IPPP2/443-527/13-3/JW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-527/13-3/JW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2013 r. (data wpływu 31 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do dokonania korekty (zmniejszenia podatku należnego) w sytuacji zwrotu nabytych towarów przez nabywcę nieposiadającego paragonu fiskalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do dokonania korekty (zmniejszenia podatku należnego) w sytuacji zwrotu nabytych towarów przez nabywcę nieposiadającego paragonu fiskalnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka S.A. (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") jest dystrybutorem części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych w Europie Środkowo-Wschodniej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zajmuje się m.in. sprzedażą detaliczną części zamiennych klientom indywidualnym poprzez sieć punktów sprzedaży (dalej: "Transakcja" lub "Sprzedaż"). Każda Transakcja dokumentowana jest paragonem fiskalnym oraz rejestrowana w kasie fiskalnej, gdzie zostaje zapisana i przechowywana przez okres co najmniej pięciu lat. Każdego dnia Wnioskodawca sporządza tzw. raport fiskalny dobowy, co uniemożliwia wprowadzenie jakichkolwiek zmian w historii Sprzedaży.

Nabywcy przysługuje prawo zwrotu zakupionego towaru, a ponadto Spółka nie ma prawa w ramach procedury zwrotów żądać od klientów indywidualnych dołączenia paragonu, z uwagi na fakt, iż w rejestrze klauzul niedozwolonych prowadzonym przez Prezesa UOKiK została wpisana klauzula o następującym brzmieniu: "Do reklamowanego lub zwracanego produktu konieczne jest dołączenie paragonu".

Zatem Spółka przyjmuje zwroty zarówno za okazaniem paragonu fiskalnego, jak i bez niego, jeżeli jest w stanie zidentyfikować Transakcję we własnym systemie ewidencji Transakcji.

W sytuacji, gdy nabywca towaru nie dysponuje paragonem fiskalnym, Wnioskodawca może zidentyfikować Sprzedaż, między innymi, na podstawie następujących informacji:

* dokumentu potwierdzającego zapłatę kartą płatniczą, na którym powinien znajdować się także kod paragonu fiskalnego,

* okazania przez nabywcę kopii paragonu,

* na podstawie nr-u karty lojalnościowej,

* dokumentu WZ (wydania magazynowego) podpisanego przez osobę odbierającą towar,

* numer ID zamówienia internetowego, gdzie specyficznym i jednoznacznym numerem zapotrzebowania są powiązane systemowo zamówienie, wydanie magazynowe, paragon, płatność internetowa,

* kodu produktu (za pomocą czytnika wyświetlana jest historia sprzedaży, Wnioskodawca nie przyjmuje zwrotu towaru, który nie został sprzedany u niego).

Każdy zwrot jest potwierdzany w rejestrze zwrotów, prowadzonym przez Wnioskodawcę zgodnie z przepisami Rozporządzenia.

Rejestr zwrotów prowadzony jest dwutorowo:

Wnioskodawca rejestruje zwrot towaru w systemie, przypisując zwrot do zamówienia, wydania magazynowego i paragonu sprzedaży dokument systemowy, na podstawie którego rejestrowana jest sprzedaż na drukarce fiskalnej. W związku z tym, system jest zabezpieczony przed próbą dwukrotnego zwrotu tej samej pozycji.

Następnie kasjer ręcznie rejestruje zwrot na płachcie zwrotów, która jest załącznikiem do raportu kasowego, jednocześnie podpina oryginał paragonu i protokół zwrotu określający w szczególności nr zwrotu, datę, nazwę towaru, nr dokumentu sprzedaży, określenie nabywcy oraz przyczynę zwrotu.

Dokumenty te w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzają zawarcie Transakcji oraz dokonanie zwrotu nabytego towaru.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego możliwa jest korekta obrotu i obniżenie podatku należnego, w przypadku zwrotu nabytych towarów przez nabywcę nieposiadającego paragonu fiskalnego, w przypadku gdy Wnioskodawca udokumentuje Sprzedaż wydrukiem z systemu ewidencji Sprzedaży a zwrot zostanie potwierdzony w odpowiedniej ewidencji.

Zdaniem Wnioskodawcy, istnieje możliwość korekty obrotów i podatku należnego w związku z nim w odniesieniu do zwróconego Towaru, nawet w przypadku zwrotu Towaru bez okazania przez nabywcę paragonu fiskalnego dokumentującego Sprzedaż, jeżeli Spółka ma pewność, iż zwracany towar był przedmiotem Transakcji i jest w stanie, w sposób niebudzący wątpliwości fakt ten wykazać.

UZASADNIENIE

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z przepisem § 3 pkt 1 Rozporządzenia podatnicy prowadzą ewidencję każdej sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej, wyłącznie przy użyciu kas, które mają potwierdzenie, że kasa spełnia funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy.

§ 3 pkt 3 Rozporządzenia wskazuje, że nie ewidencjonuje się zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług.

Z kolei przepis § 3 pkt 4 Rozporządzenia stanowi, że zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:

* datę sprzedaży;

* nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;

* termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;

* wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;

* zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;

* dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;

* protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 4 ustawy o VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Literalna wykładnia przepisu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT prowadzi do konkluzji, że możliwość pomniejszenia uzyskanego obrotu m.in. o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów i uznanych reklamacji może nastąpić pod warunkiem, że zwrot towaru i reklamacja, co do zasady, są prawnie dopuszczalne i zwroty te zostały udokumentowane. Jednocześnie, brak jest innych przepisów podatkowych, które uzależniałyby pomniejszenie obrotu od posiadania oryginału paragonu.

W interesie Wnioskodawcy jest zatem odpowiednia weryfikacja zasadności zwrotu oraz udokumentowanie zwrotu towaru w wyniku odstąpienia od umowy sprzedaży, bądź to w wyniku uznania reklamacji z powodu wad towaru z tytułu rękojmi czy gwarancji.

Powyższe stanowisko koresponduje z poglądami wyrażanymi przez organy skarbowe, z którymi Wnioskodawca się zgadza i przyjmuje jako uzasadnienie własnego stanowiska w niniejszej kwestii.

Zatem Spółka uzasadniając swoje stanowisko przytacza interpretację indywidualną z dnia 21 kwietnia 2011 r., nr IBPP4/443-108/11/KG wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, który stwierdził, że "Oryginał paragonu nie jest jedynym dokumentem przesądzającym o stanie faktycznym, który znajduje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Możliwe jest bowiem dowodzenie odstąpienia od umowy sprzedaży oraz zwrotu zapłaconej ceny, będących podstawą dokonania korekty, na podstawie innych dokumentów aniżeli oryginał paragonu fiskalnego. W tym przypadku, ciężar dowodu znajduje się po stronie podatnika, który w prowadzonej przez siebie dokumentacji powinien posiadać dowody potwierdzające stan rzeczywisty".

Z kolei w interpretacji indywidualnej z dnia 5 listopada 2008 r. nr IPPP2/443-1248/08-2/MS Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie podkreślił, że przepisy ustawy o VAT" (...) nie uzależniają pomniejszenia obrotu o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów i kwot zwróconych z tytułu uznanych reklamacji od posiadania przez podatnika oryginału paragonu fiskalnego, potwierdzającego zakup towaru.

Paragon fiskalny stanowi dla nabywcy dowód dokonania zakupu (z którym wiążą się m.in. uprawnienia rękojmi i gwarancji) natomiast dla sprzedawcy bezsporne potwierdzenie tożsamości towaru w przypadku np.: zwrotu towaru. Zasadą jest więc dokonywanie korekty obrotu i podatku należnego przy jednoczesnym zwrocie (okazaniu) przez klienta paragonu fiskalnego.

Warunkiem dokonania korekty obrotu i kwoty podatku należnego jest potwierdzenie rozliczenia tej sprzedaży przez podatnika. Potwierdzenie tej okoliczności jest oczywiste w przypadku okazania przez nabywcę oryginału paragonu. W przypadkach braku oryginału paragonu, należy oprzeć się na innych dowodach (np. dokumencie gwarancji, numerze seryjnym itp.). Taka korekta jest również dopuszczalna w sytuacji, gdy podatnik ma pewność, iż towar został przez niego sprzedany i jest w stanie, w sposób niebudzący wątpliwości fakt ten wykazać".

Analogiczne stanowisko zostało przedstawione w interpretacji indywidualnej z dnia 18 kwietnia 2012 r. nr IBPP3/443-76/12/KG, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach podkreślił, że "Zarówno odstąpienie od umowy sprzedaży i w konsekwencji dokonany przez sprzedawcę zwrot wartości towaru, jak i zwrot kwoty wartości towaru dokonany w wyniku realizacji zwrotów nabywcy, co do zasady są prawnie dopuszczalne i są przedmiotem regulacji prawa cywilnego. Przepisy ustawy o VAT nie wprowadzają na użytek postępowania podatkowego żadnych szczególnych regulacji w odniesieniu do trybu, zasad i dopuszczalności odstąpienia od umowy sprzedaży, jak i dodatkowych szczególnych warunków co do trybu realizacji zwrotów.

Reasumując należy stwierdzić, iż przepisy ustawy o VAT nie uzależniają pomniejszenia obrotu o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów i kwot zwróconych z tytułu zwrotów nabywcy, od posiadania przez podatnika oryginału paragonu fiskalnego, potwierdzającego zakup towaru lub usługi".

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone także w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 30 sierpnia 2010 r. nr ITPP1/443-518/10/AJ, w której podkreślono, że "zgromadzenie przez wnioskodawcę dowodów stanowiących dowód przeciwny do dowodu, jakim jest zapis z kasy rejestrującej, przy uwzględnieniu wyjątkowego charakteru zdarzeń, może stanowić podstawę do skorygowania obrotu i kwot podatku należnego. Reasumując stwierdzić należy, że wnioskodawcy w związku z zaistniałymi zdarzeniami, przysługuje uprawnienie do korekty sprzedaży i podatku należnego w razie braku oryginału paragonu, jednakże pod warunkiem, że zdarzenia te zostały udokumentowane wiarygodnymi dowodami. Zdarzenia powodujące korektę obrotu i podatku należnego, powinny zostać uwidocznione w odrębnej, specjalnie w tym celu prowadzonej, ewidencji korekt".

Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca ma prawo do dokonania korekty podatku należnego przy zwrocie towaru, bez konieczności posiadania oryginału dokumentu sprzedaży pod warunkiem potwierdzenia, że jest to towar faktycznie sprzedany wcześniej przez Wnioskodawcę i udokumentowanie zwrotu towaru w sposób niebudzący wątpliwości.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przysługiwać mu będzie prawo do korekty obrotu i podatku należnego, gdyż sposób dokumentowania Transakcji oraz zwrotu towaru zastosowany przez Spółkę nie budzi wątpliwości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów lub usług wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W ust. 1 powołanego artykułu postanowiono, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do treści art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.

W myśl art. 111 ust. 7a pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia sposób prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym o zastosowaniu specjalnym dla specyficznego rodzaju działalności, oraz warunki używania kas przez podatników, uwzględniając potrzebę właściwego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących przez podatników, o których mowa w ust. 1, oraz potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas przez tych podatników, jak również zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku (...).

Jak stanowi art. 111 ust. 9 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz sposób oznaczania pamięci fiskalnej kas rejestrujących numerami unikatowymi, warunki ich przydzielania oraz dokumenty, które powinny być dołączone do kasy rejestrującej przy wprowadzaniu jej do obrotu.

Należy wskazać, iż od dnia 1 kwietnia 2013 r. obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących.

Stosownie do zapisów obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2013 r. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, przez paragon fiskalny rozumie się wydrukowany przez kasę dla nabywcy w momencie sprzedaży dokument potwierdzający dokonaną transakcję sprzedaży (§ 2 pkt 12 rozporządzenia).

Natomiast zgodnie z § 2 pkt 11 ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, przez pamięć fiskalną kasy rozumie się urządzenie zawierające elektroniczny nośnik danych, umożliwiające jednokrotny, niezmienialny zapis danych pod kontrolą programu pracy kasy, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia, oraz wielokrotny odczyt tych danych.

Zatem wyżej wskazana cecha pamięci fiskalnej powoduje brak możliwości zarejestrowania na kasie fiskalnej zwrotu bądź reklamacji towarów. Czynności takie należy objąć odrębną ewidencją.

Zgodnie z § 3 ust. 3 cyt. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, nie ewidencjonuje się zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług.

W myśl § 3 ust. 4 obowiązującego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:

1.

datę sprzedaży;

2.

nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;

3.

termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;

4.

wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;

5.

zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;

6.

dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;

7.

protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się m.in. sprzedażą detaliczną części zamiennych klientom indywidualnym poprzez sieć punktów sprzedaży. Każda Transakcja dokumentowana jest paragonem fiskalnym oraz rejestrowana w kasie fiskalnej. Każdego dnia Wnioskodawca sporządza tzw. raport fiskalny dobowy, co uniemożliwia wprowadzenie jakichkolwiek zmian w historii Sprzedaży. Nabywcy przysługuje prawo zwrotu zakupionego towaru, a ponadto Spółka nie ma prawa w ramach procedury zwrotów żądać od klientów indywidualnych dołączenia paragonu. Spółka przyjmuje zwroty zarówno za okazaniem paragonu fiskalnego, jak i bez niego, jeżeli jest w stanie zidentyfikować Transakcję we własnym systemie ewidencji Transakcji.

W sytuacji, gdy nabywca towaru nie dysponuje paragonem fiskalnym, Wnioskodawca może zidentyfikować Sprzedaż, między innymi, na podstawie następujących informacji: dokumentu potwierdzającego zapłatę kartą płatniczą, na którym powinien znajdować się także kod paragonu fiskalnego, okazania przez nabywcę kopii paragonu, na podstawie nr-u karty lojalnościowej, dokumentu WZ (wydania magazynowego) podpisanego przez osobę odbierającą towar, numer ID zamówienia internetowego, gdzie specyficznym i jednoznacznym numerem zapotrzebowania są powiązane systemowo zamówienie, wydanie magazynowe, paragon, płatność internetowa, kodu produktu (za pomocą czytnika wyświetlana jest historia sprzedaży, Wnioskodawca nie przyjmuje zwrotu towaru, który nie został sprzedany u niego). Każdy zwrot jest potwierdzany w rejestrze zwrotów, prowadzonym przez Wnioskodawcę zgodnie z przepisami Rozporządzenia.

Rejestr zwrotów prowadzony jest dwutorowo: tj. Wnioskodawca rejestruje zwrot towaru w systemie, przypisując zwrot do zamówienia, wydania magazynowego i paragonu sprzedaży dokument systemowy, na podstawie którego rejestrowana jest sprzedaż na drukarce fiskalnej. W związku z tym, system jest zabezpieczony przed próbą dwukrotnego zwrotu tej samej pozycji.

Następnie kasjer ręcznie rejestruje zwrot na płachcie zwrotów, która jest załącznikiem do raportu kasowego, jednocześnie podpina oryginał paragonu i protokół zwrotu określający w szczególności nr zwrotu, datę, nazwę towaru, nr dokumentu sprzedaży, określenie nabywcy oraz przyczynę zwrotu. Dokumenty te w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzają zawarcie Transakcji oraz dokonanie zwrotu nabytego towaru.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi, czy w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego możliwa jest korekta obrotu i obniżenie podatku należnego, w przypadku zwrotu nabytych towarów przez nabywcę nieposiadającego paragonu fiskalnego, w przypadku gdy Wnioskodawca udokumentuje Sprzedaż wydrukiem z systemu ewidencji Sprzedaży a zwrot zostanie potwierdzony w odpowiedniej ewidencji.

Należy zauważyć, że kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju formą ewidencji sprzedaży, zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika. Ewidencja sprzedaży prowadzona przy zastosowaniu kasy rejestrującej spełnia wymogi zawarte w art. 109 ust. 3 ustawy, musi jednak zawierać dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, tj. dane odzwierciedlające rzeczywisty przebieg transakcji.

Z brzmienia art. 29 ust. 4 ustawy wynika, że możliwość pomniejszenia obrotu m.in. o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów może nastąpić pod warunkiem, że zwrot towaru jest prawnie dopuszczalny i zwrot ten został udokumentowany. Obowiązkiem podatnika jest więc w rozumieniu tego przepisu odpowiednie udokumentowanie zwrotu towaru oraz jego wartości w wyniku odstąpienia od umowy sprzedaży.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie uzależniają pomniejszenia obrotu o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów od posiadania przez podatnika oryginału paragonu fiskalnego, potwierdzającego zakup towaru.

Paragon fiskalny stanowi dla nabywcy dowód dokonania zakupu (z którym wiążą się m.in. uprawnienia rękojmi i gwarancji), natomiast dla sprzedawcy bezsporne potwierdzenie tożsamości towaru w przypadku, np. zwrotu towaru. W przypadku dokonania zwrotu towaru sprzedawca powinien zatrzymać paragon fiskalny. Zasadą jest więc dokonywanie korekty obrotu i podatku należnego przy jednoczesnym zwrocie (okazaniu) przez klienta paragonu fiskalnego.

Jednocześnie podkreślić należy, iż paragon fiskalny nie jest jedynym dokumentem przesądzającym o stanie faktycznym, który znajduje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Dowodzenie zwrotu towaru, będącego podstawą dokonania korekty, na podstawie innych dokumentów aniżeli paragon fiskalny nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa podatkowego. Jak wskazał Wnioskodawca w przypadku braku paragonu fiskalnego przez kupującego zwracającego towar, Spółka jest w stanie zidentyfikować zwracany towar w oparciu o inne dokumenty, np. dokumenty potwierdzające zapłatę kartą płatniczą, na których powinien znajdować się także kod paragonu fiskalnego, okazaniu przez nabywcę kopii paragonu, na podstawie nr-u karty lojalnościowej, dokumentu WZ (wydania magazynowego) podpisanego przez osobę odbierającą towar, numer ID zamówienia internetowego, gdzie specyficznym i jednoznacznym numerem zapotrzebowania są powiązane systemowo zamówienia - wydanie magazynowe, paragon, płatność internetowa, kod produktu. Zatem pomimo braku przez zwracającego towar oryginału paragonu fiskalnego, Wnioskodawca jest w stanie bezsprzecznie potwierdzić, że zwracany towar został zakupiony u niego.

Kasa rejestrująca nie pozwala na korektę danych zapisanych w pamięci fiskalnej (tekst jedn.: po wydrukowaniu paragonu), zatem korekta taka powinna być dokonywana za pomocą innych urządzeń księgowych. W takim przypadku należy prowadzić odrębną ewidencję, o której mowa § 3 ust. 4 rozporządzenia.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawcy w związku z zaistniałymi zdarzeniami, (zwrotami nabytych towarów przez nabywcę nieposiadającego paragonu fiskalnego), przysługuje uprawnienie do pomniejszenia obrotu w przypadku braku paragonu, pod warunkiem, prowadzenia odrębnej ewidencji, o której mowa § 3 ust. 4 rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl