnie z kluczami przejścia klasyfikacji statystycznych, napoje owocowe oznaczone powyżej kodem 15.92.12-50 są na gruncie PKWiU z 2008 r. oznaczone kodem 11.07.19.0. Powyższa definicja napojów bezalkoholowych owocowych odpowiada więc poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy o VAT. Z tego względu, w ocenie Wnioskodawcy, należy uznać, że powyższy komunikat zachował aktualność na gruncie PKWiU z 2008 r.

Także w kontekście powyższych wyjaśnień, w szczególności ostatniego zdania wskazanego cytatu, należy uznać, że sokiem owocowym jest także sok zagęszczony po odtworzeniu udziału wody, z zastrzeżeniem, że udział ten nie może spowodować rozcieńczenia produktu ponad określony limit (konieczny dla celów odtworzenia). W procesie technologicznym wytwarzania Syropu opisanego w stanie faktycznym, Wnioskodawca wykorzystuje m.in. ekstrakt z owoców bzu czarnego (od 2% do 5%) o stopniu zagęszczenia 18, który jest mieszany z wodą.

Należy więc uznać, że po nawodnieniu powyższego ekstraktu udział soku z owoców bzu czarnego masowy przekracza 20% składu surowcowego finalnego produktu. W ocenie Wnioskodawcy powyższe wskazuje, że produkowany przez niego Syrop, mieszczący się w grupowaniu 11.07.19.0 (PKWiU z 2008 r.) spełnia przesłanki stosowania stawki 5% VAT wskazane w poz. 31 załącznika nr 10 do Ustawy o VAT.

Podsumowanie

W kontekście całokształtu przedstawionej powyżej argumentacji, Wnioskodawca prosi o potwierdzenie prawidłowości dokonanej przez niego interpretacji przepisów podatkowych. W rezultacie wnosi o potwierdzenie, że sprzedaż Syropu stanowiącego przedmiot niniejszego wniosku powinna być opodatkowana stawką 5% VAT, ponieważ:

Syrop jest zaliczany do "Pozostałych napojów bezalkoholowych" (zgodnie z otrzymaną klasyfikacją 11.07.19.0 PKWiU z 2008 r.) i jest napojem niegazowanym, w którym udział masowy soku owocowego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego, a tym samym Syrop jest towarem wymienionym w poz. 31 Załącznika nr 10 pt. " Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%" do ustawy o VAT, opodatkowanym obniżoną 5% stawką VAT na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług - stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2).

Stosownie do art. 146a, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Natomiast, zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest producentem i dystrybutorem m.in. kosmetyków, suplementów diety i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego.

Jednym ze środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego dystrybuowanym przez Wnioskodawcę będzie produkt (dalej jako "Syrop").

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 5% dla dostawy ww. produktu.

Co do zasady stawka podatku VAT wynosi 23%, jednak ustawodawca na niektóre towary i usługi przewidział stawki obniżone lub też zwolnienie od podatku. W załączniku nr 10 do ustawy zostały wymienione towary, dla których stawka podatku VAT wynosi 5%. Możliwość zastosowania stawki obniżonej uzależniona jest w głównej mierze od symbolu PKWiU pod jakim dany towar został sklasyfikowany.

Dla celów podatku od towarów i usług klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązującą od dnia 1 stycznia 2011 r., jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W załączniku nr 10 do ustawy (w wersji obowiązującej od dnia 1 kwietnia 2013 r.), zawierającym wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, pod poz. 31 zostały wymienione towary ex. 11.07.19.0 tj.:

Pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie niegazowane napoje:

1.

w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

2.

zawierające tłuszcz mlekowy, z wyłączeniem napojów, przy przygotowywaniu których wykorzystywany jest napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju.

Przy czym ex oznacza, że stawka ta dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Wynika z tego, że stawka podatku VAT w wysokości 5% ma zastosowanie m.in. do produktu będącego napojem bezalkoholowym pod warunkiem, że udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego tego produktu oraz że produkt ten mieści się w grupowaniu PKWiU oznaczonym symbolem 11.07.19.0. W przypadku gdy spełnione są powyższe warunki do dostawy tego produktu można stosować stawkę podatku w wysokości 5%.

Jak Wnioskodawca wskazuje we wniosku, udział masowy soku owocowego z czarnego bzu w syropie wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego tego produktu. Ponadto Syrop mieści się w grupowaniu PKWiU 11.07.19.0 -"Pozostałe napoje bezalkoholowe" (przy założeniu, że Syrop nie wymaga rozcieńczenia i może być stosowany do bezpośredniego spożycia). Spełnione są więc warunki wymagane do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 5% w stosunku do tego produktu.

A zatem w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 5% do sprzedaży Syropu, na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy w związku z poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że treść poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy została zmieniona przez art. 1 pkt 67 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 35) zmieniającej ustawę z dniem 1 kwietnia 2013 r.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności zaklasyfikowania przez Wnioskodawcę sprzedawanego towaru do odpowiedniego grupowania PKWiU, ponieważ Organ podatkowy nie jest właściwy do dokonywania klasyfikacji statystycznej towarów bądź usług, ani do oceny poprawności klasyfikacji. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Zatem interpretację wydano w oparciu o wskazaną w opisie sprawy klasyfikację PKWiU.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl